Elektromobily budou pro Evropu do dalších let klíčovým prvkem silniční dopravy. I proto se do popředí veřejné diskuze stále více dostávají témata, která se týkají jejich nabíjení. Do budoucna se i po České republice počítá se značným rozšířením vlastních domácích nabíjecích stanic. Rozhodnutí o jejich pořízení proto nejspíš nemine ani vás. Víte ale, jak správně takovou domácí nabíjecí stanici vlastně vybrat? Tak na to se podíváme v tomto článku.
Ačkoliv z posledních dostupných údajů je zřejmé, že elektromobily zatím české řidiče příliš nezaujaly, s budoucností bude jejich role nejspíš velmi úzce spjatá. V loňském roce jim sice náležel jen dvouprocentní podíl ze všech nově registrovaných automobilů na trhu, do dalších let se to ale má změnit, což už nyní vyvolává celou řadu nejrůznějších otázek.
Jednou takovou je i samotné dobíjení, respektive stále ještě nedostatečný počet veřejných dobíjecích stanic, což podle některých lidí je spolu s cenou ta hlavní překážka, která prodeje elektromobilů v současné chvíli brzdí.
Nic na tom nemění ani fakt, že Česko si v porovnání s dalšími evropskými zeměmi vede v oblasti fungujících nabíjecích stanic poměrně slušně. Na každých 100 elektromobilů u nás připadá 22 veřejných dobíjecích stanic, zatímco průměr v EU je jen 15. Vzhledem k budoucím potřebám celého českého obyvatelstva je ale tento počet stále nedostatečný, a i proto je vhodné uvažovat o domácím nabíjení. To zároveň není vůbec obtížné a s přehledem ho zvládne opravdu každý.
Jiná nabíječka pro firmu nebo domácnost
Řada řidičů v praxi neví, jakou domácí nabíjecí stanici přesně vybrat, a na to se právě v tomto článku společně podíváme. V každém případě totiž koupě soukromé nabíjecí stanice je poměrně vysokou investicí, a každý řidič by ji měl dostatečně zvážit. Rozhodně se doporučuje i dostatečné prokonzultovaní s odborníky z oboru, kteří pro vás dokáží vybrat to nejlepší.
Pokud se však chcete spolehnout hlavně sami na sebe, je důležité si uvědomit, kde taková domácí nabíjecí stanice bude ve vašem případě umístěna i například to, kdo ji bude v praxi používat. Jiné požadavky totiž bude mít v tomto ohledu firma s větší elektromobilovou flotilou než třeba běžný spotřebitel, který své auto na denní bázi nevyužívá. Je důležité se rozhodnout rovněž i o uvažovaném výkonu, nebo o tom, jaké chytré funkce má taková stanice zvládat.
Doporučují se nabíječky s vyšším výkonem
Klíčovou věcí je, že technologie se neustále vyvíjí. Týká se to samozřejmě i elektromobilů, a právě dobíjecích stanic. Proto by každý vlastník elektromobilu měl velmi zvážit, jestli do své garáže nebo jiného prostoru nezvolit nabíječku s vyšším výkonem, než je nyní třeba. Je totiž jasné, že jedno auto jednomu spotřebiteli po celý jeho život pravděpodobně stačit nebude a téměř každý spotřebitel tak svůj vozový park bude s pravidelností obměňovat, na což by měl myslet.
Při výběru domácí nabíjecí stanice pro elektromobily je třeba zvážit i několik dalších důležitých faktorů. Řadí se mezi ně i rozhodnutí, zda spotřebitel potřebuje chytrý systém pro komunikaci. Mezi další důležitá témata se řadí i výběr platebního systému, nebo to, zda si spotřebitel přeje pro své potřeby stanici s kabelem integrovaným, a to pro větší pohodlí.
Domácí dobíjení má velké výhody
Právě domácí nabíjení je tak jednou z největších výhod každého elektromobilu. Benefit spočívá v tom, že každý den je možné ze své garáže odjíždět s plně nabitou baterií a není tak potřeba složitě vyhledávat veřejné nabíječky, které jsou i dražší. Jde sice pouze o privilegium vlastníků rodinných bytů, vlastních garáží nebo alespoň parkovacích stání, tato skupina je však v dnešní době v rámci České republiky už pěkně citelně rozšířena.
230V a 400V zásuvky
Nejlevnější a zároveň nejjednodušší možností je, pokud se v rámci domácího nabíjení použijí běžné domácí 230V zásuvky. Většina vozů je totiž jimi vybavena už z výroby, a proto se následně nabízí jejích dobíjení přes noc. V nízkém tarifu D27d tak je možné to stihnout za zhruba osm hodin a v praxi tím je možno doplnit až 28,8 kWh, což za určité situace znamená až dvousetkilometrový dojezd.
Toto řešení se ale týká hlavně malých elektromobilů pro provoz ve městě. Větší vozy musí přistoupit k alternativám, což je kupříkladu nabíjení ze 400V zásuvky. K tomu je ale zapotřebí speciální kabel jištěním 16 A nebo 32 A, který je možné v obchodech zakoupit za zhruba 15 tisíc korun. Vzhledem k současným cenám elektromobilů tak nejde o příliš velkou investici, a vzhledem k přínosům ji můžeme s klidným svědomím každému vlastníkovi elektromobilů doporučit.
Wallboxy
Pokud to ale s elektromobily myslíte opravdu vážně, vsaďte na wallbox. Díky tomu totiž můžete v praxi užívat řadu smart funkcí, jako je třeba nabíjení z přebytků výroby FVE a sledovat můžete i nejrůznější statistiky.
Wallbox je tedy jakási velká a chytrá zásuvka pro každý váš vůz, která zároveň umožňuje regulovat samotný výkon dobíjení, a to přímo na něm nebo přes speciální aplikaci. Ceny základních wallboxů se v praxi pohybují mezi 14 a 30 tisíci korunami a výhodou je, že v některých případech je na ně možné použít i veřejné dotace, které tak sníží poměrně vysokou pořizovací cenu.
Jaká je cena domácího nabíjení?
Pokud se ptáte na to, na kolik vlastně dobíjení elektromobilu doma vyjde, jde o poměrně jednoduché počty. Nejvíce frekventované elektromobily mají v praxi aktuálně spotřebu okolo 18 kWh/100 km. U většiny dodavatelů vychází průměrná cena elektřiny na 8 KČ/kWh. V praxi to tedy znamená, že na 100 kilometrů momentálně provoz elektromobilu vyjde zhruba na 144 korun. Cena je tak pouze o trochu nižší oproti provozu běžného vozu se spalovacím motorem, kde 100 km vychází na cca 170-220 Kč/100 km.
Nejčastější otázky a odpovědi
Wallbox je jakási velká a chytrá zásuvka pro elektromobily, která umožňuje regulovat výkon dobíjení přímo na něm nebo přes speciální aplikaci. Nabízí řadu smart funkcí, jako je nabíjení z přebytků výroby FVE a sledování nejrůznějších statistik. Cena základních wallboxů se pohybuje mezi 14 a 30 tisíci korunami a v některých případech je na ně možné použít veřejné dotace, které snižují pořizovací cenu.
Při výběru domácí nabíjecí stanice by měl zákazník zvážit několik faktorů. Ty mohou zahrnovat umístění stanice, kdo ji bude v praxi používat, uvažovaný výkon a jaké chytré funkce má stanice zvládat. Zákazník by měl také zvážit, zda potřebuje chytrý systém pro komunikaci a zda si přeje stanici s integrovaným kabelem pro větší pohodlí.
Už jste se někdy setkali se zkratkou BEV, PHEV či HEV? A co teprve ZEV nebo ICE? V článku se podíváme jednotlivým technologiím na zoubek a prověříme jejich silné a slabé stránky.
Co je BEV
BEV je zkratka pro anglický termín Battery Electric Vehicle, což znamená vozidlo na elektrický pohon či bateriový elektromobil.
Jak už název napovídá, BEV využívá k pohonu pouze elektromotor napájený baterií. Nemá žádné palivové články, ani spalovací motor. Baterie má nějakou omezenou kapacitu na jedno nabití. Cca 300 až 500 km, ale dojezd elektromobilu zásadně ovlivňují vnější podmínky (více v článku Dojezd elektromobilu v zimě). Více o nabíjení elektromobilu se dočtete v samostatném článku.
Výhody a nevýhody
Příklady BEV
- Nejlevnější elektromobily na českém trhu
- Hyundai Ioniq 5
- Tesla Model 3
- Renalut Zoe
- Hyundai Kona Electric
- Kia EV6
Co je PHEV
PHEV (zkratka pro Plug-in Hybrid Electric Vehicle) je plug-in hybridní elektromobil, jinak řečeno hybridní automobil, který se dá dobíjet z elektrické sítě. Vůz tedy stačí zapojit prostřednictvím kabelu do elektrické zásuvky a je to.
Plug-in jsou samozřejmě i BEV. Výrobci ale tak nějak předpokládají, že to, že je musíte připojit do sítě, tak nějak vyplyne z podstaty věci. A proto se BEV neoznačují PBEV.
U hybrida platí, že využívá jak baterii, tak spalovací motor na benzín nebo naftu. PHEV ujede na baterii cca 16 až 80 km (výjimečně víc), potom zapojí benzínový či naftový motor. Hybrid je tedy taková mezicesta.
Na popojíždění po městě si vystačíte s baterií, na delší cesty se spolehnete na fosilní paliva, která můžete v případě potřeby skoro kdekoliv dotankovat. Další možností je naplánovat cestu tak, abyste mohli někde dobít. Zkrátka PHEV nabízí možnosti, jak ušetřit kapsu i životní prostředí.
Výhody a nevýhody
Příklady PHEV
- Mitsubishi Outlander
- Volvo XC60 Twin Engine
- BMW 225xe
- Volkswagen Golf GTE
- Toyota Prius Plug-in
- Mercedes-Benz E350 e SE
Co je HEV
HEV neboli Hybrid Electric Vehicle znamená hybridní elektromobil. Je to další vůz, který kombinuje spalovací motor a elektromotor. Jenže už se nejedná o plug-in verzi. Takže ho nemůžete zapojit do sítě a dobít.
HEV jsou vozy, které využívají hlavně benzín nebo naftu. Mají malou baterii, která pomáhá dojet dál či zlepšuje výkon. Na baterii jezdí hlavně při nízkých rychlostech. A když potřebuje přidat, zapne se benzínový či naftový motor.
A co baterie? Jak ta se dobíjí, když ne ze sítě?
- Rekuperačním brzděním. Jakmile sešlápnete brzdu, elektromotor začne běžet pozadu a zafunguje jako generátor, který baterii dobíjí.
- HEV ale umí nabíjet baterie i spalováním fosilních paliv. Spalovací motor slouží jako generátor elektrické energie. Jedná se o celkem úspornou variantu.
Výhody a nevýhody
Příklady HEV
- Toyota Corolla Hybrid
- Toyota Yaris Hybrid
- Lexus RX450h
- Ford Mondeo Hybrid
- Honda NSX
Co je ICE
Co znamená ICE? Je to zkratka pro Internal Combustion Engine tedy klasický spalovací motor. Zkratka neoznačuje typ auta, ale právě samotný motor. Tento typ pohání auta víc jak 100 let, a ještě tu s námi dlouhou dobu bude. Je otázkou, zda auta na spalovací motor vůbec někdy elektromobily a další podobné nahradí. Ač by si to politici přáli, dosáhnout toho bude obtížné.
Spadá sem jak benzínový zážehový, tak dieselový vznětový. Zážehový motor u řidičů převažuje, zejména v českých končinách mu však silně konkuruje nafta. Spalovací motor je ale vlastně i základem pro všechny druhy hybridů, které si elektřinou jen vypomáhají.
V médiích často slýcháte, že elektromobil a hybrid mají nižší náklady na provoz. Jenže ne každý si je může dovolit. Nakonec, ICE nemusí hned znamenat, že budete jezdit draze. Podívejte se na výpočet průměrné spotřeby – v článku máme i tipy na to, jak ušetřit za palivo.
Výhody a nevýhody
Nejčastější dotazy
Jedná se o označení vozidla na elektrický pohon. Někdy se označuje také jako ZEV. Více informací se dozvíte v článku.
PHEV označuje plug-in hybridní automobil. Plug-in i hybridní technologie má svá pro i proti.
HEV je hybridní elektromobil, ovšem od PHEV se zásadně odlišuje.
ICE znamená spalovací motor. Na rozdíl do předchozích zkratek tak neodkazuje na typ auta, ale právě na samotný motor.
Za kolik se dá pořídit nejlevnější elektromobil? Takovou Dacii koupíte za cca 470 tisíc Kč. Jak na tom jsou další nejlevnější modely? A co všechno nabídnou?
Ceny elektromobilů jsou stále poměrně vysoké a pro mnoho řidičů je hlavně z toho důvodu nedostupný. Ekologie a úspornost jsou velkým lákadlem. Kolik stojí nabíjení elektromobilů jsme probírali v samostatném článku, a i v současné krizi zůstává provoz levnější než u konvenčního vozu.
Proč jsou elektromobily tak drahé? Je to dáno hlavně cenou baterie, ale i investicemi do technologií a v neposlední řadě jde i o byznys. Ovšem když si od celkové ceny odečtete servisní a další náklady, vyjde vám, že to zas až takový rozdíl není (z dlouhodobého hlediska). A v některých případech je elektromobil dokonce výhodnější.
Ač někteří odborníci předpokládají, že se elektromobily do budoucna zlevní (s vyšší produkcí se rozmělní výrobní náklady), jiní tvrdí, že tomu tak nebude. Hlavně kvůli nedostupnosti vzácných kovů, ze kterých se baterie vyrábí. Jak to tedy doopravdy bude, ukáže až čas. Snad by jednou mohli pomoct dotace na elektromobil i pro obyčejné smrtelníky.
Běžně koupíte elektromobil okolo 1000 000 Kč. Už se ale dají sehnat i levnější kousky. Pojďme se podívat na nejlevnější elektromobily na českém trhu.
Dacia Spring Electric
Dacia Spring Electric se vyrábí v Číně a vyjde na zhruba 470 000 Kč. Auto má menší rozměry a dojezd se uvádí 230 km. Recenze však ukazují na to, že dojezd je podstatně menší. Na městské popojíždění to ale i tak stačí. A právě na to je také určená.
Nabídne výkon 45 koní, místo pro 4 pasažéry, 290 litrový kufr, zadní parkovací senzory s kamerou, tempomat s omezovačem rychlosti, systém nouzového brzdění a rychlé nabíjení – kapacita je 27,4 kWh. Maximální rychlost je 125 km/h. Spotřeba 12 kWh/100 km. Součástí je manuální klimatizace, zrcátka a okna v elektrice, DAB rádio, Bluetooth, navigace a možnost integrace Android Auto nebo Apple CarPlay.
Hyundai Kona Electric
Menší rodinný crossover Kona Electric se prodává od 849 990 Kč. Oproti Dacia Spring Electric je to docela dost velký rozdíl v ceně. Ovšem to není to jediné, v čem se rozchází. Kona Electric nabídne dojezd až 484 km na jedno nabití, motor má sílu 150 kW. Takže se s ní dá dělat podstatně víc než jen jezdit z práce domů. Spotřeba je 12-14 kWh/100 km.
Poněkud plastový vnitřek je na první pohled trochu nevzhledný, na druhou stranu praktický. Tím spíš, když máte malé děti. Vnitřek je prostorný i pro větší řidiče, sedadla pohodlná, vyhřívaná i ventilovaná. Volant je rovněž vyhřívaný, k dispozici jsou jízdní režimy a automatická brda. Klimatizace se nastavuje manuálně. Ovládání nejdůležitějších funkcí se provádí ze středové obrazovky o velikosti 10,25″ a z volantu.
Opel Combo-e Life
Opel Combo-e Life je rodinný elektromobil, který pořídíte za necelých 830 000 Kč. Na jedno nabití ujede cca 280 km, baterie má kapacitu 50 kWh. Spotřeba se uvádí 19,4 až 17,5 kWh/100 km. Stejnosměrně se nabije do 80 % kapacity zhruba za půl hodiny. K dispozici jsou dvě verze, standardní pětimístná a XL, ve které je místo pro 7 lidí.
Tento elektromobil nabídne velké množství asistenčních a bezpečnostních systémů, panoramatickou parkovací kameru, hlídání slepého úhlu, elektronické systémy kontroly trakce a další. Díky panoramatické střeše získáte více světla. Minimální objem zavazadlového prostoru je 597 litrů, lze rozšířit na 2 126 litrů.
Opel Corsa-e
Opel Corsa-e zaujme pěkným moderním designem, který připomíná spalovací auto, a různými vychytávkami. Tak například díky tepelnému čerpadlu byste měli mít dobrý dojezd i v zimních měsících. Ten se uvádí na 330 km. Spotřeba je okolo 17 kWh/100 km. Lze nabíjet až na výkon 100 kW, takže u stojanu jste hotoví zhruba za 30 minut.
Za cenu 829 990 Kč se můžete těšit například na LED světla, skleněnou střechu a dostatečný vnitřní prostor, který není limitovaný baterií (ta je uložená pod kapotou). Disponuje dešťovým senzorem, rozpoznáváním dopravních značek, automatickou klimatizací, tempomatem. Z nuly na sto se dostanete během 8,1 vteřiny, maximální rychlost je potom 150 km/h.
Smart EQ fortwo
Smart EQ fortwo je perfektní městské vozítko pro každého, kdo chce auto hlavně pro sebe a nemá na starosti kupu dětí. Na dálnici s ním asi nepojedete, ale na nákupy a do práce je super. Dá se pořídit za zhruba 591 000 Kč. Dojezd je 130 km a spotřeba okolo 14 kWh/100 km. Je celkem mrštný, z nuly na 60 zrychlí během 4,8 sekundy.
Interiér je vzhledem k malým rozměrům celkem prostorný a nabízí úložné prostory ve dveřích. Dotykovou obrazovku lze propojit se smartphonem. Ve výbavě si můžete připlatit za palubní nabíječku s výkonem 22 kW, s ní je nabitý za 40 minut. Standard je nabíječka 4,6 kW. V základní výbavě je asistent bočního větru a další vychytávky.
" ["post_title"]=> string(50) "5 nejlevnějších elektromobilů na českém trhu" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(24) "nejlevnejsi-elektromobil" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:36:23" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:36:23" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=24330" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [3]=> object(WP_Post)#15162 (24) { ["ID"]=> int(24072) ["post_author"]=> string(2) "24" ["post_date"]=> string(19) "2022-11-04 15:19:09" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-11-04 14:19:09" ["post_content"]=> string(14703) "Víte, na kolik vás vyjde nabíjení elektromobilu? Pojďme se na to podívat. Připravili jsme si pro vás přehled ceník největších provozovatelů dobíjecích stanic v ČR. A spočítali jsme, na kolik vyjde dobíjení doma.
3 způsoby nabíjení elektromobilů
Jak nabíjet elektromobil? Níže jsou způsoby nabíjení elektromobilů:
- AC nabíjení neboli nabíjení střídavým proudem. Jsme limitovaní palubní nabíječkou, jelikož střídavý proud je potřeba převést na stejnosměrný. Ten se uchovává v baterii. To dělá právě nabíječka. AC nabíjení trvá déle, je šetrnější k baterii a setkáte se s ním v domácím prostředí a na běžných dobíjecích stanicích.
- DC nabíjení je nabíjení stejnosměrným proudem. Nejste tedy limitovaní výkonem palubní nabíječky. Elektromobil nemusí tento proud převádět, rovnou ho ukládá. Celý proces je díky tomu rychlejší, v řádech desítek minut. DC nabíjení nabízí rychlonabíječky neboli rychlonabíjecí stanice.
- HPC (někdy označeno UFC) rovněž nabízí nabíjení stejnosměrným proudem, a to až o výkonu 500. Bavíme se o ultrarychlých nabíječkách. Ty nabízí například ČEZ, E.ON nebo Ionity.
Kolik stojí nabíjení elektromobilu doma
Cena elektřiny domácností je různá, ale pohybuje se okolo 6 až 8 Kč za kWh bez využití speciálních tarifů. Spotřeba elektromobilů se pohybuje mezi 18 až 25 kWh na 100 km. Vyjděte tedy z toho, kolik platíte za elektřinu a jakou spotřebu má váš elektromobil. Podle toho si snadno spočítáte, kolik vás cena vyjde. Příklad:
- Domácnost platí 6 Kč za kWh. Elektromobil má spotřebu 20 kWh na 100 km. Zaplatíte podle následujícího: 6 × 20 = 120 Kč. Tedy spotřeba z domácího dobíjení vyjde na 120 Kč na 100 km. Jak spočítat cenu za km jsme probrali v samostatném článku.
Doporučujeme využít distribuční sazbu D27d. Ta vám dovolí čerpat elektřinu v nízkém tarifu po dobu alespoň 8 hodin od 18:00 do 8 hodin ráno. Nízký tarif sníží vaše náklady až o polovinu, navíc ho můžete využít nejen pro elektromobil, ale i spotřebiče atd. Firmám je nabídnuta alternativa, sazba C27d.
Kolik stojí nabíjení elektromobilu na veřejných místech
Asi nejlepší je, když narazíte na dobíjecí stanici, která vám dovolí nabíjet elektromobil zdarma. Těch ale v poslední době spíš ubývá a není to dané jen aktuální energetickou krizí. V budoucnu bude dobíjení zdarma spojené hlavně s nákupem v řetězci, restauraci atd.
Na klasických dobíjecích stanicích se za nabíjení elektromobilu platí. V současnosti je v ČR v provozu něco okolo tisíc stanic a další se budují. Nejčastěji narazíte na stojany ČEZ, PRE a E.ON. Budeme se tedy věnovat cenám hlavních aktérů.
Ceny ČEZ
Momentálně nabízí ČEZ:
- AC nabíjení za 8 Kč za kWh
- DC nabíjení 13 Kč za kWh
- HPC nabíjení 18 Kč za kWh
To jsou ceny pro registrované zákazníky. Neregistrovaní samozřejmě zaplatí víc. Více informací najdete přímo na stránkách ČEZ. Cena tedy záleží na tom, jaký typ nabíječky používáte.
Ceny PRE
PRE nabízí jednorázové nebo pravidelné dobíjení. U jednorázového se nikam neregistrujete, prostě přijedete, zaplatíte a nabíjíte. Částka se určuje tarifem, tedy délkou dobíjení.
Toto je ceník platný od 1.9.2022
Pravidelné dobíjení vás vyjde výhodněji. Budete k němu potřebovat čip PRE nebo Lítačku. Ceny jsou následující:
Registrovaní tedy zaplatí 7 Kč/kWh za AC nabíjení a 9 Kč/kWh za DC nabíjení. Závisí také na tom, jak dlouho budete nabíjet. Více informací najdete přímo na stránkách PRE. Zákazníci Skupiny PRE mají ještě o něco lacinější sazby.
Ceny E.ON
Aktuálně nabízí E.ON:
- Pro registrované 7,90 Kč/kWh u AC nabíjení, DC za 11,90 Kč/kWh, HPC 14,90 Kč/kWh.
- Neregistrovaní zaplatí 9,90 Kč/kWh u AC, DC nabíjení je za 13,90 Kč/kWh, HPC 16,90 Kč/kWh.
Více na stránkách E.ON.
Další poplatky na dobíjecích stanicích
Když budete dobíjet na dobíjecí stanici, dávejte si pozor na zbytečné blokování. Není to parkoviště. Jestli stále stojíte u stojanu i po dobití baterie na maximum, platíte. Např. 2 Kč za minutu.
Někde se ale po určité době platí i v případě, že ještě nemáte plně nabito. Na stejný poplatek se musí připravit i po uplynutí 480 minut u AC stojanů, 90 minut u DC nabíječek a 45 minut u ultrarychlých HPC konektorů – a to i v případě, že ještě nemá plně nabito.
Nejčastější dotazy
Závisí na tom, jestli nabíjíte doma nebo na veřejné dobíjecí stanici. Doma vás to většinou vyjde levněji, bohužel to ale trvá déle. Veřejné rychlonabíječky jsou rychlé, ale zase se umí prodražit. Tím spíš, jestli nejste registrovaní zákazníci.
Počítejte podle toho, kolik platíte za kWh a jaká je spotřeba auta na 100 km. Příklad najdete v článku.
Největší provozovatelé jsou ČEZ, PRE a E.ON. Ceny se pohybují okolo 8 Kč/kWh za AC nabíjení a 11 Kč/kWh za DC nabíjení. Neregistrovaní si připlatí.
Jedním z hlavních lákadel pro zakoupení elektromobilu jsou nižší náklady na provoz. Tedy za jízdu v elektromobilu byste měli teoreticky zaplatit méně než za jízdu v konvenčním automobilu se spalovacím motorem. Opravdu to tak je? A jaké další faktory vstupují do hry? Spočítejte si s námi, jaká je cena za km pro elektromobil.
Cena za km pro elektromobil by měla být výhodnější než u klasického vozu. Jednak existují stanice, kde se dá nabíjet zadarmo. A za druhé, elektřina po dlouhá léta vycházela levněji než benzín. Jenže, je v tom malý háček.
Pár slov k nabíjení elektromobilů zdarma. Ano, existují stanice, kde vás nechají nabít bez toho, abyste museli platit. Vyskytují se hlavně u obchodů, restaurací, sportovišť atd. Jedná se o takový malý marketingový trik pro získání zákazníků.
Jenže do budoucna bude těchto míst spíš ubývat než přibývat. Infrastruktura se buduje, trh nějakým způsobem funguje a ruku na srdce, je to služba jako každá jiná. Málokterý obchodník vás nechá dobíjet bez vidiny zisku. Často bývá podmínkou alespoň to, abyste v místě nakoupili. Zároveň sledujeme, že spousta dobíjecích stanic zdarma začíná být za poplatek.
A potom je tu problém se zdražováním energií. To se promítlo i do cen nabíjení ve veřejných nabíječkách. Pojďme se teď podívat na to, jaká je cena za km pro elektromobil a kolik tedy za provoz zaplatíte. Třeba i v porovnání s klasickým autem.
Co všechno ovlivňuje cenu za km
Ještě, než se pustíme do počtů, musíme vás upozornit na to, že je to celé trochu ošemetné. Hlavně protože narazíte na různě drahé dobíjecí stanice. Navíc, spotřeba roste při vyšších rychlostech, když se topí, je zapnutá klimatizace atd. A potom tu máme dobíjení doma – i to je různé, jelikož každý máme trochu jinou cenu za kW.
Jaká je cena za km pro elektromobil při nabíjení doma
- Nejprve musíte zjistit, jaká je spotřeba elektromobilu. Výrobci většinou uvádí údaj za 100 km. Průměrná spotřeba je někde mezi 18 a 25 kWh na 100 km.
- Potom zjistěte, jaká je cena za kWh. Dnes už spousta z nás platí okolo 6 Kč za kWh.
- Tedy 6 × 25 = 150 Kč na 100 km.
- Potom už jen údaj na 100 km vydělte 100 a dostanete cenu 1 km. 150/100 = 1,5 Kč.
Za 1 km tedy při domácím dobíjení, kdy elektřina stojí 6 Kč za kWh zaplatíte nějakých 1,5 Kč. Když si to srovnáte s autem se spalovacím motorem, teoreticky by vás to mělo vyjít levněji (pokud tedy elektřina opět nevyletí nahoru).
Při ceně benzínu 40 Kč a spotřebou 6 litrů na 100 km spočítáme, že 6 × 40 = 240. Což je 240 Kč na 100 km. Tedy nějakých 2,4 Kč na km. Ano, elektromobil vychází levněji.
A to i v případě, že byste za elektřinu platili např. 8 Kč za kWh. Pojďme si to vypočítat.
8 (cena elektřiny, tedy Kč za kWh) × 25 (kWh spotřeba na 100 km) = 200 Kč na 100 Km. Tedy za 1 km zaplatíte 2 Kč.
Spotřeba elektromobilů bývá v reálu nižší, počítali jsme s nejvyšší uváděnou průměrnou spotřebou. I tak si ale můžeme naše výpočty zobecnit. Dokud za elektřinu platíte okolo 8 Kč a benzín stojí 40 Kč, vyjde vás to levněji. Faktem je, že i cena benzínu poslední dobou lítá nahoru a dolů. Tedy spíš nahoru. Takže jízda elektromobilem by měla být levnější.
Velkým mínusem je degenerace baterie a také to, že je opravdu drahá. Zároveň mají elektromobily vyšší spotřebu pneumatik. V neprospěch hraje samozřejmě i vysoká pořizovací cena. I ten nejlevnější elektromobil je pro většinu lidí nedostupný.
A navíc – ne vždy je možné dobíjet doma. Na kolik nás vyjde dobíjení na veřejném místě? A vyplatí se cena za km i tehdy?
Cena za km při nabíjení elektromobilu na veřejných místech
U veřejných nabíjecích místech se setkáte s různými cenami i různými typy ceníků. Například ČEZ dříve nabízel několik tarifů odstupňovaných podle frekvence dobíjení. Jenže nyní se platí podle typu nabíječky. U AC zaplatí registrovaní zákazníci 8 Kč za kWh, na rychlonabíječkách 13 Kč za kWh.
Jak vidíte, cena za km může být stejná jako u vás doma, ale také vyšší. Takže záleží na tom, kde se rozhodnete dobíjet, jestli jste registrovaní atd. Více jsme se cenami zabývali v článku Kolik stojí nabíjení elektromobilu.
" ["post_title"]=> string(46) "Cena za km pro elektromobil. Kolik zaplatíte?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(23) "elektromobil-cena-za-km" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:36:43" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:36:43" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=24068" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [5]=> object(WP_Post)#15164 (24) { ["ID"]=> int(24053) ["post_author"]=> string(2) "24" ["post_date"]=> string(19) "2022-11-04 14:46:51" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2022-11-04 13:46:51" ["post_content"]=> string(20718) "Kde všude se dá nabíjet elektromobil? Nejen doma a na veřejné dobíjecí stanici. Někdo nabíjí například u zaměstnavatele nebo při nákupech v obchodním centru. A co všechno potřebujete vědět o nabíječkách? Pojďme se na to podívat.
Jak nabíjet elektromobil
Kapacita baterie vlivem stárnutí klesá zhruba o 1 až 4 % v závislosti na konkrétním modelu za rok. Předpokladem pro dlouhou životnost baterie je správné nabíjení. Nejde jen o samotný proces, ale i to, jaké nabíječky a nabíjecí stanice využíváte.
Hlídejte si, aby vám stav baterie příliš neklesl, ale ani abyste nenabíjeli na úplné maximum. Úplné vybití i nabití není dobré. Uvádí se, že optimální stav nabití je na 80 %. A potom nechce stav klesat k 20 %. Následně opět proveďte nabití na 80 %. Většina elektromobilů má pojistku, takže se při nabití na 80 % začne nabíjet pomaleji.
Samozřejmě sem tam na maximum nabít můžete. Jednáte se hlavně o nabíjení z dlouhodobého hlediska. Ale jestli je zrovna před vámi dlouhá cesta a vy potřebujete mít jistotu, že dojedete na další dobíjecí stanici, prostě nabijte na plnou kapacitu.
Palubní deska vás ale bude v tomto ohledu trochu klamat – je běžné, že i když ukazuje 100 % nabití, v reálu na 100 % nabito nemáte. Nechává si z důvodu bezpečnosti kousek rezervu (aby se nezkracovala její životnost). To samé platí o vybité baterii, když palubní deska hlásí 0 %, většinou ještě nějakou rezervu má.
Faktem také je, že je časově nevýhodné nabíjet do 100 %. Horních dvacet procent se plní sníženým výkonem, a proto na plné nabití budete čekat podstatně déle. Na veřejných místech už byste mohli překážet a blokovat nabíječky pro jiné.
AC a DC dobíjení, co vlastně nabízí dobíjecí stanice?
- AC nabíjení = dobíjení střídavým proudem. Z wallboxu, zásuvky či dobíjecí stanice vychází střídavý proud, který si musí palubní nabíječka přeměnit na stejnosměrný. AC dobíjení je pomalejší a také šetrnější k baterii.
- DC nabíjení je rychlejší a využívá stejnosměrný proud. Nabito je za několik minut nebo za několik desítek minut. Když tankujete ve veřejném prostoru, je nejlepší hledat právě DC nabíjení.
- Další variantou je HPC (a UFC) nabíjení, což jsou ultrarychlé nabíječky. Také nabíjí stejnosměrným proudem jako DC varianta. Jedná se o veřejné dobíjecí stanice, bývají nejrychlejší, ale také nejdražší. Zatím jich není tolik. Jedná se např. o Ionity, E.ON nebo ČEZ.
Rozdíly mezi palubními nabíječkami
U palubních nabíječek si všímejte toho, jaký mají výkon. Výkon nabíječky a nabíjecí stanice by se měl co nejvíc přibližovat, protože auto se vždy nabíjí jen tím výkonem, jaký zvládá palubní nabíječky. Bavíme se teď o AC nabíjení.
U nabíječek se setkáte s výkonem 3,6 kW, 7,2 kW, 11 kW nebo 22 kW. Nižší výkony mají hlavně nabíječky levnějších elektromobilů a plug-in hybridů. Nové elektromobily mají palubní nabíječky 7,2 či 11 kW.
Když tedy budete dobíjet u stanice, která má vyšší výkon než vaše palubní nabíječka, budete limitovaní právě tou nabíječkou.
U rychlonabíjecích stanic (DC nabíjení) si nemusíte dělat starosti s tím, jakou máte nabíječku. Poskytují totiž stejnosměrný proud. Ten vůz nemusí převádět, a tak není omezený palubní nabíječkou.
Kolik to stojí?
Doma se cena odvíjí od toho, kolik platíte za elektřinu. Na veřejných stanicích se setkáte s cenami (pro registrované):
- ČEZ stanice 8 Kč za kWh nebo 13 Kč za kWh při DC nabíjení.
- PRE 7 Kč za kWh, DC 9 Kč za kWh.
- EON 7,90 Kč (AC) a 11,90 Kč (DC) za kWh.
Jelikož dnes není výjimkou, že někdo platí i 7 Kč za kWh, rozdíl už to takový není. Když se u provozovatelů dobíjecích stanic registrujete a zaplatíte za nějakou formu členství, budete dobíjet výhodněji. Více v článku Cena nabíjení elektromobilu. Počítejte ale s tím, že se s cenami bude ještě hýbat. Dnešní doba je, co se týče ceny energií, dost nepředvídatelná.
Na veřejných místech je však vyšší cena pravidlem. Druhým problémem je to, že si nikdy nemůžete být jistí, že tam bude místo. Třeba budou všechny dobíjecí stanice plné. A potom máte smůlu, musíte čekat. Nebo najít jiné místo, kde dobijete.
Jak dlouho se nabíjí elektromobil
Jak dlouho trvá nabíjení doma? Většinou celou noc nebo i déle. Závisí hodně na stavu baterie.
Jak dlouho se nabíjí elektromobil si můžete spočítat tak, že vydělíte dostupnou kapacitu baterie v kWh výkonem domácí zásuvky (takže např. vybitá baterie 32,2 kWh/domácí zásuvka 2,3 kW = 14 hodin).
Na veřejných místech bývá nabíjení rychlejší, třeba i v desítkách minut. Záleží ale na typu vaší palubní nabíječky a výkonu stanice nebo na tom, zda se jedná o rychlonabíjecí stanici. Pozor na plug-in hybridy a elektromobily s nabíječkami s nízkým výkonem. Ty se budou i u „výkonnějších“ AC stanic nabíjet stejně dlouho, jako doma.
Rychlost nabíjení ovlivní i výkon, který zvládne sám elektromobil/hybrid. Když vůz nabíjíte z nabíjecí stanice o výkonu 100 kW a vaše vozidlo zvládne využít jen 50 kW, bude se nabíjet 50 kW.
Jak nabíjet elektromobil doma
Doma se neobejdete bez volitelného síťového nabíjecího kabel, který umožní nabíjení ze zásuvky 230 V. Počítejte s tím, že nabíjení je pomalé. Rychlejší dobíjení nabízí třífázové 400V zásuvky (výkon až 11 kW). Ale pozor, třífázové zásuvky ne vždy podporuje palubní nabíječka.
Jak nabíjet elektromobil doma?
- Doma se zapojí nabíjecí kabel do zásuvky a konektor nabíječky do vozidla.
- Vozidlo zamknete klíčem a proces nabíjení se spustí.
Nabíjíme z wallboxu
Další alternativou je wallbox. Wallbox se instaluje do garáží. Takže jestli máte třeba rodinný dům s vlastní garáží, je to ideální řešení. Nabíjení z wallboxu je totiž komfortnější a rychlejší, než když se elektromobil nabíjí ze zásuvky 230 V. Nabízí výkon až 22 kW.
Nabíjení z wallboxu:
- Vezmete konektor,
- zapojíte konektor,
- zamknete vůz,
- potom ho znovu odemknete a je hotovo.
Nabíjení z veřejné sítě
Kde všude se dá dobíjet?
- Na veřejných dobíjecích stanicích, např. ČEZ, Ionity, E.ON, PRE
- Na parkovišti u nákupního centra – supermarkety a obchodní centra budují nabíjecí stanice na parkovištích. Zatímco nakupujete, auto se dobije zhruba na jeden či dva dny jízdy po městě.
- Na dálnici a kolem hlavních dopravních tepen– v současnosti se pracuje na budování infrastruktury rychlonabíjecích a ultrarychlých nabíjecích stanic. Ještě to není úplně dokonalé, ale rok od roku se to zlepšuje.
- Garáže, čerpací stanice
ČEZ vytvořil interaktivní mapu dobíjecích stanic. Podívejte se na ní, bude se vám při cestách hodit. Další variantou jsou aplikace například ABRP, PlugShare nebo Nabíjím zadarmo. Poslední umí vyhledat stanice, kde se skutečně nabíjí zadarmo. Někdy nabíjení zdarma bývá podmíněné nákupem v obchodě atd. Více v článku Nabíjení elektromobilu zdarma.
Nabíjení elektromobilu u zaměstnavatele
Pokud bydlíte v nájemním bytě nebo v domě, který patří do společenství vlastníků, nabíjení se může trochu zkomplikovat. Infrastruktura kolem dobíjení ještě není plně vybudovaná, takže nabíjecí stanici před domem nejspíš nenajdete. Jak na to?
Asi nejsnadnějším řešením bude dobíjet u zaměstnavatele, pokud tedy ten nabíjení umožňuje (například vybudoval dobíjecí stanice u pracoviště). Elektromobil by se dobíjel během vaší pracovní doby. Dobíjet byste samozřejmě nemuseli denně. Pokud dojíždíte do vzdálenosti okolo 50 km, postačí vám dobít jen jednou za týden.
Nejčastější dotazy
Můžete nabíjet doma nebo na veřejných místech. Dále u zaměstnavatele či na nákupech. Nabíjecí stanice potkáte také u restaurací, sportovišť atd.
Stanice nabízí AC, DC a HPC dobíjení. U AC jste limitovaní výkonem své palubní nabíječky. U ostatních nikoliv. AC nabíjení probíhá také v domácím prostředí ze zásuvky.
U AC nabíjení počítejte s dobíjením přes noc a déle. Rychlonabíječky a ultrarychlé nabíječky to zvládnou během minut a desítek minut. Záleží i na kapacitě a stupni vybití baterie.
Ze zásuvky 230 V či z třífázové zásuvky. Další variantou je wallbox.
Už je to přes tři roky, co vešla v platnost novela silničního zákona, která ošetřovala záležitost registračních značek pro elektromobily a auta s nízkou produkcí emisí oxidu uhličitého. Tato speciální registrační značka začíná na EL. Víte, jak ji získat a jaké výhody vám přinese?
Registračních značek je hned několik druhů. Jaký je mezi nimi rozdíl, na co je potřebujete a jak kterou RZ získat, se dozvíte v našem článku Druhy registračních značek. V dnešním článku se budeme zabývat právě EL značkou, kterou lze na českých silnicích vidět čím dál tím častěji. Nemáte na ni nárok i vy? A proč se o ni vyplatí žádat?
Kdo může získat EL značku
O EL registrační značku mohou žádat všichni, kdo mají nebo provozují:
- automobil poháněný elektřinou,
- auto na vodík,
- vůz, který splňuje emisní limity produkce CO2.
Majitelé elektromobilu a aut na vodík mají nárok značku EL automaticky a nemusí si s tím nijak lámat hlavu.
Třetí bod splňují hlavně plug-in hybridy. Emisní limit je stanovený na 50 g CO2 na km. Jestli máte hybrida a toužíte po výhodách EL značky, klidně si o ni zažádejte. Jen si dávejte pozor na to, abyste se do limitu 50 g/km vešli – většinou to bývá s odřenýma ušima.
Emise se měří novou metodikou, konkrétně všechny prvky výbavy zvlášť. Ve finále proto můžete ztroskotat třeba na větších kolech atd. Stačí limit nesplnit o jediný gram a už máte smůlu.
Kde ji vyřídit?
O SPZ elektromobilu žádejte na registru vozidel. Nic se za ní neplatí a dostanete ji do 15 dnů od data podání žádosti. Značka na přání, která začíná na EL, není považovaná za platnou EL značku. Nevztahují se na ní následující výhody. Jestli o ně stojíte, zažádejte si o normální EL RZ, která se generuje automaticky.
3 výhody SPZ elektromobilů
Úlevy od plateb za používání a provoz ekologických aut jsou příjemným bonusem. Zvlášť, když vezmete v potaz aktuální ceny elektromobilů. Sice to není nijak závratná kompenzace, ale pořád lepší než niž. Snad se v budoucnu cenová nabídka trochu zlepší, nebo se alespoň vymyslí fungující systém dotací na elektromobily, tak jako je tomu v jiných zemích EU.
Parkování zdarma
Asi největší výhodou EL značky je parkování zdarma v Praze a dalších velkých městech. Jestli vám lezou krkem všemožné zóny, které v metropoli a jinde číhají téměř na každém kroku, pak pro vás EL značka bude vysvobozením. Ani se nemusíte nikde registrovat nebo psát na úřad dané městské části. Se správnými písmeny na RZ je nárok automatický.
Automatické parkování zdarma se nevztahuje na majitele plug-in hybridů a elektromobilů, kteří mají standardní nebo RZ na přání. Ti musí dodržet dřívější postup, tedy kontaktovat úřad městské části se žádostí o to, aby jim byla vydaná parkovací karta pro elektromobil.
Už žádné dálniční poplatky
Další výhodou EL značek je to, že váš osvobodí od placení dálničních poplatků. Platnost elektronických dálničních známek policisté kontrolují kamerami. Stačí, když zaregistrují vaši značku a jste v suchu. Jestli ale máte elektromobil, auto na vodík nebo plug-in hybrid a značka EL vám chybí, tak poplatky platit musíte. To zní trochu nefér, že?
Naštěstí existuje cesta ven. Jestli značku nemáte a chcete na dálnici s elektromobilem nebo autem, které splňuje hodnotu emisí, jezdit zadarmo, kontaktujte Státní fond dopravní infrastruktury a podejte jim o tom oznámení. Učiňte tak buď písemně nebo online z pohodlí domova digitální cestou.
Neplatíte silniční daň
Ještě jedna věc ušetří vaši peněženku – nebudete platit silniční daň. Výhoda se vztahuje na hybridy, auta na CNG a auta na LPG.
" ["post_title"]=> string(40) "SPZ (RZ) elektromobilů. Jak ji získat?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(17) "spz-elektromobilu" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:32:08" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:32:08" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=21330" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } } ["post_count"]=> int(7) ["current_post"]=> int(-1) ["before_loop"]=> bool(true) ["in_the_loop"]=> bool(false) ["post"]=> object(WP_Post)#15155 (24) { ["ID"]=> int(32861) ["post_author"]=> string(2) "29" ["post_date"]=> string(19) "2023-05-09 11:12:54" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2023-05-09 09:12:54" ["post_content"]=> string(15305) "Elektromobily budou pro Evropu do dalších let klíčovým prvkem silniční dopravy. I proto se do popředí veřejné diskuze stále více dostávají témata, která se týkají jejich nabíjení. Do budoucna se i po České republice počítá se značným rozšířením vlastních domácích nabíjecích stanic. Rozhodnutí o jejich pořízení proto nejspíš nemine ani vás. Víte ale, jak správně takovou domácí nabíjecí stanici vlastně vybrat? Tak na to se podíváme v tomto článku.
Ačkoliv z posledních dostupných údajů je zřejmé, že elektromobily zatím české řidiče příliš nezaujaly, s budoucností bude jejich role nejspíš velmi úzce spjatá. V loňském roce jim sice náležel jen dvouprocentní podíl ze všech nově registrovaných automobilů na trhu, do dalších let se to ale má změnit, což už nyní vyvolává celou řadu nejrůznějších otázek.
Jednou takovou je i samotné dobíjení, respektive stále ještě nedostatečný počet veřejných dobíjecích stanic, což podle některých lidí je spolu s cenou ta hlavní překážka, která prodeje elektromobilů v současné chvíli brzdí.
Nic na tom nemění ani fakt, že Česko si v porovnání s dalšími evropskými zeměmi vede v oblasti fungujících nabíjecích stanic poměrně slušně. Na každých 100 elektromobilů u nás připadá 22 veřejných dobíjecích stanic, zatímco průměr v EU je jen 15. Vzhledem k budoucím potřebám celého českého obyvatelstva je ale tento počet stále nedostatečný, a i proto je vhodné uvažovat o domácím nabíjení. To zároveň není vůbec obtížné a s přehledem ho zvládne opravdu každý.
Jiná nabíječka pro firmu nebo domácnost
Řada řidičů v praxi neví, jakou domácí nabíjecí stanici přesně vybrat, a na to se právě v tomto článku společně podíváme. V každém případě totiž koupě soukromé nabíjecí stanice je poměrně vysokou investicí, a každý řidič by ji měl dostatečně zvážit. Rozhodně se doporučuje i dostatečné prokonzultovaní s odborníky z oboru, kteří pro vás dokáží vybrat to nejlepší.
Pokud se však chcete spolehnout hlavně sami na sebe, je důležité si uvědomit, kde taková domácí nabíjecí stanice bude ve vašem případě umístěna i například to, kdo ji bude v praxi používat. Jiné požadavky totiž bude mít v tomto ohledu firma s větší elektromobilovou flotilou než třeba běžný spotřebitel, který své auto na denní bázi nevyužívá. Je důležité se rozhodnout rovněž i o uvažovaném výkonu, nebo o tom, jaké chytré funkce má taková stanice zvládat.
Doporučují se nabíječky s vyšším výkonem
Klíčovou věcí je, že technologie se neustále vyvíjí. Týká se to samozřejmě i elektromobilů, a právě dobíjecích stanic. Proto by každý vlastník elektromobilu měl velmi zvážit, jestli do své garáže nebo jiného prostoru nezvolit nabíječku s vyšším výkonem, než je nyní třeba. Je totiž jasné, že jedno auto jednomu spotřebiteli po celý jeho život pravděpodobně stačit nebude a téměř každý spotřebitel tak svůj vozový park bude s pravidelností obměňovat, na což by měl myslet.
Při výběru domácí nabíjecí stanice pro elektromobily je třeba zvážit i několik dalších důležitých faktorů. Řadí se mezi ně i rozhodnutí, zda spotřebitel potřebuje chytrý systém pro komunikaci. Mezi další důležitá témata se řadí i výběr platebního systému, nebo to, zda si spotřebitel přeje pro své potřeby stanici s kabelem integrovaným, a to pro větší pohodlí.
Domácí dobíjení má velké výhody
Právě domácí nabíjení je tak jednou z největších výhod každého elektromobilu. Benefit spočívá v tom, že každý den je možné ze své garáže odjíždět s plně nabitou baterií a není tak potřeba složitě vyhledávat veřejné nabíječky, které jsou i dražší. Jde sice pouze o privilegium vlastníků rodinných bytů, vlastních garáží nebo alespoň parkovacích stání, tato skupina je však v dnešní době v rámci České republiky už pěkně citelně rozšířena.
230V a 400V zásuvky
Nejlevnější a zároveň nejjednodušší možností je, pokud se v rámci domácího nabíjení použijí běžné domácí 230V zásuvky. Většina vozů je totiž jimi vybavena už z výroby, a proto se následně nabízí jejích dobíjení přes noc. V nízkém tarifu D27d tak je možné to stihnout za zhruba osm hodin a v praxi tím je možno doplnit až 28,8 kWh, což za určité situace znamená až dvousetkilometrový dojezd.
Toto řešení se ale týká hlavně malých elektromobilů pro provoz ve městě. Větší vozy musí přistoupit k alternativám, což je kupříkladu nabíjení ze 400V zásuvky. K tomu je ale zapotřebí speciální kabel jištěním 16 A nebo 32 A, který je možné v obchodech zakoupit za zhruba 15 tisíc korun. Vzhledem k současným cenám elektromobilů tak nejde o příliš velkou investici, a vzhledem k přínosům ji můžeme s klidným svědomím každému vlastníkovi elektromobilů doporučit.
Wallboxy
Pokud to ale s elektromobily myslíte opravdu vážně, vsaďte na wallbox. Díky tomu totiž můžete v praxi užívat řadu smart funkcí, jako je třeba nabíjení z přebytků výroby FVE a sledovat můžete i nejrůznější statistiky.
Wallbox je tedy jakási velká a chytrá zásuvka pro každý váš vůz, která zároveň umožňuje regulovat samotný výkon dobíjení, a to přímo na něm nebo přes speciální aplikaci. Ceny základních wallboxů se v praxi pohybují mezi 14 a 30 tisíci korunami a výhodou je, že v některých případech je na ně možné použít i veřejné dotace, které tak sníží poměrně vysokou pořizovací cenu.
Jaká je cena domácího nabíjení?
Pokud se ptáte na to, na kolik vlastně dobíjení elektromobilu doma vyjde, jde o poměrně jednoduché počty. Nejvíce frekventované elektromobily mají v praxi aktuálně spotřebu okolo 18 kWh/100 km. U většiny dodavatelů vychází průměrná cena elektřiny na 8 KČ/kWh. V praxi to tedy znamená, že na 100 kilometrů momentálně provoz elektromobilu vyjde zhruba na 144 korun. Cena je tak pouze o trochu nižší oproti provozu běžného vozu se spalovacím motorem, kde 100 km vychází na cca 170-220 Kč/100 km.
Nejčastější otázky a odpovědi
Wallbox je jakási velká a chytrá zásuvka pro elektromobily, která umožňuje regulovat výkon dobíjení přímo na něm nebo přes speciální aplikaci. Nabízí řadu smart funkcí, jako je nabíjení z přebytků výroby FVE a sledování nejrůznějších statistik. Cena základních wallboxů se pohybuje mezi 14 a 30 tisíci korunami a v některých případech je na ně možné použít veřejné dotace, které snižují pořizovací cenu.
Při výběru domácí nabíjecí stanice by měl zákazník zvážit několik faktorů. Ty mohou zahrnovat umístění stanice, kdo ji bude v praxi používat, uvažovaný výkon a jaké chytré funkce má stanice zvládat. Zákazník by měl také zvážit, zda potřebuje chytrý systém pro komunikaci a zda si přeje stanici s integrovaným kabelem pro větší pohodlí.