
Dojezd elektromobilu se v zimě snižuje. Proč se to děje? A můžete to nějak ovlivnit? Pojďte se s námi podívat na to, s jak velkými ztrátami můžete počítat a jaké jsou příčiny. V textu najdete i porovnání, jak velké ztráty vznikají u různých značek a modelů.
Proč se dojezd elektromobilu v zimě snižuje
Elektromobily mají během zimních měsíců problém – zkracuje se jim dojezd. To se samozřejmě děje i u konvenčních automobilů. Ovšem studie nasvědčují tomu, že ne o tolik, jako se to děje elektrickým autům.
Chladné počasí zpomaluje chemické reakce, což má negativní vliv na výkon a celkovou kondici baterie. Ovšem lví podíl na tom má hlavně regulace klimatu uvnitř auta. Vytápění (na druhou stranu i klimatizace v létě) další akce náročnější na energii, si vybírají svou daň. Kapacita baterie se kvůli systému ohřevu snižuje.
Pokud chcete dojezd v zimě prodloužit, vyplatí se auto před jízdou vyhřát na nabíječce. Tedy na topení využít elektřinu ze sítě, ne z baterie.

Co je takovým „mezníkem“, který naznačí, že byste si měli na stav baterie dávat větší pozor? Jakmile teploměr ukazuje nulu a méně, přišel ten správný čas. Nakonec, nejde jen o snížený dojezd. Ale i o to, že se v chladu auto pomaleji nabíjí. Jedno s druhým dokáže pěkně nabourat jakékoliv plány. Více o nabíjení se dozvíte v článku Jak nabíjet elektromobil.
Pamatujte, že když je auto zapnuté nebo připojení k síti, odebírá se energie, aby se teplota udržela na přijatelných hodnotách. Výjimkou je Tesla. Ta si tepelnou regulaci zapíná i tehdy, když je auto vypnuté nebo není zapojené. Což může být v některých situacích trochu mrzuté.