Domů Pro řidiče Jak řídit automobil s automatickou převodovkou

Jak řídit automobil s automatickou převodovkou

0
11812

Nebojte se automatu

Automat bych nikdy řídit nemohl“, „řadit si musím sám“. Taková bývá mnohdy reakce v typické české debatě srovnávající automatické a manuální převodovky. Ačkoli u nás nemají automatické převodovky takovou tradici jako v zahraničí, začínají se stávat stále oblíbenější. Stále ale existuje mnoho řidičů, kteří nemají s automatickou převodovkou žádné zkušenosti. Pokud patříte mezi tuto skupinu lidí, pak je tento článek přímo pro vás.

 

Jak se řídí s manuální převodovkou?

Většinu lidí při prvním kontaktu s vozem s automatickou převodovkou zaujme především dvojice pedálů. Funkci plynového a brzdového pedálu snad není třeba vysvětlovat. Namísto řadící páky nalezne řidič po své pravé ruce tak zvaný volič. Ten disponuje několika možnými polohami, označenými velkými tiskacími písmeny: „P“, „R“, „N“, „D“ a „M“.

 

 

Poloha „P“

Takto označenou polohu voliče nastavujeme po ukončení jízdy. Při parkování na rovině dokonce dokáže tento režim zastoupit ruční brzdu. Tu ovšem zatahujeme při stání v kopci. Režim „P“ by sice vůz dokázal udržet, zbytečně bychom ale namáhali převodovku.

 

Poloha „R“

Režim určený k couvání.

 

Poloha „N“

Pod zkratkou N se ukrývá známý neutrál. Ten v praxi prakticky nevyužíváme. Mnoho lidí se domnívá, že se tento režim dá upotřebit při jízdě z kopce. Jedná se ovšem o velký řidičský mýtus. Nejen, že řazení za jízdy z režimu „D“ na režim „N“ a zpět je pro převodovku náročný a značně ji namáhá, navíc nedochází ani k úspoře paliva. o kterou se řidič tolik snažil. Při jízdě na neutrál je totiž do motoru stále vedeno palivo pro udržení jeho chodu, zatímco při jízdě na zařazenou rychlost bez plynu moderní motory přestanou do motoru vést palivo a chod motoru je udržován díky využití samotného pohybu vozu.

 

Poloha „D“

Jak bylo již zmíněno u režimu „N“, poloha „D“ je hlavní jízdní režim, který využijete pro běžnou jízdu.

 

Poloha „M“

Pod písmenkem „M“ se skrývá režim Manual. Příznivci manuálních převodovek ale zklameme. Při zařazení polohy „M“ se u podlahy zázrakem neobjeví spojkový pedál. Řidič dostane pouze šanci volit si rychlostí stupně pomocí manipulace s voličem vpřed a vzad nebo pomocí pádel pod volantem, pokud jimi vůz disponuje.

 

Na co si dávat pozor?

Jízda s automatickou převodovkou je v porovnání s manuální nepoměrně pohodlnější. Její výhody oceníte především při jízdě po městě. Pozor je třeba dát si pouze na neposednou levou nohu. Ta je běžně zvyklá obsluhovat spojkový pedál. Pro řidiče zvyklého na manuální převodku tak může jít o velký nezvyk.

 

Jak správně sedět za volantem? Odpověď naleznete ZDE

 

Foto: Pexels.com, Wikimedia.com

Sdílejte
Předchozí článekČeskoslovenská ikona slaví osmdesáté narozeniny
Další článekČeské rodiny preferují SUV v bílé barvě
Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!