Rallye trošku jinak. Jak můžete vyčíst z názvu, dnes se budeme bavit o setinové rallye, což znamená, že se nejede na rychlost, ale na přesnost. A to na setiny sekundy. V první řadě jde samozřejmě o zábavu a dobrou atmosféru, na druhou stranu mají takové závody přísná pravidla a těžké testy, u kterých se snadno zapotíte.
Co je to setinová rallye?
Zúčastnit se můžete s jakýmkoliv autem starým alespoň třicet let. To je limit pro to, aby se dal vůz brát jako veterán. Občas ovšem děláme výjimky a dovolíme se zúčastnit i posádkám s mladšími auty. Můžete tedy jet jak s hodnotným veteránem, tak s youngtimerem. Jediný rozdíl bude v případě, že by mělo více posádek stejný počet trestných bodů. Pak rozhoduje právě stáří vozidla.
Vzhledem k tomu, že se nejede na rychlost, se při konání rallye neuzavírají silnice a jede se za denního provozu, takže závodníci musí dodržovat všechna silniční pravidla. Trasa je zakreslena pomocí šipek v takzvaném roadbooku. U toho u nás vždy platí, že se jede od tučné tečky k šipce. Pokud v roadbooku nebude některá křižovatka (nejsou tam zakresleny všechny), pokračuje se po hlavní silnici.
Testy přesnosti
Nezbytnou součástí každé setinové rallye jsou testy přesnosti. Těch je během každého závodu více a přesně toto zpestření naše akce odděluje od jiných. Na slavnou Mille Miglii zatím sice nemáme, ale vlastně jde o dost podobné závody.
V roadbooku je vždy nakreslený plán testu, vzdálenost a to nejdůležitější – čas, za který má posádka danou vzdálenost projet. Jde většinou o kratší vzdálenosti, maximálně pár stovek metrů. Mohu uvést příklad: 200 metrů za 15 sekund. Jakmile se mezi fotobuňkami mihne přední nárazník vozidla, začne se počítat čas. Spolujezdec pustí jeho stopky v momentě, kdy si myslí, že vůz projel startem a počítá nahlas, aby řidič věděl, jestli má přidat či ubrat. To po nějakém čase sladíte a půjde všechno snáz. Na konci testu jsou opět dvě fotobuňky, kterými musí projet přední nárazník a trefit se co nejblíže k zadanému času s přesností na setiny sekundy. Za každou setinu více nebo méně dostává posádka jeden trestný bod. Těch se na konci závodu snažíte mít pochopitelně co nejméně. Uprostřed testu je zakázáno zastavit, tak nepřepalte začátek.