Aktuální téma: Celoroční pneumatiky – ano nebo ne?

Obouvat celoroční pneumatiky – ano nebo ne? Na toto téma vedou takřka nekončící diskuse jak jejich zastánci na jedné, tak jejich zapřísáhlí odpůrci na druhé straně. 

Čas přezouvání se blíží…

A protože se blíží čas přezouvání letních pneumatik na zimní, nabývají na intenzitě. Ať tak nebo tak, segment celoročních pneumatik pro osobní automobily, ale i lehká užitková vozidla, se obecně rozšiřuje docela svižně. Za posledních několik let zaznamenal jen v Evropě nárůst o desítky procent. A to prakticky od doby, kdy Michelin v roce 2015 představil svou první celoroční pneumatiku s názvem CrossClimate, a tím postavil na hlavu vlastní, léta platný postulát. Totiž, že nejlepšího výkonu v létě dosahují jen letní pneu, a v zimě zase ty zimní. Francouzský pneumatikářský gigant tehdy model CrossClimate prezentoval jako letní pneu s celoročním využitím, což ještě podpořil tvrzením, že vůbec nejde o pneu dnes obecně zařazované do kategorie All Season, ale že tímto krokem stvořil zcela novou kategorii pneumatik. 

Celoroční pneumatiky v zimě
Zdroj: Megamoto s.r.o

Obliba stoupá, výrobci se snaží

A jestliže obliba celoročních pneumatik jen vzrůstá, chtě nechtě na to museli zareagovat vlastně všichni přední světoví pneumatikáři. Zákonitosti trhu jsou nekompromisní, takže v současnosti si můžete vybírat z rozmanité nabídky celoročních pneumatik nejen od Michelinu, ale i dalších prémiových značek včetně třeba Continentalu, Pirelli, Goodyearu, Dunlopu a dalších. Samozřejmě s novými dezény, moderním složením směsí s vysokým podílem pryskyřic pro dobrou přilnavost na mokrých či zasněžených cestách. Za vším stojí snaha o odstranění slabých míst, které v nedávné minulosti první celoroční pneumatiky provázely zejména při jízdě na sněhu, ledu a v mokru. Celoroční pneu totiž v prvopočátcích bývaly obvykle postaveny na zimních běhounových směsích, jako základu, s důrazem na zlepšenou přilnavost za mokra a vyšší odolnost na suchých silnicích.

Příliš velká očekávání?

Ovšem je to právě ta část trhu, kterou motoristé sledují až možná s příliš velkými očekáváními. Pneumatikáři se proto snaží ze všech sil, aby jejich představy nezklamali, a vzhledem k rostoucí poptávce svoji nabídku neustále zkvalitňují. Rovnou proto řekněme, pro jaké řidiče jsou celoroční pneumatiky opravdu výhodné. V mnoha ohledech budou ideálními především pro ty, kteří ročně najedou poměrně nízký počet kilometrů, řekněme plus minus deset tisíc. Díky vyváženým vlastnostem jsou pak vhodné třeba i pro menší a střední přepravní nebo logistické firmy, které chtějí efektivně optimalizovat své podnikání, a současně, stejně jako běžní motoristé, nemíní slevovat ze svých nároků na vysokou úroveň a bezpečnost provozu za všech povětrnostních podmínek. A přitom za ně platit zbytečně moc.

Mercedes Benz
Zdroj: Megamoto s.r.o

Maxxis Premitra All Season AP3

Proto není nezbytně nutné hned sahat po věhlasných světových značkách, které si za svoje výrobky nechají patřičně zaplatit – když skvělou práci odvedou i méně známí výrobci. Například tchajwanská společnost Maxxis úspěšně boduje se svým sportovně laděným, nízkonákladovým modelem celoročních pneumatik Maxxis Premitra All Season AP3, mimo jiné se speciální běhounovou směs s vyšším podílem siliky pro kratší brzdnou dráhu zejména na mokru, s optimální přilnavostí ve všech klimatických podmínkách, nízkým valivým odporem a tím i nižší spotřebou paliva, a vysokým kilometrovým nájezdem. Hustší lamelování pak zlepšuje jejich záběrové vlastnosti na ledu a sněhu, široké drážky zase spolehlivě odvádějí z kontaktní plochy třeba rozbředlý sníh. 

Zdroj: Maxxis

Sebring All Season

Původně severoamerická značka Sebring v současnosti patří pod křídla francouzského pneumatikářského koncernu Michelin, takže veškeré pneumatiky, především pro osobní automobily, pocházejí z evropských závodů, a všechny samozřejmě splňují „michelinské“ standardy kvality. Takže také celoročky Sebring All Season patří, díky výbornému poměru ceny a výkonu, ke skvělé volbě, zejména pro jejich jistotu a bezpečnou jízdu za každého počasí.  

Zdroj: Sebring

Goodride All Season Elite Z-401 

A do třetice – celoroční pneu pro osobní automobily a SUV Goodride All Season Elite Z-401 také vynikají mimořádnou ovladatelností v každém ročním období, i díky specifickému dezénu pro výborné jízdní vlastnosti jak v letních měsících, tak i na zasněžených vozovkách.

Zdroj: Goodride

Co říká zákon?

Nemusíme snad ani připomínat, že od začátku listopadu do konce března jsou řidiči povinni mít na všech čtyřech kolech svých vozidel obuty zimní gumy. Tedy v případě, že nastanou zákonem dané povětrnostní podmínky. A Zákon o silničním provozu 361/2000 Sb., pod paragrafem § 40a, přesně definuje jaké: pozemní komunikace musí pokrývat souvislá vrstva sněhu, ledu, nebo námrazy. Anebo, což je stejně důležité, v případech, kdy lze důvodně předpokládat, že taková situace během vaší jízdy, s pravděpodobností hraničící s jistotou, bezpochyby nastane. Pokud tomu tak není, znamená to ale, že „zimáky“ můžete, ale nemusíte obouvat hned v listopadu. A když se poštěstí, tak vlastně třeba ani po celou zimu. S jedinou výjimkou, jakou představují vybrané úseky horských silnic, kde dopravní značka C15a – Povinná zimní výbava, přikazuje zimní obutí, a to bez ohledu na aktuální stav vozovky. 

„Zimáky“

Odborníci na dopravní bezpečnost se přesto shodují v tom, že zimní pneumatiky jsou přece jenom tím nejvhodnějším řešením pro bezpečnou jízdu v nastávající období s teplotami dlouhodobě klesajícími pod  7° Celsia. Výrobci pro ně totiž dodávají speciální měkčí směs pro co nejlepší přilnavost k vozovce i při nízkých teplotách, a dezén s větším prořezáním pro lepší odvod vody a sněhové břečky, zvyšující jejich přilnavost nejen při rozjezdech na sněhu a ledu, ale i při brzdění. Aby toho nebylo málo, zimní pneu se chovají mnohem jistěji než letní i na mokru, lépe drží stopu, a díky řadě menších lamel zajišťují lepší kontakt s vozovkou.

Auto v zimě BMW
Zdroj: Megamoto s.r.o

Bez „alpského“ symbolu nebrat!

A co je opravdu důležité – podle evropské legislativy jsou zimní pneumatiky, splňující vyhlášku o zimní výbavě, jen ty s takzvaným „alpským symbolem,“ vyraženým na bočnicích. Tedy se sněhovou vločkou zobrazenou na pozadí horských štítů a nápisem 3PMSF – z anglického Tree-Peak Mountain SnowFlake. Aby ji výrobce mohl takto označit, musí současně doložit, že testy probíhaly ve skutečných zimních podmínkách. Připomeňme, že pneumatiky označené pouze písmeny M+S (Mud and Snow ) už neodpovídají aktuálním evropským požadavkům na bezpečnou jízdu v zimních podmínkách, a směrnice EU je definuje jen jako „pneumatiky, jejichž dezén a struktura jsou provedeny tak, aby byly na sněhu výkonnější než běžné pneumatiky.“ Nic víc. Nicméně budou i nadále brány jako stále ještě vyhovující, a to až do 30. září roku 2024.

Pro bezpečnou jízdu

Ale protože „celoročky“ na evropském trhu jsou dnes vlastně všechny na bočnicích také označeny kromě písmen M+S i symbolem sněhové vločky na pozadí tří horských štítů – 3PMSF, splňují podle zákona o provozu na pozemních komunikacích všechny podmínky pro bezpečnou jízdu v zimním období. Mnohdy toto značení ještě doplňují slova All Season. Jiné slovní značení, třeba All Weather, ale ne vždy označuje pneumatiku určenou pro celoroční provoz. V tomto případě tak jde spíš o takový marketingový trik. 

Pneumatiky v zimě
Zdroj: Megamoto s.r.o

Celoroční pneumatiky – nesporné plusy

V tom případě ovšem vlastnit hned dvě sady pneumatik na přezouvání – letní a zimní – prakticky postrádá hlubší smysl. Tím spíš, pokud jejich majitelé v zimním období skoro nikam nejezdí, a když, tak nejčastěji v městském provozu nebo v nejbližším okolí svého bydliště. Faktem zůstává, že s celoročními pneumatikami můžete jezdit v létě i v zimě, náhlé nepříznivé povětrnostní podmínky vás na cestách stěží překvapí. Sjíždějí se méně, než zimní pneumatiky nasazené do celoročního provozu nebo „dojížděné“ v létě, což ostatně zákon výslovně nezakazuje. Na vše postačí jedna sada plášťů, takže ani v pneuservisech vás nečekají žádné další výdaje.

Ale – něco za něco

Ale pozor – klasické zimní pneumatiky budou na sněhu a ledu v každém případě vždy lepší než celoroční, a brzdná dráha u celoroček bude zase vždy delší než u „zimáků.“ Jde přece o kompromis, tedy něco za něco. A nezapomeňte – i celoroční pneu musí mít dezén hluboký nejméně 4 milimetry pro zimní provoz, a 1,6 milimetru pro letní. Tady jejich univerzálnost končí.                           

Auto v zimě
Zdroj: Megamoto s.r.o

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *