V prosinci uplynulo sto let od založení automobilky Maserati.
Rodolfo Maserati, otec sedmi synů, byl železničním inženýrem v italské Bologni, a jeho lásku ke strojům zdědily jeho děti. Tři z jeho synů, Alfieri, Ettore a Ernesto, založili 1. prosince 1914 společnost Maserati, čtvrtý bratr se přidal po smrti Alfieriho v roce 1932, a pátý bratr, Mario, vymyslel logo – inspirovala ho Neputnova kašna v historickém centru města.
Firma pěti bratrů
Bratři se ve firmě, která zpočátku jen udržovala vozy značky Isotta Fraschini a posléze výrobě zapalovacích svíček pro letecké motory, věnovali kromě řízení společnosti i vývoji a konstrukci. Ve dvacátých letech už prodávali první automobily a v roce 1926 zvítězili ve slavném závodu Targa Florio.
Bouřlivé roky
Po úmrtí jednoho z bratrů zakladatelů nastaly potíže, nicméně bratrům se podařilo angažovat pro závody slavného Tazia Nuvolariho, ale v důsledku tlaků konkurence byli v roce 1937 nuceni společnost prodat. Adolfo Orsi přestěhoval společnost Maserati do Modeny a vyráběl závodní i luxusní vozy. V 60. letech patřila chvilku společnost francouzské automobilce Citroen, ale v době krize měla problémy, Maserati musela zachránit italská vláda a od ní značku koupil Alejandro de Tomaso, který zachránil reputaci a život Maserati díky vozům Biturbo. V roce 1993 pak prodal Maserati italskému Fiatu, který značku převedl divizi Ferrari. Pod křídly bývalého konkurenta se Maserati daří, představila Quattroporte a vrátila se na závodní okruhy.
Maserati Mostro
V letošním roce představila designérská společnost Zagato na oslavu stoletého výročí vzniku firmy model Maserati Mostro – je přímým nositelem odkazu slavného Maserati 450S Coupé Zagato, se kterým závodil v padesátých letech Le Mans sir Stirling Moss.
Maserati Mostro bude pohánět motor Ferrari-Maserati V8 o objemu 4,2 litru, podvozek bude tvořit karboový monokok s ocelovým rámem, a vůz bude využívat šestirychlostní polosamočinnou převodovku. Uvidíme na něm ultralehká devatenáctipalcová kola v retro designu. Dvoumístný vůz bude vyroben pouze v pěti exemplářích, a ač ještě neexistují, všechny už mají svoje majitele.
foto: Zagato, autocar.co.uk