Většina dálnic v Itálii je v současné době zpoplatněna. Poplatky za průjezd jsou vybírány v mýtných branách a platí pro všechny řidiče motocyklů, osobních vozidel a vozidel nad 3,5 tuny. V Itálii jsou dva různé mýtné systémy: otevřený a uzavřený. V případě otevřeného mýtného systému se mýtné platí hned u vjezdové brány a výše mýtného je předem dána. Častější je uzavřený systém, kde se výše poplatku odvíjí na skutečně ujeté vzdálenosti a kategorii vozidla.
Zpoplatněn je také průjezd některých tunelů u vozidel nad 3,5 tuny. V Itálii řidiči zaplatí při průjezdu poplatek přímo úměrný uražené vzdálenosti po tomto druhu komunikací. Výše dálničních poplatků v tomto státě dosahuje průměrných hodnot okolo 9 EUR na 100 km což je vzhledem k cenám poplatků v okolních státech cenově podobné.
Dálniční poplatky – Mýtné
Mýtné brány jsou označeny jako Alt Stazione. Systém platby se může na jednotlivých dálnicích lišit, většinou si při vjezdu na dálnici vyzvednete u turniketu lístek a platíte při výjezdu nebo na konci placeného úseku. Na webových stránkách po zadání města, ve kterém se na dálnici napojíte, a dále pak cílové destinace se zobrazí přesná výše dálničních poplatků. Při cestě přes Německo je začátek dálnice Brennero, při cestě přes Rakousko Tarvisio. Stránky uvádíme zde:
- více informací na AutoStrade.it
- cena dle projetého úseku okolo € 9/100 Km
- platba probíhá v mýtných branách
Podrobnou kalkulačku mýtného najdete na www.autostrade.it.
Hotově lze platit v eurech, přijímány jsou ale i další měny. Akceptována je většina platebních karet. Nejrychlejší je placení kartou u automatických pokladen označených jako Carte. Pokud se platba nepodaří, je umožněna dodatečná platba a řidiči je vydán účet, který musí nejpozději do 15 dní zaplatit.
Předplacená karta Viacard
Viacard je na základě rozhodnutí provozovatele tohoto mýtného systému k 1. únoru 2021 zrušena.
Automatické mýtné Telepass EU
Automatizované mýtné Telepass je systém pro elektronickou platbu mýtného. Tato jednotka je vhodná pro těžká nákladní vozidla větší než 3,5 tuny. Tento mýtný systém je možné použít v dalších evropských zemí jako jsou Itálie, Francie, Španělsko, Portugalsko, Rakousko nebo i Belgie (Liefkenshoektunnel) nebo na dálnici A4 v Polsku, trasa Katovice-Krakov. Díky bezdrátovému zařízení jsou projeté úseky dálnic zaznamenány a následně i vyúčtovány. Při průjezdu není třeba zastavovat, ale pouze zpomalit na rychlost 30 km/h.
Italské dálniční známky online
Automatické mýtné si můžete objednat v ČR prostřednictvím MTX. MTX nabízí Telepass pro všechna vozidla včetně přívěsu mimo nákladní vozidla a autobusy. Záloha na zapůjčení jednotky Liber-t je 4 100 Kč. Z toho je 1 100 Kč vratná záloha a 3 000 Kč kredit na mýtné. Při ztrátě, odcizení nebo poškození si společnost účtuje poplatek 1 100 Kč za každou jednotku.
Kategorie vozidel v Itálii
Kategorie A: Motocykly a motorová vozidla s výškou na přední nápravě méně než 1,3 m
Kategorie B: Motorová vozidla se 2 nápravami a s výškou na přední nápravě přesahující 1,3 m a tříkolová motorová vozidla
Kategorie III: Motorová vozidla se 3 nápravami
Kategorie IV: Motorová vozidla se 4 nápravami
Kategorie V: Motorová vozidla s 5 a více nápravami
Pokuty v Itálii
Mapa dálnic a zpoplatněných silnic v Itálii je k dispozici na oficiálním webu autostrade.it. Součástí aplikace jsou aktuální dopravní informace a předpověď počasí, dále jsou sepsány úseky zpoplatněné zvláštním mýtem ve formě tunelů, za jejichž průjezd se platí u vozidel s hmotností nad 3,5 tuny v závislosti na dané kategorii a emisních normách.
- Pokud ztratíte lístek od mýtného platíte maximální možnou cenu.
- Couvání u mýtných bran nebo na krajnici od 340 až 1 370 € + 4 body.
- Jízda přes střední pás od 1 600 až 6 500 € + 6 až 24 měsíců zákaz řízení + 10 bodů + zabavení vozidla až na 3 měsíce.
- Překročení rychlosti o 20 km/h: od 170 €.
- Překročení rychlosti o 50 km/h: od 530 €.
- Alkohol za volantem: od 530 €.
- Jízda na červenou: od 170 €.
- Mobilní telefon za volantem: od 160 €.
Podívejte se na to, jaké další pokuty v Itálii vám hrozí.
Dálniční síť Itálie – přehled úseků 2023
Dálnice | Úseky v provozu | Délka |
A1 | Milano – Bologna – Firenze – Roma – Napoli | 760 km |
A2 | Salermo – Cosenza – Reggio Calabria | 432 km |
A3 | Napoli – Salermo | 52 km |
A4 | Trieste – Mestre – Padova – Verona – Brescia – Milano – Torina | 523 km |
A5 | Torino – Aosta – Monte Bianco | 144 km |
A6 | Torino – Savona | 124 km |
A7 | Milano – Genova | 134 km |
A8 | Milano – Varese | 23 km |
A9 | Lainate – Švýcarsko A2 | 42 km |
A10 | Genova – Francie A8 | 158 km |
A11 | Firenze – Pisa | 82 km |
A12 | Civitavecchia – Tarquinia – Janov | 275 km |
A13 | Bologna – Padova | 117 km |
A14 | Bologna – Ancona – Bari – Taranto | 743 km |
A15 | Parma – La Spezia | 109 km |
A16 | Napoli – Canosa | 173 km |
A18 | Messina – Catania, Siracusa – Rosolini | 117 km |
A19 | Palermo – Catania | 192 km |
A20 | Messina – Palermo | 183 km |
A21 | Torino – Brescia | 238 km |
A22 | Modena – Trento – Rakousko A13 | 315 km |
A23 | Palmanova – Rakousko A2 | 120 km |
A24 | Roma – L’Aquila – Teramo | 158 km |
A25 | Torano – Pescara | 115 km |
A26 | Voltri – Gravellona Toce | 197 km |
A27 | Mestre – Pian di Vedoia | 83 km |
A28 | Portogruaro – Conegliano | 49 km |
A29 | Palermo – Mazara del Vallo | 115 km |
A30 | Caserta – Salerno | 55 km |
A31 | Badia Polesine – Piovene Rocchette | 89 km |
A32 | Torino – Bardonecchia | 73 km |
A33 | Asti – Alba, Cherasco – Cuneo | 85 km |
A34 | Villesse – Slovinsko | 17 km |
A35 | Brescia – Liscate | 62 km |
A36 | Cassano Magnago – Lentate sul Seveso | 22 km |

By Arbalete [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons
Dálnice a silnice, které jsou označeny číslem 50 a výše jsou přivaděče nebo městské okruhy.
Informace pro řidiče
Používání autokamer v Itálii je legální a pouze pro soukromé účely a potřeby. Více informací o této problematice najdete zde.
Děti do výšky 150 cm nebo váhy 36 kg musí být přepravovány v dětské autosedačce, resp. sedět na dětském podsedáku.
Tolerance alkoholu v Itálii
V Itálii je tolerována hranice alkoholu 0,5 promile alkoholu v krvi řidiče. Pokud si nebudete dávat pozor a nadýcháte víc, počítejte s velkými pokutami dle závažnosti, někdy až 1 300 €.
Důležitá telefonní čísla
- Jednotný záchranný systém 112
- Záchranná služba 118
- Policie 113
- Hasiči 115
Úlevy pro osoby s omezenou pohyblivostí (ZTP)
Je důležité odlišit dva různé dokumenty, je rozdíl mezi parkovacím průkazem a průkazem OZP (TP, ZTP a ZTP/P). Podle druhu dokladu se liší i výhody s ním spojené. Evropský parkovací průkaz vám po EU slouží jen k parkování na vyhrazených místech pro invalidy. V Itálii nebyla možnost pro žádost o slevu na mýtném pro osoby s omezenou pohyblivostí ani nějaká související informace na oficiálních stránkách dohledána. Osoby s omezenou pohyblivostí musí v Itálii zaplatit dálniční poplatky v jejich plné výši. Pokud máte v automobilu parkovací průkaz, lze jej využít pro parkování na místech vyhrazených pro invalidy.
Maximální povolená rychlost na silnicích v Itálii
Ve městě | Mimo město | Na dálnici |
50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
Řidič, který má praxi v řízení kratší než 3 roky může jet po dálnici maximálně 110 km/h.