Legenda automobilových soutěží Audi Quattro
Převrátila svět rallye na začátku osmdesátých let naruby, a potom potichu zmizela ze světa. Vrátí se Quattro na silnice v nové podobě?
První čtyřkolka
První masově vyráběné sériové auto s pohonem všech čtyř kol a agresivním chováním se stalo obrovských hitem. Automobilka Audi se už několikrát celkem vážně věnovala studiím na téma nové Audi Quattro, první nejserióznější projekt po dlouhém období ticha byl představen v roce 2010, ten byl poháněný přeplňovaným benzínovým čtyřválcem a byl vlastně takovým vzpomínkovým konceptem u příležitosti třicátého výročí představení Audi Quattro.
Sport Quattro
Na předloňském autosalonu ve Frankfurtu se představil další koncept, tentkrát to byl plug-in hybrid s názvem Sport Quattro, který skrýval pod kapotou čtyřlitrový vidlicový osmiválec o výkonu 560 koní, a k tomu stodesetikoňový elektromotor. Agresivně působící žlutý vůz využíval modifikované platformy MLB doplněné uhlíkovými kompozity, nicméně byla to skutečně jen studie a o výrobě ani náznakem nikdo nemluvil.
O rok později se na světě objevila další studie Audi Quattro, tentokrát s laserovými světly. Vůz v červené barvě měl obě kapoty, střechu i palubní desku z karbonu a pohon měl na starosti osmiválec 4.0 TFSI (411 kW/560 k, 700 N.m) s elektromotorem (110 kW a 400 N.m), celkový výkon měla pohonná jednotka tedy hezkých 700 koní.
Rozměry vozu měly být 4602 x 1964 x 1386 mm, tedy větší než původní Quattro, největší změna nastala v délce rozvoru – někdejších 2204 mm se stalo 2784 mm. Na 21palcová kola s centrální maticí patřily pneumatiky o rozměru 285/30. Celkem vážil koncept 1850 kg, což je slušné, vzhledem k tomu, že jde o hybrid.
Nejvyšší rychlost konceptu Sport Quattro byla 305 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h proběhlo za 3,7s.
Quattro bude
Současný šéfdesignér Audi, Marc Lichte, na autosalonu v Los Angeles oficiálně potvrdil, že myšlenka nové verze legendárního Audi Quattro je stále živá a na novém voze se pracuje. Bude prý ale vypadat jinak než všechny studie, které se dosud objevily na veřejnosti – celý projekt začal znovu od začátku a Audi chystá něco mnohem extrémnějšího. Obě studie, starší i novější, sice měly potenciál, ale automobilka má zájem o něco propracovanějšího a překvapivějšího. O konkrétních projektech ani jakýchkoli termínech ovšem nepadlo dodnes ani slovo.
foto: Audi