Sport Zajímavosti
🕓 6 min

Setinová rallye: Kde na rychlosti nezáleží, ale přesnost vítězí

Rallye trošku jinak. Jak můžete vyčíst z názvu, dnes se budeme bavit o setinové rallye, což znamená, že se nejede na rychlost, ale na přesnost. A to na setiny sekundy. V první řadě jde samozřejmě o zábavu a dobrou atmosféru, na druhou stranu mají takové závody přísná pravidla a těžké testy, u kterých se snadno zapotíte.

Obsah Zobrazit

    Co je to setinová rallye?

    Zúčastnit se můžete s jakýmkoliv autem starým alespoň třicet let. To je limit pro to, aby se dal vůz brát jako veterán. Občas ovšem děláme výjimky a dovolíme se zúčastnit i posádkám s mladšími auty. Můžete tedy jet jak s hodnotným veteránem, tak s youngtimerem. Jediný rozdíl bude v případě, že by mělo více posádek stejný počet trestných bodů. Pak rozhoduje právě stáří vozidla.

    Vzhledem k tomu, že se nejede na rychlost, se při konání rallye neuzavírají silnice a jede se za denního provozu, takže závodníci musí dodržovat všechna silniční pravidla. Trasa je zakreslena pomocí šipek v takzvaném roadbooku. U toho u nás vždy platí, že se jede od tučné tečky k šipce. Pokud v roadbooku nebude některá křižovatka (nejsou tam zakresleny všechny), pokračuje se po hlavní silnici.

    Testy přesnosti

    Nezbytnou součástí každé setinové rallye jsou testy přesnosti. Těch je během každého závodu více a přesně toto zpestření naše akce odděluje od jiných. Na slavnou Mille Miglii zatím sice nemáme, ale vlastně jde o dost podobné závody.

    setinová rallye test přesnosti

    V roadbooku je vždy nakreslený plán testu, vzdálenost a to nejdůležitější – čas, za který má posádka danou vzdálenost projet. Jde většinou o kratší vzdálenosti, maximálně pár stovek metrů. Mohu uvést příklad: 200 metrů za 15 sekund. Jakmile se mezi fotobuňkami mihne přední nárazník vozidla, začne se počítat čas. Spolujezdec pustí jeho stopky v momentě, kdy si myslí, že vůz projel startem a počítá nahlas, aby řidič věděl, jestli má přidat či ubrat. To po nějakém čase sladíte a půjde všechno snáz. Na konci testu jsou opět dvě fotobuňky, kterými musí projet přední nárazník a trefit se co nejblíže k zadanému času s přesností na setiny sekundy. Za každou setinu více nebo méně dostává posádka jeden trestný bod. Těch se na konci závodu snažíte mít pochopitelně co nejméně. Uprostřed testu je zakázáno zastavit, tak nepřepalte začátek.

    Tajné testy v roadbooku nejsou zakresleny, na cestě je najdete díky ceduli. Na úvodní stránce najdete, kolik má metrů a za kolik máte ujet každý lichý tajný test a každý sudý. Ani těchto testů se ale nebojte, při připravování všech akcí bereme ohled i na nováčky. Určitě se však také setkáte s testy které snadno vystresují i pravidelné účastníky našich závodů.

    Když se koná nějaký test přesnosti v obci, vždy se raději domlouváme se starost(k)ou, zdali smíme využít určitou plochu. Na to nám zatím snad vždycky všichni kývli, protože tuší, že několik desítek veteránů dokáže zaujmout spoustu obyvatel. Cestou se tedy můžete setkat i s několika desítkami fanoušků.

    rallye na čas

    Jiná zpestření

    Na každé akci pro účastníky plánujeme zastávky na kafíčko a obědy, častokrát se nám povede domluvit se s nějakým areálem, například s muzeem nebo zámkem a na trase jsou čas od času průjezdní kontroly. To abychom věděli, zda jedete opravdu podle roadbooku. Kromě testů tedy narazíte na pár lidí, kteří vám dají do board karty razítko. Tajné testy ani průjezdní kontroly do roadbooků nezakreslujeme, ale taková místa jsou vždy označená příslušnou cedulí. Pokud vám bude v cíli některé z razítek chybět, opět se vám přičtou nějaké trestné body.

    Board kartou se rozumí papírová čtvrtka s několika políčky. Do těchto políček zapíšou organizátoři vaše časy odjezdů (ze startu a třeba z obědu) a jízdní průměr vaší jízdy. Ty nenastavujeme nijak vysoko, aby bylo tempo snesitelné i pro starší vozy. Najdete zde také několik políček pro zmíněná razítka. V cíli si tyto karty vybereme a začneme počítat trestné body.

    V cíli každé z etap bývá časová kontrola, opět za pomoci fotobuněk, mezi kterými musíte tentokrát projet v čase vašeho příjezdu. Ten si musíte vypočítat sami, z jízdního průměru.

    rallye na čas stopky

    Co s sebou

    K měření zmíněných testů budete potřebovat mechanické stopky. Častokrát se jich bude hodit  i víc, než jen jedny, protože s oblibou dáváme jeden test do druhého. Vezměme si pro příklad opět těch 200 metrů za 15 sekund a 80 metrů uvnitř těch 200 musíte ujet dejme tomu za 6 sekund. Snad nemusím dále objasňovat, že dva testy najednou se budou měřit s jedněmi stopkami horko těžko. 

    Zúčastnit se však můžete i s digitálními stopkami (mezi které spadá i mobilní telefon). Pro ty jsme kvůli stále lepším a lepším technologiím zavedli letos nově vlastní kategorii, která ovšem nemá možnost ucházet se o místo celkového vítěze. 

    Další věc na seznamu s sebou vozí spíše pravidelní účastníci. Mám na mysli tripmaster, který slouží k měření vzdálenosti, což se může mnohdy hodit. V roadbooku jsou totiž uvedeny vzdálenosti mezi jednotlivými políčky. Některé křižovatky mohou vypadat stejně a být od sebe pár stovek metrů a v případě, že by první z nich nebyla v roadbooku a vy jste neměli tripmaster, se snadno stane, že odbočíte dřív.

    Dále doporučujeme si vzít pevné desky, ať si nemusíte psát poznámky za jízdy na klíně, propisky a poznámková lepítka, na která si můžete napsat vzdálenosti a časy měřených testů, ať v nich pak nemáte zmatek.

    setinová rallye na čas

    Vzhledem k tomu, že naše trasy jsou dlouhé v řádu stovek kilometrů, by se hodila trochu rozšířenější výbava, než když jedete  na zmrzlinu. I přes to, že bude na trase pár občerstvovacích zastávek, si vemte především dostatek jídla a pití.

    Mimořádně důležité je k tomu všemu mít s sebou dobrého spolujezdce, protože vaše souhra s ním a s vaším vozidlem bude klíčová k úspěchu.

    Naše nadcházející akce

    Pokud vás naše činnost zaujala a chcete se dozvědět podrobné informace o konkrétních závodech, nebo byste se rádi podívali na fotky ze závodů, které jsou již minulostí, vše najdete na našem webu classicrallye.cz

    Na závěr bych vás rád pozval na jednu akci, a to na letošní ročník speed festivalu v České Lípě, jehož součástí bude opět naše setinovka nesoucí jméno po slavném českém závodníkovi Břetislavu Engem. Přihlášených aut je stále málo, takže vás uvítáme i takhle na poslední chvíli. Každopádně i tady platí, že se můžete přijít podívat, což vřele doporučuji, protože kromě klasických vozů tam bude k vidění mnoho dalších obdivuhodných strojů. Rallye se bude konat v sobotu 21. září a stane se tak naší poslední letošní rallye. A příští rok to zase rozjedeme hned na jaře, budeme se těšit!

    Picture of Matěj Blažek

    Matěj Blažek

    Auta pro mě rozhodně nejsou jen dopravním prostředkem. Věřím totiž, že mají duši. Především ta stará. Zvuk motoru mě už od mala uklidňuje. I proto mi dělá radost, si jen tak pročistit hlavu jízdou po okreskách. Rád se ale také podívám s obytňákem kamkoliv po Evropě.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *