Možná si prověříte, jaké jsou vaše řidičské dovednosti. Situace související zejména s manévrováním auta, kdy se k němu nechováme příliš ohleduplně, jej mohou nenávratně poškodit. Technika řízení je nesmírně důležitá. Pokud totiž své auto ovládáte nevhodným způsobem, způsobí vám to do budoucna celou řadu nepříjemností, většinou souvisejíc s předčasným opotřebením zejména některých jeho součástí. Podívejte se, čemu se rozhodně máte vyhnout.
Studený start a systémy stop-start
Vypínání motoru i při chvilkovém zastavení vzniklo pro snížení množství emisí a hodnoty CO2. Systém stop-start je ale dnes instalovaný takřka na všechny auta a sníží spotřebu jen v měřícím cyklu. Při běžné jízdě se na hodnoty uváděné výrobcem vozidla nedostanete. V okamžiku doběhu má olejové čerpadlo snížené otáčky a nižší tlak oleje v mazací soustavě. V ložiscích pohyblivých částí dojde k polosuchému tření, zejména u vozidel s manuální převodovkou.
Dnes ochrana spotřebitele i vozidla nedovoluje natočit motor bez sešlápnutí spojky, kdy jsou ale namáhány axiální ložiska u klikové hřídele. Trpí i hlavní ložiska klikového hřídele, kdy stop-start vyžaduje výkonnější alternátor, větší napětí drážkového řemenu a dojde k namáhání ložisek. Stop-start škodí i turbodmychadlu. Motor ještě chvíli běžící na volnoběh po vyšších otáčkách a větší zátěži, je známý. U většiny aut ale vypne i po vysoké zátěži.
Studený start po zimní noci často nutí řidiče chvíli nechat auto na volnoběh. K rychlejšímu vyhřátí kabiny pomáhá elektrický příhřev dodatečně ohřívané chladicí kapaliny. Vozy koncernu PSA mají přídavné elektrické topné těleso v systému topení a ventilace. Problém s rychlým náběhem topení související s teplotou chladicí kapaliny, je častý u vznětových motorů. Pokud motor po studeném startu běží na volnoběh, olej v převodovce zůstává studený a špatně se řadí. Lepší je motor natočit a rovnou vyrazit s nízkými otáčkami do 2 000 za minutu u dieselů a do 3 000 u zážehových motorů.
Zabíhání nového motoru
Dříve se nové auto muselo nejdříve zaběhnout a v záběhu se s ním rychle nejezdilo. Technologie ale pokročila. Výrobní tolerance součástí jsou mnohem menší, než kdysi a materiály jsou odolnější. Záleží na výrobci automobilu. Koncern PSA v návodech k obsluze už záběh nepožaduje. Výměna oleje v motoru po ujetí 2 000 km už také neplatí. Honda doporučuje v návodech vyhnout se během prvních 1 000 km prudkému zrychlování, jízdě na plný plyn a během prvních 300 km prudce nebrzdit. Smyslem je prodloužit životnost brzdových destiček. To stejné platí po jejich výměně. Záběh motoru už nutný není, ale pokud to uděláte, autu to prospěje.
Dvouhmotový setrvačník
Nesprávné ovládání spojky při řazení hlavně při rozjezdu poškozuje dvouhmotový setrvačník. Je spojen zejména s moderními diesely, ale je častý i u zážehových motorů. Dvouhmotový setrvačník nevyžaduje motor, ale převodovka pro svou životnost a pro zvýšení akustické pohody v autě. Dvouhmotový setrvačník zvyšuje kmitání motoru, ale nepřenáší se to na převodovku ani převodové ústrojí. Má vysoký moment setrvačnosti. Tlumicí systém tvoří soustava pružin a nesnáší podtáčení motoru. Brzdění se zařazeným převodovým stupněm až do volnoběžných otáček, kdy před jejich dosažením nevyšlápnete spojku, nebo převod nevyřadíte. Auto pocitově povolí, ale motor nezhasne. Dělený setrvačník poškozuje akcelerace z velmi nízkých otáček, kdy motor dává tah trhaně. Zátah není rovnoměrný, ale s výkyvy. Při rozjezdu není dobré ani příliš prudce pouštět spojku. Jde i o nadměrné otáčky při rozjezdu. Při jízdě mají otáčky motoru odpovídat skutečné rychlosti vozidla. Když při řazení neodpojíte převodovku od motoru spojkou, dojde ke známému počítání zubů.
Parkovací brzda
Po dojezdu má řidič vozidlo zajistit použitím ruční – parkovací brzdy proti pohybu. Parkovací brzdu nepoužívejte jen tehdy, kdy stojíte na rovině. Tehdy je držen vůz kompresí motoru přes zařazený převod v převodovce a přes stálý převod. Lepší je použít větší převod. Proto se užívá jednička popřípadě zpátečka. Ve svahu ale použijte vždy parkovací brzdu, jinak se rozvodový řetěz nadměrně namáhá. Vozy koncernu VW s motory 1.2 a 1.4 TSI jsou k tomu vysoce náchylné. Použití parkovací brzdy je nutné u vozu se samočinnou převodovkou s měničem momentu. Při přesunutí voliče do režimu P se uzamkne měnič západkou, která drží auto. Pokud je auto těžké a kopec prudký, vysoce se namáhá. Parkovací brzda se používat má a potvrzují to i auta s elektromechanicky ovládanou brzdou, která se po vypnutí motoru vždy aktivuje samočinně.
Kontrola oleje
Dříve se měl olej kontrolovat před jízdou. U moderních automobilů se olej kontroluje po jízdě při zahřátém motoru na provozní teplotu. Důvodem je teplotní roztažnost oleje, protože studený olej nalitý po rysku měrky je při zahřátí přes limit. Až vypnete motor, chvilku počkejte a pak olej kontrolujte. Je to trochu riskantní. Pokud oleje bude málo před jízdou, motor zadřete. Při kontrole oleje měrkou je třeba ji vždy otřít, zasunout do slotu a po vytažení pak odečíst hladinu. Někdy je třeba postup opakovat. Motoru škodí i to, když je oleje málo, více se přehřívá a karbonuje. Když je maziva moc, snáz jej do zase motoru nasaje turbodmychadlo přes odvětrávání klikové skříně. Moderní auta jsou vybavena snímačem hladiny oleje.