Jaká aditiva do nafty používat a jak je vybrat?

1
5520

Aditiva do nafty

Více než padesát procent všech vozů, které se pohybují na našem území využívají dieselové motory. Majitelé těchto vozů v posledních letech stojí před nelehkým rozhodnutím. „Využívat nebo nevyužívat aditiva do nafty?“ O tom, co vůbec aditiva jsou, jak se dělí a jak se využívat, to se dozvíte v následujících článcích.

Co jsou to aditiva?

Pojem „aditiva“ označuje chemické látky, které jsou přidávány do pohonných hmot, zejména do nafty, za účelem zlepšení jejích funkční a provozní vlastnosti.

Proč aditiva využívat?

Využívání aditiv v posledních letech souvisí především ve vztahu s kvalitou prodávané motorové nafty na českých čerpacích stanicích. Z oficiálních průzkumů vychází, že její kvalita se drží dlouhodobě na úrovni, odpovídající nastaveným normám. Pokud se ovšem objeví problém, bývá většinou významných rozměrů. Zároveň je třeba si uvědomit, že ačkoli prodávaná motorová nafta odpovídá současným zákonným normám, ty již dávno neodpovídají nárokům moderních motorů. Například norma, určená pro mazivost nafty, absolutně neodpovídá současným potřebám agregátům se vstřikováním Common Rail. Většina z prodejců se bohužel snaží dodržovat pouze zákonem stanovené normy. Většina prodávané motorové nafty také dnes obsahují bio příměsi. Ty sice snižují množství vypouštěných emisí, bohužel mají negativní dopad na chod motoru samotného. V konečném důsledku tak z pohledu motoristy biosložka opět snižuje kvalitu tankované nafty, zejména pokud je nafta s touto složkou skladována déle než tři měsíce. Největšími problémy nafty s biosložkami je tvoření zvýšeného množství usazenin v nádrži, snížením provozuschopnosti motoru během chladných zimních měsíc nebo zvýšené riziko ucpání palivového filtru. Kvalita nafty také padá nevhodnou manipulací, přepravou a skladováním, kdy se do ní mohou dostat škodlivé příměsi.

Dělení, využití a pozitiva aditiv

Veškeré tyto problémy, spojené se sníženou kvalitou motorové nafty řeší přípravky, známé jako aditiva do nafty. Ty přidáváme přímo od palivové nádrže vozu. Aditiva do nafty dělíme dle jejich použití na zimní a letní. Zimní aditiva do nafty se většinou od těch letních liší pouze v množství látek, ovlivňující bod, kdy začíná nafta tuhnout. Aditiva zvyšují cetanové číslo nafty. To udává kvalitu spalování motorové nafty. Čím je číslo vyšší, tím je spalování nafty efektivnější, dochází k lepšímu startování a postupnému nárůstu výkonu motoru, při snížení spotřeby. Aditiva také působí jako čistič vstřikovacího systému paliva od usazenin a ochraňují prostor motoru před vznikem nových usazenin. Výhodou aditiv je také redukce pěnivosti nafty v palivové nádrži, což vede k usnadnění tankování. Opomenout nesmíme ani vliv na odstranění koroze, bráněná vzniku další.

Kde aditiva pořídím?

Aditiva lze zakoupit ve specializovaných internetových i kamenných obchodech. Aditiva jsou ale i povinným prodejním sortimentem každé kvalitní čerpací stanice. Mezi známé společnosti, vyrábějící aditiva patří VIF nebo Castrol. Cena aditiv se pohybuje od 90 po 500 Kč. Cenu ale nelze brát jako hlavní ukazatel kvality. Některé přípravky jsou totiž určeny k použití pouze pro několik litrů nafty, zatímco jiné vám vystačí až na 500 litrů nafty. Na základě ceny se tedy rozhodně nedá určit, která jsou ta nejlepší aditiva do nafty, pro váš motor.

Benzín nebo nafta? Jak si správně zvolit motor nového vozu?

Foto: Pexels.com

1 komentář

  1. Aditivy se jako laický uživatel zabývám už poměrně dlouho. Ještě za velké slávy Castrol TDA. Dnes je asi největší problém (ne)kvalita paliva a hlavně náchylnost moderních motorů právě na onu kvalitu. Takže v některých případech jsou již nedílnou součástí každého motoristy. Nicméně je potřeba dávat pozor na to, jaká aditiva právě aplikujete. Jednak se s mohou s aditivy v některých palivech navzájem eliminovat nebo naopak může dojít k zanesení filtru pevných částic. Osobně doporučuji např. BG, která jsou absolutně bezpopelečná, popř. jakákoli v tomto ohledu. No a v neposlední řadě, pokud už člověk řeší aditiva, tak by neměl zapomnout na celkový servis vozu. Ono třeba měnit olej po 30.000 km je pro motor velice špatné.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here