Operativní leasing, kdy si své auto pronajímáte jako nové, bývá v délce 1 rok až 3 roky. Takzvané půjčovné platíte měsíčně za pronájem a k tomu si musíte přičíst náklady na pohonné hmoty a také případné pokuty. Leasingová společnost si vás také prověří, zda jste bonitní a zda nejste předlužení. Smluvně jste zavázáni ujet určitý počet kilometrů, což bývá asi 20 000 km ročně. Jestliže limit překročíte, platíte pak za kilometr navíc. Servis bývá v ceně, ale zvolíte-li variantu levnějšího pronájmu, budete si některé typy oprav muset hradit sami. Pokud dojde k poškození a vracíte auto například poškrábané, zaplatíte pokutu. Auto má povinné ručení i havarijní pojištění. U havarijního pojištění počítejte se spoluúčastí 5 až 10 %. Na konci smluvené doby buď dané auto vrátíte, nebo si jej odkoupíte za dohodnutou zůstatkovou cenu.
Nabídka operativního leasingu
Nabídka je opravdu široká a operativní leasing si můžete vzít nově i na elektromobil. Nissan Leaf v ceně 780 400 vás vyjde měsíčně na 12 088 korun. Na počátku budete platit kauci 50 000 korun a na konci leasingu je vratná. Při potížích se splácením se hradí nájem z této kauce. Levné leasingy často nepočítají s plným servisem, v ceně jsou pouze pravidelné povinné prohlídky, mají vyšší spoluúčast u havarijního pojištění anebo si sami musíte koupit dálniční známku. Pokud si sjednáte limit vyšší než 20 000 km za rok, budete na nájemném platit víc, protože auto také víc opotřebíte. Když limit překročíte, budete doplácet za každý km navíc obvykle 1 až 2 koruny, u elektromobilu 5 korun. Auto smí řídit členové rodiny, při půjčení jiné osobě se raději zeptejte, zda to nevyžaduje individuální schválení. Kalkulačky operativního leasingu nejsou na internetu běžně dostupné.
Příklad cen operativních leasingů
Příklady orientačních cen operativních leasingů na 24 měsíců:
- Škoda Fabia kombi na 24 měsíců za 5 599 korun měsíčně
- Škoda Octavia Fresh na 24 měsíců za 7 499 korun měsíčně
- Mercedes A 180d na 24 měsíců za 9 680 korun měsíčně
Příklady orientačních cen operativních leasingů na 36 měsíců:
- Renault Talisman Zen na 36 měsíců za 11 617 korun měsíčně
- Kia Cee ́d Anniversary na 36 měsíců za 6 999 korun měsíčně
- Toyota Auris 1,33 Extra na 36 měsíců za 5 220 korun měsíčně
- Renault Talisman Zen na 36 měsíců za 11 617 korun měsíčně
Příklad orientační ceny operativního leasingu na 48 měsíců:
- BMW 3 na 48 měsíců za 10 889 korun měsíčně
Příklad orientační ceny operativního leasingu na 12 měsíců elektro:
- Nissan Leaf – elektro na 12 měsíců za 12 088 korun měsíčně
Operativní leasing nebo úvěr
U operativního leasingu se ale počítá s tím, že po uplynutí doby auto vrátíte a pak si vezmete do pronájmu nové. Údaj o odkupní ceně, v případě, že si jej chcete odkoupit, leasingové společnosti nesdělují předem, záleží na aktuální tržní ceně. Možná se vám pak vyplatí spotřebitelský úvěr. Mezi výhody patří fakt, že jezdíte novým autem, neplatíte za servis, nejedná-li se o levnějších produkt a auto je plně pojištěno. Mezi nevýhody řadíme fakt, že nejste vlastníkem auta, auto musíte odevzdat v pořádku, jinak budete doplácet a je omezen počet km za rok, za další se připlácí. U některých smluv se u pojištění také nepočítá s vašimi dosavadními bonusy či malusy.
Finanční leasing a operativní leasing
V České republice rozlišujeme dva typy leasingu, tedy operativní a finanční leasing. Obě formy se liší zejména ve způsobu úpravy vlastnických práv po ukončení daného leasingu. Operativní leasing po ukončení ponechává auto ve vlastnictví leasingové společnosti. Doba trvání tohoto leasingu bývá kratší, než je doba životnosti a doba odepisování. Naopak finanční leasing poznáte podle toho, že smlouva obsahuje předkupní právo. Ve splátkách je obsažena amortizace předmětu leasingu, finanční služby poskytované leasingovou společností, pojištění, servisní náklady a ostatní náklady.
Změny v operativním leasingu
Operativní leasing byl zejména pro ty, co chtějí nové auto, pak jej odevzdají a místo něj si vezmou zase nové. Nové auto je dobré pro image a s největší pravděpodobností není poruchové. Je ale prostě drahé. Nyní dává hodně lidí přednost koupi ojetého vozu, na což reaguje trh. Alternativou operativního leasingu je nabídka Mototechny, kdy jde ve skutečnosti o úvěr. Bumerang a je zaměřen na zánovní auta, tedy 1 rok až 2 stará. U Škody Rapid s pořizovací cenou 307 000 korun vás vyjde tříletá měsíční splátka na 5 800 korun včetně pojištění. Na konci klienta vás čeká poslední zvýšená splátka a auto si lze ponechat. Zaplatit můžete ze svého, nebo si vzít další úvěr. Lze také auto prodat společnosti zpět za 170 000, uzavřít novou úvěrovou smlouvu a odjet novějším vozem. Cena je garantovaná, jde o úvěr a ne nájem, a protože jste majiteli auta, staráte se o pojištění i servis sami.
Pokud auto vracíte
Operativní leasing a jeho ukončení může znamenat nepříjemné zjištění. Můžete doplácet, protože jste auto příliš opotřebili, i když je auto kompletně pojištěno. U havarijního pojištění musíte počítat se spoluúčastí. Škrábance z parkoviště jsou časté, prohlídka je důkladná a na drobná poškození se nevztahuje pojistka. Rozhodování, co zvolit není pouze otázkou peněz, protože některé podmínky předem znát nebudete. Zůstatkovou cenu vozu u nájmu nebo skutečné náklady na servis vozu. Hlavní argument je často vlastnictví či ne-vlastnictví vozu.
Příklad financování vozu Škoda Yeti Fresh s pořizovací cenou 434 990 korun:
Operativní leasing: Volkswagen Financial Services
- nájemné 3 roky
- splátky 6 799 korun/měsíc
- pojištění a servis v ceně
- zimní pneumatiky včetně přezutí vozu a paket Mobility Plus v ceně
- roční nájezd 16 667 limit km
- cena za km po překročení 1,82 korun/km
- celkem za 3 roky částka 244 764 korun + náklady na odkup vozu, má-li o něj klient zájem
Nevýhodou je, že máte auto půjčené, musíte být velice opatrní na drobná poškození, na která se nevztahuje vaše pojistka. Výhodou jsou nižší měsíční náklady včetně servisu, podnikatelé nemusí tvořit odpisy a nájemné zařazují jako výdaj.
Klasický úvěr: Autopůjčka Equa
- splátka na 3 roky 13 810 korun/měsíc
- splátka na 7 let 7 424 korun/měsíc
- pojištění činí asi 7 500 korun/rok
- servis činí asi 35 000 korun
- zimní pneumatiky činí asi 10 000 korun
- náklady po 3 letech při tříleté půjčce 560 664 korun
- náklady po 7 letech při sedmileté půjčce 330 768 korun
- zbývá doplatit 356 352 korun
Nevýhodou jsou vyšší měsíční náklady a naopak výhodou je, že auto bude vaše.
Nejoblíbenější operativní leasing na menší auta
Škoda Fabia Active Plus za 3 533 korun/měsíčně včetně DPH
- litrový motor o výkonu 44 kW s nízkými provozními náklady, vhodné do města. Doba nájmu je 5 let, tzn. 60 měsíců pojistka při nehodě nebo poruše se zahrnutím zákonného i havarijního pojištění včetně pojištění čelního skla a asistenčních služeb.
Hyundai i10 Family + Club za 4 507 korun/měsíčně včetně DPH
- servis v ceně, včetně přezouvání a uskladnění pneumatik, platí se jen benzín a měsíční splátka. Nejmenší Hyundai s motorem o výkonu 48,5 kW. Samozřejmostí je zákonné a havarijní pojištění se spoluúčastí pouze 5 %.
Peugeot 208 Active za 4 495 korun/měsíčně včetně DPH
- motor 1,2 PURETECH o výkonu 60 kW s rychlým startem, boční airbagy, ESP, diodové denní svícení, rádio s dotykovou obrazovkou a USB konektivitou, navigace a zadní parkovací asistent.
Citroën C3 Shine za 5 361 korun/měsíčně včetně DPH
- plastové kryty lemů dávají vozu vzhled malého SUV vhodného i do terénu. Nechybí navigace se sedmipalcovým dotykovým displejem, zadní parkovací kamera a vyhřívaná přední sedadla.
Volkswagen Polo Start za 5 159 korun/měsíčně včetně DPH
- S klimatizací, ESP, denním svícením a asistent rozjezdu do kopce. Kompletní pojištění, servisní služby v ceně zahrnuté v měsíční splátce.
Jeden komentář
Já kupuju auto tak, že tam přijdu vyberu auto zaplatím a odjedu. Obvykle to je kolem 600 – 700 tisíc a jezdím v něm co to dá, dokud funguje bez větších nákladů na opravu. To první vydrželo 20 let. Teďka jsem kupoval druhé. Taky mě nabízeli operák, ale když jsem to spočítal, tak bych na těch dvacet let potřeboval alespoň 2,5 milionu. Kdežto to předešlé auto mě stálo 620 tisíc + 70 tisíc opravy + 65 tisíc pojistky. Starého jsem se zbavil bez problémů a ještě jsem za něj dostal 15 tisíc. Dokonce nebyla vidět ani žádná rez, i když byla (na podvozku), co s ním dělali je mě jedno, posloužilo dobře a bylo spolehlivé až do konce.
Ve všech srovnáních porovnávají operák s krátkým leasingem nebo úvěrem za přepodlaku výměny auta vždy za nové, protože jen vedle toho, to vypadá lákavě, ale je to jen vějička, protože to je poměřování se s velmi luxusní záležitostí, mít každé dva až tři roky nové auto. A to je nebývalý luxus, auto na začátku totiž tratí nejvíc na své hodnotě. Chápu, že vedle toho může operák koexistovat, ale nevyplatí se to. A co druhé auto v rodině, to máme taky takhle pravidelně měnit nebo brát na operák ? Je to sice nákupní taška, ale tam by jsme taky tratili asi 2-3 násobek současného stavu. Jde jen o to z nás vytáhnout elegantně více peněz. Pak je tady malá skupina lidí, kterým zůstane z ročního platu několik set tisíc navíc, se kterými neví co dělat, tak to nacpou do auta, protože auto a mobil jsou komodity na chlubení víc než cokoliv jiného. Taky nesmíme zapomenout na prosperující podnikatelé, aby nemuseli platit daně, tak si raději platí operák.