Historie Audi R8. Výjimečný supersport

Rychlost a obdivuhodné zrychlení, pořádná síla, vyšší cenovka. To všechno k supersportům patří. Audi R8 má na kontě spoustu ocenění a „nej“. Co z něj dělá ikonické auto a proč stojí za to mít ho v garáži?

Historie Audi R8

Audi R8 je supersportovní automobil, který se začal prodávat v roce 2007. Poprvé byl představený o rok dřív v Paříži jako prodejní verze prototypu Audi Le Mans Quattro. Původní koncept byl zveřejněný už v roce 2003 během akcí International Motor Show a Ženevského autosalonu.

Sportovní vzhled Audi R8 je inspirovaný starším TT, Audi Avus, Nuvolari, Rosemeyer a RSQ, což byl prototyp, který možná znáte z filmu Já, Robot. A tak jako luxusní A8, i R8 se pyšní kompletně hliníkovou karoserií.

To, že se vůz bude skutečně vyrábět, odklepli v automobilce v roce 2005. Dostal stejný název jako závodní Audi R8 LMP, ač se nějakou dobu šuškalo o tom, že se bude jmenovat R9 kvůli kontinuitě mezi benzínovou závodní R8 a naftovou R10.

Modely Audi R8

Od roku 2007 se prodával model R8 V8 s osmiválcovým zážehovým motorem o objemu 4,2 litru. Základní cena byla okolo 2,8 milionů Kč. Za jakou dobu zvládne tento model Audi R8 zrychlit z 0 na 100 km/h? Za 4,6 sekund. Maximálních rychlost, kterou dokáže vyvinout, je 301 km/h.

audi R8

Od roku 2010 byl k dostání model R8 V10 s desetiválcovým motorem o objemu 5,2 litrů. Na první pohled si všimnete trochu odlišného vzhledu. Navíc disponuje plně diodovými světlomety. Maximální rychlost se posouvá na 316 km/h a zrychlení z 0 na 100 zvládne za 3,9 sekund.

A potom tu máme R8 V12 TDI. Tento nafťák se pyšní výkonem 500 koní. Z nuly na sto se dostane za méně než 4,2 sekundy. Maximální rychlost je přes 300 km/h. Co se spotřeby týče, měl by tento model teoreticky vystačit s deseti litry paliva na sto kilometrů jízdy.

R8 Spyder 5,2 FSI je kabrio verze modelu R8 Coupé. Pod kapotou ukrývá desetiválec o objemu 5,2 litru. Jeho předností je například střecha, která po stažení neklepe. Základní verze nabízí výkon 532 koní, silnější 602 koní.

R8 GT jsou vozy speciální edice, do prodeje jich šlo jen 333. Speciální edice GT ale máme hned dvě, jednu z roku 2010 a druhou z roku 2022. Poslední verze nabídne větší výkon, nižší hmotnost a rychlejší převodovku. Z nuly na 100 se dostanete za 3,4 sekundy, maximální rychlost je 320 km/h. Ve stejném duchu byl vyrobený i model R8 GT Spyder, kabriolet s vidlicovým desetiválcem o objemu 5,2 litru.

audi R8

Zajímavosti

V roce 2007 získal vůz titul Auto roku od magazínu TopGear. Kromě poroty z tištěného magazínu se na hledání vítěze podílely i hvězdy ze show TopGear, které znáte z televize. O to větší prestiž to pro Audi R8 je, přeci jen TopGear sledují lidé po celém světě.

To ale není všechno. Audi R8 má na kontě i další ocenění. Například britský magazín Autocar ji prohlásil za nejrychlejší a nejlépe ovladatelný vůz roku 2007. Německý Autobild R8 zase pasoval na Sportovní vůz roku.

Rokem 2007 to ale rozhodně neskončilo. Podle kanadské asociace AJAC je to nejlepší prestižní vůz a nejobdivovanější vůz roku 2008. Za zmínku stojí i ocenění z roku 2010 na newyorkském autosalonu. V rámci ankety Worl Car of the Year opět Audi R8 ukořistilo první příčku coby nejlepší sportovní vůz roku.

Audi R8 je zajímavá například i tím, že je ze 75 % dílem poctivé ruční práce. Harmonický celek tvoří více než 5000 komponentů. Interiér Audi R8 byl navržený speciálně pro pohodlí. Je z kůže, hliníků a uhlíkových vláken neboli karbonu.

Zdroj fotografií: Sportovnivozy.cz

Picture of Anna Macurová

Anna Macurová

Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *