Historie
🕓 5 min

Před 135 lety se narodil jeden z největších velikánů automobilismu!

135 let od narození Etoreho Bugatti

Kdo by neznal slavné jméno Bugatti. Logo této slavné společnosti v současnosti můžeme vídat na nejrychlejších sériově vyráběných vozech s názvem Chiron nebo jeho předchůdci Veyron. Dnešní pojetí společnosti Bugatti toho má ovšem s původní firmou společného jen málo. Tu původní automobilku založil roku 1909 slavný, geniální konstruktér Etore Bugatti. Právě dnes je to 135 let od narození tohoto velikána automobilismu. Proto si pojďme společně připomenout nejdůležitější milníky v životě Ettoreho i celé automobilky Bugatti.

 

 

Inženýr z umělecké rodiny

Dne 15. září 1881 přišel v italském Miláně na svět jeden z největších velikánů první poloviny dvacátého století a automobilového průmyslu vůbec. Ettore Arco Isidoro Bugatti se stal nejstarším synem významného italského návrháře moderního nábytku, Carla Bugattiho a jeho ženy, rovněž umělecky založené Teresy Lorioli. Umělecké geny se podepsaly i na Ettoreho mladším bratru Rembrandtovi, který se stal velmi uznávaným sochařem. V tomto směru působil technicky založený Ettore v umělecké rodině jako rebel. Jeho otec ho ovšem v jeho zálibě v technice značně podporoval.

 

Neuvěřitelná rychlost růstu kariéry

Mladý Ettore v mládí pracoval v milánské továrně na výrobu motorizovaných tříkolek a čtyřkolek. Díky těmto zkušenostem dokázal mladý Bugatti navrhnout zkonstruovat svůj první vůz, Bugatti Type 1, již v pouhých devatenácti letech. Díky významné finanční pomoci z otcovi strany vyvinul druhý prototyp, se kterým roku 1901 zvítězil na Milánském veletrhu techniky. Tento návrh rovněž upoutal pozornost Barona de Dietricha, který jej odkoupil a zároveň mladému Bugattimu nabídl post automobilového designera pro jeho automobilovou továrnu v Niederbronnu. Od roku 1902 dokonce nesly vozy vzniklé z této spolupráce jméno „De Dietrich, licence Bugatti“. Díky této lukrativní spolupráci a skvělé pověsti vyráběných vozů si Bugatti velice rychle vydobyl dobré jméno a v pouhých 25 letech se stal hlavním inženýrem automobilky Deutz a rovněž krátce spolupracoval s francouzským Peugeotem.

 

 

Velké osamostatnění

Rok 1909 se v životě Bugattihostal naprosto zlomový. Právě tehdy se rozhodl opustit své těžce vydřené pracovní místo hlavního inženýra zavedené společnosti a v německém městě Molsheim založil vlastní automobilku. V témže roce Bugatti na pařížském autosalonu odhalil nový vůz se čtyřválcovým motorem o objemu 1,4 litru, který o rok později vstoupil do sériové výroby pod označením Bugatti Type 13. Tento model se díky modernímu motoru s dvojicí ventilů pro každý válec a moderním karburátorům stal velice oblíbený nejen u veřejnosti ale i u závodníků. V roce 1920 se čtyři z pěti startujících Bugatti Type 13 umístili v Grand Prix v Brescii na prvních čtyřech místech. Na počest tohoto památného vítězství vznikla speciální edice Bugatti Type 13 Brescia, na který navazovala modernizovaná Brescia Tourer.

 

Závodní elita i hračka pro boháče

Přesto, že Type 13 patřil mezi špičku moderní techniky dané doby a objednávky na něj se do Molsheimu jen hrnuli, Bugattiho největší úspěch na sebe stále nechával čekat. Až v roce 1924 Ettore slavnostně představil závodní Type 35. Tento skvost automobilového designu první poloviny dvacátého století disponoval špičkovým řadovým osmiválcem SOHC s výkonem 95 koňských sil. Na přelomu dvacátých a třicátých let se tato zářivě modrá bugatka stala králem celosvětové závodní scény. Bagatti vůz navíc dokázalo k vozu dodat na přání zákazníka i blatníky a světly, což z Typu 35 dělalo i oblíbenou „hračku“ pro bohatá k dennímu ježdění po veřejných komunikacích.

 

 

Nejluxusnější limuzína své doby

Bugatti si v celém světě dokázal vydobýt pověst konstruktéra, jenž staví především pekelně rychlé závodní stroje. Ettore si ale pohrával i s myšlenkou postavit vůz docela odlišný. Namísto tvrdého sportovního vozu chtěl postavit velkolepou limuzínu plnou luxusu, která dokáže zastínit i britský Roll-Royce. V roce 1928 Bugatti skutečně slavnostně odhalil nejvelkolepější limuzínu své doby – Bugatti Royale. Původním záměrem automobilky bylo postavit 25 těchto skvostů. Ekonomická situace ovšem v dané době nebyla zrovna nakloněna nákupu honosných limuzín a proto nakonec spatřilo světlo světa pouze 7 exemplářů. Bohužel následně začala kdysi veleslavná společnost stále více upadat. Mezi její poslední významné vozy patřili model Type 59 nebo Type 57SC Atlantic.

 

 

Smrt Ettoreho předpověděla i zánik společnosti

Slavný designer, konstruktér a podnikatel Ettore Bugatti skonal roku 1947. Jím založená společnost dokázala přežívat pouze 5 let, než zcela zkrachoval.

 

Pokusy o velkolepé vzkříšení

Návratu tohoto jména jsme se dočkali v devadesátých letech. Jednalo se o marný pokuspodnikatele Romana Artioliho navrátit slavné jméno Bugatti opět mezi automobilovou elitu. Ačkoli se model Bugatti EB110 prezentoval jako technicky nejdokonalejší vůz světa, celý projekt po několika letech zkrachoval. Následně byla značka Bugatti prodána koncernu Volkswagen. O historii Bugatti pod křídly Volkswagenu se ale podíváme někdy jindy.

 

Foto: Wikimedia.com

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *