Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Přehřívání motoru – možné příčiny a kdy vypnout motor?

Přehřívání motoru – možné příčiny a kdy vypnout motor?

0

Přehřívání motoru je noční můrou každého motoristy. Může mít totiž i velmi vážné důsledky, které se mohou vaší peněžence pekelně prodražit. V krajním případě tato potíž může nenávratně poškodit důležité komponenty vašeho miláčka. Jaké jsou ale příčiny přehřívání motoru a jak zareagovat, když se motor začne přehřívat.

Přehřívání motoru – možné příčiny a kdy vypnout motor?

Během jízdy by měl každý řidič pravidelně sledovat ukazatel teploty chladicí kapaliny umístěný na přístrojové desce, který na přehřívající se motor případně upozorňuje. Pokud se ukazatel dostane až do červených hodnot, je třeba reagovat. Stejně tak je nutné okamžitě jednat, pokud se rozsvítí červená kontrolka teploty motoru

První možné reakce

Tou správnou reakcí v prvních okamžicích je vyřazení převodového stupně, dostatečné snížení rychlosti a zapnutí topení i ventilátoru na maximální hodnoty. Výměník topení totiž dokáže přispět k odebrání tepla z chladícího systému, čímž může teplota motoru postupně klesat. 

Ve většině případů jde o tu nejlepší reakci, kterou v danou chvíli můžete jako řidiči udělat. Následně zastavte u krajnice, zapněte výstražná světla, nasaďte výstražnou vestu a vyčkejte, jak váš miláček bude na nastalou situaci reagovat. 

Kdy vypnout motor?

I sami odborníci ale na druhou stranu uznávají, že rozhodování o vypnutí motoru není v mnoha případech úplně jednoduché. Závisí totiž na tom, jak se váš automobil v takovém případě zrovna chová. Nepříjemným příznakem může být také neobvykle klepající motor.

Z obecných pouček a doporučení odborníků platí, že motor vašeho auta je vhodné vypnout, pokud je splněn alespoň jeden z níže uvedených problémů:

  • Z motoru vytéká voda.
  • Zpod kapoty automobilu uniká pára.
  • Z topení vozu vychází horký vzduch.

Jde totiž o vážné potíže, které by mohly v krajním případě vést k tomu, že se motor prostě a jednoduše uvaří. 

Pokud ale začne teplota motoru po chvíli klesat, můžete mít vyhráno. Jestliže se vám takový problém bude v dohledné době ale znovu opakovat, zvažte návštěvu vašeho autoservisu, kde vám s takovým problémem určitě ochotně mohou. 

Možné příčiny

Před opětovným vyjetím se ale raději opakovaně přesvědčte, že ventilátory chladiče vašeho vozu jsou vchodu. Jestliže teplota motoru neklesá ani po chvíli volnoběhu, je vhodné zavolat asistenční službu, která je v případě většiny havarijních pojištění v ceně základního balíčku. Ta vám může pomoci třeba i s odtahem vozidla, pokud to bude zrovna potřeba.

Nedostatek chladící kapaliny

Jde o jeden z nejčastějších důvodů. Pokud zjistíte, že máte v motoru nedostatek chladící kapaliny, můžete ji jednoduše sami doplnit, ale pouze tehdy, když je motor studený. Pokud byste ji chtěli přidat ve chvíli, kdy je motor zahřátý, může to vést v krajním případě k popáleninám na lidském těle.

Proč? To je jednoduché. Zahřátá chladící kapalina totiž mají tendenci se chovat nepředvídatelně a pokud v takové situaci otevřete víčko chladící kapaliny, vymrští ji tlak do vzduchu a uniklá horká voda začne ohrožovat vše kolem sebe. 

V takovém případě tak dejte velký pozor, jestli vám toto riziko stojí v danou chvíli za to. Osobně ale rozhodně doporučujeme vyčkat, až se teplota motoru alespoň o 50 procent sníží. 

Podívejte se, když kontrolka chladící kapaliny svítí, co dalšího hrozí při jejím nedostatku nebo vysoké teplotě.

Závada na chladiči

Závada na chladiči může být také problémem, který vedl k přehřátí vašeho motoru. Silně zanesený chladič má podstatně nižší chladicí výkon, takže není schopný motoru vašeho vozidla poskytnout dostatečné chlazení. To je obzvláště častý problém u starších vozů, u kterých se údržba chladiče často zanedbává. 

Nedostatek oleje

Nedostatek oleje mohl také vést k přehřátí motoru, jelikož olej slouží v případě motorů nejen k dostatečnému promazání, ale také právě i k chlazení. Pokud je v motoru nedostatek oleje, může se teplota motoru zvýšit a v krajním případě se tedy může i přehřát a indikovat tento problém vám pomůže třeba i kontrolka oleje.

Zanesená hadice v chladícím systému

A další možné příčiny? Třeba zanesené hadice v chladicím systému, které mohou zhoršit přenos chladicí kapaliny. Prasklé nebo zpuchřelé hadice mohou způsobit únik potřebné kapaliny. Častým problémem je také zavzdušnění chladícího systému, na což by si měl každý řidič dát rovněž velký pozor. 

Zaseklý termostat

Jednou z posledních možností je i problematický termostat. Pokud totiž zůstane zaseklý, nebude umožněn dostatek průtok horké kapaliny z motoru do chladiče. 

Nefunkční ventilátor chlazení motoru

Zapomenout ale nemůžeme ani na nefunkční ventilátor chlazení motoru, který může být také závadou, jež pro řešení vašeho problému hledáte. Pokud ventilátor nefunguje správně, může se motor přehřát, a to zejména při stání v kolonách, kde není zajištěn přirozený proud vzduchu.

Nejčastější dotazy

Jaké jsou hlavní příčiny přehřívání motoru?

Hlavní příčiny přehřívání motoru mohou zahrnovat nízkou hladinu chladicí kapaliny, poruchy termostatu, zanesený chladič, vadný ventilátor chlazení, závady ve vodní pumpě nebo přítomnost vzduchových bublin v chladicím systému.

Jak poznám, že se motor přehřívá?

Motor se může projevit přehříváním několika způsoby. Mezi nejčastější patří: zvýšená teplota na teploměru, varovná kontrolka na palubní desce, ztráta výkonu motoru, pára nebo kouř vycházející z motorového prostoru, nebo cítit zápach spáleného oleje či plastu.

Co dělat, pokud dojde k přehřátí motoru?

Tou správnou reakcí v prvních okamžicích je vyřazení převodového stupně, dostatečné snížení rychlosti a zapnutí topení i ventilátoru na maximální hodnoty. Výměník topení totiž dokáže přispět k odebrání tepla z chladícího systému, čímž může teplota motoru postupně klesat. Ve většině případů jde o tu nejlepší reakci, kterou v danou chvíli můžete jako řidiči udělat. Následně zastavte u krajnice, zapněte výstražná světla, nasaďte výstražnou vestu a vyčkejte, jak váš miláček bude na nastalou situaci reagovat. 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články