Domů » Vozidlo » Chladící kapalina a zimní směs do ostřikovačů. Zima se blíží!

Chladící kapalina a zimní směs do ostřikovačů. Zima se blíží!

0

Teploty se pomalu ale jistě dostávají k minusovým hodnotám a je tedy na čase udělat kontrolu vozu před zimou. Běžně to znamená přezout na zimní pneu, přebít autobaterii a natankovat zimní naftu. Často přehlížená, ale neméně důležitá, je kontrola hladiny nemrznoucích směsí. Přitom to může mít vážné důsledky. Nemrznoucí směs najdeme nejen v chladiči vozu, ale před zimou by v nádrže ostřikovače neměla též chybět zimní nemrznoucí směs.

Chladící kapalina a zimní směs do ostřikovačů. Zima se blíží!

Co je to chladící kapalina a k čemu se používá

Co je to chladící kapalina a k čemu se chladící kapalina motoru používá? Chladící kapalina nebo také jako nemrznoucí směs je speciální kapalina, která předchází přehřátí a chladí motor. Kapalina se při své cestě motorem ohřeje teplem produkovaným při chodu motoru a následně se dostane do chladiče, kde své teplo odevzdá a ochladí se. 

V případě použití špatné směsi může ve vašem vozidle dojít ke korozi, usazeninám či dokonce prasknutí bloku motoru. A proto obyčejná voda z kohoutku tak nepřichází v úvahu. Z toho důvodu se používají speciální chladící směsi, které obsahují speciální příměsi pro ochranu motoru a proti zamrznutí. Chladící kapalina se vyrábí buď z etylenglykolu nebo propylenu, dále vody a některých dalších ochranných přísad. 

Jak se kontroluje chladící kapalina?

Hladinu chladící směsi můžete velice snadno zkontrolovat. Stačí otevřít kapotu auta a najít expanzní nádržku. Na jejím boku jsou dvě linky určující ideální hladinu směsi. Pokud budete nádržku otevírat, tak si dejte obrovský pozor, aby byla chladící směs studená. Podle označení „expanzní“ je jasné, že je v ní tlak. Mohla by vám tak do obličeje vystříknout voda o teplotě 90 stupňů Celsia.

U každého auta je potřeba jednou za čas chladící směs doplnit. Rozumný úbytek je přirozený jev, kterému se dá vyhnout jen velice těžce. Pokud ale kapalinu doplňujete třeba na týdenní bázi, tak je něco špatně. Snažte se najít jakoukoliv netěsnost v okruhu, Můžete zkusit zkontrolovat i víčko oleje, jestli se na něm ze spodní strany nedělá výparek. Pokud ano, tak se chladící kapalina vlivem prasklého těsnění či jiného poškození dostává do oleje a je připraveno na velké problém. Navštivte proto okamžitě servis.

Jak vybrat správnou chladící kapalinu?

V případě potřeby doplnění se nejspíš vydáte do obchodu s auto-moto potřebami či na benzínku. Tam zjistíte, že se nejčastěji vyrábějí v barvách červená/růžová, modrá a zelená. Opomenout nesmíme ani průhlednou Stabil pro stará auta. Výběr podle barvy je možný, ale ne zcela přesný. Je totiž pouhou příměsí a ne vždy se modrá bude kamarádit s modrou. Autu byste dokonce mohli i uškodit a při smíchání špatných kapalin by se mohla vytvořit emulze a dojít k přehřátí.

A proto je nejdůležitější výběr správné chladící kapaliny, aby byla zajištěna perfektní ochrana vašeho motoru. Máte několik možností, jak chladící kapalinu vybrat:

  • Použijte chladící kapalinu schválenou přímo od automobilky vašeho vozidla
  • Hledejte informace o správné chladící kapalině v manuálu vašeho vozidla
  • Další možností je víčko chladiče nebo přepadová nádržka, která vám ukáže, jakou barvu chladící kapaliny v autě momentálně máte. Avšak znečištěná chladící kapalina může libovolně měnit barvu nebo majitel před vámi mohl použít nesprávnou kapalinu do vašeho vozidla. 
  • Poslední možností je navštívit automechanika, který vám s výběrem té správné chladící kapaliny jistě pomůže.

Jak na to jít správně?

Pokud si nejste jisti s druhem kapaliny, tak nikdy nemůžete šlápnout vedle s kapalinou schválenou přímo automobilkou. V manuálu hledejte něco jako u automobilky Renault označení 41-01-001/-T, u Kia a Hyundai specifikaci Hyundai MS 591, v případě VW a Škoda TL-774-J G13 a takový Ford vyžaduje WSS-M97B44-D. Tyto informace se nacházejí v každém manuálu k automobilu. Označení a terminologie se u různých výrobců mění a když se podíváme na růžovou kapalinu u koncernu Volkswagen, tak jí odpovídající tři různé chladící směsi. Podle informace na obalu zjistíte, do jaké teploty je jisté, že chladící kapalina nezamrzne. Pokud si koupíte koncentrát, tak ho zřeďte dle instrukcí s destilovanou vodou.

Jak často měnit chladící kapalinu?

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Většinou to záleží na typu vašeho vozidla. Obecně se doporučuje vyměnit kompletně celou chladící kapalinu každých 3-5 let. Avšak se odborníci nejvíce shodují, že pro bezpečnost vozidla je to každé 2 roky. Chladící kapalina se zahřívá, ochlazuje, tudíž to po čase vede ke změně vlastností kapaliny. Informace o výměně byste měli také najít v návodu k obsluze vašeho vozu. 

Chladící kapalinu je nutné vždy vyměnit kompletně celou. To znamená vypustit chladící kapalinu a poté znovu celý chladící systém naplnit. Tím se odstraní všechny nečistoty a rez, které by mohly chladící systém ucpat. 

Podívejte se na náš článek, když kontrolka chladící kapaliny svítí červeně, co dalšího hrozí při jejím nedostatku nebo naopak vysoké teplotě.

Co je to zimní kapalina do ostřikovačů

Při přípravě vozidla na zimní měsíce nezapomeňte také na kontrolu a doplnění zimní kapaliny do ostřikovačů. Je v zimě obrovsky důležitá nejen pro auto, ale i pro vaši bezpečnost. Její kvalita a schopnost očistit sklo má obrovský vliv na to, kolik toho na silnici vlastně vidíte.

V létě je vhodné do nádobky lít letní směs, jež většinou bývá žlutá. Naopak v zimě by mohla tato kapalina způsobit velké problémy, jelikož neobsahuje přísadu proti zamrznutí. Před zimou je tedy potřeba letní směs vypotřebovat a dolít směs zimní.

Takové zamrznutí a poškození čerpadla ostřikovačů přitom může být nepříjemně drahá oprava. V zimních plískanicích by se vám toto opomenutí mohlo stát osudným, neboť výhled čelním sklem by po rozmazání nečistot byl prakticky nemožný.

Jak vybrat správnou zimní směs do ostřikovačů?

Před zimou je tedy potřeba letní směs vypotřebovat a dolít novou zimní směs. Poznáte ji podle modré barvy a zápachu po ethanolu nebo methanolu. Mnozí výrobci si proti zákonům pomáhají nebezpečným methanolem nebo acetonem. I ty mají na ostřikovací aparaturu negativní vliv, který můžete zmírnit rozředěním destilovanou vodou. Bývají vyráběné i pro teploty hluboko pod -20 stupni Celsia.

Přečtěte si také článek: Co s letní kapalinou v ostřikovačích?

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články