Test zimních pneumatik 2018

Zimní pneu

Výběr kvalitních zimních pneumatik byste rozhodně neměli podcenit. A nezáleží na tom, jestli bydlíte v místě s pravidelnou sněhovou nadílkou, nebo někde ve městě. Zimní pneumatiky jsou oproti letním nesrovnatelně bezpečnější v chladných podmínkách, na sněhu i při námraze. Disponují speciálně vyvinutým vzorkem, který poskytuje výbornou oporu za ztížených podmínek, kde by letní pneumatiky byly naprosto bez trakce. Vzorek je výrazně hlubší a širší. To ale není vše. Použití odlišného materiálu zajišťuje její pružnost i při mrazivých teplotách.

Přinášíme vám tedy jednotlivé testy zimních pneumatik. Jsou rozřazeny dle rozměrů pneumatik:

Test zimních pneumatik 205/55 r16

Test organizace německých motoristů ADAC

Test zimních pneumatik se již několik let nezměnil a my si tak můžeme porovnat výkony pneumatik s těmi staršími. Stále si zachovává si svou jednoduchost a přesnost. Na začátku je celkem 51 pneumatik a všechny jsou podrobeny brzdění na mokrém povrchu z rychlosti 80 km/h. 21 pneumatik s nejhorším výsledkem z tohoto testu zimních pneumatik do dalšího kola již nepostupuje. 30 nejlepších postupuje do dalšího kola, kde je čeká brzdění z rychlosti 50 km/h na sněhu. Po tomto testu je ustanovena finálová dvacítka. Tu čekají náročné testy jako kilometrová výdrž, chování v zatáčkách a další.

Test německého magazínu Autobild

Stejně tak nás s testy zimních pneumatik každoročně zásobuje německý motoristický magazín AutoBild. Své nezávislé testy vydávají již před sezónou, abyste se jimi mohli řídit již při výběru zimních pneu. Zajímavostí je, že pneumatiky k testu si sami kupují a platí, tudíž jim je výrobci nedodávají. Je to záruka toho, že se jedná doopravdy o kusy, které si koupí obyčejný člověk. Každý rok vyberou jeden referenční vůz, na němž jsou následně testovány veškeré pneumatiky. První test je brzdění na mokru z rychlosti 80 km/h. 21 nejhorších pneumatik se vyřadí a zbytek čeká brzdění na sněhu z 50 km/h na nulu. Po tomto testu vypadne dalších deset. Do posledního kola se tedy dostane pouze 20 pneu, jež čekají disciplíny jako chování v zatáčkách, měření výdrže a úroveň valivého odporu.

Kdy jsou zimní pneumatiky povinné?

Dle legislativy jsou zimní pneumatiky povinné od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza. Nebo v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám můžeme předvídat souvislou vrstvu sněhu, led nebo námrazu. Když bude velice pěkné počasí, tak hned 1. listopadu přezouvat nemusíte. Myslete ale na možné výkyvy počasí. Na silnicích označených značkou přikazující použití zimní výbavy jsou zimní pneu nutné již od 1. listopadu bez výjimek.

U zimních pneumatik je nařízena minimální hloubka dezénu 4 mm. Můžete ji zkontrolovat podle rysek nebo změřit. Pneumatiky také nazouváme na všechna 4 kola. V žádném případě proto nemůžete kombinovat zimní a letní pneumatiky.

Rychlostní index zimních pneumatik

V zásadě znamená rychlostní index maximální přípustnou konstrukční rychlost pneumatiky. A tato rychlost by v zájmu bezpečí během používání neměla být překročena. Zařazení pneumatiky dle rychlostního indexu si můžete okamžitě ověřit písmenem, které je udáváno jako poslední znak u rozměru pneumatik. Hned za zátěžovým indexem. Kód označení je stejný pro pneumatiky na celém světě.

ZnakGJKLMNPQRSTHVWYZR
Max km/h90100110120130140150160170180190210240270300nad 240

Ohledně výběru správné kategorie se vedou sáhodlouhé diskuze. V technickém průkazu totiž najdete pouze údaj pro rychlostní index letních pneumatik. Ten je samozřejmě oproti těm zimním vyšší. Označení pro zimu bývá udáváno jako M+S. Co tohle znamená? Že máte na výběr a řídit se můžete jen vlastní hlavou. Obecně na zimu můžeme použít pneumatiky s nižším rychlostním indexem. Jednoduše proto,že na sněhu tak rychle nejezdíme. Můžete proto použít pneumatiky s indexem nižším, než ten zapsaný v technickém průkazu. Dalším důvodem je také to, že některé zimních pneumatiky se v určitých indexech ani nevyrábějí.