Vozidlo Údržba a Servis
🕓 5 min

Jak poznat vadnou spojku? Co znamená, že spojka prokluzuje?

Spojka je nedílnou součástí našich vozů a to automatických, kde ji za nás tzv. “mačká automat“ a nebo manuálních, kde je tato činnost v naší režii. Nepříjemné však je to, když nám spojka začne tzv. „klouzat“. Nejen, že je to otravné, ale také nás to může omezit natolik, že již nebudeme schopni vůz provozovat po vlastní ose a budeme tak muset sehnat odtah.

Co se v článku dozvíte Zobrazit

    Jak funguje spojka?

    Nejprve je dobré si říci, alespoň v kostce, jak nám spojka funguje. Spojka je takový mechanismus, který nám přenáší točivý  moment z motoru na převodovku a to za pomoci jejího zapínání a vypínání, kdy setrvačník rotuje vždy s motorem. Pokud sešlápneme spojkový pedál, zatlačí pružina na spojky, odtlačí odtlačný talíř a přítlačný talíř neboli „přítlačák“ se uvolní. Tím se pak lamela volně otáčí a my máme prostor pro řazení. Lamely pak následně vyrovnají díky kluzu otáčky a my tak krásně pokračujeme dále.

    Jak poznám, že spojka prokluzuje?

    To je vcelku jednoduché. Při akceleraci by měly ruku v ruce stoupat otáčky a rychlost vozu. Pokud nám rychlost vozu tzv. stagnuje a otáčky nám buď vybíhají, či poskakují vzhůru bez reakce na zvýšení rychlosti, tak je zřejmé, že nám spojka klouže. Největší problémy nastávají v kopcích, kdy takový vůz není schopen vyjet kopec. Auto zkrátka není schopno předat otáčky motoru převodovce a následně na kola. Spojka nám nejprve bude klouzat při větších zátěžích a prudším zatížení. Následně se problém bude stupňovat, až se buď zkrátka nerozjedeme a nebo nebudeme schopni vyjet kopec. Další známkou spojky před smrtí a jejím prokluzu je nepříjemný zápach. Ten však může nastat i v momentě, kdy se snažíme vozem roztáhnout něco těžkého a nebo se rozjíždíme tzv. na “gumovačky”.

    Jak otestovat spojku?

    Manuální převodovka

    Spojka zabírá až na konci

    Jednou a starou pravdou je, že pokud spojka zabírá až tzv. “nahoře”, tak je před koncem své životnosti. To ovšem nemusí být tak zcela pravdou. Zažil jsem například mnoho vozů, kde byla spojka v pořádku a u každého zabírala jinak. Každý vůz zkrátka zabírá jinak. Je jasné, že pokud se jedná o starší vozy a spojka zabírá opravdu úplně na konečku a my nohou balancujem tak, abychom se vůbec s vozem hnuly je to jasné. Chce to zkrátka trochu citu, zkušeností a člověk to pozná.

    Prokluz

    Dalším aspektem toho, že poznáme, že je spojka na konci svých sil je její výše zmíněné klouzání. To můžeme pozorovat při prudším rozjezdu, při rozjezdu do kopečka a nebo zkrátka jízdou do prudkého kopce. Pokud auto zabírá a reaguje jak má, nemá problém se prudce rozjet s prokluzem kol a do kopce ochotně stoupají otáčky ruku v ruce s rychlostí, je spojka v pořádku.

    Automatická převodovka

    Nemožný pohyb dopředu  

    Pokud se přítlačné lamely opotřebí v automatu důsledek je podobný, jako u manuálu. Může to dojít do fáze protáčení kol na místě a nemožnost pohybu vpřed a nebo žádného pohybu. Někdy se však auto na zpátečku pohne.

    Žádný pohyb na 3,4 a vyšší stupeň 

    Zde opět může být možnost opotřebení třecích ploch.

    Automatická převodovka, je o něco složitější než ta manuální, proto bychom se měly v diagnostice potíží raději obrátit na odborníky.

    Lamela

    Jak zaznělo výše, tak vím, že spojka pracuje na principu přitlačení a tření. Pokud však dojde k opotřebení lamely spojky, spojka nám začne klouzat, neboť se tření stane nedostatečné a převodovka již není schopna převzít točivý moment motoru. Jedná se o velmi namáhanou součástku.

    Dvouhmotnostní setrvačník

    Dvouhmotnostní setrvačník lidově “dvouhmota” je cenově drahá věc a může nás potrápit. Jeho první příznaky opotřebení se projeví nepříjemným zvukem a to “rachocením”, které můžeme zaslehnout na studeném motoru v oblasti podběhu, za nímž se nachází převodovka. Kvůli jeho závadě nám může tvrdnou spojkový pedál, můžeme vnímat nadměrné vibrace. Půjdou nám špatně zařadit rychlostní stupně a v neposlední řadě nám může začít klouzat spojka.

    Mokrá nebo suchá spojka

    Toto se týká především automatů, manuály mají vždy suchou spojku. Suchá spojka je ta spojka, jejíž třecí plochy nejsou ponořené v oleji. Rozdíl mezi mokrou a suchou spojkou je nejpatrnější při krátkých jízdách a jízdách po městě. Olejová lázeň zajišťuje chlazení spojky a tím pádem umožní delší prokluz a menší opotřebení. Některé varianty koncernového DSG mají právě mokré spojky, ve většině případů se mokrá spojka užívá u výkonnějších motorizací.

    Co snižuje životnost spojky

    Styl jízdy s prudkými a rychlými rozjezdy

    Pokud jezdíme často s velkým prokluzem kol a prudce, naše spojka nám za to nejspíše nepoděkuje. Dochází tím k jejímu většímu opotřebení, které může být navíc doprovázeno nepříjemným pachem pálící se spojky.

    Častá jízda pouze po městě

    Pokud jezdíme hodně často po městě, naše spojka bude mnohem více opotřebovaná, budeme totiž častěji řadit a častěji mačkat spojkový pedál. Samozřejmě se budeme častěji i rozjíždět.

    Tahání přívěsů

    Tahání těžkých břemen za naším vozem i jeho nadměrné a časté nakládání do maxima celý vůz zatíží a tím pádem i naši spojku, proto se její životnost sníží.

    Nechávání nohy na spojkovém pedálu

    Častý nešvar řidičů, kdy si za jízdy odkládají nohu na spojkový pedál. Toto má za následek stálé a mírné stlačení pedálů a stálého spínání spojky.

    Dlouhé stání na spojkovém pedálu

    Pokud například na semaforu nepoužíváme ruční brzdu a stále máme zmačknutý spojkový pedál opět dochází k nadměrnému opotřebení.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *