Kupé z Wolfsburgu
Současná generace Volkswagenu Scirocco zná jistě každý z nás. Jedná se o malé sportovní kupé, které bylo představen na ženevském autosalonu v roce 2008. Jen opravdoví fanoušci motorismu vědí, že původ Scirocca je mnohem, mnohem starší. První automobil, s tímto názvem se světu představil již v roce 1974.
První Scirocco
Původ modelu Scirocco sahá až do počátku sedmdesátých let minulého století. Tehdy se pokoušel přijít s důstojnou náhradou sportovního kupé Karmann-Ghia. Jaké bylo překvapení, když se ve stejném roce co byla ukončena výroba oblého kupé na základě Brouka ukázal v Ženevě hranatý sportovní vůz, o jehož návrh se postaral věhlasný italský designer Giorgio Giugiaro.
Ve stejném roce, kdy bylo Scirocco představeno, byla v Osnabrucku zahájena i jeho výroba. Hranaté Scirocco, využívající technologii a základ z Volkswagenu Golf se těšil v domácím Německu, ale i v zahraničí, zejména pak v USA. V nabídce zákazníci nalezli čtyřválcové motory 1,1 až 1,6 (v USA 1,7) litru.
Oblíbená první generace se dočkala více než půl milionu vozů. K mání bylo i mnoho speciálních a limitovaných sérií jako Sidewinder, Sidewinder II Champagne Edition, Champagne Edition II, S a další.
Druhá generace
Po nebývalé oblibě, kterou zaznamenala první generace se na trhu v roce 1982 ukázala druhé generace wolfsburgského kupé. Tentokráte se nejednalo o tak velký designový šok. Vzhled vozu plynul navazoval na designový jazyk, se kterým se předvedl Giugiaro u první generace. „Dvojkové“ Scirocco v porovnání se svým předchůdcem nabízelo ještě sportovnější siluetu, kterou podporovala zejména ostře řezaná záď vozu a agresivně vyhlížející příď.
I druhá generace vycházela technologicky z Volkswagenu Golf a jeho platformy A1. Změny se udály i pod kapotou. Původní motorizace dosahovala výkonu 74 koní. Po čtyřech letech vývoje se do Scirocca dostal šestnáctiválcový motor s výkonem 129 koní. Vrchol motorové nabídky tvořil motor o objemu 1,8 litru s výkonem 139 koňských sil.
Náhrada Scirocca
Po roce 1989 název Scirocco na dlouhou dobu z automobilového světa zmizel. Jeho místo zaujal model Corrado, který se stal kultovním vozem devadesátých let zejména ve Velké Británii.
Návrat slavného jména
Slavné jméno Scirocco se do automobilového světa vrátilo v roce 2008. Zde oředstavil Volkswagen malé kupé postavené na základě Golfu. Design vycházel z konceptu Iroc.Desing, který vzešel z pera designera Waltera de Silvy.
Po dlouhé době jsme tak mohli spatřit Volkswagen s neotřelým, charakterním a vášnivým vzhledem.
Od roku 2010 nabízí Volkswagen sportovně laděnou verzi Scirocco R, ze které vychází i model Scirocco GT24, který se úspěšně účastnil slavného závody 24 Nürburgring.
Foto: Wikimedia.com