Porsche 911 – přes padesát let nezměněná silueta
V září roku 1963 byl na frankfurtském autosalonu představen nový model automobilky Porsche, nástupce modelu 356, který se vyráběl již od roku 1950 a byl zastaralý. Původně se měl jmenovat Porsche 901, protože byl devítistým prvním projektem rodinné firmy, ale protože čísla s nulou uprostřed už používala automobilka Peugeot, název se změnil na 911.
V prvním dílu našeho nového seriálu vám řekneme něco právě o ikonické devětsetjedenáctce, autě, které má už přes padesát let místo na slunci a pyšní se nezaměnitelnou siluetou.
Sériová výroba od roku 1964
Po zastaralém modelu 356, který byl postaven vlastně na základě VW Brouk (který vyvinul první z rodu konstruktérů Ferdinand Porsche), se v automobilce rozhodli zůstat u konceptu sportovního kupé, ale v modernější podobě. Design prvního vozu Porsche, modelu 356, měl na svědomí Ferry Porsche, syn zakladatele společnosti, společně s Erwinem Komendou, dlouholetým zaměstnancem.
Autorem tvarů karoserie devětsetjedenáctky byl pro změnu syn Ferryho a tedy vnuk zakladatele Ferdinanda Porsche, další Ferdinand (pro odlišení zvaný „Butzi„). Ve hře bylo několik návrhů designu, ale vyhrál návrh, který tolik nehleděl na pohodlí cestujících v zadní řadě sportovního kupé a lépe navazoval na úspěšný model 356.
Výkonný motor a nestandardní řazení
Běžná sériová výbava nového modelu 911 znamenala dvoulitrový šestiválcový vzduchem chlazený motor s výkonem 130 koní umístěný za zadní nápravou, čtyři kotoučové brzdy a patnáctipalcová plechová kola. Pětistupňová převodovka měla označení 901 a měla jedničku vlevo dolů, naproti zpátečce, která se řadila vlevo dopředu. Tento druh kulisy byl zvolen proto, že se při sportovní jízdě snadno přeřazovalo z dvojky na trojku a zpět.
Vůz byl odpružen torzními tyčemi, vpředu podélně uloženými, vzadu příčnými. Torzní tyče dodávají podvozku jeho typický sportovní charakter a jejich velmi kompaktní stavba umožnila vytvořit větší přední zavazadelník, než jakým disponoval předchozí model 356.
911 S a kola od Fuchse a nástup modelu Targa
V roce 1966 v nabídce přibyl model 911 S, který měl výkon 160 koní a dnes už legendární kovaná kola značky Fuchs, a také kabriolet nazvaný Targa, který měl kvůli obavám z přísných amerických předpisů sice otevřenou, ale pevnou karoserii s obloukem, a plastové skládací zadní okno.
V Evropě se začaly nabízet modely 911T (Touring, levnější varianta se slabším 110-koňovým motorem), z 911 se stává 911L (Lux), která dostala vnitřně chlazené brzdové kotouče, a u modelu 911S byly vylepšeny brzdy.
Poloautomatická převodovka pro USA
Od roku 1968 se nabízela také poloautomatická čtyřstupňová převodovka nazvaná Sportomatic. Fungovala na principu samočinného vymáčknutí spojkového pedálu, kdykoliv řidič pohnul řadící pákou. Sportomatic byl určen pro zákazníky v USA, kde měla automobilka vždycky obrovský trh.
První změna v konstrukci
V roce 1969 došlo k prvním větším změnám: rozvor devětsetjedenáctky byl prodloužen o 5,8 cm a zlepšila se stabilita vozu. 911 se nabízela ve třech stupních výbavy a výkonu, základní byla 911T s karburátorem Weber, 911E je ekvivalentem předchozího modelu 911L a stejně jako výkonnější 911S (170 koní) měla mechanické vstřikování Bosch (E jako Einspritzung, maximální výkon 140 koní).
Nejslavnější auta světa – BMW M3 e30
Řazení se vrací k normálu
V následujících letech automobilka dolaďovala detaily, zvyšoval se objem i výkon motorů, a v roce 1972 byla představena nová převodovka s označením 915, která už měla tradiční uspořádání rychlostních stupňů do H, s jedničkou doleva nahoru.
Porsche 911 Carrera RS
Automobilka potřebovala nový závodní vůz, a tak se v roce 1973 světu představila Carrera, jíž se muselo prodat 500 kusů, aby byl homologován nový závodní vůz. Management měl obavy, zda se povinný počet vozů vůbec prodá – ale prvních 500 aut bylo vyprodáno ještě před skončením výstavy… a nakonec bylo vyrobeno 1800 kusů modelů Carrera RS s lakovanými koly a typickým zadním křídlem.
První turbomotor
V roce 1975 se pro evropský trh začal vyrábět model 930 s třílitrovým turbomotorem a výkonem 260 koní, ve výbavě nechyběla klimatizace, automaticky regulované vytápění, elektricky ovládaná okna, elektrická anténu a autorádio, dva další reproduktory vzadu a zadní stěrač. Převodovka byla překvapivě pouze čtyřstupňová a používala se až do roku 1988.
Důraz na detaily
Design vozu se stále měnil pouze v detailech a vývoj probíhal zejména uvnitř vozu, měnily se motory, elektronika, převodovka i vnitřní vybavení. Zvenčí bylo možno radikálně změnit vzhled pomocí takzvaného „turbo vzhledu“ – Porsche nabízelo celý balíček, který obsahoval širší blatníky a přední a zadní spoiler, který měla verze turbo. V osmdesátých letech se také objevil klasický kabriolet.
Nové devětsetjedenáctky
Porsche 911 se během prvních dvaceti let svého života změnilo jen minimálně, za posledních dvacet let však byl vývoj rychlejší.
Na konci osmdesátých let se začaly vyrábět nové 911, které měly přepracovanou karoserii, která už tolik nelpěla na minulosti, nicméně siluetu si udržela stále stejnou. Přibyl i pohon všech čtyř kol. V devadesátých letech byla ukončena výroba modelů se vzduchem chlazeným motorem a postupně se přešlo na motory chlazené vodou.
I nejnovější devětsetjedenáctky mají stále šestiválcové boxery, tedy motory s protilehlými písty, změnil se jen způsob chlazení.
Od roku 1989 spatřily světlo světa vývojové řady 964, 993, 996, 997 a 991 – toto je zatím poslední, sedmá řada ikonického modelu Porsche 911, který oslavil už 52. narozeniny.
Hudba pro vaše uši: sedm generací Porsche 911
foto, video: Porsche