Ford Mondeo čtvrté generace je považováno za všestranné auto, které se osvědčilo jak svou praktičností, tak i výkonnými motory. Mezi nejlepší verze této generace patří model s přeplňovaným pětiválcem o objemu 2,5 litru, který poskytoval výkon 220 koní a svižnou jízdu, ačkoliv nedosahoval takové dynamiky jako někteří konkurenti.
Flexibilní auto
Jakákoliv generace Mondea byla komfortním autem. Ne každá ale dokázala vypadat tak nenápadně a přitom jet dost svižným tempem. To totiž dokázal zajistit pouze motor o objemu 2,5 litru. Interiér nabízí pohodlné sedačky i dost prostoru na nohy a hlavně kvalitní odhlučení. Bylo by to i vynikající rodinné auto, kdyby v interiéru nebylo tolik součástek vyrobených z levného plastu, který by děti snadno rozbily. Ba ne, objem kufru 550 litrů u sedanu mluví za vše. Rozdíl mezi sedanem a kombíkem už není nijak výrazný, jen asi 20 litrů.
V kombíku to za mě však Mondeu sluší o dost víc, u sedanu kazí zadek až moc zaoblená světla a spoustu dalších drobnůstek. Jestli nevěříte, podívejte se na naše video a rozhodně si pusťte zvuk.
Motor od Volva
Teď už ale přejděme k tomu hlavnímu. Nejvýkonnější motor ze všech generací a modelů je benzínový pětiválec o objemu 2,5 litru přeplňovaný turbem od značky Duratec. Stejný motor, který je mimochodem od Volva, byl použit například i u Focusu ST. Tento řadový pětiválec ovšem nedokáže vyvinout výkon vyšší než 220 koní, kvůli čemuž mu ujede kdejaký jiný sedan či kombík včetně Passatu a Superbu.
Z nuly na sto mu to proto trvá poměrně dlouho – necelých 8 sekund. Neváží však ani 1,5 tuny (verze liftback), což zase pomohlo jeho maximální rychlosti. Ta činí skoro 250 km/h a to už tak špatně nezní, pokud se bavíme o “obyčejném“ rodinném autě.
Motorizací bylo nabízeno více a ty se od sebe lišily především objemem. Až na dnes probíraný 2,5 litr šlo u všech ostatních Mk-čtyřek o čtyřválce. I přes to, že V6 už nebyly dále nabízeny, je to přeci jen pořád Ford, k němuž patří vysoká spotřeba benzínu. Ta se i u řadového motoru pohybuje okolo deseti litrů na sto kilometrů.
Převodovka byla u tohoto specifického modelu nabízena pouze manuální, šestistupňová. Důvod byl prostý, jedná se o nejsportovnější verzi Mondea, a tak chtěl Ford dopřát nadšencům svižnější jízdy nějakou tu zábavu.
Poněkud zajímavý byl také náhon na přední kola. Hlavní konkurenti, jako třeba BMW řady 3 nabízeli buďto pohon zadních nebo všech čtyř kol. Jen u Mazdy 6 byste se setkali s pohonem předních kol, ale i ta měla v nabídce AWD verzi.
Konec produkce
Motoristické magazíny o Mondeu psali jako o skvělém autu, jenže ani to nepomohlo vyšším číslům v prodeji. Zatímco u první generace se prodalo i 100 tisíc kusů ročně a u druhé 80, u této to bylo slabých 30 tisíc a rok od roku se prodejnost snižovala. Nepomohl ani fakt, že jednu z verzí tohoto Mondea řídil slavný James Bond ve filmu Casino Royale. Jestli si Bonda nedokážete představit v jiném autě než Aston Martin, mrkněte na následující video.
Od zahájení prodeje uběhly rychlé tři roky, když byl v roce 2010 představen facelift, který s sebou přinesl novou přední masku, světla, nárazníky a kvalitnější plasty. Tehdy se do nabídky dostal výkonnější motor s technikou EcoBoost, který měl splňovat přísnější emisní normy. Žádný z modelů už ale nebyl schopný dosáhnout tak vysoké maximální rychlosti jako 2,5 litrový Duratec, jenž se v tomto roce přestal dávat pod kapoty.