
Elektromobily budou pro Evropu do dalších let klíčovým prvkem silniční dopravy. I proto se do popředí veřejné diskuze stále více dostávají témata, která se týkají jejich nabíjení. Do budoucna se i po České republice počítá se značným rozšířením vlastních domácích nabíjecích stanic. Rozhodnutí o jejich pořízení proto nejspíš nemine ani vás. Víte ale, jak správně takovou domácí nabíjecí stanici vlastně vybrat? Tak na to se podíváme v tomto článku.
Ačkoliv z posledních dostupných údajů je zřejmé, že elektromobily zatím české řidiče příliš nezaujaly, s budoucností bude jejich role nejspíš velmi úzce spjatá. V loňském roce jim sice náležel jen dvouprocentní podíl ze všech nově registrovaných automobilů na trhu, do dalších let se to ale má změnit, což už nyní vyvolává celou řadu nejrůznějších otázek.
Jednou takovou je i samotné dobíjení, respektive stále ještě nedostatečný počet veřejných dobíjecích stanic, což podle některých lidí je spolu s cenou ta hlavní překážka, která prodeje elektromobilů v současné chvíli brzdí.
Nic na tom nemění ani fakt, že Česko si v porovnání s dalšími evropskými zeměmi vede v oblasti fungujících nabíjecích stanic poměrně slušně. Na každých 100 elektromobilů u nás připadá 22 veřejných dobíjecích stanic, zatímco průměr v EU je jen 15. Vzhledem k budoucím potřebám celého českého obyvatelstva je ale tento počet stále nedostatečný, a i proto je vhodné uvažovat o domácím nabíjení. To zároveň není vůbec obtížné a s přehledem ho zvládne opravdu každý.
Jiná nabíječka pro firmu nebo domácnost
Řada řidičů v praxi neví, jakou domácí nabíjecí stanici přesně vybrat, a na to se právě v tomto článku společně podíváme. V každém případě totiž koupě soukromé nabíjecí stanice je poměrně vysokou investicí, a každý řidič by ji měl dostatečně zvážit. Rozhodně se doporučuje i dostatečné prokonzultovaní s odborníky z oboru, kteří pro vás dokáží vybrat to nejlepší.
Pokud se však chcete spolehnout hlavně sami na sebe, je důležité si uvědomit, kde taková domácí nabíjecí stanice bude ve vašem případě umístěna i například to, kdo ji bude v praxi používat. Jiné požadavky totiž bude mít v tomto ohledu firma s větší elektromobilovou flotilou než třeba běžný spotřebitel, který své auto na denní bázi nevyužívá. Je důležité se rozhodnout rovněž i o uvažovaném výkonu, nebo o tom, jaké chytré funkce má taková stanice zvládat.
Doporučují se nabíječky s vyšším výkonem
Klíčovou věcí je, že technologie se neustále vyvíjí. Týká se to samozřejmě i elektromobilů, a právě dobíjecích stanic. Proto by každý vlastník elektromobilu měl velmi zvážit, jestli do své garáže nebo jiného prostoru nezvolit nabíječku s vyšším výkonem, než je nyní třeba. Je totiž jasné, že jedno auto jednomu spotřebiteli po celý jeho život pravděpodobně stačit nebude a téměř každý spotřebitel tak svůj vozový park bude s pravidelností obměňovat, na což by měl myslet.
Při výběru domácí nabíjecí stanice pro elektromobily je třeba zvážit i několik dalších důležitých faktorů. Řadí se mezi ně i rozhodnutí, zda spotřebitel potřebuje chytrý systém pro komunikaci. Mezi další důležitá témata se řadí i výběr platebního systému, nebo to, zda si spotřebitel přeje pro své potřeby stanici s kabelem integrovaným, a to pro větší pohodlí.
Domácí dobíjení má velké výhody
Právě domácí nabíjení je tak jednou z největších výhod každého elektromobilu. Benefit spočívá v tom, že každý den je možné ze své garáže odjíždět s plně nabitou baterií a není tak potřeba složitě vyhledávat veřejné nabíječky, které jsou i dražší. Jde sice pouze o privilegium vlastníků rodinných bytů, vlastních garáží nebo alespoň parkovacích stání, tato skupina je však v dnešní době v rámci České republiky už pěkně citelně rozšířena.
230V a 400V zásuvky
Nejlevnější a zároveň nejjednodušší možností je, pokud se v rámci domácího nabíjení použijí běžné domácí 230V zásuvky. Většina vozů je totiž jimi vybavena už z výroby, a proto se následně nabízí jejích dobíjení přes noc. V nízkém tarifu D27d tak je možné to stihnout za zhruba osm hodin a v praxi tím je možno doplnit až 28,8 kWh, což za určité situace znamená až dvousetkilometrový dojezd.