Kontroverzní BMW XM: Uspokojí zákazníky V8, když ne design?

Jde o první model z divize M, který má elektrifikovaný motor. Elektřinu zde ovšem doplňuje ještě pár dalších stovek koní v podobě burácejícího V8 a já jsem dostal tu možnost svézt se na sedadle spolujezdce. Podělím se s vámi tedy nejen o zajímavé informace, ale i o své dojmy z tohoto netradičního bavoráku.

Obsah Zobrazit

    Exteriér

    Dva roky staré BMW, o kterém se dnes budeme bavit, je teprve druhým vozem vyvinutým pouze samotnou divizí M. První byl supersport z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let M1, na kterou má tento výmysl údajně odkazovat. No nevím, nevím.

    BMW XM ze předu
    Foto: Matěj Blažek

    Věřím, že jste tento vůz už na silnici párkrát potkali a asi se mnou budete souhlasit, že jak zepředu tak zezadu budí neuvěřitelný respekt. Obří maska, jejíž obvod je osvícen, je jako spoustu dalších věcí na tomto autě zcela jiná, než u jiných modelů od BMW a je úplně jedno jaký typ auta bych měl s tímto SUV srovnávat. A když říkám SUV, tak tím myslím vozidlo s opravdu úctyhodnými rozměry. Ty má nejspíš na svědomí USA, kde se tento model vyrábí. Na délku měří 5,1 metru, široké je přes 2 metry a vysoké 1,75 metru.

    Konstruktéři neošidili ani hmotnost. To jediné, co se snažili udělat lehčí, je nejspíš vanička na motorový olej vyrobená z plastu. Model XM totiž váží při pohotovostní hmotnosti skoro 2800 kilogramů. Objem kufru už asi tolik nepřekvapí, protože 527 litrů překoná i trojková Oktávka v kombíku.

    BMW XM zadní pohled
    By Alexander-93 – Own work, CC BY-SA 4.0

    Interiér

    Tím se dostáváme k interiéru, který se od ostatních bavoráků už tak neliší. Moc tlačítek na palubní desce nenajdete, místo nich jsou tam dva prohnuté displeje. Na volantu byste si už nějakého tlačítka zřejmě všimli. Mám na mysli M, sloužící již tradičně pro zvolení jízdního režimu, ke kterým se dostaneme na samotném konci článku.

    BMW XM interiér
    By Damian B Oh – Own work, CC BY-SA 4.0

    Hned po nasednutí jsem na stropě zpozoroval jakési hranaté obrazce, které nešly přehlédnout. Zprvu jsem si myslel, že jde o kresbu, nicméně jsem si to raději ověřil přejetím rukou a věřte nebo ne, tohle BMW vozí na svém stropě 3D dílo. Celkově má tedy vnějšek i vnitřek auta nadčasový design, což budilo na veřejnosti dost pozornosti. Asi podobně jako na začátku zmíněná M1. To je ovšem první a zároveň poslední, co mají tyto dvě auta společného.

    BMW XM - 3D strop
    By Damian B Oh – Own work, CC BY-SA 4.0

    Plug-in hybrid s V8

    BMW XM v sobě má schovaný zážehový vidlicový osmiválec a elektromotor, jenž je integrovaný do osmistupňové automatické převodovky. Po sečtení výkonů těchto dvou motorů to dělá 644 koní a točivý moment 800 Nm. Automobilka se také pyšní tím, že tento motor, nazývaný M hybrid V8, byl použit v jejich stejnojmenném speciálu určeném na všemožné 24 hodinové či jiné vytrvalostní závody.

    BMW XM Motor
    By Mr.choppers – Own work, CC BY-SA 3.0

    Elektromotor zajišťuje na SUV dost solidní zrychlení – z nuly na sto se s XM dostanete za 4,2 sekundy. Při maximální rychlosti vůz dosahuje 250 km/h, u verze M Driver's až 270 km/h. Do rychlosti 140 km/h je zmíněný elektromotor schopný utáhnout auto zcela sám, přičemž je dojezd asi 85 km. Zcela vybitou baterii byste nabíjeli při maximálním výkonu 7,4 kW čtyři a čtvrt hodiny.

    Limitka Label Red

    Představení úvodní verze se konalo 27. listopadu v roce 2021 na Miami Beach na Floridě. Ve stejné datum, o dva roky později, byla světu představena výkonnější verze Label Red. Ta má točivý moment až 1000 Nm a 748 koní, a to i přesto, že je pod kapotou ve své podstatě stejná V8.

    Modernizace tohoto motoru dokázala také posunout o pár desetin zrychlení z nuly na sto, na krásných 3,8 sekundy. Bavíme se o limitované edici, kterou poznáte díky obtáhnutí oken, pěticípých disků, přední masky a zadního nárazníku červenými lajnami. Vyrobeno bylo pouhých 500 kusů, a tak veškeré tyto faktory vystřelily cenu až někam k pěti milionům.

    BMW XM Label Red
    By MrWalkr – Own work, CC BY-SA 4.0

    Nízká prodejnost

    I přes fakt, že je tento model stále dosti mladý, je letos nejméně prodávaným bavorákem v Evropě a v USA je na tom s čísly ještě hůř. Přitom to musí v Americe takovému velkému autu slušet ne? 

    Prodaných jich je letos zatím asi jen 600, loni to nebyly ani dva tisíce. To přivedlo automobilku k nápadu začít vůz zlevňovat, a to o několik stovek tisíc. A pokud vám nebude vadit, že vás bude vozit “jen“  šestiválec s výkonem nedosahujíc “ani“ 500 koní, dočkali byste se ještě dalšího zlevnění.

    BMW XM
    By Damian B Oh – Own work, CC BY-SA 4.0

    Jenže vzhledem k tomu, že jsou zákazníci BMW na vyšší ceny zvyklí, jsou všichni experti přesvědčení, že bude důvodem nízké prodejnosti něco jiného. Co, to už je ve hvězdách. Možná za tím stojí výrazný exteriér přivolávající příliš pozornosti, nebo tento model zkrátka zašel až moc daleko od tradičních bavoráků. Ačkoliv nepřeju této německé automobilce nic špatného, jsem vlastně rád, že dostala od zákazníků pořádnou lekci a třeba to konečně někoho přiměje se zamyslet nad tím, zda je o taková auta vůbec nějaký zájem.

    Jízdní vlastnosti – stojí za to?

    Samotný výrobce se chlubí především spojením schopností sportovní a zároveň komfortní jízdy, s čímž bohužel musím nesouhlasit. Model XM má sice adaptivní podvozek, vynikající rozložení hmotnosti 50 ku 50, sportovní zadní diferenciál, aktivní stabilizátory, tlumiče řízené kdovíjakou elektronikou a jako prvnímu modelu z divize M mu bylo dopřáno integrální aktivní řízení (natáčení zadních kol), jenže zde použité sportovní pneumatiky, vhodné spíš na okruh, dělají neplechu.

    Tento model se v základní verzi prodává s 21palcovými disky vpředu i vzadu a u příplatkových verzí si můžete dopřát 22 a 23palcové disky. Obuté pneumatiky pak mají rozměry 275/35 a 315/30. Po chvíli počítání je tedy výškový profil vpředu 124 a vzadu 126 milimetrů. Na SUV poměrně odvážné, nemyslíte? Čí to byl nápad nevím, ale právě kvůli tomuto číslu to v autě dost drncalo i na dálnici, což bych rozhodně nepovažoval za komfortní jízdu. Tak takhle to holt dopadá, když chcete z SUV udělat sportovní vůz.

    BMW XM kola a pneu
    Foto: Matěj Blažek

    Je samozřejmě pravda, že má tohle auto náhon na všechna kola, konkrétně jsou pak nabízeny zákazníkům tyto tři jízdní režimy – standartní čtyřkolka, 4WD Sport, kdy se přenáší o něco více síly na zadní kola a 4WD Sand, určený pro ježdění po měkčím povrchu, ale mám pocit, že tuhle vlastnost pojala automobilka spíše jako povinnost, jelikož se jedná o SUV. Jízdu v terénu si XMkem prostě nedokážu představit. Na druhou stranu musím uznat, že se auto alespoň drží na silnici i v prudších zatáčkách. 

    I tak bych si ale osobně za 4,2 milionu korun vybral něco z úplně jiné kategorie aut, a to na této částce cena teprve začíná. Tak ještě že nejsem v situaci, kdy musím podobné starosti řešit.

    Picture of Matěj Blažek

    Matěj Blažek

    Auta pro mě rozhodně nejsou jen dopravním prostředkem. Věřím totiž, že mají duši. Především ta stará. Zvuk motoru mě už od mala uklidňuje. I proto mi dělá radost, si jen tak pročistit hlavu jízdou po okreskách. Rád se ale také podívám s obytňákem kamkoliv po Evropě.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *