Domů » Pro řidiče » Turbo tady, turbo tam

Turbo tady, turbo tam

0

S nadsázkou se dá říci, že se s přeplňováním dnes setkáváme takřka u každého druhého automobilu. Turbodmychadlo si pod kapotou vozí městské mini vozy, jako je Renault Twingo nebo i supersport Ferrari 488 GTB.

Turbo tady, turbo tam

Něco málo z historie

Na první pohled se může zdát, že přeplňování motoru turbodmychadlem je poměrně nová technologie, ale první patenty pocházejí již z roku 1905. Původně se jednalo o technologii určenou pro letecký průmysl. To hlavně z důvodu, že ve vyšších nadmořských výškách dochází ke snižování tlaku a kyslíku v atmosféře. To logicky snižuje výkon atmosférického motoru a bylo tak třeba tento tlak nahradit. I přes to, že se zprvu jednalo o leteckou technologii, první závodní vozy s turbodmychadlem se objevily již v roce 1918. V roce 1976 jsme se dočkali již prvního sériového, osobního automobilu s turbo dieselem pod kapotou – Peugeotu 604. 

Bez péče to nepůjde

Bohužel, i když jsou turbo motory stále rozšířenější, nemalá část motoristů se o ně stále neumí správě starat. Přitom je základní péče o turbodmychadlo velmi jednoduchá. Základ tvoří čistý motorový olej. Další důležitou zásadou je po rychlé jízdě nechat motor několik minut běžet na volnoběh. Pokud by totiž došlo k vypnutí motoru, přestal by rozpáleným turbem cirkulovat olej. Po jeho přepálení by snadno došlo k ucpání turba. Třetí velice důležitou zásadou, je hlídat si počet ujetých kilometrů. Turbo by sice teoreticky mělo mít stejnou výdrž jako motor, ale i o ten je třeba pečovat. Obecně se totiž doporučuje po každých 150 000 ujetých kilometrech nechat turbodmychadlo repasovat.

Během repasování turba dochází pouze k výměně ložisek, ucpávek a dalších součástek, na kterých je chod turba závislý. Pokud tedy budeme kalkulovat s běžným Čechem, který vlastní dvoulitrovou Škodu Octavii, repasované turbo ho vyjde zhruba na 6. 500,- Kč. Touto drobnou investicí tak můžeme předejít mnohem závažnějším poruchám motoru.

Ilustrační obrázek: brickweb.wz.cz

Previous article Autopůjčovna dodávek Praha 4
Next article Ferrari vstupuje na burzu
Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

Tři autosedačky vedle sebe

Problém velkých rodin: 3 autosedačky vedle sebe?

0
Plánujete nebo jste v očekávání třetího dítěte? Tato situace vás postaví před mnoho zajímavých výzev ve vašem životě, například jaké auto vybrat, aby se...