V září roku 1963 byl na frankfurtském autosalonu představen nový model automobilky Porsche, nástupce modelu 356, který se vyráběl od roku 1950 a byl již zastaralý. Původně se měl jmenovat Porsche 901, protože byl devítistým prvním projektem rodinné firmy, ale protože čísla s nulou uprostřed už používala automobilka Peugeot, se název změnil na 911. Ale hezky popořadě…

Nahrazení poválečné a úspěšné 356
Po zastaralém modelu 356, který byl postaven vlastně na základě VW Brouk (který vyvinul první z rodu konstruktérů Ferdinand Porsche), se v automobilce rozhodli zůstat u konceptu sportovního kupé, ale v modernější podobě. Design prvního vozu Porsche, modelu 356, měl na svědomí Ferry Porsche, syn zakladatele společnosti, společně s Erwinem Komendou, dlouholetým zaměstnancem.
Autorem tvarů karoserie ikonické devětsetjedenáctky byl pro změnu syn Ferryho, a tedy vnuk zakladatele Ferdinanda Porsche, další Ferdinand (pro odlišení zvaný „Butzi„). Ve hře bylo několik návrhů designu, ale vyhrál ten, který tolik nehleděl na pohodlí cestujících na zadních sedačkách sportovního kupé a lépe navazoval na úspěšný model 356.
Název 911 měl patřit úplně jinému stroji
Legendární označení 911 dnes zná snad každý. Původně měl však tento model nést řadové označení 900, přesněji 901 a 902 a to kvůli tomu, že byl devítistým prvním projektem rodinné firmy. Automobilka totiž rovnou dopředu plánovala vyrábět šestiválcovou (901) a čtyřválcovou verzi (902). Pod těmito označeními se také poprvé ukázal nový model světu na frankfurtském autosalonu v roce 1963 a už v září téhož roku byla zahájena sériová produkce.
O rok později se měl vůz dostat do Francie, čemuž předcházelo představení modelu na pařížském autosalonu. Zde se ovšem proti označení s nulou uprostřed ohradila automobilka Peugeot, jelikož takto nazývala modely právě ona. Vyřešit tento problém nebylo vůbec snadné, ale něco museli vymyslet, jinak by nemohli model prodávat na francouzském trhu. Po všech možných nápadech vybral sám Ferry dnes slavné označení 911.
Dávalo to asi největší smysl, protože automobilka už měla v plném proudu rozjetou přípravu na prodej, včetně veškerých devětsetjedniček, které měly například zdobit palubní desku. Takhle se jednoduše vyměnila nula za jedničku. Aut s označením 901 se stihlo vyrobit 82. Ty byly využity třeba na testování, nebo se normálně předělaly na 911. Jeden takový kus se před jedenácti lety našel, byl renovován a teď pyšně stojí po boku dalších legend v Porsche Museum, kde jsem se právě díky němu dozvěděl historii tohoto označení.
Výkonný motor a nestandardní řazení
Běžná sériová výbava nového modelu 911 znamenala dvoulitrový šestiválcový vzduchem chlazený motor s výkonem 130 koní umístěný za zadní nápravou, čtyři kotoučové brzdy a patnáctipalcová plechová kola. Pětistupňová převodovka měla označení 901 a měla jedničku vlevo dole, naproti zpátečce, která se řadila vlevo nahoru. Tento druh kulisy byl zvolen proto, že se při sportovní jízdě snadno přeřazovalo z dvojky na trojku a zpět.
Vůz byl odpružen torzními tyčemi, vpředu podélně uloženými, vzadu příčnými. Torzní tyče dodávají podvozku jeho typický sportovní charakter a jejich velmi kompaktní stavba umožnila vytvořit větší přední zavazadelník, než jakým disponoval předchozí model 356.