Zhruba před dvěma lety mne můj kamarád, který se od mala motá kolem aut s francouzákem a až nezdravým sentimentem, upozornil na to, že se chystá velká změna v měření emisí a starší modely již brzy zkrátka neprojdou. Můj mazlík z roku 93 měl v té době čerstvě technickou i emise a nevěnoval jsem jeho slovům mnoho pozornosti a informace jsem začal shromažďovat až nyní, kdy mazlíkovi emise i technická procházejí. Jak to tedy v současnosti je s měřením emisí v ČR?
Co znamená on-line měření?
Důležitou novinkou je tzv. on-line měření. To si ale nelze představovat jako nějaké měření přes internet, ale spíše jako automatizovaný systém, ve kterém je emisní technik spíše nástrojem měřícího a vyhodnocovacího zařízení, než naopak. Technik tedy nijak neovlivní hodnoty, které se zapisují do protokolu automaticky, a není možné je manuálně měnit. V listopadu tohoto roku pak bude stávající online měření emisí doplněno ještě zasíláním protokolů a fotodokumentace vozů přes internet v reálném čase do systému Ministerstva dopravy.
Emise a krabičky
Jakkoliv se výše popsaný systém zdá neprůstřelný, poměrně rychle se objevily krabičky, které měřícímu přístroji nadiktují „správné“ hodnoty. Hrozící zákaz činnosti na pět let a pětimilionová pokuta, zdá se, nikoho neděsí. Podle odborníků je navíc kompatibilita měřícího systému s vozy různé provenience mnohdy problematická a nemusí tak emisní zkouškou projít vozidlo, které je po této stránce zcela v pořádku. To ještě více nahrává používání chytrých lhacích krabiček, ke kterým však běžný člověk nemá přístup. I lidé s novými a pravidelně servisovanými auty, které jsou po technické i emisní stránce v pořádku tak mají o důvod navíc, aby technickou a emisní kontrolu nechali na zprostředkovateli, který to za patřičný bakšiš prostě „nějak zařídí“.
Readiness CODE
Dalším důležitým aspektem nové metodiky měření emisí je i kontrola „Readiness Code“ (kód, který značí připravenost vozidla k emisnímu testu), které se provádí u automobilů, které mají tzv. EOBD diagnostický protokol (tedy automobily vyrobené zhruba od roku 2002). Readiness Code je výsledek vnitřních diagnostických testů součástek automobilu, které mají na emise největší vliv, jako je například katalyzátor, či lambda sonda. S tím je však spojena jistá svízel. Vymazání paměti závad v řídící jednotce totiž zároveň vymaže jednotlivé složky Readiness Code. S tím by nebyl takový problém, kdyby auto nepotřebovalo být následně po nějakou chvíli užíváno, aby si údaje vnitřní diagnostikou opět vytvořilo. Po servisování, kdy dojde k smazání údajů Readiness Code, je tak třeba ujet jednotky až desítky kilometrů a pak teprve zamířit na STK. Možnou absenci údajů Readiness Code je tudíž třeba hlásit při odevzdání vozidla k emisní zkoušce.