Test ojetiny: Nissan Qashqai 2. generace – průkopníkova (r)evoluce

Jeho předchůdce prošlapával cestu crossoverům do městských džunglí. Druhá generace populárního Nissanu Qashqai přidala na kvalitě materiálů, designu a nabídla lepší pohonné jednotky.

Zobrazit

    Crossover s interním kódem J11 byl produkován v britském Sunderlandu a nabídl oproti konvenčnímu hatchbacku Pulsar o něco větší praktičnost a zejména mnohem lepší průchodnost lehkým terénem. Autor článku má s tímto modelem dvouletou praktickou zkušenost. Co o něm mohu říci? Koupil bych si ho klidně znova.

    Primárně do města

    Qashqai je postaven na platformě CMF-C a primárně nemíří do terénu, ale do městského provozu. I přes tento fakt byla v nabídce také verze s pohonem 4×4, nicméně většina prodaných kusů si musela vystačit s pohonem předních kol. Vyšší podvozek se světlou výškou 18 cm umožní bezproblémové parkování u vysokých obrubníků či přejezdy výmolů a propadlých kanálových vpustí.

    Povedený design

    Vnější design je svěží, dynamický a ostudu před supermarketem vám toto auto rozhodně neudělá. Spodní část dveří a lemy podběhů kryjí černé plasty, což je řešení, které se snadno udržuje i opravuje. Přední i zadní světla mají svůj specifický podpis, denní svícení se po faceliftu pozměnilo. Exkluzivitu přidává ve vyšších výbavách i panoramatické střešní okno, které je ale bohužel pouze fixní. Přistínit jej může elektricky ovládaná roleta.

    Útulný interiér

    Interiér je oproti předchůdci jiný vesmír. Kabina dostala skvěle tvarovaná přední sedadla, spoustu měkčených materiálů na přístrojové desce, moderně působící přístrojový panel, ale i multimediální systém NissanConnect. Vpředu je místa tak akorát, vzadu je to už o něco horší, nicméně dva dospěláci běžných parametrů se vcelku pohodlně usadí. Kdo měří přes 180 cm, nebude se již cítit úplně pohodlně. Místo nad hlavou navíc u některých verzí omezuje panoramatické střešní okno.

    Kufr tak akorát 

    Zavazadlový prostor disponuje objemem 410 litrů a dvojitým dnem, jehož konstrukce rovněž umožňuje přepažení podlahy na dvě části. Pokud se mezipodlaha nevyužívá, vznikne na podlaze nepříjemný schod. Při složení zadní lavice pojme Qashqai objem 1585 litrů.

    Moderní výbava

    Qashqai druhé generace nabídl řadu pokrokových prvků výbavy. Systém Safety Pack dokázal mimo jiné číst dopravní značky, upozornit na vybočení z pruhu či sám zastavit v případě překážky před vozem. Parkování usnadňoval panoramatický systém vnějších kamer (v přední masce, v zadní výklopné stěně a ve zpětných zrcátkách). Přístup do vozu dokázal zjednodušit bezklíčový vstup s čipem místo klíče a startování zařídilo v tomto případě tlačítko.

    Jízdní vlastnosti

    Modely s pohonem pouze přední nápravy disponovaly zpočátku na zadní nápravě pouze klasickou torzní příčkou, víceprvkové zavěšení kol bylo vyhrazeno pouze pro čtyřkolky. Posléze dostala víceprvek vznětová i benzinová šestnáctistovka a torzní příčka zůstala vyhrazena pouze pro modely 1.2 DIG-T a 1.5 dCi. Jízdní vlastnosti ovlivňuje volba velikosti pneumatik. Na základních šestnáctkách auto pluje jako na obláčku, osmnáctky poskytují lepší jízdní zážitky, ale zase na úkor komfortu. Vynikající je odhlučnění kol.

    Zdařilý facelift

    V roce 2017 dostal Qashqai 2. generace zdařilý facelift. Krom nového a elegantnějšího volantu, hezčího čalounění a upraveného infotainmentu dostal i nový design přídě včetně světel a světelného podpisu. Základní benzinová přeplňovaná dvanáctistovka a větší šestnáctistovka dostaly společnou náhradu ve formě přeplňovné třináctistovky 1.3 TCE ze společného vývoje Renaultu s Mercedesem.

    Motory od aliančního Renaultu

    Většina použitých motorů krom přeplňované benzinové šestnáctistovky pocházela od Renaultu. Nissan zase poskytl léty prověřený automat CVT.

    Benzinové motory

    1.2 DIG-T (85 kW, 190 Nm) – přejmenovaný průšvihář 1.2 TCE od Renaultu. Dlouho se ohřívá, proto se olej snadno ředí benzinem. Pokud nejezdíte dlouhé trasy, netankujete vysokooktanový benzin a neměníte olej po max. 10 000 km, tak se dlouhého věku nedožije. Spotřeba víc jak 7 litrů, s automatem CVT klidně i deset.

    1.3 DIG-T (103 kW, 240 Nm resp. 117 kW, 240 Nm) – naopak skvělý agregát ze společného vývoje Renaultu s Mercedesem, přišel po faceliftu a nahradil 1,2 DIG-T a 1.6 DIG-T. Spotřeba výborná, dynamika též. K dispozici i s dvojspojkovou převodovkou DCT.

    1.6 DIG-T (120 kW) – před faceliftem, lepší benzinová varianta nežli 1.2 DIG-T, spotřeba srovnatelná, výkon zásadně vyšší, spolehlivost rovněž lepší.

    Vznětové motory

    1.5 dCi (81 kW, 260 Nm) – v evoluci Euro 6 vynikající agregát s vychytanými neduhy za více než dvacet let vývoje. Tichý, kultivovaný, spotřeba snadno do 5 litrů a bezproblémové regenerace DPF. Ve vyšších otáčkách už moc nejede.

    1.6 dCi (96 kW, 320 Nm) – odolný a jeden z nejlepších dieselů své objemové třídy. Odspodu jde o něco hůř než 1.5 dCi, má ale špičku, která menšímu agregátu chybí. Jako jediný dostal pohon všech čtyř kol All Mode 4×4.

    1.7 dCi (110 kW) – v nabídce jen krátkou dobu, náhrada za 1.6 dCi

    Převodovky

    6 st. manuál – základní volba u všech motorizací, kulisa řazení by mohla být přesnější.

    CVT (X-Tronic) – bezestupňový automat Jatco, nešlo kombinovat s pohonem 4×4, řadí hladce, ale svou konstrukcí ubírá motoru na výkonu.

    DCT – dvojspojkový automat pouze pro 1.3 DIG-T.

    Závěr

    Qashqai druhé generace je moderním vozem, který zvládne i lehčí terén a ve vyšších výbavách vás bude hýčkat útulností a komfortem. Podvozek má dobrou světlou výšku a prahy jsou překryté dveřmi, tudíž si při vystupování nešpiníte nohavice. Zvolte si jeden s dieselů, případně 1.3 DIG-T po faceliftu a neprohloupíte.

    Picture of Daniel Kofroň

    Daniel Kofroň

    Auta mám rád od malička, od angličáků jsem se ale postupně přesunul také k velkým autům. Za volantem trávím hodně času, vyzkoušel jsem hodně aut a krom spalovacích motorů fandím i elektromobilitě. Jízdu si užívám i když zrovna neřežu zatáčky.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *