Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Zdvihový objem motoru: Co ovlivňuje a proč na něm záleží?

Zdvihový objem motoru: Co ovlivňuje a proč na něm záleží?

0

Každý někdy zaslechl, že objem ničím nenahradíš. Toto tvrzení se mezi motoristy traduje celá léta. Co je na tom pravdy a co je to zdvihový objem?

Zdvihový objem motoru: Co ovlivňuje a proč na něm záleží?

Co je to zdvihový objem?

Zdvihový objem je místo, které se nachází mezi horní a dolní úvratí pístu (od styčné plochy pístu v dolní úvrati po horní úvrať). Horní úvrať je maximální horní zdvih pístu (píst se pohybuje směrem k vačkové hřídeli), naopak dolní úvrať je maximální spodní bod, který píst vykoná cestou dolů (směrem ke klikové hřídeli). Tento údaj se udává v centimetrech krychlových (cm3, nebo ccm), litrech a nalezneme jej v TP, někdy bývá označen i na zadní části automobilu.

Co ovlivňuje zdvihový objem motoru?

Tento faktor ovlivní mnoho věcí. Postupně si v kostce shrneme co tento údaj ovlivní.

Výkon

Zdvihový objem může rozhodně ovlivnit výkon. Dnes je sice situace taková, že díky přeplňování, čipování a vlastně celému downsizingu vyždímáme i z maličkých litrových motorů velmi dobrý výkon. Nicméně spalovat větší množství paliva a vzduchu, bude vždy o něco výkonnější a zde právě působí staré přísloví zmíněné v úvodu, že „objem nenahradíš“.

Výdrž motoru

Toto je staré téma, jako povědomí o mototrech. Vždy se všem vštipovalo, že objemnější a víceválcové motory mají delší životnost než ty menší, přeplňované a hnané s výkonem na samé možnosti materiálů. Uznávám, že ne všechny velkoobjemové motory jsou spolehlivé, to jistě ne a někdy je i ty méně objemové předčí.

V obecné rovině lze však tvrdit, například při porovnání motorů o objemu 999 ccm s třemi válci s motorem V6 bytelné odolné konstrukce s objemem dvou a více litrů, můžeme říci, že díky masivnosti celku, předpokladu nižšího zanášení karbonem (vzhledem k masivnějším kanálům a vedení) lze očekávat vyšší výdrž. Samozřejmě je zde ještě mnoho dalších proměnných, ale dá se říci, že z určitého hlediska je větší objem zárukou větší životnosti celku.

Velmi však záleží na zatížení a využívání potenciálu motoru, jako příklad uvedu třeba litrový motor s dvěma turby o výkonu 100 kW a jeho oponentem bude 2.0l atmosférický motor V6 s výkonem 110 kW. Zde je jasné, který motor je i za normálních podmínek více tepelně a zátěžově namáhán, aby podal svou optimální výkonovou potřebu.

Povinné ručení

Každý kdo vlastní vůz, tak platí určitý poplatek spojený s povinným ručením vozu, za případnou škodu. Tato částka se mimojiné odvíjí také od objemu vozidla a výkonu. Je zřejmé, že budeme platit mnohem menší povinné ručení za maličký městský vůz, než za masivní pickup s plnokrevnou V8. S rostoucím objemem zkrátka platíme více.

Ekologie

Dnes žijeme ve vcelku přísných emisních normách co se týče zdvihového objemu motoru. Ta rozhodně velkoobjemovým motorům nepřeje, neboť jen ze své podstaty, kde se ve větším objemu spálí více, této teorii odporuje.

Spotřeba paliva

S větším zdvihovým objemem je spojená větší spotřeba paliva. Bohužel toto je běžný jev, do více prostoru se zkrátka vměstná více paliva se vzduchem a to změnit nelze. I když v dnešní době existují mechanismy,  které dokáží snižovat palivo i u více objemových motorů.

S objemem rostou i nároky a náklady

Nyní si povíme něco o náročnosti. Pokud mám pořádný zdvihový objem motoru, je třeba počítat s tím, že bude těžší a větší než jeho méně objemní sourozencí. To bude mít vliv na umístění motoru ve vozu a zatížení nápravy. Velkoobjemové motory, pak mohou mít komplikovanější rozvodový systém vzhledem k velkému počtu válců, což bývá nákladné z hlediska údržby, alespoň finančně.

Když už jsme “naťukli” ty finance tak musíme mnohdy počítat s větší olejovou náplní, což bude mít vliv na náklady provozu. Náklady se mohou projevit i z hlediska výše zmíněné váhy, kdy bude například přední náprava, nad kterou bude motor umístěn více namáhaná a to povede ke zkrácení její životnosti, většímu opotřebení brzd i pneumatik. Zde platí, přísloví “o opici a banánech”.

Je lepší větší, nebo menší zdvihový objem?

Na tuto otázku existuje pouze jedna odpověď a to ta, že záleží na preferencích uživatele. Vezměme si příklad nákladního automobilu typu tahač, zde je jasné, že se nemůže jednat o maloobjemový vůz. Motor je konstruován na velké porce zatížení, vysoký nájezd a převážně odolnost a sílu. Zde je jasné, že tento motor musí mít pořádný objem vzhledem k jeho užití a celkové konstrukci. Pokud však denně jedu po městě cca 2 kilometry a můj náklad tvoří taška o 5 rohlících, tak mi bohatě stačí objem o hodnotě  999 ccm. Pak je další rovina například u motocyklů. Tam již 999 ccm tvoří solidní žihadlo, které vzhledem k váze stroje dokáže velké věci. Váha vozu, stroje, motorky je dalším důležitým aspektem, který vzhledem k zdvihovému objemu bude výhodou, či překážkou.

Jaký je ideální objem?

Opět je to velmi tenký led, kdy si i zde dovolím vás odkázat o pár řádků výše. Obecně však mohu říci, že velký podíl prodávaných vozů na trhu má zdvihový objem okolo 2000 ccm u vznětových motorů a 1500 ccm u zážehových motorů.

Shrnutí

Mnoho automobilek se právě v dnešní době vždy snaží ve zdvihových objemech zohlednit přísné eko normy, cenu povinného ručení a výkonu. Jazýčkem na vahách je i spotřeba paliva, kterou jsme si zmínili výše. Lidé v dnešní době chtějí jezdit úsporně a co nejvýkonněji, to jsou bohužel aspekty, které se těžko spojují s větším zdvihovým objemem. Dříve bylo zcela normální, že automobilky ve svých starých verzích vozů sahali po větším zdvihovém objemu a větším počtu válců. Nyní se situace změnila a i ostřejší verze silničních aut spíše sahají po přeplňování, nebo úpravám stávajících motorů. Taková je nyní bohužel situace evropských automobilek. Pokud bychom vyrazili za velkou louži, zde je situace stále jiná a velkoobjemové vozy jsou zde naprosto běžným doplňkem života místních obyvatel.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články