Carsharing: Proč se sdílení automobilů ve městech stává čím dál oblíbenější

Takzvaný carsharing už dávno není jen science fiction, ale stává se běžnou součástí moderního životního stylu ve větších městech. Přesně znamená sdílení automobilu mezi vice lidmi. Dříve většinou automaticky platilo, že osobní auto vlastnil majitel nebo jeho rodina. Je pravda, že v konzervativní části české společnosti představuje auto statusový symbol. Kdo vlastní hezké auto, ten něco dokázal… Většina lidí tak bere automobil stále za velmi osobní předmět. Auto nás také doprovází velkým kusem života, takže se k němu vždy pojí mnoho vzpomínek. Lze to vůbec změnit?

Stačí se na celou věc podívat z pragmatického úhlu pohledu namísto sentimentu. Hlavním důvodem, proč lidé uvažují o modelu sdíleného auta jsou samozřejmě peníze. Pořízení a provoz automobilu ukousne opravdu velkou část rodinného rozpočtu. Například společnost Anytime odhaduje, že průměrný Čech utratí jen za palivo přes 60 tisíc ročně. Velkou částku pak představuje amortizace vozu. Jak vůz stárne, začne rychle ztrácet na hodnotě. Navíc něco stojí výměna oleje a servis. Podle zákona musí mít řidič zimní sadu pneumatik. Zapomínat nesmíme i na zdánlivé drobnosti jako je například myčka. Ta sice jednorázově nepředstavuje velký výdej, ale pokud myjeme auto alespoň několikrát do měsíce, pak za myčku můžete ročně utratit klidně i deset tisíc.

Nelze se tedy divit tomu, že se mnoho řidičů poohlíží po nějaké alternativě. Carsharing se vyplatí zejména lidem, kteří auto používají jenom občas. Mohou se tak pohodlně svézt na nákupy nebo za rodinou, aniž by museli investovat velké peníze do svého vozu. Auta vlastní carsharingová společnost, stačí tedy zaplatit za benzín a pronájem. Určitě je ale vhodné připlatit si pár korun za pojištění s malou spoluúčastí.

Sdílení automobilů představuje jen jeden z mnoha příznaků dnešní rychlé digitalizace společnosti jako celku. Podobný přechod ze statického prostoru na mobilní telefony můžeme pozorovat třeba v oblasti zábavy. Tak se například zábava přesouvá čím dál tím více na obrazovky smartphonů. Populární herní série jako Call of Duty si můžete zahrát na telefonu cestou do práce. Stejný trend následují i karetní hry. Dříve se hrálo u zeleného stolu, dnes jsou tyto hry dostupné ve virtuální podobě na androidu nebo na iOS, jak dokládají data společnosti PokerStars.

Jak carsharing v praxi funguje? Zpravidla si musíte na svůj chytrý telefon nejdříve stáhnout speciální aplikaci příslušné firmy, která automobily pronajímá. Po registraci na mapě města uvidíte, kde jsou zaparkovaná jednotlivá vozidla. Mohou na vás čekat třeba v modré zóně nebo na vyhrazeném parkovišti. Pak stačí dojít v nejbližšímu vozu a odemknout dveře, což se většinou dělá čipovou kartou. Po usednutí za volant najdete obvykle klíče v přihrádce spolujezdce. Nezapomeňte také zkontrolovat všechny potřebné dokumenty pro případ, že vás zastaví policie.

Pak už se stačí jen rozjet do kýžené destinace. Cena za použití vozu se liší u každé firmy. Některé firmy počítají cenu po ujetých kilometrech, jiné po době použití. Jiné zase účtují podstatně jiné ceny ráno a večer. Doporučujeme si tedy důkladně pročíst všechny podmínky, abyste se na faktuře za použití vozu nedočkali nepříjemného překvapení.

V zásadě se dají rozšířit dva typy carsharingu: peer-to-peer a firemní. V případě peer-to-peer systému budete využívat vozy od soukromých majitelů. Jedná se tedy o vaše spoluobčany, kteří se tímto způsobem snaží získat přivýdělek. Carsharingová společnost zde funguje pouze jako zprostředkovatel. Podobný systém v ČR zavedla například firma HoppyGo. Druhý typ společností vozy přímo vlastní. Takových je v ČR drtivá většina. Výhoda firemního „sharování“ spočívá v tom, že garantuje přesně typ a stáří vozidla. Někdy se vám tak může stát, že nasednete do auta, které má za sebou jen pár tisíc kilometrů.

Připravili jsme pro vás malý přehled nejvíce populárních společností:

Car4Way

Vlastní v ČR nejvíce automobilů, firma udává až 1000 vozů k dispozici. Sdílení přes tuto službu je plně samoobslužné a k dispozici 24 hodin denně.

Cena od 3,90 Kč za minutu (Škoda Citigo)

Anytime

Tato společnost používá výhradně vozy značky Toyota, zejména velmi čiperný model Yaris, který je díky svým kompaktním rozměrům a dobrým jízdním vlastnostem jako stvořený pro velkoměsta.

Cena od 1,99 minutu v ranních hodinách, potom od 5,99 Kč za minutu.

Autonapůl

Historicky první carsharing na území ČR. Pokud chcete vozy této společnosti používat, musíte zaplatit nejdříve zálohu 5 000 Kč. Výhodou zůstává praktické připojištění s maximální spoluúčastí 3000 Kč, které vás dokáže ochránit před mnoha nepříjemnostmi.

Cena od 3,90 Kč za kilometr.

HoppyGo

Představuje alternativu ke klasickému sharingu. Vozy totiž patří soukromým majitelům.

Cena – individuální

Ajo

Přes Ajo lze automobil půjčit i na dobu pouhé hodiny. Ekologické automobily Škoda Fabia třetí generace jezdí výhradně na ekologicky šetrné LPG.

23 Kč za hodinu v základu + 4,45 km

Picture of Václav Trávník

Václav Trávník

Spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. V autech vyhledávám rychlost, bezpečnost a pohodlí. Mezi mé oblíbené značky patří BMW a Audi. Na Autotripu primárně řeším inzerci a chod magazínu po obchodní stránce.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *