Domů Historie Exotické sto dvacítky

Exotické sto dvacítky

0
24904

O co všechno se Škoda pokoušela?

Škoda 120 (také známá pod označení 742) se za dlouhých 16 let své výroby stala symbolem československého automobilismu. K vidění byly tyto vozy prakticky na každém kroku. Vždyť každý Čech narozený v minulém století ještě dnes vzpomíná na své mládí či dětství, strávené na zadní či přední sedačce této československé legendy. Přesto, že „sto dvacítky“ byly a jsou považovány za stálice sedmdesátých a osmdesátých let, existuje několik jejich variant, o kterých jste možná neměli vůbec tušení. Pojďme se na ně společně podívat.

 

Modernizace

Jak v automobilovém světě bývá zvykem, začala automobilka ihned po spuštění prodeje Škody 120 pracovat na její modernizaci. Ta měla být prostornější, modernější a aerodynamičtější. Na základě těchto požadavku tak v roce 1978 vznikl prototyp Škoda 742 Maxi. Ten se ale sériové výroby nikdy nedočkal. Namísto toho byl v roce 1983 zahájen výrobní proces verze 120 GLS a následně 125. Ty byly vybaveny modernějším designem a širším rozchodem kol.

 

120 jako předokolka

Existuje nespočet vtípků na téma umístění motoru Škody 120. Ten byl umístěn za zadní nápravou, kterou poháněl. V té době bylo ale již zcela běžné, že automobilky pracovaly s koncepcí „vše v předu“. Ani Škodovka nechtěla být pozadu a zahájila práce na vývoji modelu s pohonem předních kol a motorem umístěným vpředu. S ohledem na úspory využili inženýři Škody maximum osvědčených dílů z běžných modelů 120. Prototyp s motorem vpředu a poháněnou přední nápravou tak byl prakticky k nerozeznání od zadokolky. Jedinou změnou byla vyšší světlá výška vozu.

 

O prostory byla nouze

Škoda 120 nikdy neaspirovala na označení „prostorný vůz“. Proto byly českoslovenští státníci při svých delších cestách odkázání na vozy Volha a GAZ ruské výroby. V bratislavských automobilových závodech proto byl vyvíjen podobný vůz, na bázi Škoda 120. Ten byl významně rozšířen u prodloužen. Motor byl přesunut dopředu a upravena byla i celková vizáž vozu.

 

Dodávka

Škoda se pokoušela postavit i víceúčelový vůz na bázi ozkoušené „sto dvacítky“ problémem ale byl, že konstruktéři se při stavbě dodávky nechtěli obtěžovat přesunem motoru do přední části vozu. To logicky znamenalo, že v zadní, nákladová části vozu již nebyl dostatek prostoru a přístup k tomuto místu byl značně omezen. Proto se vůz nikdy nedostal do sériové výroby.

Jak vznikla Škoda 120?

Foto: Archiv Škoda

 
Sdílejte
Předchozí článek5 nejslavnějších BMW
Další článekNebojte se autopůjčoven, mohou vás příjemně překvapit
Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here