V roce 2035 by měla nastat apokalypsa. Právě tímto způsobem vnímají příznivci tradiční koncepce automobilů plánované vyřazení spalovacích motorů z trhu. Šéfka Evropská asociace dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) Sigfrid de Vriesová uvedla, že důvodem nebude nová emisní norma Euro, ale silný nátlak na pokles CO2. Momentálně se proto elektromobilita jeví jako jediná cesta.
Podle Vriesové bude příčinou konce spalovacích motorů návrh, který počítá s poklesem emisí CO2 o 100 % do roku 2035. Jestli se automobilový průmysl ubere právě tímto směrem, nebo se na obzoru objeví alternativní řešení, ukáže čas. Zastánci elektromobility však upozorňují, že se během příštích patnácti let technologie radikálně zlepší o archaismus v podobě spalovacího motoru nebude na trhu zájem.
Evoluce, která již evidentně probíhá, je přirovnávána k přechodu z koní a páry na spalovací motor. Paralelu však bortí fakt, že elektromobil pravděpodobně bude jedinou povolenou možností – nikoliv přirozenou volbou, jako tomu bylo svého času při nástupu spalovacích motorů.
Dalším protiargumentem elektromobility jsou výpočty. Respektive špatné výpočty výhodnosti, na které upozorňuje stále více odborníků. Nedávno se jich v otevřeném dopise adresovaném šéfce Evropské komise Ursule von der Leyen podepsalo hned 171. Vědci tvrdí, že přechodem na elektromobily vzrostou nároky na spotřebu energie, jež nebude možné pokrýt pouze z obnovitelných zdrojů. Ve skutečnosti by tak paradoxně produkce CO2 výrazně stoupla.
Problémem totiž není spalovací motor jako takový, ale palivo, respektive proces jeho získávání. Kartami by mohl zamíchat syntetický benzín – ten je podle automobilky Porsche, která na jeho vývoji pracuje, stejně šetrný jako elektromobilita.
Počet elektromobilů v ČR se loni téměř zdvojnásobil
Zatímco elektrokola u nás rychle zdomácněla, elektromobilů se na našich silnicích pohybuje poskrovnu. O nezájmu ze strany tuzemských motoristů však rozhodně hovořit nelze. V roce 2020 se počet zaregistrovaných vozů zvedl téměř o 90 % na 7103. Znamená to snad, že by Češi přicházeli elektromobilitě na chuť? Absolutní čísla tak optimistická nejsou. S přihlédnutím na celkový počet 6,13 milionů registrovaných automobilů jsou elektromobily spíše pomyslnou kapkou v moři.
Opačná situace panuje v Norsku, kde se v roce 2020 prodalo více elektromobilů než aut na naftový či hybridní pohon. Norský svaz pro silniční dopravu OVF uvedl, že jejich podíl činil 54,3 % a o rok dříve 42,4 %. Ze severské země se tak suverénně stává Mekka elektrifikace.
Nabízí se otázka, jestli by měli si odpůrci elektrifikace do navigace zadat souřadnice Osla a vyrazit na inspirativní trip, na jehož konci bude názorový veletoč. Něco takového by pravděpodobně nedopadlo úspěšně. Norové mají přeci jen jinou výchozí pozici – kromě toho, že si mohou elektromobily pořídit relativně levně, mají zdarma parkování na veřejných placených parkovištích i dobíjení u veřejných stanic. Ekonomická situace Norska je navíc úplně jiné kafe než u mnohem chudších zemí.
Zdroj obrázku: husjur02 / Shutterstock.com