Celá, již poměrně dlouhá výroba je rozdělována na tři generace. To také svědčí o tom, že tentokrát jednotlivé generace nemají zas takový vliv na postupný vývoj auta. Proto bych dnes rád psal spíše o faceliftech a různých verzích.

Průřez první částí první generace
První generace, dnes označována jako Panda I, se vyráběla od roku 1980 přes dvacet let. Zprvu šlo ve své podstatě jen o nový, hranatý design, kterého se Fiat držel po celou dobu trvání osmdesátých let i u ostatních modelů. Motor i převodovka byly z Fiatu 127, vyráběného předešlou dekádu.
Auto mělo být co možná nejpraktičtější – levné, malé a jednoduché. Výkon není potřeba. Bylo určeno především pro italské sedláky, což vedlo k nápadu, že zadní sedačky budou sklápěcí, nebo klidně zcela vyjímatelné. V této době v evropských státech nabírala právě taková auta jako Panda na popularitě, viz sousední Citroen 2CV nebo i česká Škoda 120.
Motory byly mezi lety 1980 až 1986 na výběr celkem tři: vzduchem chlazený dvouválec (Panda 30), o něco výkonnější vodou chlazený čtyřválec, který byl od roku 1982 dostupný se dvěma objemy (Panda 34 a 45). Všechny tyto motory poháněly přední nápravu, převodovka byla čtyřstupňová. Co se počtů koní týče, ty se dají vyčíst z čísel v názvech verzí. Tyto první verze Pandy se vyráběly v Itálii a Španělsku.
Panda Super
S novým logem, skládajícího se z pěti šikmých čar, přichází v roce 1982 i nová verze. Změnami prošel také interiér v podobě nového čalounění a v nabídce se objevila volitelná pětistupňová převodovka nebo střešní okno. I ostatní verze Pandy byly v tomto roce vylepšeny, a to především použitím jednolistových pružin na zadní nápravě. Panda Super se na trhu udržela pouhé dva roky.
Panda začíná využívat všechny čtyři nohy
V polovině roku 1983 přišla automobilka jako první s revolučním nápadem dát takhle malému autu pohon všech kol. Ten měla na starost, stejně jako další součástky (brzdu, spojku, převodovku či diferenciál), rakouská firma Steyr-Puch. Došlo také na zpevnění podvozku, zatímco interiér se od klasických Pand nezměnil. Do auta se ale tentokrát vešlo už 5 lidí, přičemž byla hmotnost 1140 kg, zatímco pohotovostní hmotnost činila jen 740 kg.
Pohon 4×4 měl zajistit, že vůz vyjede do kopce se 42% stoupáním, a to i navzdory tomu, že tuhle Pandu poháněl ani ne litrový čtyřválec o výkonu 48 koní. V roce 1985 se ještě stihla vyrobit limitovaná edice čítající 5 000 kousků o něco vytuněnější Pandy 4×4. Vůz měl navíc dálková světla a střešní nosič a tentokrát se mírně změnil i interiér.
Panda 750
Teď už ale zpátky k pohonu předních kol. Během prvních šesti let produkce vyrobila automobilka téměř 1,5 milionu kusů. Panda 30, 34 a 45 se sice v roce 1984 dočkala drobných vylepšení, jako třeba vyhřívání zadního okna, zadní stěrač, výstražná světla, kryty na kola nebo centrální rádio, ale motory zůstávaly pod kapotou pořád stejné. V roce 1986 byly tedy staré motory nahrazeny jednotkami z nové řady Fire. K tomu bylo také vystřídáno zadní odpružení v podobě listových pružin.
Hned další rok přibyla ještě verze s jednotkou Young, která přinesla jednobodové vstřikování paliva a elektronické zapalování. Klesla sice hmotnost, ale výkony se stále nezměnily a dokonce se snížila maximální rychlost ze 135 na 125 km/h. Snad jediná pluska byla nižší nutnost oprav a spotřeba – při rychlosti 90 km/h klesla z brutálních 9 l na 100 km na 5 l, což je u auta s nádrží o objemu 35 litrů dost znát.
Dlouhý konec první generace
V devadesátých letech už Fiat nepřicházel s mnoha dalšími verzemi, takže Panda vypadala oproti ostatním modelům své doby dost nemoderně a nejen proto ji klesala konkurenceschopnost.
Od druhé poloviny 90. let dost ovlivnilo celý automobilový trh zpřísňování bezpečnostních a emisních předpisů, což zapříčinilo postupný odchod modelu Panda z trhu. V Itálii se pochopitelně udržel nejdéle, a to až do roku 2003. Celkem 23 let produkce první generace činí z tohoto modelu jedno z nejdéle vyráběných aut v kuse.
Zatímco v ostatních evropských zemích už první generaci jen tak nepotkáte, v Itálii ji stále vlastní každý druhý. A proč taky ne, Panda je akorát malá, což se ve většině italských měst i horách hodí a není náročná na údržbu.
Druhá generace aneb Panda II
Od roku 2003 došlo k důslednému předělání Pandy, aby splňoval požadavky EU. Výroba tentokrát probíhala v Polsku, odkud také převzala podvozkovou platformu z Fiatu Nuova 500. Z třídveřového hatchbacku se stal pětidveřový, zatímco tradiční pohon předních kol zůstal zachován.
Během necelých prvních pěti let výroby vyjelo z továrny přes milion kusů. K dispozici poskytla automobilka opět i verzi 4×4, ale také novou sportovní Pandu 100HP. Standartní verze poskytovaly výkony od 50 do 75 koní.
Panda III a její nástupce
U zatím poslední generace byla použitá podvozková platforma z Fiatu 500. Vůz je oproti předešlé generaci zase o něco delší i širší, výška se naopak snížila. Pohotovostní hmotnost i přes to však činí 940 kg. Automobilka se zde trochu trapně vrátila k dvouválcovým motorům, které pochopitelně neměly moc úspěchu. Lépe na tom jsou čtyřválce Fire, nebo dieselová varianta Multijet, oba s objemem 1250 litrů a varianta 4×4 nechybí ani zde.
A co bude dál? Fiat si pro nás připravil cenově dostupný hybrid nebo plně elektrický model jménem Grande Panda, jehož základní verze se momentálně s cenou 590 tisíc drží v top pětce nejlevnějších elektromobilů v Česku. Dojezd by měl mít 300 km.
Mild-hybridní verze poháněná 1,2litrovým tříválcem stojí v základní Pop verzi 455 tisíc. Zatímco exteriér si stále drží hranatý design, v interiéru najdete spíše zaoblené tvary. Nízká cena se ale musí někde projevit a bude to právě zde u výbavy. Pokud si nepřiplatíte 40 000 Kč za balíček Icon obsahující mimo jiné tempomat, navigaci, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka nebo bezdrátové nabíjení telefonu, budete se muset spokojit se standartní verzí Pop.
V té se nachází opravdu jen to nejnutnější: digitální přístrojový štít, klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, světelný senzor a zadní parkovací senzory. Jestli je to dobrý marketingový tah musí posoudit každý sám a už brzy se to dovíme. Já bych jen dodal, že člověk nikdy nemůže mít všechno.