Domů » Historie » Alfa Romeo Museo – místo, které vám vykouzlí úsměv na tváři, ať se děje cokoliv
Zajímavosti Historie
🕓 6 min

Alfa Romeo Museo – místo, které vám vykouzlí úsměv na tváři, ať se děje cokoliv

Alfa Romeo Museo v Arese je víc než jen muzeum – je to chrám pro všechny, kdo mají benzin v krvi. I kdyby venku pršelo a navigace vás zavedla průmyslovou džunglí, uvnitř na vás čeká dechberoucí sbírka automobilové vášně, historie i designu. Ať už jste milovník klasických závodních vozů, obdivovatel elegantních prototypů nebo jen hledáte tip na výlet s duší, tady si přijdete na své.

Zobrazit

    Vstupné

    Toto muzeum má otevřeno každý den od 10 do 18 hodin kromě úterků. Děti do 5 let jsou zdarma, od 6 do 12 let stojí vstupné 5€, od 13 do 18 let 8€, studenti 10€ a dospělí pak 15€. Lidé od 65 let dál, skupina alespoň 15 lidí, novináři a další výjimky mají vstupné za 12€. V nabídce jsou také komentované prohlídky. Pokud nebudete chtít vlastního průvodce jen sami pro sebe, připlatíte si ke vstupenkám navíc dalších 8€.

    Lístky se samozřejmě dají koupit online na této stránce, abyste pak nemuseli stát frontu. Pokud ale chcete využít jakékoliv zlevněné lístky, musíte je zakoupit až na místě. Dost už věku a peněz, jedeme!

    Naše cesta

    Naše desetidenní podzimní roadtripy vedly posledních pár let do Toskánska. Letos jsme tedy usoudili, že je čas na změnu a pojedeme směr jižní Francie. To nás dovedlo k další změně – tentokrát jedeme s osobákem, protože v okolí Francouzské riviéry se s obytňákem skoro nikde nedá zaparkovat, natož přenocovat. Nakonec nám to ale i tak nedalo, a v Itálii přeci jen nějaký čas strávíme. Po cestě je totiž něco, co musí vidět snad každý, kdo má alespoň trochu rád auta.

    Vyrazili jsme v pátek odpoledne a přespali v hotelu někde u Mnichova. Druhý den jsem přetrpěl tu nudnou část dovolené – outlet FOX TOWN ve Švýcarsku. Moje myšlenky totiž byly už tou dobou o pár kilometrů jižněji, přesněji v městečku Arese. A moc dobře jsem věděl, že tam se zítra rozhodně nudit nebudu.

    Na přenocování máme zarezervovaný motel Hotel City Legnano (doporučuji jako výchozí bod do muzea – cca 10 km). Odtud vyrážíme hned po ranním italském cappuccinu vstříc jednomu z nejhezčích muzeí. Celou cestu jedeme dost nehezkou průmyslovou zónou. Navíc venku panuje nevlídné počasí. Je mlha a prší, takže vlastně naprosto ideální počasí pro návštěvu muzea.

    Budova muzea

    Zvenku se budova muzea od zbytku města sice vůbec neliší a je jasně vidět, že se jedná o bývalou fabriku. Na exteriéru si ale dal někdo rozhodně záležet. Nachází se zde nespočet nádherných a vzácných kousků, které jsou zprvu seřazeny chronologicky a později i ve skupinách jako je například motorsport nebo ty nejzajímavější prototypy, které nebyly ani uvedeny do prodeje a nikde jinde nejspíš nebudete mít možnost je vidět na vlastní oči. Těšit se tak můžete třeba na slavné Cabaro či Nuvolu.

    Díky tomu, jak je budova velká, se návštěvníci rozprostřeli a nikde nebylo moc lidí najednou. Kdykoliv jsem si chtěl vyfotit některý z exponátů, snad vždycky přišla chvíle, kdy mi nikdo nepřekážel. Největší nápor lidí byl bezesporu ráno, v 10 hodin, kdy muzeum otevírá. Když jsme někdy v jednu odcházeli, u kas už žádná fronta nebyla.

    Ještě než se pustím na samotný obsah muzea, si ale dovolím trochu historie. Dnešnímu muzeu je teprve devět let, historie mu ovšem sahá o několik desítek let do minulosti. Původní muzeum bylo otevřeno v roce 1976 a exponáty tenkrát stály v budově prvního výrobního závodu Arese-Portello. Po zastavení výroby v této fabrice v roce 2009 skončil i provoz muzea. Následujícího roku se při příležitosti oslav 100 let automobilky na pár měsíců znovu otevřelo a posléze bylo kompletně zrušeno. Ke konci roku 2013 začal architekt a také velký milovník Alfy plánovat na výzvu automobilky nový vzhled a nádech muzea. Benedetto Camerana nelenil a do pár měsíců se začalo s přestavbou, která netrvala ani rok. Tak pojďme dovnitř!

    Milý úvod

    V první části výstavy se čas od času obměňují tematická vozidla. Tentokrát zde byly modely Giulietta, která slaví letos 70 let od zahájení výroby. Cestou k dalším strojům se můžete podívat a i si něco přečíst o postupném vývoji loga automobilky a historii muzea, o které jsem teď psal. Po zbytek muzea jsou pak k vidění nejen samotná auta, ale také vidlicové, řadové i hvězdicové motory. Alfa Romeo totiž vyráběla mimo jiné motory do letadel.

    Hlavní budova

    Hned při vchodu do hlavní budovy vás zpoza rohu pozdraví matka rodu A.L.F.A. 24 HP z roku 1910. Ve stejném patře jsou pak vystaveny některé závodní vozy z první poloviny dvacátého století. Například model 8C 2300 Corto ze třicátých let, který závodil na slavné Mille Miglii, a má tak na své zádi dvě rezervní pneumatiky a vpředu tři pořádné světlomety. O kus dál se pak vystavuje třeba nablýskaný kousek se jménem 1900 Super Sprint z roku 1954.

    O patro níž pokračuje řada těch nejlepších modelů za každé desetiletí. Za sedmdesátá léta zde pyšně stojí nic jiného než Montreal, za osmdesátky je k vidění model 75, následuje manažerská 164, alias královna dálnic z roku 1987, dále 156 vyráběná přesně o deset let později a na konci této řady naleznete nádhernou 8C z roku 2007, což dělá z tohoto modelu nejnovější auto v celém muzeu.

    Nespočet modelů a nejen to

    O dalších pár schodů níže jsou formule, na jejichž vývoji se podílel i samotný Enzo Ferrari. V rohu místnosti s vozy z motorsportu můžete vidět, jak zde odpočívá legendární model 155, polepený všemi možnými sponzory, z kategorie DTM. Hned vedle je vystaven jeho 2,5litrový šestiválec a stejně tak je tomu u modelu Tipo 33 TT12, který se účastnil několika vytrvalostních závodů. Ten měl tehdy pod kapotou ovšem V12. No o vystavených modelech by se dalo bezesporu psát do nekonečna a navíc vám nechci vše vykecat. Radši už toho nechám a jen ať tam každý vyrazí sám, nebudete litovat!

    I když na silnicích už bohužel jen tak nepotkáte s nejvyšší pravděpodobností ani jeden z nich, věřte, že některé modely vypadají vedle takové TZ2 či 33 Stradale opravdu obyčejně. Avšak ani o taková auta vás Alfa Romeo Museo nepřipraví. Tohle muzeum má zkrátka všechno! V tomto případě totiž nechybí ani 4DX kino. To, že na plátně pouští úplnou blbost by vám měly vynahradit hýbající se sedačky a dosednutí pár kapek vody na vaše tělo při projetí kaluží. Když z kina vylezete, naleznete další z tematických výstav – my jsme měli příležitost vidět několik modelů, které využívali slavní carabinieri. Prohlídku muzea můžete tak jako my završit obědem v bistru na střeše muzea, kde vám kromě dobré chuti nebude chybět ani milý pohled pár Alfiček.

    Picture of Matěj Blažek

    Matěj Blažek

    Auta pro mě rozhodně nejsou jen dopravním prostředkem. Věřím totiž, že mají duši. Především ta stará. Zvuk motoru mě už od mala uklidňuje. I proto mi dělá radost, si jen tak pročistit hlavu jízdou po okreskách. Rád se ale také podívám s obytňákem kamkoliv po Evropě.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *