Nedaří se vám nastartovat auto? Častou příčinou může být vybitá baterie. Co v takové situaci dělat? V tomto článku vám představíme různé způsoby, jak auto s vybitou baterií znovu uvést do provozu.
Proč se autobaterie vybíjí?
Autobaterie se může vybít z různých příčin. Jednou z nich je delší odstavení auta, při kterém baterie postupně ztrácí energii. Dalším faktorem je častá jízda na krátké vzdálenosti, když baterie nemá dostatek času se plně dobít. V zimě mohou k vybíjení přispět studené starty, a pokud je baterie starší, její schopnost udržet náboj výrazně klesá.
Vybitá autobaterie: Jak to poznat?
Pokud vaše auto odmítá nastartovat, jednou z hlavních příčin může být vybitá autobaterie. Zde je několik signálů, které vám mohou napovědět, že vaše autobaterie potřebuje vaši pozornost.
- Měření napětí: Jedním z nejjednodušších způsobů, jak zjistit stav baterie, je změřit její napětí pomocí voltmetru. Když je baterie vybitá, její napětí obvykle klesne pod 12 V.
- Pomalé startování motoru: Pokud startér nedostává dostatečný proud, motor se jen pomalu otáčí a neusiluje o startování. Můžete slyšet, jak startér „trpí“, a motor se nakonec nezapne.
- Cvakání relátka: V případě, že je baterie téměř vybitá, můžete slyšet pouze slabé cvakání relátka z pod palubní desky. Tento zvuk obvykle znamená, že baterie nemá dost energie na to, aby aktivovala startér, a auto nestartuje.
Jak nastartovat auto? Jaké jsou možnosti?
- Startování pomocí startovacích kabelů
- Startovací boostery a powerbanky
- Roztlačení vozidla
- Nabíjení autobaterie
- Solární nabíječka
Startování pomocí startovacích kabelů
Startování auta pomocí startovacích kabelů je nejčastější a nejjednodušší způsob, jak dostat vůz s vybitou baterií zpět do provozu. Tento spolehlivý a účinný postup vám umožní nastartovat motor a následně dobít autobaterii během jízdy. Výhodou je jeho jednoduchost, nevýhodou je, že potřebujete další funkční auto, které poskytne energii ze své baterie.
Jak na to? Zaparkujte obě auta co nejblíže k sobě, aby startovací kabely dosáhly na baterie, ale zároveň se vozy nesmí dotýkat. Ujistěte se, že oba motory jsou vypnuté.
- Červený kabel připojte nejprve na kladný (+) pól vybité baterie, poté na kladný (+) pól nabité baterie, tedy u auta, od kterého budete startovat.
- Černý kabel (neboli zemnící) připojte na záporný (-) pól nabité baterie. Jeho druhý konec připojte na kovovou část vozidla s vybitou baterií (ne na baterii!). A to tak, aby byl co nejdál od ní.
Po úspěšném nastartování nechte auto s vybitou baterií běžet alespoň 20–30 minut, aby se baterie mohla dobít. Sledujte přitom kontrolky na palubní desce, které mohou upozornit na problémy s dobíjením. Pokud auto stále nestartuje, může být problém vážnější a možná budete potřebovat novou baterii. Pro úplné dobití baterie se doporučuje ujet alespoň 80–100 km. Nezapomeňte, že během této doby vůz nevypínejte.
I když to zní složitě, zapojení startovacích kabelů není nic těžkého. V našem článku s názvem Jak zapojit startovací kabely ve 4 krocích, najdete přesný postup a rady, na co si dát pozor, a co dělat, pokud auto ani tak nenastartuje.
Startovací boostery a powerbanky
Startovací boostery a powerbanky jsou stále populárnější alternativou ke klasickým startovacím kabelům. Tyto zařízení umožňují rychlé a účinné nastartování auta s vybitou baterií, aniž byste potřebovali další vozidlo.
Startovací powerbanky se na první pohled mohou zdát podobné běžným powerbankám, které používáme k dobíjení mobilních telefonů. Hlavní rozdíl však spočívá ve dvou klíčových oblastech: mají podstatně větší kapacitu a jsou vybaveny speciálním konektorem pro připojení startovacích kabelů. Tyto kabely jsou navíc velmi krátké, což minimalizuje proudové ztráty. Na konci kabelů najdete zubaté svorky, které se snadno přicvaknou na póly vybité baterie.
Většina těchto zařízení se nabíjí prostřednictvím standardního USB kabelu, přičemž plné nabití obvykle trvá 3 až 4 hodiny. Výrobci často uvádějí, že jejich powerbanky vydrží až tři tisíce nabíjecích cyklů, avšak reálná životnost se odhaduje na 2 až 3 roky, což je pro většinu uživatelů přijatelná doba vzhledem k jejich ceně.
Ceny startovacích powerbank začínají kolem 1 300 Kč. Při výběru je důležité vsadit na ověřené značky a modely, které mají dobré recenze a jsou spolehlivé.
Roztlačení vozidla
V minulosti bylo roztlačení auta běžným způsobem a také takovou nouzovkou, jak nastartovat vůz s vybitou baterií. I když se tento postup může zdát rychlý a účinný, je důležité mít na paměti některá rizika a doporučení, aby nedošlo k poškození vašeho vozu.
- Pozor na rozvodový řemen! U vozidel vybavených rozvodovým řemenem (na rozdíl od těch s řetězovým rozvodem) hrozí, že při roztlačení může řemen přeskočit, což by mohlo způsobit vážné poškození motoru. Aby se tomu předešlo, je důležité při roztlačení plynule pouštět spojku a co nejvíce eliminovat škubání auta.
Roztlačení je možné pouze u vozidel s manuální převodovkou. Automaty vyžadují jiné metody startování, a pokusy o roztlačení mohou vést k vážnému poškození. Odborníci také nedoporučují roztlačování u moderních aut, kde hrozí riziko poškození citlivé elektroniky nebo motoru. U nových vozů je lepší použít startovací kabely nebo startovací booster.
Nabíjení autobaterie
Dalším způsobem, jak vyřešit problém s vybitou baterií, je její nabití. Stačí připojit baterii k nabíječce autobaterie pomocí kabelů. Jak nabít autobaterii?
Na trhu jsou i inteligentní nabíječky, které nabízí rychlonabíjení, což může trvat jen dvě hodiny. Kromě běžných nabíječek můžete zvolit také speciální modely. Například automatické nabíječky nebo ty s funkcí startu, které nejen nabijí baterii, ale také umožní nastartovat auto, které delší dobu stálo. Pokud auto používáte jen občas, zvažte pořízení udržovací nabíječky, která vyrovnává samovybíjení baterie.
Solární nabíječka
Jedním z přelomových řešení může být solární nabíječka. Tato zařízení umožňují dobít baterii auta pomocí sluneční energie, což může být záchranou, pokud se ocitnete s vybitou baterií uprostřed slunečného dne. Stačí ji připojit do konektoru zapalovače a za ideálních podmínek – tedy za jasného slunečního svitu – může během několika desítek minut dodat baterii dostatek energie k nastartování vozu. Je však nutné mít na paměti, že tato metoda závisí na dostupnosti slunečního svitu, a zejména na podzim nebo v zimě může být sluneční energie nedostatečná.
" ["post_title"]=> string(40) "Jak nastartovat auto s vybitou baterkou?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(37) "jak-nastartovat-s-vybitou-autobaterii" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-08-21 12:26:40" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-08-21 10:26:40" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(50) "https://autotrip.cz/?post_type=clanky&p=44631" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [1]=> object(WP_Post)#15159 (24) { ["ID"]=> int(44541) ["post_author"]=> string(2) "32" ["post_date"]=> string(19) "2024-08-16 04:08:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2024-08-16 02:08:00" ["post_content"]=> string(13240) "Každý někdy zaslechl, že objem ničím nenahradíš. Toto tvrzení se mezi motoristy traduje celá léta. Co je na tom pravdy a co je to zdvihový objem?
Co je to zdvihový objem?
Zdvihový objem je místo, které se nachází mezi horní a dolní úvratí pístu (od styčné plochy pístu v dolní úvrati po horní úvrať). Horní úvrať je maximální horní zdvih pístu (píst se pohybuje směrem k vačkové hřídeli), naopak dolní úvrať je maximální spodní bod, který píst vykoná cestou dolů (směrem ke klikové hřídeli). Tento údaj se udává v centimetrech krychlových (cm3, nebo ccm), litrech a nalezneme jej v TP, někdy bývá označen i na zadní části automobilu.
Co ovlivňuje zdvihový objem motoru?
Tento faktor ovlivní mnoho věcí. Postupně si v kostce shrneme co tento údaj ovlivní.
Výkon
Zdvihový objem může rozhodně ovlivnit výkon. Dnes je sice situace taková, že díky přeplňování, čipování a vlastně celému downsizingu vyždímáme i z maličkých litrových motorů velmi dobrý výkon. Nicméně spalovat větší množství paliva a vzduchu, bude vždy o něco výkonnější a zde právě působí staré přísloví zmíněné v úvodu, že „objem nenahradíš“.
Výdrž motoru
Toto je staré téma, jako povědomí o mototrech. Vždy se všem vštipovalo, že objemnější a víceválcové motory mají delší životnost než ty menší, přeplňované a hnané s výkonem na samé možnosti materiálů. Uznávám, že ne všechny velkoobjemové motory jsou spolehlivé, to jistě ne a někdy je i ty méně objemové předčí.
V obecné rovině lze však tvrdit, například při porovnání motorů o objemu 999 ccm s třemi válci s motorem V6 bytelné odolné konstrukce s objemem dvou a více litrů, můžeme říci, že díky masivnosti celku, předpokladu nižšího zanášení karbonem (vzhledem k masivnějším kanálům a vedení) lze očekávat vyšší výdrž. Samozřejmě je zde ještě mnoho dalších proměnných, ale dá se říci, že z určitého hlediska je větší objem zárukou větší životnosti celku.
Velmi však záleží na zatížení a využívání potenciálu motoru, jako příklad uvedu třeba litrový motor s dvěma turby o výkonu 100 kW a jeho oponentem bude 2.0l atmosférický motor V6 s výkonem 110 kW. Zde je jasné, který motor je i za normálních podmínek více tepelně a zátěžově namáhán, aby podal svou optimální výkonovou potřebu.
Povinné ručení
Každý kdo vlastní vůz, tak platí určitý poplatek spojený s povinným ručením vozu, za případnou škodu. Tato částka se mimojiné odvíjí také od objemu vozidla a výkonu. Je zřejmé, že budeme platit mnohem menší povinné ručení za maličký městský vůz, než za masivní pickup s plnokrevnou V8. S rostoucím objemem zkrátka platíme více.
Ekologie
Dnes žijeme ve vcelku přísných emisních normách co se týče zdvihového objemu motoru. Ta rozhodně velkoobjemovým motorům nepřeje, neboť jen ze své podstaty, kde se ve větším objemu spálí více, této teorii odporuje.
Spotřeba paliva
S větším zdvihovým objemem je spojená větší spotřeba paliva. Bohužel toto je běžný jev, do více prostoru se zkrátka vměstná více paliva se vzduchem a to změnit nelze. I když v dnešní době existují mechanismy, které dokáží snižovat palivo i u více objemových motorů.
S objemem rostou i nároky a náklady
Nyní si povíme něco o náročnosti. Pokud mám pořádný zdvihový objem motoru, je třeba počítat s tím, že bude těžší a větší než jeho méně objemní sourozencí. To bude mít vliv na umístění motoru ve vozu a zatížení nápravy. Velkoobjemové motory, pak mohou mít komplikovanější rozvodový systém vzhledem k velkému počtu válců, což bývá nákladné z hlediska údržby, alespoň finančně.
Když už jsme “naťukli” ty finance tak musíme mnohdy počítat s větší olejovou náplní, což bude mít vliv na náklady provozu. Náklady se mohou projevit i z hlediska výše zmíněné váhy, kdy bude například přední náprava, nad kterou bude motor umístěn více namáhaná a to povede ke zkrácení její životnosti, většímu opotřebení brzd i pneumatik. Zde platí, přísloví “o opici a banánech”.
Je lepší větší, nebo menší zdvihový objem?
Na tuto otázku existuje pouze jedna odpověď a to ta, že záleží na preferencích uživatele. Vezměme si příklad nákladního automobilu typu tahač, zde je jasné, že se nemůže jednat o maloobjemový vůz. Motor je konstruován na velké porce zatížení, vysoký nájezd a převážně odolnost a sílu. Zde je jasné, že tento motor musí mít pořádný objem vzhledem k jeho užití a celkové konstrukci. Pokud však denně jedu po městě cca 2 kilometry a můj náklad tvoří taška o 5 rohlících, tak mi bohatě stačí objem o hodnotě 999 ccm. Pak je další rovina například u motocyklů. Tam již 999 ccm tvoří solidní žihadlo, které vzhledem k váze stroje dokáže velké věci. Váha vozu, stroje, motorky je dalším důležitým aspektem, který vzhledem k zdvihovému objemu bude výhodou, či překážkou.
Jaký je ideální objem?
Opět je to velmi tenký led, kdy si i zde dovolím vás odkázat o pár řádků výše. Obecně však mohu říci, že velký podíl prodávaných vozů na trhu má zdvihový objem okolo 2000 ccm u vznětových motorů a 1500 ccm u zážehových motorů.
Shrnutí
Mnoho automobilek se právě v dnešní době vždy snaží ve zdvihových objemech zohlednit přísné eko normy, cenu povinného ručení a výkonu. Jazýčkem na vahách je i spotřeba paliva, kterou jsme si zmínili výše. Lidé v dnešní době chtějí jezdit úsporně a co nejvýkonněji, to jsou bohužel aspekty, které se těžko spojují s větším zdvihovým objemem. Dříve bylo zcela normální, že automobilky ve svých starých verzích vozů sahali po větším zdvihovém objemu a větším počtu válců. Nyní se situace změnila a i ostřejší verze silničních aut spíše sahají po přeplňování, nebo úpravám stávajících motorů. Taková je nyní bohužel situace evropských automobilek. Pokud bychom vyrazili za velkou louži, zde je situace stále jiná a velkoobjemové vozy jsou zde naprosto běžným doplňkem života místních obyvatel.
" ["post_title"]=> string(64) "Zdvihový objem motoru: Co ovlivňuje a proč na něm záleží?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(21) "zdvihovy-objem-motoru" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-08-09 10:15:01" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-08-09 08:15:01" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(50) "https://autotrip.cz/?post_type=clanky&p=44541" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [2]=> object(WP_Post)#15158 (24) { ["ID"]=> int(44526) ["post_author"]=> string(2) "32" ["post_date"]=> string(19) "2024-08-14 04:18:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2024-08-14 02:18:00" ["post_content"]=> string(11375) "Už jsme probrali několik druhů motorů, představte si však motor, kde mohou být válce ve třech řadách. Zajímavé, že ano? Ale pozor. Není „W“ motor jako „W“ motor. Toto označení používá, jak vějířový motor, tak „W“ motor od automobilky Volkswagen, který se liší.
Co je to vějířový motor?
Vějířový motor, má tři řady válců vedle sebe. Velmi zajímavé je, že tyto řady válců pohání jedna kliková hřídel. Středová část válců je v rovině a krajní části jsou nakloněné. Motor nám tak může připomínat tvar šipky, nebo rozevřeného vějíře. Dá se říci, že tento motor má hodně společného s vidlicovým motorem, avšak uprostřed by se dalo říci, sedí ještě řadový.
Jak funguje vějířový motor a co jeho rozvod?
V zásadě stejně, jako většina spalovacích pístových motorů jen s tím rozdílem, že jeden klikový hřídel pohání tři řady pístů. K tomu je samozřejmně třeba minimálně tří vačkových hřídelý, neboť válce jsou od sebe poměrně vzdáleny. Motor, proto může používat zjednodušeně 2 nebo 4 ventily na válec. Díky vzdálenosti válců je rozvod komplikovanější, než u vidlicového, nebo řadového motoru. Je třeba sladit všechny vačky s klikou, což s navýšením jejich počtů komplikuje i časování.
W motor od Volkswagen
Nyní se posuneme do druhé vody motoru s označením „W“. Tento motor se zásadně liší od vějířového (šipkového), protože nemá 3 řady pístů, ale rovnou 4. Tento motor může mít jednu, ale i více klikových hřídelí, to je samozřejmě opět odlišuje. Nejslavnější provedení tohoto motoru nalezneme v nejrychlejším voze na světě a to Bugatti Chiron supersport 300 plus, jde o provedení W16, zde je motor naladěn na neuvěřitelných 1 176 kW.
Tento motor však debutoval i v Passatu B5,5 ve vezri W8 s výkonem 202 kW, kdy W8 například vznikl spojením dvou VR4 motorů. Dalším rozdílem od vějířového motoru je to, že se tyto motorizace vyráběly v provedeních 8 válců, 12 válců, 16 válců a dokonce se uvažovalo i o 18 válcích. Tyto motory mohou být jak zážehové, tak vznětové, ale stejně tak mohou být i přeplňované.
Konstrukční řešení motoru W od Volkswagen
Motor obecně vychází z VR motorů a jedná se vlastně o jejich spojení, avšak nalezneme zde konstrukční rozdíly. Jak zaznělo výše motor má 4 řady válců, které jsou rozděleny do dvou bloků, kdy je mezi oddělenými bloky úhel 15 stupňů a mezi válci ve společném bloku 72 stupňů. Účel tohoto uspořádání má v úmyslu dostat co největší počet válců do dvou bloků s dvěma hlavami. To má však svoje úskalí a mnozí nadšenci motorů tuší, že to bude klikovka.
Kliková hřídel musí být složitá, aby dokázala tzv. utáhnout tolik válců, aby to bylo ještě složitější jsou roviny pístů posunuty o 12,5 stupně v každém bloku, což má za následek ostrý úhel. Nicméně existují i varianty motoru s dvěma klikovými hřídeli. Složitost zařízení má na svědomí i „odolné“ možná lépe řečeno „kalené“ motorové součásti a to především kliky a ojnice. Zbytek motoru je křemíkovo-uhliníková slitina. Tyto motory se však nenachází v běžných vozech, pomineme-li Passat. Jsou konstruovány, pro luxusní vozy vysoké třídy i standardu, kde se na spotřebu paliva zrovna nehledí.
Rozvody W motorů od Volkswagen
Jak jistě tušíte, bude to pěkně zapeklité a mechanici se u této motorizace jistě zapotí, nejen že rozvody jsou komplikované a není to to taková brnkačka, jako u menších motorů, fakt komplikuje i například přítomnost dvou klikových hřídelí, což zvedá obtížnost na druhou. Vždy jsou použity minimálně dva sací a dva výfukové ventily, čili rozvod OHC.
Nevýhody motorů W od Volkswagen
- Nevýhodou je rozhodně složitá konstrukce.
- Vysoká váha motoru.
- Vysoká spotřeba paliva.
Výhody motorů W od Volkswagen
- Jak jistě tušíte, je to výkon.
- Impozantní zvukový projev.
Vozy s motorem W od Volkswagen
Nyní si uvedeme alespoń pár vozů s tímto motorem:
- Volkswagen Passat B5,5 W8 – 4.0l 202 kW (263 PS)
- Audi A8 D3 W12 – 6.0l 331 kW (450 PS)
- Bugatti Veyron W16 – 8.0l 736 kW (1001 PS)
Zdroj náhledového obrázku: By Saveferris888 - Own work, CC BY-SA 3.0
" ["post_title"]=> string(51) "Motor W alias vějířový motor a Volkswagen motor" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(7) "motor-w" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-08-09 09:25:46" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-08-09 07:25:46" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(43935) ["guid"]=> string(50) "https://autotrip.cz/?post_type=clanky&p=44526" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [3]=> object(WP_Post)#15162 (24) { ["ID"]=> int(44522) ["post_author"]=> string(2) "32" ["post_date"]=> string(19) "2024-08-13 04:21:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2024-08-13 02:21:00" ["post_content"]=> string(9911) "Mnozí tento skvost nazývají dokonalou inženýrskou záležitostí, jiní ji odsuzují, jako slepou uličku světu motorismu. Co přinesl světu Wankelův motor a proč se přestal používat?
Co je to Wankelův motor?
Wankelův motor je typ spalovacího pístového motoru s trojúhelníkovým pistem, který rotuje v oválné skříni, kdy se celý tento jev odehrává bez použití klikového mechanismus. Samotný píst odděluje spalovací komory, kde probíhá stlačení, expanze i výfuk a opět tohle vše bez použití rozvodů. No není to dokonalé?
Kde vznikl Wankelův motor?
Tento motor vymyslel pan Felix Wankel kolem roku 1954. Motor měl však své mouchy a byl poměrně složitý a proto jej bylo třeba přepracovat. Přepracování učinil roku 1957 Hanns Dieter Paschke. Později jsme mohli tento inženýrský skvost nalézt v pár vozech. Mnozí z nás jistě ví, že se tento motor objevil v automobilech značky Mazda, to však není vše. Tento motor použil i Mercedes-Benz ve svém experimentu C 111, ale ani to však není vše, do souvislosti s Wankelem můžeme přidat i automobilku Opel a Citroën i Corvette.
Jak funguje Wankelův motor
V úvodu je dobré říci, že Wankelův motor umí něco co nedokáže žádný jiný motor a to, že za svoji jedinou otáčku rotoru, proběhne v každé komoře celý cyklus čtyřtaktního spalovacího motoru s přímočarým pohybem pístů. To má za následek mnohem větší výkon vzhledem k objemu a to i bez použití přeplňování.
Tak a teď už k jeho funkci. Motor funguje tak, že tříboký píst rotuje v oválné skříni a vymezuje tedy prostor pro stlačení, expanzi a výfuk. Jednoduše řečeno, zkrátka jen rotuje dokola ve své skříni. To vše je však velmi náročné na těsnění celého soukolí a to je velký problém, navíc je celé tohle ústrojí podrobeno výbuchům a vysoké teplotě. Více si řekneme v jeho výhodách i nevýhodách.
Výhody Wankelova motoru
- Jak již zaznělo výše Wankelův motor umožní mnohem větší výkon na daný objem bez nutnosti přeplňování.
- Minimum pohyblivých částí tím, že postrádá rozvod a další věci, které jsou typické pro ostatní spalovací motory, což jde ruku v ruce s nižším počtem dílů, které tento motor tvoří.
- Wankelův motor se navíc vyznačuje tichým a kultivovaným chodem.
- Velkým pozitivem je i kompaktní rozměr a poměrně nízká hmotnost.
- Wankelův motor není tak choulostivý na kvalitu benzínu, jako jeho jiní spalovací bratři.
Nevýhody Wankelova motoru
- Největším problémem tohoto motoru ja malá životnost těsnících hmot, které vedou k častým GO motoru.
- Další nevýhodou je jeho nízká účinnost.
- Spotřeba paliva Wankelova motoru není také ideální a řadí se spíše k těm motorům s větší spotřebou. Je to sice pocit subjektivní, ale můžeme říci, že ano.
- Vyšší spotřeba oleje a jeho spalování, což má za následek horší emise.
Nejznámější vozy vybaveny tímto motorem
Jednoznačně nejslavnějšími vozy, které měly pod kapotou tento skvost je Mazda RX-7 a RX-8. Mazda RX-7 díky tomuto motoru o objemu 1.3l disponovala úctyhodnými 147 kW. V Mazdě RX-8 byl tento motor 1.3 dokonce vydopován na 170 kW. Existuje více verzí motorů pro obě tyto varianty, avšak výsledek je vždy stejný. Úžasný zvuk, lehké auto, pohon zadní nápravy, zkrátka dokonalý recept na radost.
Proč se Wankel už nepoužívá
Bohužel k neúspěchu tohoto motoru vedly právě problémy s těsněním a jeho časté GO. Wankel je jednoznačně drahá záležitost a zde platí mnohem více, než kdekoli jinde přísloví o „opici a banánech“. To vedlo k tomu, že tento motor postupně upadl. Další nevýhodou jsou samozřejmně emisní normy. Ty zabíjí i normální běžné motory a Wankel není schopen plnit Euro normu 5.
" ["post_title"]=> string(66) "Wankelův motor: Revoluční koncept s problematickým těsněním" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(12) "wankel-motor" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-08-08 16:34:30" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-08-08 14:34:30" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(43935) ["guid"]=> string(50) "https://autotrip.cz/?post_type=clanky&p=44522" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [4]=> object(WP_Post)#15163 (24) { ["ID"]=> int(44537) ["post_author"]=> string(2) "32" ["post_date"]=> string(19) "2024-08-12 04:53:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2024-08-12 02:53:00" ["post_content"]=> string(13899) "Bez debat brzdy patří k nejdůležitějšímu prvku bezpečnosti vašeho vozu. Péče o ně je důležitá a hazardovat s nimi se rovná hazardu se životem svým i jiných. Zkusíme si tedy říci, jak bychom si mohli tyto prvky zkontrolovat, abychom si udělali nějakou představu co je ještě dobré, nebo kdy dát auto zkontrolovat. Dnes se především zaměříme na jejich opotřebení.
Vizuální kontrola
Destičky se většinou dají, alespoň ty z přední strany kontrolovat vizuálně i bez sundání kola. Buď se koukneme průzory disků a nebo kol. To samé lze i s kotouči. Podrobná kontrola je však ideální po sundání kola.
Destičky
Destičky by měly mít určitou minimální tloušťku, kterou můžeme zjistit na internetu, nebo v dílenských příručkách. Většinou jsou to 2 mm. To už je docela hodně málo. Před koncem své životnosti navíc většina desek píská a naše moderní vozy jsou navíc vybaveny kontrolkami signalizující jejich opotřebení. Pokud se nám toto rozsvítí měly bychom neprodleně navštívit servis, nebo se pustit do výměny (pozor i elektronika se může mýlit, například špatným obvodem v deskách nebo jeho přetržením, či spojením).
Nežádoucí jsou i kusy vypadané destičky nebo její rozpraskání, to je špatně. Pokud sjedeme desky na smrt můžou nám vypadnout a my si zničíme jako bonus i kotouč a třmen a daleko nedojedeme. Na měření desek se buď dá užít šuplera a nebo měřící terčíky. Měřidla nám dají odhad toho v jakém stavu jsou zhruba naše desky co se ještě brusného materiálu týká.
Kotouče
I kotouč má nastavenou minimální šířku, kterou se buď dozvíme u jeho výrobce a nebo v dílenské příručce. Další věcí je ta, že kotouč nesmí mít nadměrnou hranu. Pokud má hranu dá se brousit, nicméně, já osobně malinké hranky neřeším, a když vidím velké hrany kotouče nebrousím, ale přistoupím k výměně kotoučů i desek. Hranu kotouče můžeme zkontrolovat vizuálně i dotykem. Nedělejte to na teplých brzdách! Spálíte se. Na vychladlém autě je to v pořádku a prostě si na kotouč sáhneme.
Praskliny na kotouči
To je opravdu zlé. Pokud vidíme praskliny na kotouči je na čase kotouč okamžitě vyměnit. Jakákoli anomálie prasknutí, díra, prodření je špatně. Nepouštějte se do žádného lepení ani vaření atd.. je to nesmysl a nebezpečné. Kupte nový díl a bude to v pořádku.
Házení a kopání
Pokud jedeme a zabrzdíme a začal nám vibrovat volant je to špatně. S největší pravděpodobností je kotouč zvlněný a tzv “nám kecá do řízení“. To je špatně. Osobně bych ho opět nikde nenechával srovnávat, ale dal raději nový.
Házet nám mohou i nové kotouče. Pokud koupíme velmi levné díly nejasného původu, tak se mohou po několika kilometrech teplem zvlnit a začnou házet, proto je dobré kupovat brzdové součásti od ověřených výrobců, kteří s tím mají léta zkušenosti a vědí co dělají, ale pozor dnes je doba taková, že se díly přebalují! Proto není někdy jistota koupení perfektní značky za pár korun, protože obal může být originál, ale díl už nikoliv! Na druhou stranu mnozí věhlasní výrobci vyrábějí své zboží na stejných linkách, jako levnější distributor. Zde proto uvedu pár značek co osobně používám:
Na těžká a výkonná auta – TRW, ATE, Brembo, Ferodo, Texar.
Na lehčí auta a méně výkonná – Blue print, Febi, Meyle, ABS.
Výběr nechám na vás, ideální je, když si počtete fóra a nebo zajdeme za kamarády, mechaniky, kteří to mění a řeknou vám co sami používají a co se kazí víc a míň. I ten nejlepší výrobce může mít špatný den.
Co budu potřebovat při výměně kotoučů a desek?
I tuto záležitost zvládneme doma, protože zas taková věda to není, ale je třeba určité zručnosti a zkušenosti, ty jsou v tomto případě důležitější než samotná mechanická zručnost. My si řekneme absolutně stručný základ, alespoň pro představu.
- Třmeny jsou uchyceny na plovoucích čepech na přední nápravě, většinou imbus č.7 (tento imbus nebývá součástí všech sad, proto si jej opatřete) někdy bývají i torxy. Vzadu jsou nejčastěji šrouby, kdy na pouzdru nalezneme šestihran č. 15 a na šroubu č.13.
- Plovoucí čepy vždy čistíme i jejich pouzdra a kontrolujeme prachovky a nebo měníme. Já osobně je mažu měděnou vazelínou, nebo keramickou vazelínou, či silikonovým olejem - vazelínou a nebo mazivem k tomu určeným. Vždy toto mazání vyvolává debaty spoustu odborníků a každý vám bude tvrdit, že právě jeho mazivo je to top a nejlepší, ale za mě s měděnou vazelínou, keramikou a nebo silikonovým mazivem vedle nešlápnete, tečka. Pozor, prý už jsou na trhu i čepy, které by se mazat neměli, ale já jsem se s nimi ještě nesetkal, měly by být od firmy ATE.
- Kotouče jsou pojištěny pojistnými šrouby. Ty musíme sundat, což někdy nejde pokud zarezly a musí se případně odvrtat. Pokud je budeme dotahovat zpět, tak já je nikdy nedotahuji tzv. “na krev” protože to pak nejde povolit, chce to trochu citu a půjde to. Někdy je třeba sundat držák brzdiče, abychom kotouč dostali ven.
- Před nasazením nového kotouče si já osobně náboj tenkou vrstvou ideálně keramické vazelínu a nebo měděné máznu. Zde to opět rozvíří mnoho debat a spousty mechaniků vám řekne, že je to špatný postup, protože to může způsobit házivost a nepatří tam nic. Mne osobně se nic takového nikdy nestalo, pokud nepoužijete extrémní množství vazelíny, tak si myslím, že házivost nehrozí, ale nejsem odborník. Já to mažu proto, protože pokud je příště budete sundávat a nemazali jste, budete je nejspíš muset srážet a bouchat po nich. Což je podle mne mnohem horší než trocha maziva a proto já osobně mažu, ale opravdu tenkou vrstvu.
- Důležité je pak očistit a odmastit dosedací plochy pro desky. Někdo zde opět maže, třeba jako já, ale opravdu jen místo kde deska chodí a nic víc a vrstvou menší než tenkou, kdy opět používám keramiku a nebo měděnou vazelínu. Já to dělám roky a nikdy jsem dosud neměl žádný problém, ale nejsem profesionál, kdy vám možná řeknou jinou zkušenost. Zkrátka každý dělá, jak umí a co zrovna funguje jemu a nemohu tvrdit, že má někdo lepší, nebo horší postup.
- A teď to nejdůležitější, k tomu abyste zatlačili písty třmenů je třeba speciálního nářadí. Přední třmeny zatlačíte i velkými sikovkami, nebo svorkou, ale ty zadní, kde je například integrovaná ruční brzda, na ty je ideální zatlačovací přípravek. Musíte tlačit a otáčet, neboť se v nich nachází jemný závit. Já osobně roky používám sadu Yato YT-0682 s cenou cca. 600 Kč. Má nástavce na většinu vozů, s kterými se můžete potkat.
- Po výměně je potřeba také brzdnou soustavu pořádně odvzdušnit, to jsme vám popsali v samostatném článku.
Závěrem je třeba říci, že pokud nemáte dostatečné zkušenosti, tak se do brzd nikdy nepouštějte! Jde o život a pokud člověk neví co dělá, tak může být problém. I můj postup je jistě jiný, než doporučení mnohých výrobců. Já jej provádím dle sebe a na své riziko a to taky beru na vědomí, že je to tzv. bez záruky, neboť nejsem pověřený servis. Opírám se však o několik let zkušeností a to, že jsem to na svých a vozech rodiny dělal několikrát a nikdy se nic nestalo, pro cizí lidi, bych rozhodně nic neopravil a doporučuji obracet se na odborníky, kteří procházejí školeními a měly by být zběhlý v problematice.
Podělte se do komentářů, jaký je váš nejlepší postup.
" ["post_title"]=> string(66) "Praktický průvodce: Jak odhalit sjeté brzdové desky a kotouče" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(40) "jak-poznat-sjete-brzdove-desky-a-kotouce" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-08-12 14:35:18" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-08-12 12:35:18" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(50) "https://autotrip.cz/?post_type=clanky&p=44537" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [5]=> object(WP_Post)#15164 (24) { ["ID"]=> int(44518) ["post_author"]=> string(2) "32" ["post_date"]=> string(19) "2024-08-12 04:12:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2024-08-12 02:12:00" ["post_content"]=> string(10109) "Mnozí z nás slyšelo zkratku VR ve spojitosti s virtuální realitou. Ještě dříve než však vznikla virtuální realita, přišly na svět zajímavé motory označované písmeny „VR“.
Co znamená motor VR?
Toto označení nese spojení vidlicového a řadového motoru. Tento motor se snaží kombinovat výhody obou těchto zařízení. Je to specifický motor vyznačující se úhlem svírajícím válci od 10,5 do 15 stupňů. Tento motor disponoval dvěma až čtyřmi ventily na válec. Vyráběl se ve variantách VR6 (šestiválec), nebo VR5 (pětiválec). Jeho specifikací je jeden společný blok a hlava válců. Tyto motory měly vždy dvě vačkové hřídele.
Kde vznikl motor VR?
Tento skvost nám přinesla automobilka Volkswagen ve snaze dodat alternativu k řadovým R4 motorům, které by byly jen o malinko větší. Poprvé byl tento motor VR6 představen roku 1991 v modelu Passat a Corrado. Později se objevil i ve vozech Golf 3, Vento, Jetta, Toledo. Tyto automobily byly kombinovány a známý svým logem VR6 a mnohdy také označením Syncro, což značilo pohon 4x4. Tento pohon byl stálý a založený na diferenciálu Torsen známý z Audi. Později se objevilo i VR5, kdy já sám jsem s tímto motorem jezdil v Passatu B5 VR5 Syncro o objemu motoru 2.3l a výkonem 110 kW. Auto nejelo špatně, jen bylo trochu žíznivé a pod 11l se dostalo jen horko těžko. Co se mi však líbilo byl úžasný zvuk motoru. Nicméně, žádná střela to nebyla, ale na tu dobu to jelo hezky.
Jak funguje motor VR a jaké je jeho uspořádání?
Jeho funkce je podobná jako u ostatních spalovacích motorů. Jen se mírně liší uspořádání válců, které kvůli úmyslu uspořit prostor a zkombinovat dohromady vidlicový a řadový motor má své specifické uspořádání. Jeho primární vývoj byl pro automobily s poháněnou přední nápravou, proto je použit pouze malý úhel mezi válci, pokud by byl totiž větší bylo by nutné použít oddělené hlavy. To také šetří užití více než dvou vačkových hřídelí.
Jak šel čas s motory VR
První motor VR přišel ve výše zmíněném roce 1991 a měl objem 2.9l, kdy současně hned vyšla i verze 2.8. Později roku 1997 se objevil náš VR5 2.3l s výkonem 110 kW. V roce 1999 spatřil světlo světa modifikovaný motor VR6 o objemu 2.8l a výkonem 204 koní. Proslavil se také v ostré verzi „brouka“ New Beetle RSi, kde se objevuje VR6 s objemem 3.2l a výkonem 228 koní. Následoval Golf 4 R32 a Audi TT, kde opět tento motor slaví úspěch se stejným výkonem i objemem jako v „brouku“. Čas nás opět posunuje dále a tento motor se objevil v 6. generaci Passatu známý jako VR6 s objemem 3.2l a vévodil špičce nabídky s 250 koníky, tato varianta je k nalezení i v Porsche Cayenne. Zde se navíc stal pochvalovanou a poměrně spolehlivou jednotkou s velmi solidním výkonem a přijatelnou spotřebou.
Postupem času jsme tento motor mohli nalézt ve Škodě Superb v jeho modernizaci 3.6 FSI. Jeho poslední variantu jsme znali všichni a strašila nás na dálnicích ve stíhacích Passatech známých R36 s označením 3.6 FSI VR6 a výkonem 300 koní.
Výhody motoru VR
- Jak již několikrát zaznělo, jeho výhodou jsou kompaktní rozměry.
- Další výhodu jako člověk, který s ním chvíli jezdil, bych uvedl zvuk, ten se povedl.
- Výhodou je vlastně i jeho kombinace výhod plochého a vidlicového motoru.
Nevýhody motoru VR
- Nevýhodou, kterou sám mohu potvrdit je spotřeba paliva, tyto motory nejsou až na výjimku 3.2l R32 nic moc extra úsporné i vzhledem k objemu.
- Točivý motor vás oslní, což má za následek plochá křivka jeho výkonu.
Proč zkončila výroba motoru VR?
Za vším stojí převážně výrobní náklady, a také nepřejícnost doby víceválcovým motorům. Dnes frčí menší objem a turbo, doba obecně nepřeje velkým atmosférám. Opět bychom samozřejmně mohly zmínit euronormy a v poslední době i to, že oturbené motory lze lépe upravovat a jeden motor může mít mnohem více výkonových modifikací.
Zdroj náhledového obrázku: By The Car Spy - VW Golf R32, CC BY 2.0
" ["post_title"]=> string(47) "VR6 a VR5: Průlomové VR motory od Volkswagenu" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(8) "vr-motor" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-08-08 16:21:06" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-08-08 14:21:06" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(43935) ["guid"]=> string(50) "https://autotrip.cz/?post_type=clanky&p=44518" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [6]=> object(WP_Post)#15165 (24) { ["ID"]=> int(44506) ["post_author"]=> string(2) "32" ["post_date"]=> string(19) "2024-08-09 04:14:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2024-08-09 02:14:00" ["post_content"]=> string(10433) "Tento pojem slyšelo mnoho z nás. Už jen přízvisko řadový mnohé napoví a dokáže nám učinit představu, o jaký typ motoru se jedná. Dnes tomuto motoru věnujeme pár řádku a podíváme se mu tzv. pod pokličku.
Co je to řadový motor?
Řadový motor je druh spalovacího motoru jehož válce jsou uloženy v řadě za sebou. Díky tomu dochází k vyváženému průběhu a mnohem hladšímu chodu než u motorů uspořádaných do V. Válce mohou být uspořádány podélně, nebo šikmo. Nejčastější je označení těchto motorů R4, kdy se jedná o řadový čtyřválec. Je to nejčastější zástupce vozů ekonomické a střední třídy. Počet válců se však může lišit, kdy nalezneme například řadový 3 válec, ale stejně tak i řadový 6 a 8 válec. Jedná se o nejjednodušší uspořádání válců.
Benzín nebo nafta?
Řadové motory mohou být, jak dieselové tak benzínové. Jedny z nejslavnějších benzínových řadových motorů nesou označení MPi, kdy je nalezneme v koncernových vozech, ale také vozech značky Dacia i jiných. Nemůžeme samozřejmě zapomenout na dieselové přeplňované motory s označením TDi, které jsou na našem území velmi známé.
Rozvodový systém u řadových motorů
Motory mohou mít rozvody typu OHV s jednou vačkovou hřídelý, stejně tak můžeme narazit na ventilový rozvod DOHV, kde nalezneme dvě vačkové hřídele a dalším aspektem mohou být dokonce i tři vačkové hřídele, kdy jedna slouží jako tzv. vyvažovací hřídel neboli protiváha a snižuje vibrace motoru.
Pohon rozvodů
Nejčastěji se setkáme s pohonem rozvodů za pomocí řemenu a nebo řetězu, či vzácně ozubeným soukolím.
Řadový čtyřválec R4
Jak již zaznělo výše, nejrozšířenější je právě čtyřválcový řadový motor. Je označen písmenem R a počtem válců 4. Motor jste schopni nalézt od aut nižší střední třídy, až po dodávkové vozy. Nejčastější je samozřejmě v nižší střední třídě a střední třídě. Dnes v době downsizingu i v těch vyšších třídách neboť nahradil víceválcové motory, které dříve velkolepě reprezentovaly vyšší kategorie vozů. Zdvihový objem těchto R4 motorů se obvykle pohybuje od 0.9-3.0l. Samozřejmě rozpětí se ve vzácnějších případech může lišit.
Výhody řadových spalovacích motorů
Jako každý motor, tak i řadové motory mají své výhody a není jich málo:
- Jak již zaznělo výše, je to především jejich poměrně jednoduchá konstrukce.
- Nižší výrobní cena vzhledem k jednodušší konstrukci jinak uspořádaných válců.
- Nižší hmotnost a slušná kultivovanost.
- Dobré uspořádání do motorového prostoru.
Nevýhody řadových motorů
Řadové motory mají několik málo vad na kráse:
- Vibrace například u řadových tříválců.
- Mají hůře umístěné těžiště oproti plochým motorům
Legendy mezi řadovými motory
Určitě všichni známe zmínky o motorech, které zkrátka dobyly svět. Mezi těmito etalony narazíte právě na mnoho řadových motorů a zde si jen pro případ některé uvedeme.
- 1.9 TDi – Tento motor ve všech jeho verzích je práce řadovým dieselovým čtyřválcem nebo R4, kdy si dokázal získat mnoho příznivců svou spolehlivostí i spotřebou.
- BMW R6 – Šestiválcové motory od BMW byly pověstné, opět se zde jednalo o řadové šestiválce, které udivovaly svou dokonalou vyvážeností a hladkým chodem. Výrobou řadových šestiválců se BMW věnuje od roku 1933 a dá se říci až do současnosti. Hlavně díky této motorizaci tato značka uchvátila srdce mnoha motoristů. Vzpomeňme na legendární E39, E38, E24, E34, E36. Tyto vozy se stali legendami i díky jejich motorům. Především jejich starší benzínové motory vynikaly precizním chodem a na svůj výkon dobrou spotřebou.
- Mercedes-Benz OM612.961 (270 cdi) – Nyní tu máme něco malinko jiného neboť se jedná o motor R5, čili pětiválec. Za mne se jednalo o velmi dobrý motor, který jsme nalezly v mnoha modelech značky Mercedes-Benz. Už jeho předchůdce o objemu 2.9 nebyl vůbec špatný a myslím, že se jednalo o skutečně skvělý motor. Tento motor nalezneme i v Ssangyong Rexton první generace.
Pokračovat bychom mohli samozřejmě dále ale alespoň pro představu jsme si dali pár zástupců s rozdílným počtem válců.
" ["post_title"]=> string(49) "Řadový motor: Efektivita a jednoduchost v praxi" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(12) "radovy-motor" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-08-08 15:49:59" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-08-08 13:49:59" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(43935) ["guid"]=> string(50) "https://autotrip.cz/?post_type=clanky&p=44506" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [7]=> object(WP_Post)#15166 (24) { ["ID"]=> int(44511) ["post_author"]=> string(2) "32" ["post_date"]=> string(19) "2024-08-09 04:14:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2024-08-09 02:14:00" ["post_content"]=> string(12394) "Silnou auru mezi motoristy mají pověstné motory do “V”. Je to něco, co stále budí pozornost nejednoho fandy motorismu a mnoho z nás při tom slově plesá srdce blahem.
Co je to vidlicový motor?
Vidlicový motor má uspořádání válců do písmene „V“. Je to vždy typ motoru s více válci, protože těžko by jeden válec mohl svírat písmeno V a to se také stalo označením pro tyto motory, a číslo za ním 2,4,6,8 označuje počet válců. Díky tomuto bájnému uspořádání má menší výšku i délku než motor řadový. Písty vidlicového motoru spolu sdílejí jednu společnou kliku se kterou je spojují ojnice. Vidlicový motor může být jak vznětový, zážehový a stejně tak i přeplňovaný.
Kde vznikl vidlicový motor?
Daimler a Maybach… Možná už jste slyšeli o těchto jménech, hlavně o tom druhém, které ve vás jistě probudí punc luxusu. Tito dva muži se zasloužili o mnohé v historii automobilismu. V roce 1960 totiž firmu Maybach-Motorenbau převzal Daimler Benz a nyní už vím, že jsme všichni tzv. doma. Ano je to opět svět Mercedes-Benz, který i zde tvořil historii. My se však přesuneme ještě před oficiální přijetí firmy Maybach firmou Benz a to do roku 1889, kdy právě Daimler postavil první dvouválcový vidlicový motor podle předlohy Maybacha.
Výhody vidlicového motoru
Jednou z hlavních výhod vidlicového motoru je větší výkon pro stejný objem válce oproti tomu řadovému, kdy navíc dosahuje většího točivého momentu.
- Další výhodou je kompaktnost těchto motorů, zkrátka zaberou méně místa než například ty řadové.
- Výhodou je bytelná konstrukce motoru, která poskytuje dobrou životnost celého ústrojí.
- Dobrá pověst a image, mezi autaři, ale i motorkáři si tyto motory nesou zvláštní punc.
Nevýhody vidlicových motorů
- Velkou nevýhodou vidlicového motoru je jeho hmotnost, vidlicové motory jsou těžší než ty řadové.
- Velkou nevýhodou vidlicových motorů je jejich nevyvážený chod. K tomu aby se situace zlepšila jsou na klikovou hřídel umístěny závaží, které vyvažují chod motoru, to má však za následek další negativa a to zvýšení váhy. Díky těmto okolnostem, proto nejde do otáček tak ochotně, jako řadový motor.
Dva typy klikových hřídelí a jeden motor
Zajímavostí vidlicových motorů a hlavně těch s více válci je to, že jsou rozdílné typy klikové hřídele. Díky jejich rozdílům mají motory jinou charakteristiku.
Cross plane
Zde se jedná o klikovou hřídel pro pístové motory, jejíž charakteristika je, že klikové čepy nejsou ve stejné rovině a tím pádem jsou ve dvou kolmých rovinách 90 stupňů. Často tuto konfiguraci uvidíme u V8, V2, V4 a nebo V-Twin. Jiný název pro toto uspořádání může být kliková hřídel s křížovými rovinami.
Aby celá soustava dobře fungovala je nutné vyvážení klikové hřídele za pomoci závaží, to má i za úkol omezení vibrací. Následek zátěže závažími má na svědomí výše popsaný efekt neochoty motoru hnát se do otáček. Má to však i své pozitivum a to nezaměnitelný zvuk „bubláku“, který je právě například, pro tyto V8 tak typický.
Flat plane
Hlavním rozdílem mezi klikovou hřídelí cross plane a flat plane je v jejím uspořádání. Jedná se o plochou klikovou hřídel. Jak zaznělo, její uspořádání je ploché v jedné rovině. Tato hřídel je lépe vyvážená a nemá vyvažovací prvky. Díky tomu jde vůz ochotněji do otáček. Tento typ klikové hřídele používá například značka Ferrari.
Plochý vidlicový motor (flat plane)
Mnoho lidí si tento motor plete s motorem typu boxer, ale to je velký omyl. Ploché vidlicové motory pracují horizontálně. Vidlicový motor používá jedno ojniční ložisko pro dva protilehlé vodorovné písty (válce) a to jej odlišuje od Boxeru. Tento úžasný typ motoru můžeme například nalézt ve Ferrari. Díky jeho konstrukci má nízké těžiště, což má příznivý vliv na držení stopy vozu.
Rozvody vidlicových motorů
V Americe se uplatňuje jednoduchý rozvod OHV, má rozhodně své výhody díky jednodušší konstrukci a to především, že si vystačí pouze s jednou vačkou. Tohle je jednoduchý recept na spolehlivý motor.
V Evropě se naopak můžete setkat se složitějšími rozvodovými uspořádáními s více vačkami. Těmto typům rozvodů se říká OHC, což značí, že v motoru kolují dvě a více vačkových hřídelí.
Rozvody jsou většinou spjaty řemeny a řetězy.
Zajímavosti o vidlicových motorech
Vidlicové motory nezdobí jen automobily, ale také jiné stroje. Například motory V2 se vyjímají v motocyklech. A ještě zajímavější je použití vidlicového šestiválce v motocyklu, který si do tohoto projektu vsadil bývalý jezdec formule F1 Tarso Marquez. Nejvyváženějším vidlicovým motorem je motor V12 s úhlem válců 60 stupňů zatímco osmiválce V8 svírají úhly 90 stupňů.
" ["post_title"]=> string(68) "Legendární vidlicové motory: Od historie až po moderní techniku" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(15) "vidlicovy-motor" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-08-08 15:46:09" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-08-08 13:46:09" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(43935) ["guid"]=> string(50) "https://autotrip.cz/?post_type=clanky&p=44511" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [8]=> object(WP_Post)#15167 (24) { ["ID"]=> int(20668) ["post_author"]=> string(2) "32" ["post_date"]=> string(19) "2024-08-08 10:13:00" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2024-08-08 08:13:00" ["post_content"]=> string(32387) "Málokdo z dnešní generace zažil auto bez posilovače řízení. Ne nadarmo se dříve právě kvůli absenci posilovače mnoho řidičů například Praga V3S i ostatních dřívějších nákladních vozidel pořádně namakali. Nebylo nic jednoduchého celý den jezdit po stavbách a točit volant rukama. Tito řidiči měli posilovnu, každý den během svého zaměstnání, odtud se také zažil výraz. Dnes je doba trochu jiná a tak se na posilovač řízení podíváme.
Co je to posilovač řízení?
Posilovač řízení je hydraulické, nebo elektromechanické zařízení, které nám umožní bez vynaložení větší síly otáčet volantem. Díky tomu si dnes točíme volantem jednou rukou, a nebo dokonce prsty, kdy nám volant neklade přehnaný odpor. Posilovač oceňujeme u vozů se zatíženou přední nápravou, kde nám pomůže eliminovat tlak, který vytváří váha tlačená na nápravu.
V čem nám pomáhá posilovač řízení?
Posilovač řízení oceníme při parkování a tzv. “otočení„ se na místě. Já ještě pamatuji dobu, kdy posilovače v autech nebyly. Ani můj první vůz posilovač neměl, a abyste dokázaly otáčet lehčeji koly, musel být vůz uveden do pohybu. Tehdy se staří „šoféři“ rozčilovali, když jste silou na místě kola tzv. „rvali“, nebo-li s nimi otáčely. Dnes mají navíc posilovače proměnlivou funkci, kdy se jejich účinnost liší dle rychlosti, nebo módu, ve kterém se právě váš vůz nachází.
Při parkování jde většinou posilovač velmi lehce, abyste měli lehké manévrování. Při vyšších rychlostech posilovač proměnlivě mění svojí účinnost, kdy řízení tzv. „tuhne“ a my tak máme lepší kontrolu nad vozem ve vyšších rychlostech. Dále může posilovač měnit svoji účinnost např. při nastavení sportovního módu vozu, kdy se jeho účinnost přizpůsobí k rychlejší a ostřejší jízdě a nebo nám dokonce pomoci při samočinném parkování.
Jak funguje posilovač řízení?
Posilovač řízení funguje tak, že pomocí hydrauliky nebo elektroniky usnadňuje ovládání volantu. Zesiluje sílu, kterou řidič vyvíjí na volant, čímž snižuje fyzickou námahu potřebnou k řízení vozidla. Hydraulický posilovač využívá kapalinu a čerpadlo, zatímco elektrický spoléhá na elektromotor.
Hydraulický posilovač řízení, aneb servo motor
Hydraulický posilovač řízení funguje za pomoci hydrauliky, kde je využívána hydraulická kapalina „servo kapalina“. Servo motor je poháněn silou motoru a má zde funkci čerpadla, které vytváří tlak na levou či pravou stranu pístu. Píst je napojen na hřeben řízení. Další součástí je tzv. „pastorek“, nebo-li ozubené kolečko, kdy tento prvek obsahuje ještě torzní tyč (lidově „torzka“). Čím více točíme volantem, tím více se torzní tyč kroutí, kdy to má za následek to, že čím více se torzní tyč kroutí, tím větší je účinek posilovače. Jednoduše řečeno to znamená to, že kam směřuje natočení volantu, tam se právě rozevírají přepouštěcí otvory pro servo kapalinu, které tlačí píst zvoleným směrem.
Pohon servo čerpadla
Jak zaznělo výše o pohon serva se stará motor, kdy jej pohání klínový řemen, kdy toto čerpadlo bývá součástí okruhu alternátoru atd… S vyššími otáčkami motoru se účinek čerpadla snižuje za pomoci odstředivé síly.
Jedná se o nejstarší tzv. „posilovač řízení“. V dnešní době jej v nových vozech nenalezneme. Systém trpěl především na únik servo kapaliny, neboť většina vozů neměla kryty motoru a nečistoty z vozovky i odlétající kamínky neblaze působily na toto ústrojí. Pokud došlo k netěsnosti, nebo úniku kapaliny docházelo k zadření servomotoru. Celý systém byl napojen na pohon motoru, proto docházelo k mírnému odebrání výkonu motoru, který musel pohánět další agregát. Naopak výhodou je jen minimální zkreslení řízení.
Za dobu své existence tento systém prošel několika modifikacemi i úpravami. Byly zde přidány elektronické regulace, které reagovaly na rychlost vozu a tím měnily proměnlivý účinek posilovače. Byla i modifikována síla posilovače od určitého natočení volantu, nebo vylepšení vedení vozu v přímém směru.
Hydraulicko elektrický posilovač řízení
Princip fungování je úplně stejný, jako u jeho předchůdce, ale o jeho pohon se již nestará motor vozu, ale elektromotor. To však nebylo vše, později přibyly i snímače polohy volantu i rychlosti, které byly již vyspělejší než u jeho předchůdce. To má za následek zlepšení proměnlivé funkce posilovače řízení. Jeho účinnost lze lépe konfigurovat a také upravovat. Na první pohled jej lze poznat tak, že nad čerpadlem se nachází nádobka na servo kapalinu. Celý tento systém je umístěný nad převodkou řízení. Navíc se servo čerpadlo spíná pouze při otáčení volantem.
Servis hydraulického posilovače
- Výměna servo kapaliny co cca 60 000 km, nebo 3 roky.
- Pravidelná kontrola manžet převodky řízení a vedení kapaliny.
- Výměna zkorodovaných součástí.
Závady hydraulického posilovače řízení
- Únik kapaliny – střením hadic či trubek.
- Gufero – opotřebení, prasknutí.
- Usazení nečistot – usazení ve ventilu vede k přidírání a špatné funkci posilovače.
- Ohnutí osy – autonehoda, velký náraz může ohnout hřebenovou tyč a tím poškodit řízení.
- Koroze – korodování součástí vede k jejich selhání.
- Zanedbaná údržba – ignorování servisních intervalů výměny servo kapaliny.
- Zavzdušnění systému – neodvzdušnění po výměně kapaliny, nebo při úniku kapaliny.
- Pískání serva – pokud je systém poškozen obvykle vyluzuje divné pískavé zvuky.
- Vůle v řízení – dalším projevem závady je vůle v řízení.
- Poškozené manžety – poškozené manžety převodky řízení mohou vést k poškození ložisek a zadření i vůli.
Elektromechanický posilovač řízení
Nyní se dostáváme do současnosti. Toto je nyní nejrozšířenější posilovač řízení. Na rozdíl od předchůdců, již nevyžaduje složitou hydrauliku. Jeho pohon je čistě elektrický a mechanický. Jeho nejdůležitější součástí je elektromotor. Výhodou je velmi snadná regulace účinku a dobrá komunikace s ostatními bezpečnostními i jízdními systémy. Díky tomu lze užít systém samočinného parkování, kdy je systém schopen samovolně otáčet volantem a zaparkovat náš vůz. To jeho předchůdci nedokážou.
Jemnými zásahy do řízení umí předcházet smyku, než dojde ke spuštění stabilizačního systému. Pro správnou funkci elektromechanického posilovače řízení je třeba několik vyhodnocovacích prvků a to tzv. „čidel“, kam např. patří snímač natočení úhlu volantu, snímač točivého momentu volantu, snímač točivého momentu řízení. Navíc lze u některých vozů měnit účinek posilovače za pomoci tlačítek, nebo nastavení infotainmentu ve voze. Výhodou je, že zde nedochází k úniku kapalin a problémy s vedením hydraulických hadic a trubek. Bohužel jeho čitelnost vozovky a následný řidičský prožitek je menší, než u varianty hydraulického posilovače. Existuje více variant tohoto posilovače.
Umístěný na hřídeli volantu (sloupku řízení, hřebenu řízení)
Zde nalezneme elektromotor s dvoustupňovou převodovkou. Tento systém se využívá u menších vozů, díky jeho zástavbě. Systém tvoří se sloupkem řízení jeden celek. Obecně lze říci, že tento systém lze užít u vozů, jejíž zatížení nápravy je do 1000 kg. Tento systém je ze všech variant nejjednodušší a také nejvíce rozšířený.
Umístěný na převodce řízení
Šikmý
Elektromotor se nachází na převodce řízení. Má navíc vlastní pastorek pro zvýšení efektivity. Dochází zde k šikmému přenosu síly za pomoci ozubeného kola a posouváno dále šnekovým převodem. Tento systém se používá u vozů, se zatížením přední nápravy do 1200 kg. Aby kvůli hmotnosti a zatížení sloupku nebyl sloupek, tak namáhán došlo k přesunutí elektromotoru na převodku řízení. Díky větší robustnosti dokáže přesněji dávkovat silový účinek. Další zajímavostí je, že systém je vybaven několika módy, kterými se řídí, kde je každý z módů závislý na momentální jízdě, nebo jízdním režimu.
Osově souměrný
Zde se jedná o nejrobustnější variantu elektromechanického posilovače řízení. Umístění elektromotoru je naprosto stejné jako u šikmého. Zatížení přední nápravy u tohoto typu je až 1 600 kg, což v dnešní době SUV a elektronikou našlapaných a těžkých vozů je potřeba. Jak již jeho název napovídá rozdíl je v přenosu síly, kdy je elektromotor umístěn rovnoběžně s řízením. Převod sil je zde zajištěný za pomocí řetězu (kuličkového) a řemenu. Díky řetězu je roztáčena matice, která se pohybuje zvoleným směrem. Matice je součástí převodky a tím pádem dochází k přímému přenosu sil za pomoci točivého momentu řetězu.
Závady elektrického posilovače řízení
- Selhání elektroniky – poškození kabeláže.
- Poruchy čidel – pokud dojde k poruše snímače úhlu volantu atd. má to vliv na funkci posilovače.
- Mechanické selhání – pokud selže pastorek, nebo další převodový komponent posilovače dochází k prokluzu a vůlím.
- Protržení manžet – protržení manžet převodky způsoby zadření ložisek.
- Nehoda - autonehoda či velký náraz může způsobit ohnutí a trvalé poškození celého systému.
- Ke správné diagnostice závady elektromechanického posilovače je třeba použití autodiagnostiky.
- Servis u elektromechanického posilovače je jednodušší a to pouze udržovat systém poškozený, kontrola a výměna manžet.
Jedním z indikátorů nefunkčnosti posilovače řízení může být kontrolka posilovače řízení.
Co je to hřeben řízení?
Celou dobu zmiňujeme hřeben řízení, který je potřebný u všech variant posilovače. Hřeben řízení je část řízení ukrytá pod volantem a mířící až k převodce řízení. Kdy svoje otáčení přenáší na pastorek většinou za pomocí tyčí řízení s “U” úchyty v níž se nacházejí ložiska.
Závady hřebenu řízení
Závady spojené s hřebenem jsou většinou nákladné. Není jednoduché jej z auta vymontovat a opravit doma svépomocí je téměř nemožné. Následuje buď koupě, nebo repas stávající součásti. Oprava vyžaduje pokročilé znalosti této problematiky, aby bylo vše uvedeno do původního stavu. Nejlépe opravitelné jsou vůle ložisek umístěných na tyčích s U uchycením k převodce řízení. Zde je třeba brát však v potaz a namontovat nové prvky přesně tak, jak byly ty původní, proto pokud se v problematice neorientujete nedoporučuji provádět ani tuto výměnu, neboť si rozhodíte celé řízení vozu.
Typy poruch řízení a jejich projevy
Vozidlo nedrží stopu a zmítá se na cestě
Častá závada spojená s hřebenem je vůle v řízení. Vozidlo špatně drží stopu a my jej tak neustále srovnáváme. Musíme však zjistit, zda za vším nestojí špatná geometrie, špatné vyvážení kol, vadný čep řízení, uložení tlumičů, tlumiče atd.
Lupání
Při otočení volantu se nám může zdát že nám v něm „jaksi lupe“.
Vůle volantu nahoru dolu
Volant najednou může projevit vůli, což je velmi nepříjemné.
Pro dobré identifikování závady je opět potřeba zkušeností, abychom byly schopni vyloučit mnoho dalších činitelů a zaměřit se pouze na to podstatné.
Ceny opravy posilovače řízení a hřebenu řízení
Ceny oprav těchto komponent startují na tisíci korunách až desetitisících. Jejich opravy v domácích podmínkách vyžadují mnoho zkušeností a obecně lze říci, že obyčejným kutilům bez patřičných znalostí, bych je rozhodně nedoporučoval provádět. Navíc k navazujícím součástím je někdy nutné měnit i přilehlé, nebo navazující komponenty, což cenu značně zvyšuje.
Výměna servo kapaliny v hydraulickém posilovači zvládnu ji doma?
Poslední dobrá otázka na závěr. Zvládnout se dá vše, někdy ovšem pouze jednou, ale dost srandy a teď k věci. Výměna se dá uskutečnit v domácích podmínkách, ovšem je to poněkud komplikovanější. Mnohdy můžeme pohořet na zkorodovaných dílech, nebo nemožnosti sundání servo hadic z přírub. Pokud se do toho ovšem pustíme je třeba postupovat, takto. Toto je obecný postup a může se lišit!
- Musíme zjistit objem servo kapaliny a vhodný typ. Servo kapalin je mnoho druhů a je potřeba zvolit ten správný typ se specifikací pro náš vůz. Navíc musíme systém propláchnout, takže doporučuji koupit minimálně dvojnásobek požadovaného množství.
- Zvednout vůz nebo získat přístup k vedení servo hadic. Toto je důležitý aspekt k tomu, abychom byli úspěšní. Navíc budeme potřebovat točit volantem a proto je třeba ideální zvednout celou přední nápravu a nebo si alespoň vývod hadic vytáhnout na přístupné místo a kola vrátit, pokud máme vše přístupné bez zvedání vozu je to jen lépe.
- Odšroubování víčka ze servo nádobky a odsátí staré kapaliny. Zde nám poslouží injekční stříkačka s hadičkou nebo odsávačka oleje.
- Povolení hadic čerpadla. Zde bývá velký oříšek. Hadice jsou většinou na sponkách, ale sundat je z přírub je někdy obtížné. Za roky tam bývají dosti přirostlé a mnohdy se jim dolů moc nechce. Pokud se nám to povede máme vyhráno.
- Po odstranění hadice si můžeme odvést z kovové příruby za pomocí jiné hadičky proud kapaliny, kterou budeme vypouštět do námi zvolené záchytné nádoby.
- Dolujeme si do nádobky servo kapaliny novou kapalinu po rysku max. Nasadneme do vozidla, otočíme klíčem, abychom si odemkli volant. Nyní, s otevřeným víčkem nádobky, několikrát otočíme volantem úplně na doraz doprava a doleva. Při tom sledujeme, aby nám kapalina v nádobce neklesla pod MIN.
- Tento úkon provádíme do doby, než nám začne vytékat čistá servo kapalina. Pokud již vidíme čistou kapalinu, vrátíme hadici i její spony do původní podoby a dolijeme patřičné množství kapaliny.
- Pak ještě několikrát, s otevřeným víčkem servo nádobky, otočíme volant do maximálních krajních poloh vpravo a vlevo. Minimálně 5 krát na každou stranu a opět zkontrolujeme množství kapaliny, zda je na požadované míře.
- Nyní na chvíli nastartujeme motor, a pak jej zhasneme, opět zkontrolujte hladinu a dolijeme ji na požadovanou míru.
- Opětovně nastartujeme motor a opět 5 krát s nastartovaným motorem otáčíme volantem do maximálních krajních poloh. Po zhasnutí motoru opět zkontrolujte hladinu. Případně malinko dolejeme.
- Pokud je vše v pořádku, provedeme zkušební jízdu, po které opětovně překontrolujeme hladinu.
Kapka historie a jak se dřív posilovalo v autech
Jak zaznělo v úvodu, dříve řídit náklaďáky na stavbách byla fuška a nejen tam. Jistě jste si ovšem všimly jedné věci na starých vozech a to je velikost volantu. Právě velikost volantu, byla tehdy klíčová, pro zvýšení síly. Je to jednoduchá fyzika, pokud chcete točit něčím těžkým a velkým, potřebujete pro ulehčení práce alespoň větší páku. K tomuto právě sloužily velké volanty, které řidičům alespoň trochu zjednodušily práci. Zkrátka, kdo nezažil pořádnou rvačku s volantem bez posilovače, při manévrování a nacouvávání v malém prostoru, tak nepoznal tu pravou srandu :)
" ["post_title"]=> string(57) "Posilovače řízení a jejich druhy: Výhody a nevýhody" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(17) "posilovace-rizeni" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-08-08 14:54:48" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-08-08 12:54:48" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=20668" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [9]=> object(WP_Post)#15291 (24) { ["ID"]=> int(22365) ["post_author"]=> string(2) "24" ["post_date"]=> string(19) "2024-07-25 15:10:07" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2024-07-25 13:10:07" ["post_content"]=> string(19535) "Při cestě za babičkou se vám rozsvítila kontrolka tlaku v pneumatikách? Co teď s tím? Řešení je celkem jednoduché a poradíte si s ním sami. Zjistěte i co dělat v případě, že jste pneumatiky zkontrolovali/vyměnili a kontrolka nepřestává svítit.
Vůz disponuje systémem monitorování tlaku v pneumatikách. Jakmile se tlak octne na příliš nízkých hodnotách, obvykle když v jednom kole poklesne tlak o více než 25 %, dá vám o tom počítač vědět rozsvícením kontrolky tlaku. Tuto kontrolku v autě rozhodně neignorujte. Huštění pneumatik je důležité – špatný tlak totiž může zapříčinit nezvládnutí jízdy a nehodu.
S kontrolkou se nejčastěji setkáte v zimě, kdy jsou teploty vzduchu nižší a kvůli tomu klesá tlak v pneumatikách.
Nehledě na to, že jízda s podhuštěnými pneumatiky může způsobit spoustu dalších problémů:
- zvyšování spotřeby paliva,
- zkracování životnosti pneumatik,
- nepříznivé ovlivnění řízení vozidla,
- špatná schopnost zastavení vozidla,
- selhávání vlastností pneumatik,
- přehřívání pneumatik.
Prostě z toho pro vás nekouká nic dobrého. V článku se podíváme na to, jak celý tento sytém funguje, a co dělat v případě, že kontrolka svítí i potom, co jste pneumatiky zkontrolovali/vyměnili.
Systém kontroly tlaku v pneumatikách
Systém kontroly tlaku v pneumatikách je přímo napojený na již zmíněnou kontrolku tlaku v pneumatikách neboli TPMS (anglicky Tire Pressure Monitoring System). Tento systém je elektronický a pomocí senzorů neustále monitoruje, jak na tom vaše pneumatiky jsou. Od roku 2014 je součástí výbavy nových vozidel vyrobených na území Evropské unie.
Snímače systému se instalují přímo do pneumatik, našli byste je uvnitř dutiny, připojení ke dříku ventilu. Každá jedna má svůj vlastní snímač. Jelikož je ale překrytý pneumatikou, není běžně vidět. Tedy alespoň do chvíle, než pneumatiku sejmete. S řídící jednotkou se snímače spojují bezdrátově pomocí vysílání.
Kontrolka tlaku v pneumatikách svítí
Když tedy dojde k výraznému poklesu tlaku v pneumatice, rozsvítí se žlutá výstražná kontrolka. A co dělat, když se rozsvítí? V takovém případě vám zbývá jen jediné. Prostě zastavit a uvést vozidlo do bezpečného stavu. Zkontrolujte pneumatiky a nahustěte je na správné hodnoty.
Správný tlak v pneumatikách
A jaký vlastně je ten správný tlak v pneumatikách? Stačí se podívat na štítek, který najdete nejčastěji na vnitřní straně řidičových dveří nebo sloupku B nebo v návodu vozidla. Většinou se hodnoty pohybují okolo 2,5 baru. Správné hodnoty by vám měli říct i v servise. Více se dozvíte v našem článku >> Jaký je správný tlak v pneumatikách.
Když už tedy budete u dofukování hadičkou, je dobré vědět, jakých hodnot je potřeba dosáhnout. Jestli chcete zjistit, jaký tlak v pneumatice je, můžete to zkusit i na nejbližší čerpací stanici. Na nich najdete kompresor, kterým zkontrolujete tlak a dofouknete na potřebné množství.
Monitorování tlaku v pneumatikách a funkce systému ABS
Monitorování tlaku v pneumatikách je zásadní součástí moderních automobilů, která zajišťuje bezpečnost a efektivitu jízdy. Tento systém kontroluje, zda jsou pneumatiky správně nahuštěné, což má významný vliv na bezpečnost, spotřebu paliva a opotřebení pneumatik.
Nepřímý systém (Indirect TPMS) funguje na principu využití údajů z čidel ABS, která sledují rychlost otáčení kol a jejich poloměr. Pokud se hodnoty výrazně odchylují od normálu, rozsvítí se kontrolka upozorňující na potenciální problém, například na nedostatečné nahuštění jedné nebo více pneumatik. V takovém případě je třeba co nejdříve zastavit na čerpací stanici a zkontrolovat tlak v pneumatikách, případně je dofouknout na doporučenou úroveň. Pokud dojde k poruše systému ABS, rozsvítí se také varovná kontrolka. Nepřímé systémy jsou méně přesné než přímé, ale jejich výhodou jsou nižší náklady na údržbu a instalaci.
Přímý systém (Direct TPMS) používá senzory umístěné přímo v pneumatikách, respektive na ventilcích, které měří skutečný tlak vzduchu. Tyto senzory poskytují velmi přesné údaje a mohou včas upozornit na i malé změny tlaku. Přímé systémy jsou přesnější, ale mohou být nákladnější na údržbu a vyžadují pravidelnou výměnu v senzorech, které obvykle vydrží 3 až 5 let. Luxusnější automobily často využívají tyto přímé senzory pro lepší monitoring tlaku v pneumatikách.
Co dělat, když kontrolka stále svítí?
Když je chyba v řídící jednotce, kontrolka tlaku v pneumatikách může informovat mylně. Proto se doporučuje po výměně nebo kontrole kola restartovat systém monitorování tlaku. Nejčastěji resetujete tak, že podržíte příslušné tlačítko, pod volantem nebo na ovládacím panelu, avšak u každého automobilu je postup trochu jiný.
Pokud by se kontrolka rozsvítila i po resetování, pravděpodobně bude chyba v senzoru. V tomto případě je nutné vyřešit problém v servisu.
Druhou záležitostí je, že kontrolka se rozsvítí až tehdy, když už je podhuštění opravdu závažné. Z toho důvodu je důležité stav pneumatik kontrolovat pravidelně. Spoléhat jen na kontrolky se nevyplácí, protože i méně podhuštěné pneumatiky už způsobují problémy. Navíc se tak vyhnete situaci, kdy byste například byli na dlouhé cestě a kontrolka se rozsvítila.
Nejčastější otázky a odpovědi
TPMS neboli kontrolka tlaku v pneumatikách (Tire Pressure Monitoring System) je systém, který sleduje tlak v pneumatikách, v případě poklesu tlaku se ve vozidle rozsvítí kontrolka.
Kontrolka systém kontroly tlaku v pneumatikách se rozsvítí proto, že může být nedostatečný tlak v pneumatikách. Zastavte vozidlo, zkontrolujte pneumatiky a dostaňte se na nejbližší čerpací stanici. Tam dohustěte pneumatiky do správného tlaku. Stačí se podívat na štítek, který najdete nejčastěji na vnitřní straně řidičových dveří nebo sloupku B nebo v návodu vozidla. Většinou se hodnoty pohybují okolo 2,5 baru. Správné hodnoty by vám měli říct i v servise.
Pokud kontrolka svítí i po nahuštění, pravděpodobně bude chyba v řídící jednotce. Proto se doporučuje po výměně nebo kontrole kola restartovat systém monitorování tlaku. Nejčastěji resetujete tak, že podržíte příslušné tlačítko, pod volantem nebo na ovládacím panelu, avšak u každého automobilu je postup trochu jiný. Pokud to nepomůže a kontrolka svítí stále, problém bude v senzoru, a proto navštivte servis.
Jízda s podhuštěnými pneumatiky může způsobit spoustu dalších problémů: zvyšování spotřeby paliva, zkracování životnosti pneumatik, nepříznivé ovlivnění řízení vozidla, špatná schopnost zastavení vozidla, selhávání vlastností pneumatik, přehřívání pneumatik.
" ["post_title"]=> string(31) "Kontrolka tlaku v pneumatikách" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(30) "kontrolka-tlaku-v-pneumatikach" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-07-25 15:27:40" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-07-25 13:27:40" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(35695) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=22365" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "1" ["filter"]=> string(3) "raw" } } ["post_count"]=> int(10) ["current_post"]=> int(-1) ["before_loop"]=> bool(true) ["in_the_loop"]=> bool(false) ["post"]=> object(WP_Post)#15155 (24) { ["ID"]=> int(44631) ["post_author"]=> string(2) "27" ["post_date"]=> string(19) "2024-08-19 18:28:11" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2024-08-19 16:28:11" ["post_content"]=> string(16622) "
Nedaří se vám nastartovat auto? Častou příčinou může být vybitá baterie. Co v takové situaci dělat? V tomto článku vám představíme různé způsoby, jak auto s vybitou baterií znovu uvést do provozu.
Proč se autobaterie vybíjí?
Autobaterie se může vybít z různých příčin. Jednou z nich je delší odstavení auta, při kterém baterie postupně ztrácí energii. Dalším faktorem je častá jízda na krátké vzdálenosti, když baterie nemá dostatek času se plně dobít. V zimě mohou k vybíjení přispět studené starty, a pokud je baterie starší, její schopnost udržet náboj výrazně klesá.
Vybitá autobaterie: Jak to poznat?
Pokud vaše auto odmítá nastartovat, jednou z hlavních příčin může být vybitá autobaterie. Zde je několik signálů, které vám mohou napovědět, že vaše autobaterie potřebuje vaši pozornost.
- Měření napětí: Jedním z nejjednodušších způsobů, jak zjistit stav baterie, je změřit její napětí pomocí voltmetru. Když je baterie vybitá, její napětí obvykle klesne pod 12 V.
- Pomalé startování motoru: Pokud startér nedostává dostatečný proud, motor se jen pomalu otáčí a neusiluje o startování. Můžete slyšet, jak startér „trpí“, a motor se nakonec nezapne.
- Cvakání relátka: V případě, že je baterie téměř vybitá, můžete slyšet pouze slabé cvakání relátka z pod palubní desky. Tento zvuk obvykle znamená, že baterie nemá dost energie na to, aby aktivovala startér, a auto nestartuje.
Jak nastartovat auto? Jaké jsou možnosti?
- Startování pomocí startovacích kabelů
- Startovací boostery a powerbanky
- Roztlačení vozidla
- Nabíjení autobaterie
- Solární nabíječka
Startování pomocí startovacích kabelů
Startování auta pomocí startovacích kabelů je nejčastější a nejjednodušší způsob, jak dostat vůz s vybitou baterií zpět do provozu. Tento spolehlivý a účinný postup vám umožní nastartovat motor a následně dobít autobaterii během jízdy. Výhodou je jeho jednoduchost, nevýhodou je, že potřebujete další funkční auto, které poskytne energii ze své baterie.
Jak na to? Zaparkujte obě auta co nejblíže k sobě, aby startovací kabely dosáhly na baterie, ale zároveň se vozy nesmí dotýkat. Ujistěte se, že oba motory jsou vypnuté.
- Červený kabel připojte nejprve na kladný (+) pól vybité baterie, poté na kladný (+) pól nabité baterie, tedy u auta, od kterého budete startovat.
- Černý kabel (neboli zemnící) připojte na záporný (-) pól nabité baterie. Jeho druhý konec připojte na kovovou část vozidla s vybitou baterií (ne na baterii!). A to tak, aby byl co nejdál od ní.
Po úspěšném nastartování nechte auto s vybitou baterií běžet alespoň 20–30 minut, aby se baterie mohla dobít. Sledujte přitom kontrolky na palubní desce, které mohou upozornit na problémy s dobíjením. Pokud auto stále nestartuje, může být problém vážnější a možná budete potřebovat novou baterii. Pro úplné dobití baterie se doporučuje ujet alespoň 80–100 km. Nezapomeňte, že během této doby vůz nevypínejte.
I když to zní složitě, zapojení startovacích kabelů není nic těžkého. V našem článku s názvem Jak zapojit startovací kabely ve 4 krocích, najdete přesný postup a rady, na co si dát pozor, a co dělat, pokud auto ani tak nenastartuje.
Startovací boostery a powerbanky
Startovací boostery a powerbanky jsou stále populárnější alternativou ke klasickým startovacím kabelům. Tyto zařízení umožňují rychlé a účinné nastartování auta s vybitou baterií, aniž byste potřebovali další vozidlo.
Startovací powerbanky se na první pohled mohou zdát podobné běžným powerbankám, které používáme k dobíjení mobilních telefonů. Hlavní rozdíl však spočívá ve dvou klíčových oblastech: mají podstatně větší kapacitu a jsou vybaveny speciálním konektorem pro připojení startovacích kabelů. Tyto kabely jsou navíc velmi krátké, což minimalizuje proudové ztráty. Na konci kabelů najdete zubaté svorky, které se snadno přicvaknou na póly vybité baterie.
Většina těchto zařízení se nabíjí prostřednictvím standardního USB kabelu, přičemž plné nabití obvykle trvá 3 až 4 hodiny. Výrobci často uvádějí, že jejich powerbanky vydrží až tři tisíce nabíjecích cyklů, avšak reálná životnost se odhaduje na 2 až 3 roky, což je pro většinu uživatelů přijatelná doba vzhledem k jejich ceně.
Ceny startovacích powerbank začínají kolem 1 300 Kč. Při výběru je důležité vsadit na ověřené značky a modely, které mají dobré recenze a jsou spolehlivé.
Roztlačení vozidla
V minulosti bylo roztlačení auta běžným způsobem a také takovou nouzovkou, jak nastartovat vůz s vybitou baterií. I když se tento postup může zdát rychlý a účinný, je důležité mít na paměti některá rizika a doporučení, aby nedošlo k poškození vašeho vozu.
- Pozor na rozvodový řemen! U vozidel vybavených rozvodovým řemenem (na rozdíl od těch s řetězovým rozvodem) hrozí, že při roztlačení může řemen přeskočit, což by mohlo způsobit vážné poškození motoru. Aby se tomu předešlo, je důležité při roztlačení plynule pouštět spojku a co nejvíce eliminovat škubání auta.
Roztlačení je možné pouze u vozidel s manuální převodovkou. Automaty vyžadují jiné metody startování, a pokusy o roztlačení mohou vést k vážnému poškození. Odborníci také nedoporučují roztlačování u moderních aut, kde hrozí riziko poškození citlivé elektroniky nebo motoru. U nových vozů je lepší použít startovací kabely nebo startovací booster.
Nabíjení autobaterie
Dalším způsobem, jak vyřešit problém s vybitou baterií, je její nabití. Stačí připojit baterii k nabíječce autobaterie pomocí kabelů. Jak nabít autobaterii?
Na trhu jsou i inteligentní nabíječky, které nabízí rychlonabíjení, což může trvat jen dvě hodiny. Kromě běžných nabíječek můžete zvolit také speciální modely. Například automatické nabíječky nebo ty s funkcí startu, které nejen nabijí baterii, ale také umožní nastartovat auto, které delší dobu stálo. Pokud auto používáte jen občas, zvažte pořízení udržovací nabíječky, která vyrovnává samovybíjení baterie.
Solární nabíječka
Jedním z přelomových řešení může být solární nabíječka. Tato zařízení umožňují dobít baterii auta pomocí sluneční energie, což může být záchranou, pokud se ocitnete s vybitou baterií uprostřed slunečného dne. Stačí ji připojit do konektoru zapalovače a za ideálních podmínek – tedy za jasného slunečního svitu – může během několika desítek minut dodat baterii dostatek energie k nastartování vozu. Je však nutné mít na paměti, že tato metoda závisí na dostupnosti slunečního svitu, a zejména na podzim nebo v zimě může být sluneční energie nedostatečná.
" ["post_title"]=> string(40) "Jak nastartovat auto s vybitou baterkou?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(37) "jak-nastartovat-s-vybitou-autobaterii" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-08-21 12:26:40" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-08-21 10:26:40" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(50) "https://autotrip.cz/?post_type=clanky&p=44631" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } ["comment_count"]=> int(0) ["current_comment"]=> int(-1) ["found_posts"]=> int(112) ["max_num_pages"]=> float(12) ["max_num_comment_pages"]=> int(0) ["is_single"]=> bool(false) ["is_preview"]=> bool(false) ["is_page"]=> bool(false) ["is_archive"]=> bool(true) ["is_date"]=> bool(false) ["is_year"]=> bool(false) ["is_month"]=> bool(false) ["is_day"]=> bool(false) ["is_time"]=> bool(false) ["is_author"]=> bool(false) ["is_category"]=> bool(true) ["is_tag"]=> bool(false) ["is_tax"]=> bool(false) ["is_search"]=> bool(false) ["is_feed"]=> bool(false) ["is_comment_feed"]=> bool(false) ["is_trackback"]=> bool(false) ["is_home"]=> bool(false) ["is_privacy_policy"]=> bool(false) ["is_404"]=> bool(false) ["is_embed"]=> bool(false) ["is_paged"]=> bool(false) ["is_admin"]=> bool(false) ["is_attachment"]=> bool(false) ["is_singular"]=> bool(false) ["is_robots"]=> bool(false) ["is_favicon"]=> bool(false) ["is_posts_page"]=> bool(false) ["is_post_type_archive"]=> bool(false) ["query_vars_hash":"WP_Query":private]=> string(32) "019baad69f2091c82a57912620a9a00a" ["query_vars_changed":"WP_Query":private]=> bool(true) ["thumbnails_cached"]=> bool(false) ["allow_query_attachment_by_filename":protected]=> bool(false) ["stopwords":"WP_Query":private]=> NULL ["compat_fields":"WP_Query":private]=> array(2) { [0]=> string(15) "query_vars_hash" [1]=> string(18) "query_vars_changed" } ["compat_methods":"WP_Query":private]=> array(2) { [0]=> string(16) "init_query_flags" [1]=> string(15) "parse_tax_query" } }