Test ojetiny: BMW X3 E83 2.5i (2006) – držák nebo past na peníze?
BMW X3 první generace (E83) bylo kdysi malým luxusním SUV, které mělo nabídnout kombinaci sportovního jízdního stylu a praktičnosti. Dnes už se řadí mezi ojetiny, které si drží určitou oblibu, ale je otázkou, zda se stále vyplatí. Náš testovaný kousek z roku 2006 má pod kapotou benzinový šestiválec 2.5i spojený s manuální převodovkou, což slibuje hladký chod a solidní výkon. S nájezdem 315 000 km je však potřeba se na něj podívat realistickým pohledem.
Zobrazit
Design a interiér
Na svůj věk a nájezd karoserie vypadá překvapivě dobře – žádná viditelná rez, což je u některých BMW téhle éry celkem úspěch. Designově sice E83 nikdy nebylo žádné extra sexy auto, ale typické bavorácké rysy si drží dodnes a stále působí důstojně.
Uvnitř už je znát, že se jedná o starší model. Kvalita zpracování je ale na poměry tehdejší doby nadstandardní. Plasty drží, nic extrémně nevrže, ovšem luxus jako v dnešních X3 nečekejte.
Interiér BMW X3 E83 z roku 2006 nabízí typický design značky BMW té doby, zaměřený na funkčnost a řidičský komfort. Palubní deska je orientována směrem k řidiči, což usnadňuje ovládání a přispívá k celkovému pocitu kontroly nad vozidlem. Jako ve většině SUV je zde příjemný rozhled ven.
Materiály a zpracování: Před faceliftem v roce 2006 byla kvalita použitých materiálů v interiéru často kritizována za svou tvrdost a méně luxusní dojem. Po modernizaci došlo ke zlepšení, ale ve srovnání s konkurencí může interiér působit stroze.
Prostor a pohodlí: Přední sedadla nabízejí dostatek prostoru a pohodlí pro řidiče i spolujezdce. Zadní sedadla jsou méně prostorná, což může být omezující pro vyšší cestující nebo při delších cestách. Kufr poskytuje slušný objem pro zavazadla, což činí X3 praktickým vozem pro každodenní použití.
Technologie a výbava: V závislosti na zvolené výbavě může být vůz vybaven prvky jako je navigační systém s 6,5″ displejem, prémiovým audiosystémem nebo panoramatickým střešním oknem. Ovládací prvky jsou uspořádány logicky a jsou snadno dostupné pro řidiče.
Celkově interiér BMW X3 E83 kombinuje funkčnost s typickým designem BMW, i když v některých ohledech může působit méně luxusně ve srovnání s novějšími modely nebo konkurencí.
Motor a jízdní vlastnosti
Pod kapotou najdeme atmosférický řadový šestiválec o objemu 2,5 litru s výkonem 192 koní (141 kW). Řadový šestiválec se chová kultivovaně a jízdní projev je příjemný. Nutno podotknout, že X3 váží 1815 kg a v tomto ohledu je tedy jeho jízdní projev slabší než např. v běžné řadě 3. Pořád je ale cítit příjemný výkon a motor auto rozpohybuje velmi ochotně. Na německé dálnice to ale úplně vhodný adept není. Na běžných okreskách a dálnicích v povoleném rychlostním limitu je to ale ideální společník.
Manuální převodovka má dobře nastavené převody, takže není potřeba neustále řadit, což oceníte hlavně ve městě.
Naše testovaná ojetinka má vyšší spotřebou oleje – vezme si 0,5 až 0,8 litru na 1000 km, což není úplně málo. Takže pokud nebudete hlídat hladinu, motor vám to časem spočítá. Spotřeba benzínu se pohybuje kolem 10-12 litrů na 100 km při normální jízdě, ve městě a vyšších rychlostech klidně i více.
Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.