Domů Srovnání Testujeme ojetinu Volkswagen Passat B5/B5,5

Testujeme ojetinu Volkswagen Passat B5/B5,5

0
2232

Test ojetiny Volkswagen Passat B5/B5,5

 

Přinášíme vám článek, ve kterém otestujeme nejprodávanější limuzínu značky Volkswagen, a sice Passat generace B5, resp. B5,5.

 

Pro náš dlouhodobý test posloužily

Passat B5 v motorizaci 1.9 TDI (kód motoru AJM) – tedy jeden z prvních Pumpe-Düse o sériovém výkonu 85kw.

Passat B5.5 v motorizace 1.9 TDI (kód motoru AVF) – 96kw.

 

Údržba a opravy

Volkswagen Passat B5

Vůz byl zakoupen po prvním majiteli se servisní knížkou s najetými 153 000 km. Dnes má tento vůz najeto 273 000km.

Z pohledu spolehlivosti a oprav vypisujeme níže seznam závad (v seznamu nenajdete výměnu kotoučů, destiček, filtrů a oleje):

154 000km – výměna tlumičů na obou nápravách. Jako nové tlumiče byly vybrány Bilstein B4, které se pravidelně osazují do prvovýroby. Tyto se dají na internetových obchodech sehnat kolem 5 – 6 tisíc Kč za celou sadu.

158 000km – úprava ŘJ a navýšení výkonu ze sériových 85 KW na 102 KW.

162 000km – výměna „stahovačky“ ve dveřích spolujezce (okno sjede dolů a nevyjede nahoru) – cena použité stahovačky 500 Kč, výměna pak zabere 2-3 hodiny práce v autoservise

173 000 km – výměna alternátoru – toto byla jediná závada, která mohla vést k nutnosti odtahu. Cena alternátoru se pohybuje okolo 3-6 tisíc v závislosti na výrobci.

175 000km – kompletní výměna přední nápravy. Přední náprava bývá jednou z mála věcí, která je Passatum generace B5 – B5,5 vyčítána. Pro novou nápravu doporučujeme vybrat prémiového výrobce. Čili buď originál VW, nebo Lemforder. Tedy cena nápravy okolo 12 000 Kč + servisní práce + následná geometrie. Celkově tedy cca 15 – 16 tis Kč.

180 000km – výměna obou homokinetických kloubů a obou předních ložisek – cena za klouby 3 000 Kč, cena za ložiska 3 000 Kč – výměna 6 hodin v autoservisu.

220 000 km – kontrola hlavních a ojničních ložisek, kontrola ložisek na vačkové hřídeli – cena 2 000 Kč (ložiska na výbornou bez nutnosti výměny)

237 000 km – Výměna řidičovi sedačky kvůli potrhané bočnici. Použitá sedačka v dobrém stavu 1 500 Kč + výměna

237 000 Km – výměna předních světel, původní už byla „začouzená“ – cena 3 000 Kč za světla + výměna v servisu 2 hodiny.

238 000 km – První výměna spojky. Spojka vč. dvouhmotového setrvačníku  – 23 000 Kč + výměna 4 000 Kč – celkem tedy 27 000 Kč.

240 000 Km – výměna rozvodů (interval 120 000km) –  6000 Kč za rozvody + 5 hodin práce autoservisu.

247 000 Km – výměna turba. Původní turbo se rozsypalo pravděpodobně následkem zvýšeného výkonu. Cena repasovaného turba 14 000 Kč + 3 hodiny práce autoservisu.

 

Ostatní závady

1/ Manžety poloos. Manžety poloos pravidelně odcházejí (trhají se), proto doporučujeme pravidelně manžety kontrolovat a včas vyměnit. V případě, že se manžeta nevymění včas, dojde ke zničení homokinetického kloubu.

 

 

Passat B5.5

byl zakoupen po prvním majiteli se servisní knížkou s najetými 83 000 km. Dnes má tento vůz najeto 153 000km.

120 000 km – výměna rozvodů – výměna rozvodů (interval 120 000km) –  6000 Kč za rozvody + 5 hodin práce autoservisu.

147 000 Km – výměna levé zadní stahovačky – cena použité stahovačky 500 Kč + 3 hodiny práce v autoservisu

149 000 Km – Výměna přední a zadních tlumičů. Cena viz u Passatu B5

150 000 Km  – úprava ŘJ a navýšení výkonu ze sériových 96 KW na 120 KW

152 000 Km – dodělání tempomatu – originální páčka + montáž – 2 000 Kč

 

Shrnutí

Nejdražší opravy jsou:

1/ Výměna spojky – cca 27 000 Kč

2/ Přední náprava – cca 15 000 Kč

3/ Pravidelná výměna rozvodů – cca 9 000 Kč

 

Jasné je, najeté kilometry přímo souvisí s opravami, které přicházení.

 

Výbava vozu

Oba testované vozy měly téměř stejnou výbavu, která je u Passatů téměř standardem:

  • Elektricky ovládaná všechna čtyři okna
  • Automatickou klimatizaci
  • ESP (protiprokluz)
  • Tříramenný volant
  • Vyhřívaná zrcátka (u B5 pouze řidičovo)
  • Bixenony (u B5.5)

 

Výbavy, jako jsou: Servo, centrál na DO, Alarm, upozorňování na rozsvícené světlomety při vyndání klíčku ze zapalování, jsme neuváděli, protože je standardem u všech Passatů

 

Oproti Audi, či BMW má běžný Volkswagen chudší výbavu, oproti A6, či pětkovým BMW chybí například elektricky ovládaná sedadla, parkovací senzory, vyhřívaná sedadla, proměnný posilovač řízení, paměť pro nastavení sedadel, zrcátek.

 

Všechny tyto výbavy jsou samozřejmě velice příjemné, na druhou stranu čím více výbavy vůz má, tím větší pravděpodobnost je, že se nějaký komponent porouchá. S ohledem ke stáří vozů je to pak nevyhnutelná věc.

 

Jízdní vlastnosti

Jedním slovem můžeme říci, že jízdní vlastnosti Passata jsou dobré. Passat je na svou velikost neobvykle hbitý a v nízkých rychlostech (do 80-100 km/h) je určitě lepší než jeho dospělejší sestra Audi A6, či BMW řady E39, na druhou stranu horší než BMW řady E46, či Audi A4.

 

Kde máme k Passatu jednu výtku, je zadní tuhá náprava (rozumějme jeden velký kus železa). Na jednu stranu je tato náprava naprosto bezúdržbová, na stranu druhou je konstrukčně poddimenzovaná výkonům vozu, kdy především ve vyšších rychlostech nad 150 km/h je jakákoli změna směru jízdy nepříjemná a nestabilní.  

Tato neduha platí ovšem pouze pro „Pašíky“ poháněné přední nápravou. Passaty s náhonem 4×4 mají zadní nápravu víceprvkovou, kde je tento problém již odstraněn.

 

Starší verze Passatu B5 byla v zatáčkách neutrální, při jízdě na hraně pak nedotáčivá, novější verze B5,5 je neutrální, před hranou nedotáčivá, na hraně se zadek narovná a vůz je opět neutrální.

Subjektivně lze říci, že se Passat řídí velice příjemně.

 

Spotřeba obou vozů se po Praze dlouhodobě pohybovala mezi 6,5 – 7 litry na 100 km. Okresky okolo 5,5 l, dálnice při 130 km/h pak cca 6 na sto kilometrů. Na německých dálnicích při rychlosti 160 km/h se spotřeba pohybovala na podobných hodnotách jako ve měste..

 

 

Ceny a dostupnost ND

Standardní rozměr pneu (195/65 R15, či 205/55 R16, příp. 225/45 R17), ceny pneu jsou tedy pro první dva jmenované rozměry do 2 000 Kč za gumu prémiového výrobce

Vzhled – i po 14ti letech nevypadá B5,5, že by patřila do starého železa

 

 

Jízdní vlastnosti nad 160 km/h

Hluk TDíčka

Výkon nastupuje v 1800 rpm, před touto hranicí auto prostě nejede

Přenos výkonu na přední kola dělá vozu problém na suchu i na druhý rychlostní stupeň

Velice těžko se shání TDI s poctivým a nízkým nájezdem km.

 

Závěr testu Volkswagenu Passat B5 / B5,5

Passat je výborné auto, držák a jeden z posledních vozů, který je jednoduchý na opravu, ale zároveň je to již „dospělé“ auto.

Poměrem cena / výkon se zdá, že na trhu ojetin nemá konkurenci.

 

Pro AutoTrip.cz napsal Michal Pour –  www.autoindividual.cz

 

Foto: wikipedia.org

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your name here
Please enter your comment!