Syn slavného otce
Psal se rok 2005, kdy znovuzrozená automobilka z Molsheinu vyrazila celému automobilovému světu dech s mocným Veyronem. Bugatti se stala první automobilkou, která dokázala postavit sériový vůz se silniční homologací, který dokázal překročit rychlost 407 km/h.
Veyron se stal opravdovým mezníkem ve vývoji automobilů. Při jeho konstrukci čelili inženýři mnoha, zdánlivě banálním výzvám. Například pří vývoji motoru bylo sice dosaženo cíleného výkonu 1 000 koňských sil, ale jiná písnička to byla se samotnou odolností motoru. Materiál, který tvořil základ motorového bloku se totiž při tak intenzivní zátěži pozvolna tavil. Další problém nastal s pneumatikami, které nebyly schopny výkon přenést na silnici. Takovýchto problémů bychom v historii vývoje Veyronu nelezli celou řadu. Naštěstí se inženýrům Bugatti podařilo vše vyřešit.
Dokáže Bugatti ještě zaujmout?
Po ukončení produkce tak jedinečného vozu, jako je Veyron, bylo vlekou otázkou čím a jestli vůbec dokáže Bugatti znovu zaujmout. A odpověď na tuto otázku se nám představila v Ženevě.
Ano, dokáže!
Na počest slavného francouzského závodníka, nese nástupce Veyronu jméno Chiron. Jeho podobu nám naznačilo již designové studie Gran Turismo. Z té přejímá Chiron mnoho designových prvků jako ostře řezanou příď, výrazné boční nádechy masivního motoru a agresivní „bodové“ světlomety.
Výkon nepředstavitelných hodnot
Když se zmiňujeme o motoru. Chiron využívá stejný osmilitrový, šestnáctiválcový, zážehový agregát s válci uspořádanými do W. Ten produkuje neuvěřitelný výkon 1 500 koňských sil a točivý moment 1 600 Nm. Tato ohromující síla je přenášena na všechna čtyři kola pomocí sedmistupňové automatickké převodovky.
Z nuly na sto kilometrů v hodině dokáže vůz „vystřelit“ za 2,5 vteřiny a dále dokáže neuvěřitelně zrychlovat až na hodnotu 420 km/h, čímž se Chiron stává nejrychlejším produkčním automobilem na světě.
Foto: Bugatti