Domů Historie Historie automobilka Tatra 1. část

Historie automobilka Tatra 1. část

0
11699

Tatra, to nejsou jen náklaďáky

Kopřivnickou automobilku Tatra, máme dnes spojenou především jako výrobce nákladních vozů, a respektovaných závodních strojů, soupeřící na náročné dakarské rally s velikány typu Kamaz, Man a Iveco. Tatra to ovšem nejsou jen „náklaďáky“. Tatra je totiž nejstarší středoevropskou automobilkou, jejíž historie sahá až do roku 1850.

 

Nejstarší česká automobilka

V tomto roce byla založena Ignácem Šustalou rodinná firma, zaměřená na výrobu kočárů a bryček. Tato společnost nesla od roku 1853 název Ignatz Schustala & Comp. S postupným rozrůstáním, se společnost začala přirozeně zaměřovat na stavbu dalších dopravních prostředků. Roku 1882 kopřivnická společnost postavila patnáct nákladních železničních vagónů. O čtyři roky později začala společnost vyrábět i vagóny osobní.

 

První byl Präsident

Automobilová historie se v Kopřivnici začala psát teprve v roce 1897, kdy světlo světa spatřil jeden z prvních automobilů světa a první sériově vyráběný automobil na území Rakouska-Uherska, Präsident. Tento jedinečný model, jehož první vyrobený kus lze spatřit v expozici Národního technického muzea, byl poháněn motorem Benz o objemu 2,7 litru a přibližném výkonu 6 koní. Maximální rychlost činila 22 km/h. 

 

 

Jen o rok později se společnost pustila do stavby prvního nákladního automobilu. V roce 1890 byl změněn název na Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft.

 

Vlastní lokomotivy, omnibusy, motory i tahače

Na počátku dvacátého století se společnost pouští do prvních konstrukcí vlastních lokomotiv, výroby vlastního spalovacího motoru OHC, stavby prvního omnibusu i prvního nákladního tahače.

 

Další světové prvenství

V roce 1914 se v Kopřivnici rozbíhá sériová výroba prvních, masově vyráběných nákladních vozů. Jde o modely NW-TL2 a NW-TL4. O rok později, svět spatřil vůz nesoucí jméno typ U. Ptáte se, čím byl tento automobil tolik výjimečný? Šlo o první osobní automobil na světě, který disponoval brzdami, na všech čtyřech kolech.

 

 

Tatra přichází

Konec první světové války znamenal pro společnost odstranění němčiny z jejího oficiálního názvu, který nyní zněl „Kopřivnická vozovna“. Stačil ale pouhý rok, aby se v názvu prvních vozů objevil známý název Tatra.

 

Génius jménem Ledwinka

V meziválečném období, konkrétně v roce 1923 přichází mladý a nadějný konstruktér jménem Hans Ledwinka s jedinečnou koncepcí podvozku, tvořeného centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, kterou se doposud nepodařilo překonat, a kterou v upravené podobě využívají vozy Tatra dodnes. Tato koncepce podvozku byla poprvé u těžkotonážního vozu použita v roce 1924 na modelu T 24.

 

Úspěšná třicátá léta

Jako jedna z nejvýznamnějších dekád v historii Tatry se ukazují třicátá léta minulého století. V roce 1930 byla zahájena výroba první generace vozu Tatra 27, jejíž pozdější generace jsou do dnes symbolem této společnosti. O čtyři roky později, je světu prezentován osobní automobil Tatra T77, který jako první na světě, disponuje pontonovou karoserií, snižující aerodynamický odpor. Ve stejném roce vzniká v pobočce Vagónka Tatra Studénka, letecké oddělení společnosti. Rok na to je světu představen rychlíkový železniční vůz Slovenská strela.

 

 

Léta německé nadvlády

Mezi lety 1936 a 1946 opět dochází ke změně názvu na Ringhoffer – Tatra a. s. Název je odvozen od jména nového majitele společnosti. Nic se ovšem nemění na výrobním plánu a společnost nadále produkuje nákladní i osobní automobily, letadla a vlaky.

 

V průběhu druhé světové války, nabídl majitel automobilky pomoc německé armádě, pro kterou společnost vyráběla nákladní automobily Tatra 111 a tankové motory T111.

 

Tatra národní podnik

Po druhé světové válce byla společnost znárodněna a jméno Ringhoffer z jejího názvu na dobro zmizelo. Stejně tak byly odštěpeny její pobočky Vagonka v České Lípě, Kolíně, na pražském Smíchově a ve Studénce. Pod novým oficiálním názvem Tatra národní podnik, se společnost věnovala pouze stavbě osobních a nákladních automobilů a konstruování motorů.

 

Druhou část tatrovácké historie naleznete ZDE

 

foto: wikimedia.org

 
Sdílejte
Předchozí článekF1: Velké zklamání rudých
Další článekMitsubishi se pěkně prohne! Kolik musí zaplatit poškozeným?
Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!