Jak se zachovat při aquaplanningu?

0
52
Aquaplanning

Aquaplanning je jeden z častých důvodů vzniku nehod při dešti. Problémem je voda stojící na silnici, která za určitých podmínek nedovolí pneumatikám styk s vozovkou a to způsobí, že se vozidlo stane naprosto neovladatelným a snadno dojde k nehodě. Dá se mu alespoň zčásti předejít úpravou stylu jízdy a volbou správných pneumatik.

Jak tedy aquaplanning vzniká?

Problém nastane v případě, že pneumatiky již nejsou schopné dostatečně rychle odvádět vodu a dojde k vytvoření takzvaného vodního klínu. V první chvíli je voda tlačena před pneumatikou ale vzápětí se dostane i pod ni. Pneu tak ztratí kontakt s vozovkou. Podle důvodů vzniku aquaplannigu si můžeme také odvodit opatření, jejichž dodržováním se mu dá předcházet. Velký vliv má vrstva vody na silnici, druh a hloubka dezénu pneumatiky, správné nafoukání pneumatiky a rychlost vozu.

Pozor během všech ročních období

Při rychlosti pouhých 55 km/h je v případě pneumatik se vzorkem 1,6 mm vysoce reálný. Stejná pravděpodobnost nastává u nových pneumatik až u rychlosti 80 km/h. Včas tedy měňte letní i zimní pneumatiky. V zimě může nastat rychlá obleva, během které sníh končí jako obrovské kaluže na cestě a všude jinde.

Na silnici se tedy vyhýbejte stojaté vodě, zpomalte na komfortní bezpečnou rychlost a prudce nezatáčejte. Snažte se, aby jízda byla co nejplynulejší. Riziko aquaplanningu můžete odhadnout i s pomocí auta před vámi. Čím rychleji se stopy vozu zalévají vodou, tím vyšší riziko je.

Jak se při aquaplanningu zachovat?

Vše začíná lehkým cuknutím volant. To je jasné znamení, že se před pneumatikou tvoří zmiňovaný vodní klín. Následuje plavání auta a ztráta kontroly nad ním. V tu chvíli v žádném případě nezmatkujte a zachovejte si chladnou hlavu. Vyhněte se prudkému zatáčení, přidávání plynu, brzdění. Naopak volant držte rovně a pevně v rukách (ne křečovitě), uberte plyn a vyšlápněte spojku. Vozidlo přirozeně zpomalí a vodní klín se odvede.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here