Na podzim 1955 představil Citroen model DS, luxusní sexy krasavici.
5. října 1955 se na pařížském autosalonu v Grand Palais představila světu novinka automobilky Citroen, revoluční model DS neboli Desirée Spéciale. Všechna auta, která se pohybovala po silnicích, proti němu působila těžkopádně a staromódně.
Design DS je dílem sochaře
Design Citroenu DS má na svědomí vystudovaný sochař – Ital Flaminio Bertoni. Musel dokonce bojovat, aby mu automobilka přiznala zásluhy na vzniku nového vozu, který se od ostatních lišil zejména neexistencí vzpřímeného chladiče, bezrámovými okny a zakrytými zadními koly. Sklon zadního okna snižoval míru jeho znečišťování, vysoko umístěné blinkry byly velmi dobře vidět a vůz měl nižší součinitěl odporu vzduchu než všichni jeho konkurenti.
Techniku má na světomí letecký inženýr
Technickou stránku vozu měl na starosti tým inženýra André Lefébvreho. Ten býval zase leteckým konstruktérem. Vývoj trval celkem osmnáct let, zejména v důsledju války.
Auto přezdívané „la Déesse“ neboli Bohyně bylo prvním vozidlem značky Citroen, které mělo pro tuto značku později tolik typické hydropneumatické odpružení.
Hydropneumatické odpružení
Navrhl jej Paul Mages a díky němu byla jízda mimořádně pohodlná. Odpružení se dalo nastavovat ručně v pěti polohách, nejnižší stav byl na 90 mm a nejvyšší 260 mm. Podvozek Bohyně měřil velkorysých 2125 mm a měl ocelový rám, nezávisle zavěšená kola a příčné zkrutné stabilizátory na obou nápravách.Střechu měl vůz plastovou a kapotu z hliníku.
Zpočátku nabízel Citroen DS pouze jediný motor, podélně uložený čtyřválec o objemu 1911 ccm s výkonem 76 koní, přejatý z přechozího modelu Citroenu Traction Avant, který byl na rozdíl od zbytku auta tedy poněkud zastaralý.
Postupně docházelo k modernizaci motorů, vyráběly se i luxusní modely, vylepšovaly se různé části vozu a v nabídce přibyly luxusní verze, až byla nakonec výroba modelu DS po dvaceti letech ukončena a vůz nahradil nový model Citroen CX.
Celkem bylo vyrobeno téměř 1,5 milionu vozů modelu DS – jeden z nich používal dokonce i generál Charles de Gaulle, který právě v tomto autě přežil atentát v srpnu 1962. Fantomas v tomto autě dokonce léta.Francouzská bohyně byla před šesti lety vyhlášena britským časopisem Classic & Sports Car nejkrásnějším automobilem všech dob.
Vznik nové značky
Po přelomu tisíciletí se Citroen rozhodl obnovit písmena DS a použil je pro luxusnější řady svých modelů, a 1. června 2015 se dokonce značka DS neboli Different Spirit stala v Evropě samostatnou značkou.
foto: www.flickr.com