Jak řídit automobil s automatickou převodovkou

6
20319

Nebojte se automatu

Automat bych nikdy řídit nemohl“, „řadit si musím sám“. Taková bývá mnohdy reakce v typické české debatě srovnávající automatické a manuální převodovky. Ačkoli u nás nemají automatické převodovky takovou tradici jako v zahraničí, začínají se stávat stále oblíbenější. Stále ale existuje mnoho řidičů, kteří nemají s automatickou převodovkou žádné zkušenosti. Pokud patříte mezi tuto skupinu lidí, pak je tento článek přímo pro vás.

Jak se řídí s automatickou převodovkou?

Většinu lidí při prvním kontaktu s vozem s automatickou převodovkou zaujme především dvojice pedálů. Funkci plynového a brzdového pedálu snad není třeba vysvětlovat. Namísto řadící páky nalezne řidič po své pravé ruce tak zvaný volič. Ten disponuje několika možnými polohami, označenými velkými tiskacími písmeny: „P“, „R“, „N“, „D“, „S“ a „M“.

Technika jízdy s automatickou převodovkou

Kvůli absenci spojkového pedálu se doporučuje řídit pouze jednou nohou. Vyhnete se tak nepříjemnému stlačení brzdy v domnění, že se jedná o spojku. Svalová paměť je v tomto případě velice silný nepřítel. Po nasednutí tedy vůz nastartujte, poté sešlápněte brzdový pedál a na voliči zařaďte „D“. Možná se vám zalíbí možnost zařazení stupně 1, ale tomu se vyhněte. Je určen pro pomalou jízdu do prudkého kopce a táhnutí nákladu. Během přeřazování a rozjíždění vždy sešlápněte brzdu. Při řazení z „P“ na „D“ by se mohlo auto bez brzdy rozjet.

Poloha „P“

Takto označenou polohu voliče nastavujeme po ukončení jízdy. Při parkování na rovině dokonce dokáže tento režim zastoupit ruční brzdu. Tu ovšem zatahujeme při stání v kopci. Režim „P“ by sice vůz dokázal udržet, zbytečně bychom ale namáhali převodovku.

Poloha „R“

Režim určený k couvání.

Poloha „N“

Pod zkratkou N se ukrývá známý neutrál. Ten v praxi prakticky nevyužíváme. Mnoho lidí se domnívá, že se tento režim dá upotřebit při jízdě z kopce. Jedná se ovšem o velký řidičský mýtus. Nejen, že řazení za jízdy z režimu „D“ na režim „N“ a zpět je pro převodovku náročný a značně ji namáhá, navíc nedochází ani k úspoře paliva. o kterou se řidič tolik snažil. Při jízdě na neutrál je totiž do motoru stále vedeno palivo pro udržení jeho chodu, zatímco při jízdě na zařazenou rychlost bez plynu moderní motory přestanou do motoru vést palivo a chod motoru je udržován díky využití samotného pohybu vozu.

Poloha „D“

Jak bylo již zmíněno u režimu „N“, poloha „D“ je hlavní jízdní režim, který využijete pro běžnou jízdu.

Poloha „M“

Pod písmenkem „M“ se skrývá režim Manual. Příznivci manuálních převodovek ale zklameme. Při zařazení polohy „M“ se u podlahy zázrakem neobjeví spojkový pedál. Řidič dostane pouze šanci volit si rychlostí stupně pomocí manipulace s voličem vpřed a vzad nebo pomocí pádel pod volantem, pokud jimi vůz disponuje.

Poloha „S“

Tento jízdní režim se nenachází u každé automatické převodovky. Většinou písmenko „S“ nalezneme u novějších převodovek, jedná se o tzv. Sport. Tento režim drží motor ve vyšších otáčkách, které jsou vhodné pro sportovnější jízdu.

Na co si dávat pozor?

Jízda s automatickou převodovkou je v porovnání s manuální nepoměrně pohodlnější. Její výhody oceníte především při jízdě po městě. Pozor je třeba dát si pouze na neposednou levou nohu. Ta je běžně zvyklá obsluhovat spojkový pedál. Pro řidiče zvyklého na manuální převodku tak může jít o velký nezvyk.

Přečtěte si, co nikdy nedělat s automatickou převodovkou.

Kickdown mód

Setkáte se s ním při prudkém zrychlení na křižovatkách nebo při předjíždění. Pokud stlačíte plynový pedál až na podlahu, tak dáváte počítači informaci o tom, že potřebujete nárazově zrychlit a zapotřebí bude nižší rychlostní stupeň. Automatická převodovka po zhodnocení této informace přeřadí o stupeň dolů, aby se potřebného zrychlení dosáhlo. Moderní převodovky mají schopnost podřazení hned několik stupňů najednou.

Různé druhy automatických převodovek

Ani automatické převodovky nejsou všechny stejné, i když by se tak mohlo na první pohled zdát. Existuje hned několik druhů a liší se mezi sebou konstrukcí a principem, na základě kterého mění rychlostní stupně. Určité druhy také řadí mnohem plynuleji, což se pozitivně odráží na komfortu jízdy. Detailně jsme se jim věnovali ve článku s názvem: Jak se vyznat v různých typech automatických převodovek?

Foto: Pexels.com, Wikimedia.com

6 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den, mohu se prosím zeptat mám 7 stupnovou dsg převodovku vw golf 2014, po kolika km bych měl měnit olej v převodovce ? Děkuji

  2. Dobrý den, u převodovek DSG 6 a DSG 7 je interval výměny oleje 60 000 kilometrů. Délka intervalu se může lišit i podle stylu jízdy. Pokud se za autem tahá například přívěs, či je často zatěžováno jiným způsobem, tak se interval může zkrátit až na 40 tisíc km.
    Přeji mnoho klidných kilometrů. Josef Fencl

  3. Dobrý den,
    marně hledám na internetu jak se chovat při řízení auta s automatickou převodovkou a pohonem 4×4 v zimě. Zní to možná celkem neuvěřitelně, neboť by mne to samotného při koupi vozu ani nenapadlo. Nicméně, věc se má takto. Koupili jsme si Škodu superb s automatem a 4×4. Máme chalupu na kopci, tak je občas problém vyjet v zimě nahoru nebo z kopce dolů, když je cesta namrzlá či zasněžená. Mám již dvacet let obyčejnou Octavii pouze s pohonem předních kol a téměř vždy vyjedu dle potřeby tam i zpět. Čekal jsem, že s novým autem to nebude žádný problém, ale opak je pravdou. Situace je taková, že nové auto stojí pod kopcem a zbytek cesty dojíždím starým autem. Především z kopce se automat na sněhu rozjede a já můžu už jen brzdit a čekat co se stane. Pokud jezdí člověk dlouhé trasy, tak je tato kombinace asi ideální, ale v mém případě jsem tuto koupi asi trošku překombinoval. Díky za radu

    • Dobrý den, Superba s DSG a 4×4 sám vlastním a řešením vašeho problému by mělo být navolení manuálního režimu řazení a zařazení nízkého rychlostního stupně, aby auto přirozeně brzdilo motorem. S pozdravem, Josef Fencl

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno