Zajímavosti Historie
🕓 8 min

Moped našich dětských let: Jak je na tom dnes Babetta 210?

Kdysi absolutně dostupná věc, kterou jste na vesnici nalezli na každém rohu. Dnes poměrně vzácněji k vidění, ale přesto zajímavá. Babetty mnohým z nás zpříjemňovali dětství a tak nějak patřili k zábavě. Jak je to vlastně s Babettou 210 dnes?

Obsah Zobrazit

    Co je to za stroj?

    Babetta 210 je jednoduchý stroj podobný kolu osazený jednoduchým dvoutaktním motorem. Je to ideální vozítko, které dokáže člověka dopravit do obchodu, na ryby, na výlet po okolí, či zahrádku, nebo dokonce do práce. Její předností je absence STK, alespoň u námi recenzovaného kousku. Jediné co musíte, tak si zaplatit pojistku. Většina Babett by na sobě měla mít štítek, kde vyčteme její sériové číslo, na jehož základě nám ji pojistí. Většina strojů je dvourychlostních. U Babetty není třeba složitě řadit, odstředivá spojka to obstará za nás a my tak pouze obsluhujeme plyn a brzdu.

    Co je třeba za povolení k řízení Babetty?

    Na jízdu s Babettou nám buď stačí povolení AM (tento průkaz můžeme získat od 15 let) a umožní nám obsluhovat stroje do 50 ccm a maximálně 4 kW. A nebo zkrátka jen řidičský průkaz skupiny “B”.

    Technické parametry Babetty

    • Zdvihový objem 49 ccm
    • Výkon 1,75 kW
    • Maximální rychlost 45 km/h (ovšem dá se jezdit i 55 km/h)
    • Objem nádrže cca 3l
    • Průměrná spotřeba 2l/100 km
    • Nosnost cca 134 kg

    Něco málo z historie

    Historie Babett začala psát společnost ZVL ze Slovenska, kdy momentálně můžeme tuto značku vidět u ložisek. Závody pro výrobu byly v Kolárově na Slovensku. Tento stroj se začal vyrábět roku 1983, kdy se stal nástupcem typu 207. Novější model 210 dostal do vínku o 0,25 kW větší výkon a to díky změně kanálů v motoru.

    Změny zaznamenala i převodovka a celkově stroj dostal více sil a nyní byl schopen zvládat kopce s o 15 % větším stoupáním než modely předchozí. Bylo již zažehnáno mnoho dětských nemocí typů předchozích. Současně dostala i nový dizajn a opět se stala prodejním bestsellerem.  Tento stroj si své místo na slunci udržel, až do roku 1996.

    Není Babetta jako Babetta

    Mnozí si myslí, že Babetta 210 je zkrátka stroj, nebo moped a tím to hasne, ale málokdo ví, že měla také označení, které tak nějak vymezovali stupně výbavy. Hlavním rozlišením řad bylo 210.0XX a 210.1XX. Tyto řady měly ještě několik pod řad s označením, které určovaly konečné výbavy, ať již metalický rám, zapalování, klaksony, napájení světel, atd.

    Jaký život má Babetta 210 dnes, aneb ani chcíplý motor ji nezastaví

    Dříve se tyto stoje dávali za lahvinku a nebo zkrátka za odvoz. Hlavně na vesnicích byla Babetta, tak dostupný stroj, že nebylo moc příležitostí brát na ni zvláštní ohled. Dnes je situace jiná a pěkný kousek nás může vyjít na pár, až pár desítek tisíc korun. Lidi si těchto strojů začali pomalu vážit. Dnes si je kupují spíše nadšenci, jako jsme my, kteří jim vdechují nový život a rádi se na nich svezou.

    I v dnešní době to bývá dobrý parťák na dopravu do práce a nebo, jen tak na tzv. „cárání po okolí“.  Jak již zaznělo výše, neskutečnou výhodou je ta věc, že tento typ Babetty nepodléhá STK. Zkrátka pokud vám stroj slouží a platíte pojistku, bude vás vozit do rozervání těla a pokud by přecejen motor vypověděl služby, nebo vám, jak se to občas stává dojde benzín, můžete šlapat. Ano Babetta se dokáže proměnit na kolo, byť její ušlapání není med, ale spíše dřina, ani tak to Babettu nezastaví.

    Dá se i dnes opravit?

    Odpověď je jednoduchá, dá. Ovšem není to úplně levná záležitost, kdy se sehnat dá téměř vše, ale je to otázkou ceny. Největším problémem v opravách bývají repliky. Zkrátka skládáte Babettu a najednou zjistíte, že to jaksi neštymuje. Největší problém je, když skládáte motor a měníte ložiska, gufera, atd. Najednou zjistíte, že motor vám buď nechytne, nebo nezařadí, nebo prolíná olej, nebo se to špatně spasovová, atd, atd.

    Stejně tak nastává problém i s brzdovými čelistmi, je jich několik druhů a najít ty, které doopravdy padnou a rozevírají se jak mají, je kumšt. Ideální je, zajet do Mototechny a vzít si díl sebou a vybrat kus za kus. Dnes navíc existuje i mnoho přípravků usnadňující nám práci a to i přípravky na hoblování a úpravu výše zmíněných čelistí. Babetta není složitý stroj, ale její správné poskládání vyžaduje, jak zkušenost, tak zručnost, kdy dobře poskládaná a udělená Babetta jede mnohem lépe, než ta zbastlená.

    Co úpravy

    Kdo někdy závodil na Babettě po vesnici, ví o čem je řeč. Babetta se doslova nabízí k úpravě. Některé bývají zdařilejší, jiné horší a některé, až neuvěřitelné. Začneme s tím nejjednodušším.

    Výměna karburátoru

    Mnoho majitelů tohoto mopedu začne tím nejjednodušším a to výměnou karburátoru. V mnoha případech se mění starý karburátor od značky Jikov za lepší a novější Dellorto. Dellorto má několik typů a k nim také přechody, abychom měli s jeho instalací co nejméně práce. Výhodou je to, že jej nemusíme štelovat, jako Jikov a v podstatě koupíme, nasadíme a jedeme. Další výhodou je externí nasávání vzduchu, kdy nám netahá vzduch z rámu, ale z okolí. Dokáže nám tak díky většímu sání malinko zvýšit výkon, ale pozor ne vždy.

    Výměna trysek, kolena, výfuku

    Pokud nepřijdeme na jiný karburátor i s tím stávajícím se dá udělat úprava. Ta spočívá ve výměně trysky, kdy zase díky jeho štelovatelnosti, můžeme směs upravit k dokonalosti a vymámit z Babetty velmi slušný výkon. Další úpravou výkonu může být zkrácení kolena, které vede do výfuku to nám může také přidat další špetku výkonu. Výměnou výfuku také docílíme lepšího výkonu, kdy na trhu nalezneme několik verzí, ale počítejme s tím, že bude moped hlučnější než předtím.

    Převrtání

    Někteří však zajdou ještě dál a Babettu převrtají. Vše vypadá sériově, ale mnozí jí vrtají i na 75 ccm, většinou se však převrtává na 60 ccm. Tohle rozhodně zvýší stroji výkon a moped pak doslova letí, jako čert. Musíme vyměnit píst, upravit blok i hlavu.

    Klika i ložiska však zůstávají původní a to má za následek rychlé opotřebení ložisek, prasknutí kliky, její nadměrné opotřebení a v krajním případě může rupnout i hlava. Většinou to však odnesou ložiska s klikou, kdy ti co si stroj upraví většinou počítají s investicí do nové kliky a ložisek s gufery co dva roky.

    Ceny náhradních dílů

    Ceny dílů se liší v závislosti zda volíme repliku bazarový originál. Obecně se nejvíce mění karburátory ty kvalitnější stojí kolem cca 1500 Kč. Nové sedlo lze zakoupit kolem cca 1500 Kč, vždy však záleží, jaký výrobek a kvalitu volíme. Kryty světel se pohybují v řádu stokorun. Cena GO motoru se pohybuje kolem 8000 Kč, cena ozubeného řemenu je kolem 500 Kč a cena spojek je kolem 700 Kč. To jsou zhruba ceny těch nejdůležitějších komponent.

    Jak Babetta jezdí?

    Budete se mi asi smát, ale řídit Babettu je skutečně osvobozující. Alespoň já si vždy vzpomenu na dětství a zkrátka svobodu, kterou jsem poprvé cítil, když jsem na stroj usedl. Nejedete rychle, ani neoslníte davy, ale zkrátka jedete. Nemá cenu rozebírat pohodlí a výbavu, to k tomuto nepatří.

    Babetta je tak jednoduchá, že lehčí už to být ani nemůže. Odveze vás do práce, za dobrodružstvím a nebo jen tak, kam je třeba. Hlavní je to, že nemusíte být žádní motorkáři, aby se vám Babetta dostala pod kůži. Pokud udržíte rovnováhu na kole a přistoupíte ke stroji se špetkou rozumu, tak zkrátka jedete. Jistě je třeba taky nějaké to povolení a osvědčení o způsobilosti, ale na to přeci Babetty nejezdí.

    Jak se vlastně stroj startuje? No jednoduše, buď si sednete, začnete šlapat a ona se chytí sama a nebo, pokud je dobře seštelovaná stačí ji pouze prošlápnout přes pedál a jedete. Dejte si akorát pozor, abyste neměli uzavřený palivový kohout, v tom případě se ušlapete.

    Proč na Babettu nezapomenout?

    Možná bude složité vysvětlovat lidem z města a nalévat jim nostalgii nás, vesnických balíků, ale Babetta patří k vesnici a ve městě bych se jí taky nebál. Je to krásný stroj, který navíc roste na ceně. Byť to nebude raketovým tempem, ale rozhodně se časem zhodnotí. Proto bych kupoval, dokud nedosahují astronomických cifer, stejně tak hezky roste na ceně i třeba známý „pionýr“.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *