Test letních pneumatik
Test letních pneumatik

Jak se nám pomalu otepluje, tak si možná všímáte přibývajících reklamních kampaní, které upozorňují řidiče na blížící se letní období. S ním je totiž spojeno přezouvání na letní pneumatiky, u nichž je stejně jako u zimních kvalita naprosto klíčová. Pneumatiky vám poskytují pouhé čtyři body styku se silnicí. I přes to se často setkáváme s tím, že lidé kvalitní obutí svých plechových miláčků posouvají na druhou kolej. Pokud si myslíte, že můžete celý rok rok bez starostí jezdit na zimních pneumatikách, tak to se mýlíte. Letní pneumatiky jsou navrženy speciálně tak, aby dokázaly perfektně fungovat při vysokých teplotách. Jsou proto vyrobeny z naprosto odlišné směsi a obrovské rozdíly jsou i v dezénu.

Test letních pneu 195/65 R15 2018

Test letních pneu 205/55 R16 2015

Test letních pneu 225/45 R17 2019

Test letních pneu 245/45 R18 2019

 

Proč je důležité přezout na letní pneumatiky?

Na rozdíl od takové Itálie, v České republice legislativa nevyžaduje přezutí na letní pneumatiky. Mnohem větší důležitost je kladena na povinnost zimních pneumatik, které jsou vyžadovány v období 1. listopadu až 31. března (pokud se naplní určené podmínky). Ve zbytku roku můžete jezdit s pneumatikami letními. Ačkoliv se najdou řidiči, kteří v létě jezdí na ojetých zimních pneumatikách, tak vy se tomuto nebezpečnému chování vyhněte. Letní pneumatiky jsou výrazně tvrdší, jelikož měkká směs zimní pneumatiky ve vyšších teplotách ztrácí svou přilnavost.

Dezén letních gum má větší množství drážek určených pro odvod vody a jízda v dešti je tak bezpečnější. Pouhým přezutím na letní pneumatiky za odpovídajících podmínek zkrátíte brzdnou dráhu o 20 % a zároveň snížíte spotřebu vozidla. Správně vybrané pneumatiky výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a jízda se stane méně hlučnou.

Rychlostní index letních pneumatik

Rychlostní index v zásadě znamená maximální přípustnou konstrukční rychlost pneumatiky. A tato rychlost by v zájmu bezpečí během používání neměla být překročena. Zařazení pneumatiky dle rychlostního indexu si můžete okamžitě ověřit písmenem, které je udáváno jako poslední znak u rozměru pneumatik. Hned za zátěžovým indexem. Kód označení je stejný pro pneumatiky na celém světě.

Zátěžový index letních pneumatik

Nosnostní index nám udává maximální zatížení, které je konstrukčně přípustné pro jednu pneumatiku. Tyto hodnoty jsou platné globálně a značka pneumatiky nebo země původu nehraje žádnou roli. Označení nosnostního indexu najdete v technickém průkazu vozidla a má podobu čísla v rozmezí 50 až 124. Ve většině případů ho najdete u rychlostního indexu. Nikdy nesmíte použít pneumatiky s nižším indexem než jaký je uveden v TP, ale stejně jako v případě rychlostního indexu, vyšší hodnoty povoleny jsou. V praxi znamená vyšší nosnostní index větší ochranu proti proražení ale horší zážitek z jízdy.