Historie
🕓 4 min

Kde se vzal mrazivý severský přízrak? – Historie automobilky Koenigsegg

Švédsko, země mnoha tváří

Co vše vás napadne při pohledu na vlajku Švédska? Každý Čech si jistě okamžitě vybaví skvělé švédské hokejisty, knihomolové si určitě vzpomenou na typické severské kriminální knihy, milovníkům přírody na mysl okamžitě vytanou krásy švédské přírody a zejména slavné fjordy a lidé se zalíbením v historii neopomenou krvežíznivé švédské vikingy známé pod názvem Varjagové. Nás, automobilové fanoušky jistě okamžitě napadnou slavné pojmy jako je Saab a Volvo.

Rebel mezi intelektuály

Obě zmíněné severské automobilky působí doslova jako synonymum ochrany a bezpečí cestujících. Jen si připomeňme, že automobilka Volvo byla tím, kdo přišel jako první s tříbodovými bezpečnostními pásy, dětskou autosedačkou nebo airbagem na kapotě automobilu pro případ srážky s chodcem. Ale jak říká známé přísloví: „výjimka potvrzuje pravidlo“ a i v tak „rozumné“ zemi jako je Švédsko nalezneme automobilku, která dokáže porušit zavedená pravidla a jít vlastní cestou.

Tou zmíněnou automobilkou není samozřejmě nikdo jiný, než slavný pojem Koenigsegg.

Vše začalo snem malého chlapce

Za touto společností, jejíž jméno dokáže na poprvé přečíst jen málokdo, stojí sympatický čtyřicátník Christian von Koenigsegg.

Jak sám Christian často říká, projevoval zájem o automobilový svět již od útlého věku. Ve svých pěti letech viděl norský snímek The Pinchcliffe Grand Prix, který vypráví příběh výrobce bicyklů, který se rozhodne postavit vlastní závodní automobil, pojmenovaný Il Tempo Gigante. Koenigsegg tvrdí, že tento film, stejně jako jeho první svezení v motokáře nastartoval jeho vášeň pro automobily, která dodnes neopadla. V mládí se stále věnoval světu motorů, což dokazuje to, že při volných chvílích upravoval výkon mopedů svých přátel a jako své první povolání se stal prodejcem v dealerství Suzuki.

Sen se stal realitou

Tato vášeň v Koenigseggovi rostla natolik, že doopravdy zatoužil postavit vlastní supersportovní automobil. Ve věku pouhých 22 let založil automobilku. Následovaly dva roky těžké dřiny, během kterých Koenigsegg se svým týmem usilovně pracoval na stavbě svého snu. Na konci tohoto těžkého období stál první funkční prototyp s názvem Koenigsegg CC.

Koenigsegg CC zcela ohromil automobilový svět. Bylo téměř neuvěřitelné, že tak malá skupina pracovníků navíc s dosti omezenými zdroji, dokázala postavit dokonalý stroj, který byl navíc kompletně postaven z uhlíkového vlákna.

Stále se jednalo ale o prototyp a první skutečně produkční vůz, s označením CC8S, převzal první majitel až v roce 2002 během autosalonu v Ženevě. Ve stejném roce dokázala automobilka prodat další 4 automobily. Souběžně již probíhal vývoj vozu CCR. Ten byl odhalen roce 2004 a dokonce se mu podařilo uzmout McLarenu F1 titul nejrychlejšího, produkčního automobilu světa. To samozřejmě přispělo k propagaci a zvýšení publicity značky Koenigsegg, což se okamžitě projevilo na prodejích. Automobilka prodala v tomto roce čtrnáct kusů úchvatného CCR. Tím si dokázala zajistit vysoké zisky a přesto uchovat vysokou exkluzivitu, kterou se tyto švédské vozy stále chlubí.

Po dalších dvou letech již Koenigsegg do světa vypustil další stroj, tentokráte pod označení CCX. Ten již splňoval veškerá nařízení pro provoz na všech veřejných komunikacích. Po dalším roce jsme se dočkali stroje CCXR, který se chlubil přepracovaným motorem i palivovým systémem a byl tak schopný „požírat“ i biopalivo.

Tvrdá práce se vyplatila

Postupem času samozřejmě přicházely další a další vozy, nové, často zcela revoluční technologie a nemálo úspěchů. Koenigsegg je tak neobyčejným příkladem toho, čeho lze dosáhnout, pokud má člověk sen a chuť ho dosáhnout. Christian von Koenigsegg se z malého chlapce, který si při sledování filmu vysnil úžasný sen, stal mužem, který vlastní celosvětově známou automobilku, jenž je schopná postavit doslova neuvěřitelný stroj, jako je Regera, která se chlubí astronomickým výkonem 1 800 koní.

Zdroj: Koenigsegg

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *