Smogová situace ve městech je dnes již spíše každodenní situací než něco, co by bylo označeno za kritické. Člověk by přitom čekal úplný opak. Minimálně v případě hlavního města Praha. Tam na počátku letošního roku byla vyhlášena vážná smogová situace, již se úřady rozhodly řešit. Jako první logické řešení se ukázalo nastolit omezení dopravy. Několik měsíců se prováděly různé průzkumy. A jaké jsou výsledky?
Kdo výzkum prováděl?
Musíme také uvést, že do tohoto zkoumání se pustila skupina úředníků, která popírá přínosy jakéhokoliv omezení dopravy. A výsledek překvapivě ukázal, že zákaz vjezdu pro nákladní auta a pro některá osobní by situaci jen zhoršil. Nepomohlo by to tedy při řešení smogové situace a ani řidičům. Těmto výsledkům je ale přikládána váha, tudíž pražský radní rozhodl, že se žádné omezení zavádět nebude.
Kolik stál tento výzkum? Byl vůbec potřeba?
Bylo tedy pouze dokázáno, že Praha by další změny v dopravě nezvládla. Už teď je na každém rohu nějaká uzavírka, omezení, kolona nebo jiný problém. Pro utvrzení bylo do výzkumu úředníky investováno 1,3 milionu Kč. Jak tohle omezení mělo vlastně fungovat? V platnost by nastoupilo vždy ve chvíli, kdy by byla vyhlášena smogová situace.
Zajímavé řešení vážného problému
V tu chvíli by byl do Prahy zakázán vjezd nákladním automobilům a osobním, jimž by registrační značka končila buď sudým nebo lichým číslem. Podle čeho by se tento filtr řídil? Podle dne, kdy by se ono omezení konalo. Dle úřadů by se tímto mělo výrazně zlepšit ovzduší v Praze. Tohle omezení by se netýkalo Pražského okruhu, Vysočanské radiály a Kbelské. Problémem ale není jen ona hektická doprava po Praze. Co s auty, jež by zrovna ten den nemohla po Praze jezdit? Jak by Prahu objely nebo kam by zaparkovaly?
Praha není na změny připravena
Tohle je druhý velký problém. Chybí dostatečné kapacity záchytných parkovišť a objízdné trasy. A kdo by vlastně registrační značky kontroloval? Samozřejmě policie, ale pro potřeby takové operace nemá dostatek kapacity. Trpěly by také k Praze přilehlé vesnice, protože by se v nich řidiči snažili zaparkovat a do hlavního města se dostat jinak. Přestavme si ale situaci, kdy mají všichni kam zaparkovat a bojí se vyjet. Potřebují se tedy dostat do práce nebo za nákupy jinak než svým autem. Logicky se nabízí MHD. To denně již teď využívají tisíce lidí. A co další tisíce, které by tohle omezení donutilo do MHD nastoupit? To snad ani není proveditelné.
Smog v Praze zatím zůstane
Jak to tedy vypadá, tak každá změna by situaci jen zhoršila. Dokončení pražského okruhu je v nedohlednu a další opravy vozovky jsou pomalu na každém metru. A Praha jen s velkými problémy dokáže vstřebat kolony, které se každou chvíli tvoří. Stále je možné, že se situace v budoucnosti výrazně zlepší. Aktuální magistrátní skupina odstupuje, tudíž se můžeme nechat tou novou překvapit.