Test ojetiny: BMW X3 E83 2.5i (2006) – držák nebo past na peníze?

BMW X3 první generace (E83) bylo kdysi malým luxusním SUV, které mělo nabídnout kombinaci sportovního jízdního stylu a praktičnosti. Dnes už se řadí mezi ojetiny, které si drží určitou oblibu, ale je otázkou, zda se stále vyplatí. Náš testovaný kousek z roku 2006 má pod kapotou benzinový šestiválec 2.5i spojený s manuální převodovkou, což slibuje hladký chod a solidní výkon. S nájezdem 315 000 km je však potřeba se na něj podívat realistickým pohledem.

Zobrazit

    Design a interiér

    Na svůj věk a nájezd karoserie vypadá překvapivě dobře – žádná viditelná rez, což je u některých BMW téhle éry celkem úspěch. Designově sice E83 nikdy nebylo žádné extra sexy auto, ale typické bavorácké rysy si drží dodnes a stále působí důstojně.

    Uvnitř už je znát, že se jedná o starší model. Kvalita zpracování je ale na poměry tehdejší doby nadstandardní. Plasty drží, nic extrémně nevrže, ovšem luxus jako v dnešních X3 nečekejte.

    Interiér BMW X3 E83 z roku 2006 nabízí typický design značky BMW té doby, zaměřený na funkčnost a řidičský komfort. Palubní deska je orientována směrem k řidiči, což usnadňuje ovládání a přispívá k celkovému pocitu kontroly nad vozidlem. Jako ve většině SUV je zde příjemný rozhled ven.

    Materiály a zpracování: Před faceliftem v roce 2006 byla kvalita použitých materiálů v interiéru často kritizována za svou tvrdost a méně luxusní dojem. Po modernizaci došlo ke zlepšení, ale ve srovnání s konkurencí může interiér působit stroze.

    Prostor a pohodlí: Přední sedadla nabízejí dostatek prostoru a pohodlí pro řidiče i spolujezdce. Zadní sedadla jsou méně prostorná, což může být omezující pro vyšší cestující nebo při delších cestách. Kufr poskytuje slušný objem pro zavazadla, což činí X3 praktickým vozem pro každodenní použití.

    Technologie a výbava: V závislosti na zvolené výbavě může být vůz vybaven prvky jako je navigační systém s 6,5″ displejem, prémiovým audiosystémem nebo panoramatickým střešním oknem. Ovládací prvky jsou uspořádány logicky a jsou snadno dostupné pro řidiče.

    Celkově interiér BMW X3 E83 kombinuje funkčnost s typickým designem BMW, i když v některých ohledech může působit méně luxusně ve srovnání s novějšími modely nebo konkurencí.

    Motor a jízdní vlastnosti

    Pod kapotou najdeme atmosférický řadový šestiválec o objemu 2,5 litru s výkonem 192 koní (141 kW). Řadový šestiválec se chová kultivovaně a jízdní projev je příjemný. Nutno podotknout, že X3 váží 1815 kg a v tomto ohledu je tedy jeho jízdní projev slabší než např. v běžné řadě 3. Pořád je ale cítit příjemný výkon a motor auto rozpohybuje velmi ochotně. Na německé dálnice to ale úplně vhodný adept není. Na běžných okreskách a dálnicích v povoleném rychlostním limitu je to ale ideální společník.

    Manuální převodovka má dobře nastavené převody, takže není potřeba neustále řadit, což oceníte hlavně ve městě.

    Naše testovaná ojetinka má vyšší spotřebou oleje – vezme si 0,5 až 0,8 litru na 1000 km, což není úplně málo. Takže pokud nebudete hlídat hladinu, motor vám to časem spočítá. Spotřeba benzínu se pohybuje kolem 10-12 litrů na 100 km při normální jízdě, ve městě a vyšších rychlostech klidně i více.

    Řízení je přesné a komunikativní, což přispívá k celkovému pocitu kontroly nad vozidlem. V zatáčkách se vůz chová sebejistě, avšak vyšší těžiště může být znát při dynamické jízdě. Co se týče stability na dálnici, je potřeba si dát pozor na boční vítr – ve vyšších rychlostech je cítit, že auto má vyšší těžiště a není to úplně nejklidnější dálniční křižník.

    Tužší podvozek poskytuje stabilitu a jistotu na silnici. Nicméně, tužší odpružení může na nerovných cestách snižovat komfort jízdy.

    Spolehlivost a časté závady

    Tady už je to o zkušenostech. Náš testovaný kus má za sebou několik oprav:

    Výměna lambda sondy
    Řídící jednotka rozvodovky – což u tohoto modelu není úplně levná záležitost
    Snímač úhlu řízení
    Spoj výfuku

    Největší slabinou testovaného kusu je nefunkční pohon všech kol (xDrive) kvůli zmíněné řídicí jednotce rozvodovky. U E83 se občas stává, že xDrive začne zlobit a opravy nejsou levné. Takže pokud plánujete jezdit často v zimě nebo v terénu, je dobré si tohle ohlídat při koupi.

    Co se týče motoru, vyšší spotřeba oleje je běžná věc u starších šestiválců BMW. Pokud je ale spotřeba opravdu vysoká, může to znamenat opotřebení pístních kroužků nebo ventilových gufer.

    Typické problémy této generace X3 zahrnují:

    • Úniky oleje: Časté jsou netěsnosti kolem těsnění pod víkem ventilů a tělesem olejového filtru.
    • Vůle v přední nápravě: Opotřebení spodních příčných ramen a čepů může vést k nestabilitě a vibracím.
    • Praskání zadních pružin: Někteří majitelé hlásili prasklé zadní pružiny, což ovlivňuje komfort jízdy.
    • Problémy s panoramatickou střechou: U vozů vybavených panoramatickým střešním oknem může dojít k jeho poruše, což je nákladná oprava.
    • Tvrdé odpružení: Vůz je známý svým tuhým podvozkem, což může vést k nižšímu jízdnímu komfortu, zejména na nerovných silnicích.
    • Kvalita interiérových materiálů: Před modernizací v roce 2006 byla kritizována kvalita použitých materiálů v interiéru, které mohly vykazovat známky opotřebení.
    • Problémy s elektroinstalací: Ačkoli elektroinstalace vychází z modelu E46, mohou se vyskytnout problémy s elektrickými komponenty, zejména u starších vozů.

    Praktické využití a každodenní život

    X3 je stále použitelným SUV pro každodenní ježdění. Kufr nabízí 480 litrů prostoru, což je pro běžné rodinné potřeby dostačující. Po sklopení zadních sedadel se objem zvětší na 1560 litrů, což oceníte při převozu objemnějších předmětů.

    Spotřeba paliva se v reálném provozu pohybuje kolem 10-12 litrů na 100 km při kombinované jízdě. Ve městě může stoupnout i výše, zatímco na dálnici při klidné jízdě lze dosáhnout nižších hodnot. Je však třeba počítat s tím, že jde o šestiválcový benzínový motor v SUV, takže úspornost není jeho silnou stránkou.

    Co se týče nákladů na provoz, X3 není žádný šetřílek. Spotřeba benzínu je vyšší a pokud vám auto papá olej, budete do něj lít víc než jen palivo. Servisní náklady jsou také vyšší než u mainstreamových SUV, ale díly jsou relativně dostupné. Připravte se taky na dražší povinné ručení.

    Cena běžného servisu, jako jsou oleje, filtry nebo brzdové destičky, není extrémně vysoká, ale pokud se dostanete k větším opravám (např. xDrive, rozvody motoru nebo elektronika), může vás to vyjít draho.

    Cenový odhad některých oprav a dílů (orientačně):

    • Olejový servis (6,5 l oleje + filtr) – cca 3 500 Kč
    • Brzdové kotouče a destičky (přední sada) – cca 6 000 Kč
    • Lambda sonda – cca 2 500 Kč
    • Řídící jednotka rozvodovky (xDrive)až 30 000 Kč
    • Spojka a dvouhmotový setrvačník15 000 – 25 000 Kč
    • Oprava netěsností motoru (těsnění ventilového víka, olejové vany, těsnění pod hlavou)5 000 – 15 000 Kč

    BMW X3 a terén – jde to dohromady?

    BMW X3 první generace (E83) je primárně navrženo pro silniční provoz, avšak díky pohonu všech kol xDrive zvládne i lehčí terénní podmínky. Jeho terénní schopnosti jsou však omezeny několika faktory:

    • Světlá výška a podvozek: Nižší světlá výška a podvozek optimalizovaný pro silniční jízdu omezují schopnost vozu překonávat větší terénní překážky. Při jízdě v náročnějším terénu hrozí poškození spodních částí vozu.
    • Odolnost podvozku: Přední náprava může při častém vystavení nerovnostem terénu rychle vykazovat vůle, což může vést k nutnosti častější údržby.
    • Ochrana karoserie: Některé verze X3 E83 mají nelakované plastové části nárazníků, které mohou lépe odolávat drobným nárazům či oděrkám při parkování nebo jízdě v lehkém terénu.

    Celkově lze říci, že BMW X3 E83 je vhodné pro jízdu na zpevněných cestách a zvládne i lehčí terén, jako jsou polní či lesní cesty. Pro náročnější off-road podmínky však není ideální volbou kvůli omezené světlé výšce a konstrukci podvozku.

    Motorizace BMW X3 E83 – co se ještě nabízelo?

    BMW X3 E83 se vyrábělo v letech 2004 až 2010 a během své bylo dostupné v několika motorizacích, od čtyřválcových dieselů až po silnější šestiválce.

    Benzínové motorizace:

    • 2.0i (110 kW, 4válec) – Slabší, ale spolehlivý, ideální pro klidné ježdění. Spotřeba kolem 9-10 l/100 km.
    • 2.5i (141 kw, R6) – testovaná verze – Dobrá kombinace výkonu a spolehlivosti, ale vyšší spotřeba oleje.
    • 2.5si (160 kW, R6) – silnější verze klasické 2.5i, dával se do modelů po faceliftu, má lepší dynamiku.
    • 3.0i (170 kW, R6) – Výkonnější a plynulejší než 2.5i, lepší volba, pokud vám nevadí vyšší provozní náklady.
    • 3.0si (200 kW, R6) – Vrcholná benzínová verze s výborným projevem, ale vyšší spotřebou. Dával se do faceliftu.

    Dieselové motorizace:

    • 18d (110 kW, 4válec) – Novější verze, dával se až do posledních modelů.
    • 2.0d (110 a 130 kW, 4válec) – Slabší výkon, ale solidní spotřeba (6-7 l/100 km). Mohou trpět na turbo a dvouhmotu. Silnější se dávala po faceliftu.
    • 3.0d (150 a 160 kW, R6) – Skvělý tah, dobrá spotřeba (cca 8 l/100 km), ale vyšší servisní náklady (vstřiky, turbo). Slabší verze se dávala pouze do prvních modelů.
    • 3.0sd (210 kW, R6) – Nejvýkonnější diesel, jede skvěle, ale opravdový žrout nafty i servisu. Opět až od faceliftu.

    Celkově platí, že diesely mají lepší točivý moment a nižší spotřebu, ale musíte počítat s rizikem drahých oprav vstřiků, DPF filtru a turba. Benzínové varianty jsou méně problematické, ale žerou víc paliva.

    Verdikt: Vyplatí se koupit?

    BMW X3 E83 2.5i není špatné auto, ale musí se vybrat správný kus. Pokud chcete levnější a spolehlivější SUV, sáhněte raději po něčem jiném. Pokud ale hledáte bavorák se solidním řízením, který umí být i praktický, může být X3 dobrá volba.

    Pro koho je BMW X3 vhodné

    • Řidiče, kteří chtějí “sportovnější” pocit z jízdy i v SUV.
    • Fanoušky BMW, kteří chtějí levné SUV s šestiválcem.
    • Pro dojíždění na kratší vzdálenosti.
    • Ty, co se nebojí vyšší spotřeby a občasného servisu.
    • Pro lehčí terén (polní cesty apod.).

    Pro koho není BMW X3 vhodné

    • Kdo chce úsporné a nenáročné SUV.
    • Lidi, co se nechtějí starat o spotřebu oleje a vyšší náročnost na servis.
    • Ty, co potřebují hodně místa vzadu.

    X3 E83 není špatné SUV, avšak má svá ALE. Pokud chytíte zachovalý kus, pořád nabízí zajímavé jízdní vlastnosti a solidní šestiválec. Ale pokud vám do toho začne téct víc oleje než benzínu, připravte si peněženku. Navíc většina kousků má dnes již značně najeto a tak najít zachovalý kus je trochu náročnější. Ale jako u každého auta, vždy je to o předchozím servisu, proto si důkladně prověřte historii.

    Picture of Marek Hervíř

    Marek Hervíř

    Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *