Srovnání
🕓 5 min

TEST: Hyundai i20 1.0 T-GDI – Koupí si ještě někdo Fabii?

Malý soused s Nošovic

Při slovech kompaktní a praktický hatchback za rozumnou cenu si většina Čechů okamžitě vybaví jediné auto Škoda Fabia. Mladoboleslavský evergreen ale už nemá na růžích ustláno, jak tomu bylo v minulosti. Na její prodejní pozice nebezpečně dotírá mnoho konkurentů. V čele tohoto davu stojí Hyundai i20, na kterou se blíže podíváme v následujících řádcích.

Designový protipól

Při srovnání designu Fabie a i20, je zcela jasné, že Korejci se vydali zcela jiným směrem. Zatímco design Fabie, vycházející z pera Jozefa Kabaně, vyznává ostré prolisy a výrazné přechody ve stylu českého křišťálu, Hyundai volí spíše neagrasivní vzhled, proti kterému nemůže snad nikdo nic namítnout. Přídi dominuje široká maska chladiče, nad kterou se táhne výrazná linka, spojující oba přední světlomety. Ty se mohou pochlubit výraznou, a hlavně líbivou grafikou. Samozřejmostí dnešní doby je přítomnost LED světlometů s funkcí denního svícení. Od světel se po boku vozu táhne až k zadním svítilnám výrazná linka, ve stylu škodovácké „tornado line“. Při pohledu na zadní část vozu přitáhne jistě pozornost každého poměrně masivní C-sloupek, vyveden v lesklém černém laku. Opomenout nesmíme ani již zmíněné zadní svítilny. Jejich základ rovněž tvoří technologie LED a chlubí se poměrně nevšedním tvarem, který k sobě přitahuje dost pozornosti.  Celkové rozměry modelu Hyundai i20 činí 4035 x 1734 x 1474 mm, což jsou prakticky shodné hodnoty s mladoboleslavskou Fabií. To se týká i rozměrů zavazadlového prostoru, který je v případě malého Korejce menší jen o několik málo litrů.

Interiér nepřekvapí ale ani neurazí

Interiér vyznává podobného ducha jako exteriér. Nalezneme zde několik zajímavých designových počinů, které přitahují pozornost, ale zároveň působí příjemně, elegantně a rozhodně ne nikterak křiklavě. Za volantem s poměrně úzkým věncem se nachází dvojice analogových přístrojů a středový obrazovka, zobrazující základní jízdní informace. Oku libá kabina navíc působí velmi prostorně. Stěžovat si nelze na množství místa v podélném ani příčném směru. Na co si ovšem stěžovat částečně můžeme je rozmístění některých ovladačů a jejich funkce pro pohyb v multimediálním systému. Tuto stránku věci zkrátka zvládá německá konkurence stále lépe. Použité materiály v kabině nijak neurazí, ale zároveň ani nezaujmou. Rozhodně nemůžeme označit interiér i20 za kdoví jak levný nebo tuctový. Je ale pravda, že některé použité materiály tak často působí. Jako celek ale vše funguje ideálně.

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Zase ten tříválec

Pod kapotou námi testovaného kuse pracoval, v tomto segmentu oblíbený, turbodmychadlem dopovaný litrový tříválcový motor o výkonu 120 koní při 6 000 otáčkách za minutu a točivém momentu 172 Nm, dostupný již od 1 500 až po 4 000 otáček za minutu. To jsou na motor o objemu jeden litr skutečně působivé hodnoty. Dá se říci, že projev motoru je přesně takový, jaký byste očekávali. Po nastartování do kabiny pronikne klasický klapavý zvuk tříválce, v doprovodu jemných vibrací. Během jízdy motor těží především z vysokého točivého momentu, který nastupuje již od 1 500 otáček, jak bylo již zmíněno. To oceníte zejména při pohybu ve městě, kde je i20 jako ryba ve vodě. Kde oceníte zejména rychlé a přesné, lež přeposilované řízení. Díky přesnému a nijak nezbrklému řízení se „ í dvacítka“ neztratí ani při jízdě po okreskách ani na dálnici. Malý přeplňovaný tříválec přenáší svou sílu na přední kola pomocí pětistupňové manuální převodovky. Ta se vyznačuje příjemně mechanickým chodem a krátkými, přesně vedenými drahami. Výrobce udává kombinovanou spotřebu ve výši 4,8 litru benzínu na 100 km. Toho se nám během testování nepodařilo dosáhnout. Ale ani hodnoto 6,8 litru na 100 km nepovažujeme za kdoví jakou katastrofu.

Zábavu zde nehledejte

Možná největší pýchou Škody Fabie je její opěvovaný podvozek a jeho skvělé naladění. Po jízdě s Hyundai i20 musíme ale přiznat, že Korejci mladoboleslavským skutečně šlapou na paty. I přes svou velikost působí i20 při jízdě poměrně dospělým dojmem. Menší nerovnosti žehlí s přehledem a do nesnází jej dostanou teprve větší nerovnosti na vozovce. Vlastně při zdolávání větších nerovností, kterým se na českých silnicích zkrátka nevyhnete nám mnohdy přišlo, že vůz je možná až příliš měkký. Při nájezdech do zatáček se tak na malý hatchback až příliš naklání a při svižnější jízdě přes nerovnosti zbytečně poskakuje. Tedy při jízdě v rámci dopravních předpisů. Ne, že by se s korejským hatchbackem nedalo jet ostře. Na hraně je ale cítit silná nedotáčivost a poměrně otravné jsou také zásahy elektronických chůviček do řízení.

Rozhodnutí je na vás

Proto pokud hledáte hatchback na rychlé vymetání okresek, poohlédněte se raději jinde. Pokud ale hledáte kompaktní hatchback s pohodlným podvozkem, svižným motorem a z nějakého důvodu nechcete sáhnout po německé či francouzské konkurenci, může se i20 stát zajímavou volbou. Je ale třeba pamatovat, že ani Hyundai i20 není bez chyb. V první řadě se sluší zmínit její poměrně agresivní cenovou strategii. Daly by se čekat, že v porovnání s Fabií bude výrazně nižší. Ale omyl. V základním provedení je vlastně zástupce korejské automobilky o něco málo dražší. Čeho se také silně obáváme je spolehlivost litrového tříválce. Vzhledem k tomu, že motor pracuje s opravdu vysokými tlaky, je pravděpodobné, že nějaká ta porucha motoru se dostaví dříve, než by si člověk přál.

TEST: Opel Astra Sports Tourer

Foto: Hyundai

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *