Kontroverzní BMW XM: Uspokojí zákazníky V8, když ne design?
Jde o první model z divize M, který má elektrifikovaný motor. Elektřinu zde ovšem doplňuje ještě pár dalších stovek koní v podobě burácejícího V8 a já jsem dostal tu možnost svézt se na sedadle spolujezdce. Podělím se s vámi tedy nejen o zajímavé informace, ale i o své dojmy z tohoto netradičního bavoráku.
Obsah Zobrazit
Exteriér
Dva roky staré BMW, o kterém se dnes budeme bavit, je teprve druhým vozem vyvinutým pouze samotnou divizí M. První byl supersport z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let M1, na kterou má tento výmysl údajně odkazovat. No nevím, nevím.
Věřím, že jste tento vůz už na silnici párkrát potkali a asi se mnou budete souhlasit, že jak zepředu tak zezadu budí neuvěřitelný respekt. Obří maska, jejíž obvod je osvícen, je jako spoustu dalších věcí na tomto autě zcela jiná, než u jiných modelů od BMW a je úplně jedno jaký typ auta bych měl s tímto SUV srovnávat. A když říkám SUV, tak tím myslím vozidlo s opravdu úctyhodnými rozměry. Ty má nejspíš na svědomí USA, kde se tento model vyrábí. Na délku měří 5,1 metru, široké je přes 2 metry a vysoké 1,75 metru.
Konstruktéři neošidili ani hmotnost. To jediné, co se snažili udělat lehčí, je nejspíš vanička na motorový olej vyrobená z plastu. Model XM totiž váží při pohotovostní hmotnosti skoro 2800 kilogramů. Objem kufru už asi tolik nepřekvapí, protože 527 litrů překoná i trojková Oktávka v kombíku.
Interiér
Tím se dostáváme k interiéru, který se od ostatních bavoráků už tak neliší. Moc tlačítek na palubní desce nenajdete, místo nich jsou tam dva prohnuté displeje. Na volantu byste si už nějakého tlačítka zřejmě všimli. Mám na mysli M, sloužící již tradičně pro zvolení jízdního režimu, ke kterým se dostaneme na samotném konci článku.
Hned po nasednutí jsem na stropě zpozoroval jakési hranaté obrazce, které nešly přehlédnout. Zprvu jsem si myslel, že jde o kresbu, nicméně jsem si to raději ověřil přejetím rukou a věřte nebo ne, tohle BMW vozí na svém stropě 3D dílo. Celkově má tedy vnějšek i vnitřek auta nadčasový design, což budilo na veřejnosti dost pozornosti. Asi podobně jako na začátku zmíněná M1. To je ovšem první a zároveň poslední, co mají tyto dvě auta společného.
Plug-in hybrid s V8
BMW XM v sobě má schovaný zážehový vidlicový osmiválec a elektromotor, jenž je integrovaný do osmistupňové automatické převodovky. Po sečtení výkonů těchto dvou motorů to dělá 644 koní a točivý moment 800 Nm. Automobilka se také pyšní tím, že tento motor, nazývaný M hybrid V8, byl použit v jejich stejnojmenném speciálu určeném na všemožné 24 hodinové či jiné vytrvalostní závody.
Elektromotor zajišťuje na SUV dost solidní zrychlení – z nuly na sto se s XM dostanete za 4,2 sekundy. Při maximální rychlosti vůz dosahuje 250 km/h, u verze M Driver's až 270 km/h. Do rychlosti 140 km/h je zmíněný elektromotor schopný utáhnout auto zcela sám, přičemž je dojezd asi 85 km. Zcela vybitou baterii byste nabíjeli při maximálním výkonu 7,4 kW čtyři a čtvrt hodiny.
Auta pro mě rozhodně nejsou jen dopravním prostředkem. Věřím totiž, že mají duši. Především ta stará. Zvuk motoru mě už od mala uklidňuje. I proto mi dělá radost, si jen tak pročistit hlavu jízdou po okreskách. Rád se ale také podívám s obytňákem kamkoliv po Evropě.