V Německu je průjezd pro většinu motorových vozidel zdarma. Mýtné platí pouze nákladní automobily s celkovou hmotností nad 7,5 tuny. Výjimku tvoří autobusy, vozidla používaná výhradně k zábavné a cirkusové činnosti, vozidla armády, policie, hasičských sborů a vozidla určené k humanitární pomoci či zmírnění nouzového stavu. Plné znění podmínek naleznete na stránkách toll-collect.de. V Německu jsou tedy oproti většině okolních Evropských států řidiči osobních automobilů dálničních poplatků ušetřeni.
Výběr poplatků probíhá pouze u vozů nad 7,5 t a to v podobě elektronického mýtného. Cena za průjezd vozů TIR se odvozuje od druhu dálnice a hmotnosti vozu. Pohybuje se v hodnotách 10 – 30 EUR/100 km což je vzhledem k poplatkům v okolních státech cena velmi přiměřená. Německý mýtný systém provozuje společnost Toll Collect.
Poplatky v Německu od roku 2020
Letos německá vláda schválila změnu zákona o zpoplatnění silnic v Německu, mýtné pro všechny kategorie vozidel. To bylo zavedeno v roce 2020. Výše dálničního poplatku bude záviset na objemu motoru a emisní třídě vozidel.
Kde koupit dálniční známku
Ceny dálničních poplatků v Německu není třeba uvádět, poplatky se až do roku 2020 neplatí.
- platba pouze za vozy nad 7,5 t
- elektronické mýtné
- cena v rozsahu 0,1 – 0,3 EUR/Km
Užitečné informace a odkazy:
- oficiální stránky toll-collect.de
- informace ke změnám na rok 2020
- placené silnice a dálnice na mauttabelle.de
- informační příručka v češtině
- města vyžadující emisní nálepku
Německá dálniční známka online
Od roku 2020 pravděpodobně půjde o elektronický systém a známky budou distribuovány na 10 dnů, 2 měsíce nebo na 1 rok. Motocykly, vozidla s pohonem na elektřinu, CNG a LPG by měly mít průjezd po německých dálnicích zdarma. Stejně i lidé s průkazem ZTP a ZTP/P. Dálniční známka na 10 dnů se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur, tedy od 68 do 676 korun, na 2 měsíce od 7 do 50 eur, tedy od 189 do 1 351 korun a roční dálniční známka bude stát 130 eur, tedy 3 513 korun. Obecně platí, čím větší objem a vyšší emisní třída, tím bude dálniční známka dražší. Informace o mýtném systému pro nákladní vozy najdete na české verzi stránek společnosti Toll Collect.
Pokuty za jízdu bez dálniční známky v Německu
Dálniční síť a placené úseky v Německu zatím nejsou až do roku 2020. Mapu dálnic a rychlostních silnic v Německu najdete níže. Rychlostní limity na německých dálnicích jsou trochu odlišné. Mají zde doporučenou rychlost 130 km/hod, na ostatních silnicích mimo zastavěné oblasti je maximální povolená rychlost 100 km/hod. V obci je povolena jízda nejvýše 50 km/hod. Úseky zpoplatněné zvláštním mýtem se omezují pouze na průjezd některých tunelů a týká se až vozidel s výškou nad první osou do 1,3 m a větší. Jde o tunel Herrentunnel a Warnowtunnel. Řidičům, kteří tunely projíždějí častěji, se vyplatí využít výhodnější měsíční tarify. Jaké další pokuty v Německu vám hrozí?
Dálniční síť Německo – přehled úseků
Jelikož je v Německu dálniční síť velice hustá používá se zde číslování podle regionálního rozdělení. Jednocifernými čísly jsou označeny hlavní tahy evropského významu. Dvoucifernými čísly jsou pak označeny dálnice nadregionálního významu.
Dálnice | Úseky v provozu | Délka |
A1 | Heiligenhafen – Hamburg- Bremen – Münster – Dortmund – Köln – Blankenheim, Kelberg – Saarbrücken | 749 km |
A2 | Oberhausen – Dortmund – Hannover – Magdeburg – Werder | 473 km |
A3 | Nizozemsko A12 – Düsseldorf – Köln – Frankfurt/Main – Würzburg – Nürnberg – Regensburg – Rakousko A8 | 769 km |
A4 | Nizozemsko A76 – Köln – Krombach, Kirchheim – Erfurt – Dresden – Polsko A4 | 583 km |
A5 | Hattenbach – Frankfurt/Main – Darmstadt – Karlsruhe – Freiburg (Breisgau) – Švýcarsko A2 | 440 km |
A6 | Francie A320 – Saarbrücken – Mannheim – Nürnberg – Česko D5 | 484 km |
A7 | Dánsko – Hamburg – Hannover – Kassel – Würzburg – Ulm – Rakousko | 962 km |
A8 | Lucembursko A13 – Pirmasens, Karlsruhe – Stuttgart – Augsburg – München – Rakousko A1 | 505 km |
A9 | Potsdam – Leipzig – Bayreuth – Nürnberg – München | 530 km |
Dálnice | Region |
A10-A19 | Region 1 (Berlin) |
A20-A29 | Region 2 (Hamburg) |
A30-A39 | Region 3 (Hannover/Osnabrück) |
A40-A49 | Region 4 (Porúří/Severní Hesensko a Porýní-Falc) |
A50-A59 | Region 5 (Köln) |
A60-A69 | Region 6 (Frankfurt/Main |
A70-A79 | Region 7 (Schweinfurt/Nürnberg/Erfurt) |
A80-A89 | Region 8 (Stuttgart) |
A90-A99 | Region 9 (München) |
By user:fremantleboy [CC BY 2.5], via Wikimedia Commons
Úlevy pro osoby s omezenou pohyblivostí (ZTP)
Je důležité odlišit dva různé dokumenty, je rozdíl mezi parkovacím průkazem a průkazem OZP (TP, ZTP a ZTP/P). Podle druhu dokladu se liší i výhody s ním spojené. Evropský parkovací průkaz vám po EU slouží jen k parkování na vyhrazených místech pro invalidy. V Německu se za využití dálniční sítě až do roku 2020 neplatí. Lidé s průkazem ZTP a ZTP/P by měly mít od roku 2020 průjezd po německých dálnicích rovněž zdarma. Pokud máte v automobilu parkovací průkaz, lze jej využít pro parkování na místech vyhrazených pro invalidy.
Maximální povolená rychlost na silnicích v Německu
Ve městě | Mimo město | Na dálnici |
50 km/h | 100 km/h | neomezeno |