Divoká jízda rokem 2024: povinné ručení zažilo nejvíc změn ve své historii

Rok 2024 byl pro české řidiče ve znamení významných změn v oblasti povinného ručení. Nová pravidla, která vycházela především z evropské legislativy, přinesla změny a celkovou modernizaci celého systému. Nyní, když se rok 2024 chýlí ke konci, se podívejme na to, jaké změny jsme museli během roku implementovat a jak se osvědčily v praxi.

Zobrazit

    Sjednání povinného ručení se obejde bez velkého „techničáku“

    Začněme u samotného sjednání povinka. Od 1. ledna přestaly úřady vydávat velké technické průkazy. Nahradily je jejich elektronickou verzí, kdykoliv dostupnou online. Namísto dvou průkazů řidiči při registraci vozidla obdrží pouze rozšířenou verzi malého technického průkazu. A ten obsahuje všechny nezbytné údaje ke sjednání povinného ručení.

    Které údaje o autě potřebujete? Ve srovnávači povinneruceni.biz to uvidíte hned po kliknutí na „Spočítat ceny“. Jsou to registrační značka vozidla, model auta, datum první registrace, výkon vozidla, objem jeho motoru.

    Veškeré další informace, které byly dříve součástí velkého technického průkazu, včetně záznamů o technických kontrolách a emisích, jsou nyní dostupné výhradně v elektronické podobě. Řidiči k nim mají přístup prostřednictvím Portálu občana, Portálu dopravy nebo aplikace eTechničák.

    Autům starším, které ještě velký technický průkaz mají, se tento dokument postupně odebírá. Například, když si půjdete registrovat nově koupený ojetý vůz, velký technický průkaz si v Registru vozidel ponechají. Kdybyste si přece jen chtěli velký techničák (z nostalgie) uchovat, úřad vám ho ponechá, ale napřed jej patřičně (úředně) znehodnotí.

    Podrobně se velkém a malém technickém průkazu a o změnách u obou dokladů dočtete v tomto článku.

    Zvýšené limity pro lepší ochranu

    Reakcí na rostoucí náklady na opravy a zdravotní péči bylo zvýšení minimálních limitů pojistného plnění na 50 milionů korun. Toto navýšení o 15 milionů oproti předchozímu stavu sice vedlo k mírnému zdražení pojistek, ale jak jistě tušíte, poskytlo řidičům lepší ochranu při závažných nehodách.

    Zelená karta v mobilu

    Přísnější platební podmínky v praxi

    Rok 2024 přinesl také striktnější přístup k platbám pojistného. Nové pravidlo vyžadující platbu před začátkem pojistného období se zpočátku setkalo s určitými výhradami, ale postupně si na něj řidiči zvykli. Automatické stornování smlouvy při opožděné platbě se ukázalo jako účinný nástroj pro zajištění řádného placení pojistného.

    Nová role provozovatele vozidla

    V souladu s evropskou praxí se změnila i odpovědnost za sjednání povinného ručení. Přesun této povinnosti z vlastníka na provozovatele vozidla lépe odpovídá realitě současného automobilového provozu. Tato změna se ukázala jako praktická zejména u firemních vozidel a v případech, kdy majitel není totožný s provozovatelem.

    Elektrokoloběžky a další vozítka pod pojistnou ochranou

    Jednou z nejvýraznějších změn, která se dotkla mnoha uživatelů tzv. alternativních dopravních prostředků, bylo rozšíření povinného ručení na další typy vozidel. Elektrokoloběžky, segwaye, zahradní traktůrky a golfová vozítka se musely nově pojistit, pokud jejich maximální konstrukční rychlost přesahuje 25 km/h, nebo v případě strojů těžších než 25 kg rychlost 14 km/h. Toto opatření, implementované v souladu s evropskými standardy, přispělo k větší bezpečnosti a jasnějším pravidlům odpovědnosti na našich komunikacích.

    Výjimku z povinnosti pojištění dostaly invalidní vozíky a elektrokola.

    Rozloučení s papírovou zelenou kartou

    Další zjednodušení přišlo v říjnu 2024, kdy řidiči mohli konečně přestat nosit s sebou zelenou kartu při jízdách po České republice. Přechod na online ověřování platnosti pojištění ze strany policie proběhl hladce a ukázal, že digitalizace může skutečně zjednodušit život jak řidičům, tak kontrolním orgánům. Při cestách do zahraničí však zelená karta zůstala povinnou výbavou.

    Vozit zelenou kartu se ale v ČR vyplatí i nadále. Proč? Máte tak po ruce informace o svém povinném ručení, kdybyste je potřebovali třeba do záznamu o drobné dopravní nehodě.

    Nová pravidla pro ukončení povinného ručení

    Nově se povinné neukončuje změnou vlastníka vozidla, ale změnou jeho provozovatele. Co to znamená v praxi? Pokud jste zároveň vlastník i provozovatel auta (což je nejběžnější případ), nic se pro vás nemění. Při prodeji vašeho vozu vám povinné ručení automaticky končí, protože přestáváte být i provozovatelem auta.

    U (finančních) leasingů ale nastává důležitá změna. Když splácíte auto na leasing, jste vedeni jako provozovatel, zatímco leasingová společnost je vlastníkem. Po doplacení leasingu a odkoupení vozu za jeho zůstatkovou cenu se stanete vlastníkem auta. Ale dál zůstáváte i provozovatelem. Proto vaše pojištění pokračuje bez přerušení. To vše za podmínky, že je leasingová smlouva postavena právě tak, že provozovatelem auta je klient.

    Povinné ručení změny

    Úspěšná digitalizace systému

    Završením všech změn byla říjnová digitalizace procesů. Možnost elektronického podepisování smluv a online ověřování platnosti pojištění výrazně zjednodušila administrativu jak pro řidiče, tak pro pojišťovny. Tento krok byl součástí širší evropské iniciativy pro digitalizaci pojišťovnictví.

    Jak to vše dopadlo?

    I přes počáteční obavy z tolika změn najednou se podařilo nová pravidla úspěšně zavést do praxe. Modernizace systému povinného ručení, která byla z velké části iniciována evropskou legislativou, přinesla efektivnější a uživatelsky přívětivější prostředí pro všechny účastníky silničního provozu. Do budoucna se očekává, že tento trend digitalizace a harmonizace s evropskými standardy bude pokračovat.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *