Škoda Superb 3 Combi – Na poradu i na dovolenou
Že nemůže být prémiová limuzína praktická? Ale jděte. Do našeho redakčního testu se dostala třetí generace Škody Superb v oblíbené karosářské verzi Combi. Vůz se chlubil přeplňovaným dieselovým dvoulitrem s výkonem 190 koní, který tvoří současnou výkonovou špičku v nabídce Škody.
Minulá generace Superbu Combi patřila mezi nejžádanější prémiové vozy na českém i německém trhu. Škodovka se proto musela s novou generací opravdu vytáhnout. A přesně to se stalo. Mnozí označí kombík jistě za mnohem hezčí a elegantnější než verzi liftback. K hezčímu vzhledu musíme samozřejmě připočíst i mnohem větší kufr. Vlastně největší kufr ve své třídě, čímž se Škoda ráda chlubí.
Exteriér zaujme, interiér ohromí
Superb Vám již při prvním letmém pohledu jasně říká, že není nějakou tuctovou Octavií, ale pravým vozem prémiového segmentu. Jistě vás zaujmou ostře řezané světlomety, které skvěle korespondují se stejně agresivními křivkami a prolisy karoserie.
Po usednutí do automobilu vás ihned zaujme jeho prostornost v podélném i příčném směru. Jistě budete obdivovat krásný kožený volant, který skvěle padne do ruky, vybrané kvalitní materiály jako kůže, měkčený plast, leštěný hliník, černý klavírový lak na plastových částech a jemné detaily, kterých si všimnete až po chvíli prohlížení, nenechají váš zrak ani chvilku odpočinout a budete mít stále nutkání si vůz prohlížet jako malé dítě. Pokud navíc se Superbem vyrazíte na noční projížďku, uvidíte v plné kráse systém nočního osvětlení, který podsvěcuje madla a kliky dveří, prostor pro nohy řidiče a spolujezdce. Třešničkou na dortu jsou pak jemné osvícené linky ve dveřích, umístěné nad hliníkovým pruhem ve výplni dveří. Pokud navíc patříte k části populace poznamenanou romantickými komediemi, budete jistě zcela nadšení z panoramatické střechy, která vám nabízí hodiny a hodiny pozorování hvězd se svou drahou polovičkou.
Jediným detailem, který příkladný interiér Superbu narušuje jsou levně působící výplně dveří.
Simply Clever kam se jen podíváme
Škoda ale ani u své novinky nezapomněla na svou tradici Simply clever řešení. Každý zákazník se tak může těšit na deštník ukrytý ve dveřích, škrabku na okna ukrytou ve víku palivové nádrže, držák na pera v přihrádce spolujezdce, chladící odkládací prostor mezi sedadly nebo na fakt že do přihrádky ve dveřích lze bez problému umístit 1,5 litrovou PET láhev.
Pokud pak zabrousíte do multimediálního systému vozu a začnete si hrát s ohromným množstvím individualizace a nastavení jízdních asistentů typu parkovací asistent, parkovací kamera nebo adaptivní tempomat, garantuji vám hodiny a hodiny zábavy.
Pokud se přesuneme na zadní sedadla ihned vám dojde, že Superb je primárně určen pro manažery, kteří právě zadní sedadla často využijí. Pokud si seřídím přední sedadlo pro svou postavu (185 cm), stále nemám problém se na zadním sedadle pohodlně „uvelebit“. Manažerskému zaměření vozu jen přitakávají přítomné držáky na tablety, pro cestující na zadních sedačkách, nebo záclonky proti slunci v oknech.
Když už se bavíme o verzi Combi, nesmíme zapomenout zmínit „jeskyni“ obřích rozměrů která se nachází za zadní řadou sedadel. Přesně tu totiž obří kufr Superbu připomíná. Se svými 660 litry patří zcela bezkonkurenčně na vrchol své třídy. Pokud navíc sklopíte zadní sedadla, dostanete prostor o rozměrů 1,95 metru krychlového, což je na vůz prémiové třídy zcela ohromující číslo.
Design exteriéru, interiéru i praktičnost nového Superbu se jednoduše řečeno velmi povedla. Dost ale jeho vychvalování a pojďme se podívat jak se vůz chová při jízdě.
Motorizace a jízda
Po usednutí do příjemných sedaček, s příjemným povrchem připomínající semiš, nedělalo mi vůbec žádný problém si nalézt dobrou řidičskou pozici.
Jízdní vlastnosti jsou vysoce závislé na zvolení jízdního režimu. Mladou a netrpělivou generaci jistě primárně zajímá, jak se vůz chová v režimu Sport. Odpověď zní: „Přesně dle očekávání!“ Superb je zkrátka limuzína a nikdy nebude vysloveným sportovcem. I tak je ale změna vozu po stisknutí tlačítka Sport velmi znatelná. Do té doby příjemně pohodlný podvozek razantně ztuhne a v zatáčkách sedí jako přibitý. Změny si všimnete i u řízení. To se stane citlivějším a se zvyšující se rychlostí příjemně tuhne, což řidič ocení zejména při jízdě na dálnici. Po přepnutí do režimu Comfort vůz naopak příjemně změkne a začne dokonale filtrovat každou nerovnost na vozovce.
Motor nabízí výrazný zátah v rozmezí mezi 1 400 až 3 500 otáček za minutu a celý vůz s hmotností kolem 1500 kg dokáže vůz vystřelit z 0 na 100 km/h za méně než 9 sekund. Při zrychlování z nižších otáček ale řidič rozpozná znatelný turbo efekt.
Agregát byl spárován se šestistupňovým manuálem. Ten nabízí příjemně krátké a přesné dráhy, stejně jako vzorně zpřevodované rychlosti. Jednoduše se dá říci, že převodovka pracuje tak, jak jsme standardně zvyklí od koncernu Volkswagen.
Kombinovaná spotřeba, dle slov výrobce nepřekračuje hranici pěti litrů na sto kilometrů. Toho se nám, samozřejmě dosáhnout nepodařilo. I tak je spotřeba 6,2 litru na sto kilometrů více než přijatelná, s ohledem na podmínky testu.
Závěr
Superb třetí generace se opravdu povedl. Již ve variantě liftback nabízí prostorný kufr, který u varianty combi snad ani není netřeba zmiňovat. Vůz se chová ve městě, na dálnici i na okreskách více než kultivovaně. Řidič z něj cítí potřebnou stabilitu a sebejistotu. Je pravdou, že vůz nepatří mezi ty nejsportovnější ani nejhbitější, ale proč by měl být? Superb se snaží být dospělou limuzínou, která si nemusí nic dokazovat. A ano, i Superb má své chyby, ale nesmíme zapomenout na to, že v porovnání se svým největším konkurentem, Passatem, je Superb stále o sto tisíc levnější, přitom ale nabízí srovnatelné, mnohdy i lepší vlastnosti a kvality.