Nejčastější důvody, proč auto neprojde STK

Pravidelná technická kontrola (STK) je povinná pro všechna vozidla a její cíl je zajistit, že auto splňuje bezpečnostní a emisní normy. Každý rok stovky řidičů odcházejí z STK s neplatnou kontrolní nálepkou kvůli různým technickým nedostatkům. Pokud se chcete vyhnout komplikacím a nutnosti opakované kontroly, přečtěte si, jaké jsou nejčastější důvody, proč vozidlo STK neprojde.

Zobrazit

    1. Problémy s emisemi

    Jeden z nejčastějších důvodů, proč auto neprojde STK, jsou nevyhovující emise. Důvodem mohou být:

    • Zanesený DPF filtr (u dieselů) nebo katalyzátor
    • Vadná lambda sonda, která špatně měří složení spalin
    • Nesprávně fungující EGR ventil

    Pokud chcete předejít problém, doporučuje se pravidelně jezdit delší trasy a tankovat kvalitní palivo s čisticími přísadami.

    2. Špatný technický stav brzd

    Brzdový systém je klíčový pro bezpečnost a je proto důkladně kontrolován. Časté problémy zahrnují:

    • Opotřebované brzdové destičky a kotouče
    • Nerovnoměrná brzdná síla
    • Netěsné brzdové hadičky nebo nízká hladina brzdové kapaliny

    Před STK je dobré nechat brzdy zkontrolovat v servisu, aby se předešlo zbytečným komplikacím. Pokud je nutná výměna, doporučuje se používat kvalitní náhradní díly, které zajistí dlouhou životnost a bezpečnost.

    3. Problémy s osvětlením

    Mnoho řidičů podceňuje kontrolu světel, ale nefunkční žárovky jsou častým důvodem neúspěchu na STK. Mezi problémy patří:

    • Nefunkční brzdová nebo obrysová světla
    • Špatně nastavené přední světlomety
    • Vybledlé a zašlé plastové kryty světel

    Před STK si všechna světla zkontrolujte a případně je vyměňte.

    4. Koroze karoserie a podvozku

    Silná koroze, zvláště na nosných částech podvozku, je důvodem pro okamžité neprojití STK.

    • Povrchová koroze není většinou problém
    • Koroze nosných prvků znamená nutnost opravy

    Nejlepší ochranou je pravidelná kontrola a antikorozní nátěry.

    5. Poškozené čelní sklo

    Praskliny na čelním skle mohou znamenat neúspěch na STK, pokud:

    • Jsou v zóně řidiče
    • Mají větší průměr než 2 cm

    Pokud je sklo poškozené, vyplatí se ho před STK nechat opravit nebo vyměnit.

    6. Problémy s pneumatikami a podvozkem

    Opotřebení pneumatik a podvozku může být další překážkou:

    • Hloubka dezénu pneumatiky musí být minimálně 1,6 mm
    • Nesprávné rozměry nebo typ pneumatik
    • Špatná geometrie kol nebo poškozené zavěšení

    Před STK je dobré pneumatiky a zavěšení kol zkontrolovat.

    7. Nevyhovující dokumentace

    Kromě technického stavu musí být v pořádku i doklady:

    • Chybějící nebo neplatná technická kontrola
    • Nesoulad mezi technickým průkazem a skutečným stavem vozidla
    • Nepovolené úpravy vozidla (např. nehomologované úpravy motoru nebo podvozku)

    Před STK si vždy zkontrolujte, zda máte všechny potřebné dokumenty.

    Závěrem

    Neprojití STK může znamenat nejen ztracený čas, ale i další náklady na opravy a opakování kontroly. Nejlepší způsob, jak tomu předejít, je pravidelná údržba vozidla a kontrola klíčových prvků před technickou kontrolou. Pokud si nejste jistí, doporučuje se navštívit autoservis, kde vám auto před STK zkontrolují a odstraní možné nedostatky.

    Zdroj obrázku: KANGWANS / stock.adobe.com

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *