Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Rázové utahováky: Jak fungují, kdy pomohou a proč je neumí používat každý
🕓 10 min

Rázové utahováky: Jak fungují, kdy pomohou a proč je neumí používat každý

Znáte ten okamžik, kdy se snažíte povolit zarezlou matici na kole, podvozku nebo ocelové konstrukci – a ani po minutě zápasu se nehne ani o milimetr? V tu chvíli přichází na scénu rázový utahovák, nástroj, který dokáže proměnit nemožné v pár vteřin práce.

Zobrazit

    Jenže pozor – i když má rázový utahovák obrovskou sílu, není to zázrak na všechno. Použitý špatně může napáchat víc škody než užitku. Proto je důležité vědět, jak funguje, kdy ho použít, jaký výkon zvolit a jaké příslušenství je bezpečné.

    Co je to rázový utahovák?

    Rázový utahovák je nástroj, který kombinuje rotační pohyb s krátkými a velmi silnými rázovými údery. Právě díky této kombinaci dokáže vyvinout vysoký točivý moment a povolit i extrémně utažené nebo zarezlé matice – a stejně tak je bezpečně dotáhnout. Rázový utahovák tedy výrazně usnadňuje práci všude tam, kde běžný klíč už nestačí.

    Co je to ten točivý moment?

    Točivý moment (uváděný v Nm – newtonmetrech) je síla, kterou rázový utahovák dokáže přenést na šroub nebo matici.

    • Čím vyšší číslo, tím větší síla a tím snadněji nástroj povolí i silně utažený spoj.
    • U profesionálních modelů může točivý moment dosahovat stovek až tisíců Nm, což je ideální například při práci na automobilu, konstrukcích nebo v průmyslu.

    Co pohání rázový utahovák?

    Rázové utahováky mohou využívat různé zdroje energie a právě od nich se odvíjí i jejich schopnosti, výkon a vhodné použití. Setkat se můžete s těmito typy:

    • Pneumatické rázové utahováky – nejvýkonnější řešení, používané hlavně v autoservisech, poháněné vzduchovým kompresorem.
    • Elektrické rázové utahováky (do zásuvky) – stabilní výkon, méně mobilní, vhodné do domácích dílen.
    • Akumulátorové rázové utahováky (na baterii) – nejflexibilnější, skvělé pro auta i dílnu, výkon závisí na napětí baterie.
    Rázový utahovák

    Pneumatické (vzduchové) rázové utahováky

    Pneumatické neboli vzduchové rázové utahováky patří k nejpoužívanějším nástrojům v profesionálních dílnách i v náročných prašných provozech. Oblíbené jsou ale také mezi kutily – hlavně díky vysokému výkonu a dlouhé životnosti.

    K jejich pohonu slouží stlačený vzduch, takže je nutné mít kompresor, který dodá potřebný tlak a hlavně dostatečný objem vzduchu (plnicí výkon). Pneumatické utahováky se odlišují konstrukcí i sílou:

    • nejběžnější jsou modely ve tvaru pistole,
    • užší prostory obslouží typy ve tvaru ráčny,
    • a pro extrémní zatížení existují robustní varianty připomínající bourací kladivo.

    Aby utahovák pracoval spolehlivě, je důležité pravidelné přimazávání vzduchu a ideálně také odlučovač nečistot a vody ve vzduchové soustavě. Díky tomu se výrazně prodlužuje životnost celého systému.

    Výhody pneumatického rázového utahováku

    • Vysoký výkon a rychlost otáčení díky plynule proudícímu vzduchu
    • Jednoduchá, odolná konstrukce vhodná i do prašných provozů
    • Nízká poruchovost a dlouhá životnost
    • Možnost přesné regulace výkonu

    Nevýhody pneumatického rázového utahováku

    • Omezený pohyb kvůli nutnosti být připojen k hadici se stlačeným vzduchem
    • Přístroj využije svůj plný potenciál pouze s dostatečně výkonným kompresorem

    Elektrické rázové utahováky

    Elektrické rázové utahováky pohání elektromotor s převodovkou, což z nich dělá ideální řešení pro ty, kteří nemají kompresor nebo nechtějí pracovat s pneumatickou hadicí. Prodávají se v různých výkonnostních variantách a některé modely nabízejí i užitečné funkce, například LED přísvit pro práci v hůře osvětlených místech.

    Většina elektrických utahováků se napájí klasickým střídavým proudem ze zásuvky (230 V), ale existují i 12V verze určené do autozásuvky. U těch je však nutné počítat s omezeným výkonem.

    Uhlíkové vs. bezuhlíkové motory

    Rozdíl mezi jednotlivými modely spočívá především v typu motoru:

    • Uhlíkové motory (s kartáči)
      Jsou konstrukčně jednodušší, levnější a podle některých odolnější proti mechanickému poškození (například při pádu). Vyžadují ale občasnou údržbu, protože se uhlíky postupně opotřebovávají. Typickým projevem je jiskření a také ztráta výkonu při větším zatížení nebo přehřívání.
    • Bezuhlíkové motory (brushless)
      Modernější technologie bez kartáčů, která nabízí vyšší výkon, lepší účinnost a menší zahřívání. Díky tomu si motor udržuje stabilní výkon i při delší práci. Jejich nevýhodou je vyšší pořizovací cena, ale životnost i výkonový potenciál jsou výrazně lepší. U některých modelů lze navíc regulovat výkon přímo na digitálním displeji.

    Výhody elektrického rázového utahováku

    • Stabilní a okamžitý výkon – není třeba čekat na dotlakování kompresoru
    • Nezávislost na kompresoru a jednodušší technické zázemí
    • Příznivá pořizovací cena oproti profesionálním pneumatickým modelům
    • Snadná obsluha a minimální údržba
    • Bez nutnosti přimazávání vzduchu
    • Možnost nastavení momentu (u vybraných typů)

    Nevýhody elektrického rázového utahováku

    • Nižší životnost ve srovnání s pneumatickými utahováky
    • Omezení kabelem, což zhoršuje manipulaci v těsných nebo vzdálených místech
    • Vyšší hlučnost – většina elektrických modelů je hlasitá
    • Nižší maximální výkon než u nejvýkonnějších vzduchových utahováků
    Rázový utahovák výhody

    Akumulátorové rázové utahováky (Aku)

    Éra akumulátorového nářadí je v plném proudu – a rázové utahováky nejsou výjimkou. Aku modely jsou rychle připravené k použití, výborně přenosné a nabízí svobodu pohybu bez kabelu a bez hadice od kompresoru. Jejich pořizovací cena je sice vyšší než u elektrických modelů napájených ze sítě, ale mobilita a pohodlí při práci tuto investici zpravidla více než vynahradí.

    Stejně jako jiné typy se i aku utahováky liší výkonem, typem motoru (uhlíkový / bezuhlíkový), kapacitou baterie a dostupným příslušenstvím. Zásadním rozdílem oproti běžné aku vrtačce je způsob práce – rázový utahovák využívá rázy a mnohonásobně vyšší točivý moment, takže dokáže povolit matice, na které obyčejný šroubovák nestačí.

    Nevýhodou mohou být extrémní teploty. Velké horko může způsobit přehřívání akumulátoru, mráz zase vede k rychlejšímu vybíjení a poklesu výkonu. U lithium-iontových baterií je také nutná vyšší opatrnost – při proražení nebo poškození článků hrozí riziko vznícení. Baterii byste neměli dlouhodobě nechávat na nabíječce ani nabíjet bez dozoru.

    Moderní aku rázové utahováky často nabízejí digitální nastavení momentu, ale při finálním utahování kol je i tak vždy bezpečnější použít momentový klíč.

    Výhody akumulátorového rázového utahováku

    • Skvělá manipulace a mobilita bez kabelu a bez hadice
    • Použitelnost kdekoliv – není potřeba elektřina ani vzduchová soustava
    • Nízká hmotnost (u menších modelů) a dobré ergonomické držení
    • Možnost nastavení momentu (u vybraných typů)
    • Možnost používat více baterií a střídat je podle potřeby

    Nevýhody akumulátorového rázového utahováku

    • Omezená životnost baterie
    • Výkon ovlivněný teplotou prostředí
    • Vyšší poruchovost než u pneumatických modelů (kvůli složitější elektronice)
    • Vyšší pořizovací cena oproti elektrickým utahovákům s kabelem
    • Omezená doba použití kvůli postupnému vybíjení baterií

    Jaký výkon by měl mít rázový utahovák?

    Výkon rázového utahováku je zásadní parametr a vždy záleží na tom, k čemu jej budete používat. Jiný moment potřebujete na domácí práce se dřevem a úplně jiný při servisu automobilu.

    Běžné domácí použití (dřevo, konstrukce, montáže)

    Pokud utahujete nebo povolujete středně velké šrouby do dřeva či běžné konstrukční spoje – nikoliv velké kotvy – postačí rázový utahovák s utahovacím i povolovacím momentem okolo 200–210 Nm.
    Pro hobby práce je to ideální poměr mezi výkonem, cenou a velikostí nářadí.

    Použití na automobilu

    Pro servisní práce na vozidlech doporučuji rázový utahovák s povolovacím momentem minimálně 400 Nm.
    Takový výkon:

    • zvládne povolit většinu kol,
    • poradí si s podvozkovými díly,
    • a často uspěje i tam, kde jsou šrouby utaženy výrazně více, než by měly být.

    Je však třeba mít na paměti, že někdy pomůže až klasika – metrový trhák.

    Specifické aplikace

    Pokud potřebujete utahovák na konkrétní specializované úkony (např. stavební techniku, velké konstrukce, průmyslové spoje), je vždy dobré výkon konzultovat s odborným prodejcem, aby odpovídal skutečným požadavkům.

    Výběr podle dostupného zdroje energie

    Výkon není jediný faktor. Velkou roli hraje i to, jaký zdroj energie máte k dispozici:

    • máte-li výkonný kompresor, můžete volit pneumatický model,
    • pokud máte přístup k elektrické síti, lze zvolit kabelový elektrický utahovák,
    • pokud nemáte ani kompresor, ani elektřinu, pak je jedinou volbou akumulátorový rázový utahovák, který je plně nezávislý.

    Jaké upínání má rázový utahovák?

    Většina rázových utahováků používá nejrozšířenější typ upínání – čtyřhran 1/2″ (1/2 palce). Toto upínání je standardem v autoservisech i domácích dílnách a najdete k němu největší výběr nástavců, hlavic i příslušenství.

    Silnější a specializovaná upínání

    U velmi výkonných rázových utahováků se můžete setkat s větším upínáním (například 3/4″ nebo 1″). Důvodem je:

    • použití mohutnějších hlavic,
    • vyšší přenos točivého momentu,
    • nutnost odolnější konstrukce při extrémním zatížení.

    Naopak u menších a specializovaných modelů existují i menší čtyřhrany (například 1/4″ nebo 3/8″), používané spíše pro jemnější práce nebo omezené prostory.

    Co vybrat pro běžné použití?

    Pro většinu uživatelů je ideální volbou klasické upínání 1/2″, protože:

    • je univerzální,
    • kompatibilní s největším množstvím příslušenství,
    • plně pokrývá běžné práce v dílně i na automobilu.
    Jak vybrat rázový utahovák

    Jaké příslušenství používat s rázovým utahovákem?

    Tady se láme chleba. Mnoho domácích kutilů dělá zásadní chybu: do rázového utahováku upíná běžné nástavce z gola sady, které ale nejsou určené pro rázové zatížení.
    Výsledek?
    Zničené příslušenství, poškozené šrouby a výrazně nižší výkon.

    Proto je důležité vždy používat nárazové (impact) nástavce, které jsou konstruované z pevnější oceli, mají odlišnou tvárnost a jsou navržené tak, aby snášely opakované rázy.

    Zničení příslušenství

    Klasické nástavce nejsou stavěné na rázové zatížení, a proto u nich velmi rychle dochází ke stržení hran či deformaci vnitřního profilu. V horších případech mohou dokonce prasknout a vystřelit ven jako nebezpečný úlomek. Takto poškozené nástavce už nejsou bezpečné ani použitelné, a proto je nezbytné používat výhradně nárazové hlavice určené pro rázové utahováky.

    Poškození šroubů a matic

    Nesprávný nástavec nedokáže správně přenášet sílu, takže místo pevného záběru začne šroub doslova hoblovat. Tím se srazí hrany šroubu či matice a výrazně se zkomplikuje jejich další povolení. V krajních případech může být nutné šroub odvrtat nebo vyřezat, protože už není možné jej běžným způsobem uvolnit.

    Snížená efektivita rázového utahováku

    Nevhodné příslušenství způsobuje ztráty energie. Ráz se nepřenáší přímo do šroubu, ale částečně se „ztrácí“ v nástavci, který není konstruován na přenos takového zatížení. Utahovák pak nepodává plný výkon, hůře povoluje problematické spoje a práce je pomalejší i méně účinná.

    Prodloužení a klouby

    Při práci se často neobejdete bez prodloužení nebo kloubu, zvláště u špatně přístupných šroubů. I zde je nutné používat pouze ty díly, které jsou určeny pro rázové utahováky. Klasické úhlové klouby z běžných gola sad nemají potřebnou pevnost, mohou se zkroutit, prasknout a v krajním případě se změnit v nebezpečný projektil. Impact prodloužení a klouby jsou vyrobeny z pevnější oceli, mají masivnější stěny a bez problémů zvládnou vysoký točivý moment i opakované rázy.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *