Škoda Fabia 2. generace Combi 1.4 MPI (63 kW, 2009) není o luxusu. Je to poctivý, levný a spolehlivý parťák do města, na chalupu i jako druhé auto do rodiny. V naší recenzi přinášíme reálné dojmy z jízdy, tipy na co si dát pozor při koupi a orientační náklady na servis. Testovaný kus má najeto lehce přes 150 000 km a je v zachovalém stavu.

Fabia druhé generace patří na českých silnicích k nejčastějším zjevům – a má k tomu dobrý důvod. Jednoduchá technika, rozumné díly a praktická karoserie. Námi testovaná 1.4 MPI je atmosférická šestnáctiventilová jednotka s nepřímým vstřikováním. Překvapení se nekoná: dynamiku na dálnici nečekejte, ale proti tomu stojí nízké provozní náklady a pověstná odolnost.
Exteriér a praktičnost
Fabia druhé generace působí vizuálně vyšší a užší, design neprovokuje a tím pádem nestárne. Oproti předchozí generaci se zepředu více zakulatila. Za mě její design nenadchne, ale ani neurazí. Musím poznamenat, že čím déle ji člověk řídí, tím více se mu líbí. V kombi karoserii boduje kufrem kolem 500 l s nízkou nakládací hranou.
Musím vyzdvihnout světlou výšku Fabie, která je za mě opravdu perfektní a na horší polní cesty je to ideální vůz. Praktická je také i svými rozměry, ačkoliv se jedná o kombík, tak ve srovnání s dnešními velikostmi vozů působí spíše jako takovej prcek. Ono to má ale výhody, hlavně v městském provozu, kde se s Fabii skvěle manévruje i parkuje, což ocení především méně zkušení řidiči.









Největší bolístkou na karoserii je koroze, která dnešní kousky už může velmi pěkně potrápit. Nejčastější místo jsou páté dveře, hlavně kolem osvětlení SPZ, tam korozi ať už opravovanou nebo bující nalezneme snad u každé Fabie druhé generace. Dále se jedná o klasické místa jako prahy a lemy. Před koupí tak doporučujeme minimálně tyto místa důkladně zkontrolovat. Na našem kousku je koroze teprve v začátcích.


Interiér
Uvnitř nás nečeká žádný luxus, ale za mě bytelný a povedený interiér. Tvrdší, ale odolné plasty a jednoduché ovládání. Posez je vyšší – za mě bych si dokázal představit snížit sedačku ještě trochu níž, ale po pár jízdách si na to člověk zvykne. Naopak, díky vyššímu posezu je z auta velmi dobře vidět.
Řadicí páka je posazená níž, což si žádá zvyk. Sedačky jsou užší a na dlouhé přesuny nejsou ideální; sportovní sedáky ve verzi Sport drží tělo lépe, ale širší postavy v nich nemusí mít pohodlí.
Co nás netěší – chybí klasický teploměr chladicí kapaliny a palivo hlídají digitální „špalky“. Naopak rychlé náběhy topení patří mezi příjemná překvapení – pár minut a kabina je v teple.






Místo na zadních sedadlech je na třídu vozu dostatečné, dva vyšší lidé si za sebe ale pohodlně nesednou. Praktickou předností je výška střechy, se svými 175 cm mám nad hlavou stále minimálně 10 centimetrů (jak na místě řidiče, tak na zadní lavici). Kufr je prostorný, máme zde i menší druhou podlahu, kde nalezneme povinnou výbavu.
Motor 1.4 MPI 63 kW
A teď se pomalu dostáváme k tomu, proč je z mého pohledu Fabia druhé generace skvělou volbou, pokud hledáte spolehlivého parťáka s nízkými provozními náklady. Atmosférická 1.4 MPI je sice línější, ale jednoduchá a snáší i krátké trasy díky nepřímému vstřikování. Do cca 3500 ot./min je dost líná a ožívá až mezi 3 500–4 500 ot./min, což je znát i na spotřebě. Mimo město a na dálnici je třeba plánovat předjíždění – motor není stavěný na sprinty, nýbrž na klidnou a rozvážnou jízdu. Při běžné jízdě se spotřeba pohybuje kolem 6 litrů.



Co hlídat u tohoto motoru
- Rozvody + vodní pumpa – po prvních 90 tis. km je rozumná kontrola a první výměna je intervalově stanovena kolem 120 tis. km, po výměně průběžně sledovat každých 30 tis. km.
- Netěsnosti kolem víka ventilů (olej u svíček, zápach), případně plastové příruby chladicí soustavy a termostat.
- Zapalování (svíčky, kabely, cívka) – může se projevovat škubáním a horšími starty.
- Škrticí klapka – zanesení způsobuje kolísání volnoběhu; pomůže vyčištění a adaptace.
- Kontrolovat hladinu a případné úniky chladící kapaliny.
Jízdní vlastnosti
Ve městě je Fabia příjemná: hladké řazení, malé rozměry a dobrý výhled. Na okreskách je měkčí a v zatáčkách se víc pohupuje, takže na sportování zapomeňte, ale tempo „z chalupy na chalupu“ zvládne s přehledem.
Na dálnici drží 130 km/h, ovšem za cenu vyššího hluku a spotřeby kolem 7-8 l/100 km. Celkově v běžném provozu počítejte se 6 až 7 l/100 km podle jízdního stylu a trasy. Nepřítelem Fabie je také boční vítr, kdy ve vyšších rychlostech dělá auto podstatně hůře ovladatelným. Jinak jednoduchý podvozek
Na co si dát pozor při koupi
Koroze karoserie
- Páté dveře, spodky dveří, prahy, lemy a okolí SPZ.
- Zkontrolujte i podlahu kufru pod rezervou.
Chladicí soustava
- Úniky chladicí kapaliny, praskliny plastových přírub, vyběhaná vodní pumpa.
- Dlouhé prohřívání nebo naopak přehřívání může ukazovat na termostat.
Motor a elektrika
- Olejové pocení kolem víka ventilů.
- Úniky oleje kolem manuální převodovky.
- Zapalování (svíčky, kabely, cívka): škubání pod plynem, horší teplé starty.
- Lambda sonda / kat: kontrolka, línější reakce, vyšší spotřeba.
Podvozek a brzdy
- Tyčky stabilizátoru, čepy, silentbloky – klepání na nerovnostech.
- Stav kotoučů a desek, funkce ruční brzdy.
- Rovnoměrné sjíždění pneumatik = základní kontrola geometrie.
Interiér a drobnosti
- Funkce klimatizace a ventilátoru (neobvyklé zvuky).
- Stav roletky a aretace v kufru.
- Všechny elektrické obvody: okna, centrální zamykání, zrcátka.
Pozn.: Pokud zvažujete jiný motor, kombinaci 1.2 TSI se suchou spojkou v DSG automatu u Fabie obecně nedoporučujeme – z hlediska spolehlivosti dává více klidu právě tato 1.4 MPI s manuálem.
Servis a orientační náklady (aftermarket, bez záruky)
- Rozvody + vodní pumpa … 5–10 tis. Kč (typicky 6–9 tis.)
- Olej + všechny filtry … 1,5–2,5 tis. Kč
- Přední brzdy (kotouče + destičky) … 3,5–6 tis. Kč
- Zadní brzdy … 2,5–4,5 tis. Kč
- Tyčky stabilizátoru (pár) … 1–2 tis. Kč + práce
- Čepy/silentbloky přední nápravy … 2–5 tis. Kč + práce
- Spojka komplet … 8–15 tis. Kč
- Čištění/adaptace škrticí klapky … 0,5–1,5 tis. Kč
Ceny se liší podle značky dílů a servisu; berte je jako orientační.
Kolik stojí a pro koho se hodí
Udržované kusy s rozumným nájezdem se dnes pohybují zhruba mezi 75 000 až 120 000 Kč. Fabia II 1.4 MPI dává smysl jako první auto, městský pracant, druhé auto do rodiny nebo víkendové přibližovadlo na chalupu. Pokud netoužíte po zrychlení a tichu dálničního křižníku, ale chcete nízké náklady a jednoduchou techniku, trefili jste se.
Závěr
Škoda Fabia II Combi 1.4 MPI je typická „ojetina pro klidnou hlavu“. Spolehlivý základ, levný servis a praktická karoserie vyvažují slabší dynamiku a skromnější komfort na dálnici. Pokud vyberete kus se zdravou karoserií a prokazatelně udělanými rozvody s vodní pumpou, čeká vás nenáročné, každodenní auto za rozumné peníze. Pro město a okolí ideál; na dlouhé dálnice existují vhodnější vozy. Fabia ale přesně plní to, co slibuje – a vaše peněženka to ocení.